Mijn eetexperiment, wie doet mee?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

secricible

Mijn eetexperiment, wie doet mee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-14 18:20

Vorig jaar (dus 2012-2013) was mijn goede voornemen om minder met pakjes te gaan koken. Daar is vrijwel niks van gekomen. Dit jaar dus opnieuw op zoek naar een manier om puurder en gezonder te koken.
Ik ben zelf dietist en de laatste tijd is er best een ommezwaai in dietistenland gaande: van schijf van 5 naar paleodieet, kh-arm enz. Enz. In mijn zoektocht hierin kwam ik bij "puur gezond" van karine hoenderbos. Een beetje van alles zonder door te slaan: minder bewerkte producten, producten van het seizoen enz. Enz. Zij heeft een website, www.puurgezond.nl maar ik vond het veel info en kon er niet zo goed mee vooruit. Nu heeft ze ook een boek geschreven. Weliswaar gericht op afvallen, maar een paar kg er af vind ik niet erg :Y) .

Vanaf morgen ga ik dus de 8 weken volgen van het puur gezond stappen plan.

Omdat ik dacht dat er vast meer bokkers zijn die goede voornement hebben wilde ik jullie op de hoogte houden en uitdagen: dit dmv het eetexperiment: http://www.mijneetexperiment.nl
Kies een onderwerp, download de app, beslis hoe lang je mee doet (3,7 of 10 dagen, of misschien wel langer!) en kijk hoe het je bevalt. Ik volg dus de puurgezond route en ga meteen voor de volle 8 weken, maar je kan ook eens een aantal dagen geen suiker eten, een aantal dagen meer groente en fruit of je eigen programma. En aan het einde van de tijd kun je via de app zien in hoeverre het effect heeft gehad voor jou.
Wie oh wie doet er mee!!

Ik ga morgen starten met meer gestructureerd eten en heb gezonde tussendoortjes in huis gehaald, dat is stap 1 van het programma dat ik volg. Ik ben heel benieuwd!

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 19:49

I'm in!

Zit er al weken aan te denken om meer groente en fruit te eten, maar dat komt er steeds niet van.
Goede stok achter de deur dit! Eens zien of dat echt zoveel verschil maakt, een paar kilo minder is altijd mooi meegenomen namelijk.

Krijg alleen de app niet gedownload -O-

Lielle

Re: Mijn eetexperiment, wie doet mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 20:29

Zal morgen eens kijken, al eet ik al aardig paleo.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-14 20:35

Froukje: ik heb hem een tijdje terug al gedownload, misschien probleem met een update?
Lielle: het gaat niet alleen om paleo, je kan in principe ieder eetdoel toepassen dat je zelf wilt. Er zijn standaard programmas maar je kan ook zelf iets aangeven.

Florenc

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 20:36

Ik heb de challenge aangegaan om vanaf 1 januari een maand lang 100% paleo te gaan. Dus naast het paleo-eten, ook de algemene regels (dagelijks sporten, 1,5liter water per dag, 8uur slaap per nacht,..). Ik lees hier graag mee!

Dag vijf voorlopig, en so far so good :).

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-14 20:42

Advies binnen puur gezond dieet is om dageliks minimaal 30minuten bewegen, 3x20 minuten cardio en 3x20min krachttraining. Daarnaast is het advies om een half uur eerder te gaan slapen, 2l per dag te drinken. Verder weet ik het nog niet precies, heb niet alles al doorgelezen.
Bevalt het je tot nu toe?

Florenc

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 20:52

secricible schreef:
Advies binnen puur gezond dieet is om dageliks minimaal 30minuten bewegen, 3x20 minuten cardio en 3x20min krachttraining. Daarnaast is het advies om een half uur eerder te gaan slapen, 2l per dag te drinken. Verder weet ik het nog niet precies, heb niet alles al doorgelezen.
Bevalt het je tot nu toe?

Mij? Ja :j. Ik sportte de laatste maanden sowieso al vrij veel, en ik merk dat ik mezelf echt heel goed voel als ik dagelijks kan sporten. Ik ben een crossfitter, dus de combinatie cardio-kracht zit er meestal wel in, meestal in trainingen van 1u15 (waarvan 30min puur krachttraining, en afhankelijk van de workout 10-45minuten cardio, de rest is opwarming).

Ik mis ook de pasta/aardappelen/brood/rijst voorlopig absoluut niet. Merk heel goed dat ik het niet nodig heb in mijn eten, maar dat het eerder een makkelijke gewoonte is.... Want zo 'clean' eten neemt wel vrij veel tijd in beslag...

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-14 22:20

Pff, lijkt me best heftig...
Aardappelen en brood vind ik nog heel lastig. Binnen puurgezond mag je nog wel brood en aardappelen eten maar wel een stuk minder en qua aardappelen vrijwel geen normale aardappelen, wel roseval aardappelen, zoete aardappelen enz.. Maar zo ver ben ik nog niet, eerste week is regelmaat en gezonde tussendoortjes :)

lovelucydan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 11:49

zonder erin door te slaan vond ik de serie koken met karin zonder pakjes en zakjes is een boek van en filmpjes op youtube. af en toe gebruikt ze iets wat minder puur is maar eigenlijk alle recepten uit dat boek zijn heerlijk en gezond

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-14 21:05

Nou, vandaag was mijn dag 1 gericht op gestructureerd eten en 3 tussendoortjes (waarvan nog 1 over dus). En dat bevalt tot nu toe prima (maar nog weinig van te zeggen uiteraard ;)) op naar dag 2, die wordt iets lastiger want op dinsdag werk ik heel ongestructureerd... Dus boterhammen meenemen dan maar, en alarmpjes zetten om ook echt te eten :)

Florenc

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 22:24

secricible schreef:
Nou, vandaag was mijn dag 1 gericht op gestructureerd eten en 3 tussendoortjes (waarvan nog 1 over dus). En dat bevalt tot nu toe prima (maar nog weinig van te zeggen uiteraard ;)) op naar dag 2, die wordt iets lastiger want op dinsdag werk ik heel ongestructureerd... Dus boterhammen meenemen dan maar, en alarmpjes zetten om ook echt te eten :)

Ik moet zelf altijd goed opletten om aan mijn 6x eten per dag te komen :j. Maar bij mij zorgt het er alleszins wel voor dat ik minder snel ga snoepen (omwille van de honger nét voor een maaltijd, rond vijf uur bv) en dat ik sneller voldaan ben bij de 'grote' maaltijden.

Daarnet trouwens een héérlijk ontbijtje gemaakt (voor morgenvroeg): smoothie met 2 bananen, 1 avocado, 300 ml amandelmelk, paar amandelen in kleine stukjes erover. Kcal-gewijs is het een BOM, maar ik heb al gemerkt dat ik het wel kan gebruiken (door zo 'clean' te eten moet je echt heel veel eten om aan je aanbevolen kcal te komen, in mijn geval 1700/1800 om af te vallen), ideaal dus!

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-14 22:31

Ik at normaal idd op structuurdagen 3x per dag, niet tussendoor en snoepte dan in de avond veel.
Op niet structuurdagen eet ik 1 of 2x per dag, drink ik nauwelijks iets, en heb dan als ik thuis kom rond 16.00 ontzettende trek. Stap voor morgen is gewoon nog een paar boterhammen mee, 2 tussendoortjes en iets te drinken. En dat zal al best lastig zijn voor mij...

Ik kan niet wachten tot volgende week. Heb door zitten bladeren en ik zag echt lekkere dingen voor ontbijt. Wil bewust niet vooruit lopen, maar iedere stap echt 1 of desnoods 2 weken geven. Dus tot nu toe positief :)

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 16:43

Ik zou ook wel graag zonder pakjes willen koken, maar hoe? Ik weet echt niet waar ik moet beginnen :+

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 17:07

SteffiiY schreef:
Ik zou ook wel graag zonder pakjes willen koken, maar hoe? Ik weet echt niet waar ik moet beginnen :+

Misschien eerst even de gerechten opschrijven die je normaal maakt mét pakjes en dan bekijken hoe je die kan omvormen tot niet-pakjes recepten.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 17:08

Ik eet al zonder pakjes en zakjes... Vind ze vies en kan het zelf beter.
Gooi eens kruiden erdoorheen, en lees op het pakje wat er in zit. Bv wortelextract > voeg wat wortel toe, idem met uienextract etc.

Veel succes :)

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 17:10

Ik wil beginnen met zelf bolognese saus maken voor over macaroni.

Halen nu altijd zo'n pakje van honig, maar het schijnt makkelijk zelf te kunnen :j

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-14 18:52

Ik ben ook heel benieuwd, maar zo ver ben ik nog niet. Op de 1 of andere manier kijk ik er een beetje tegenop, maar heb er wel een goede verwachting bij. Op internet zijn veel recepten te vinden gelukkig :)

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 19:47

Hoe is het 6x eten vandaag verlopen TS?

Hier begonnen met een lading fruit, dat valt nog vies tegen := Moet er echt aan denken om een stuk fruit te pakken ipv een koekje oid.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-14 19:56

Poeh, ik vond het echt heel moeilijk vandaag! Vanochtend ontbijt gaat prima, en om 10.00 gaan werken. En toen had ik rond kwart over 10 echt al zin, dus maar mijn rijstewafels gepakt :Y)
Daarna ging ik een vergadering in van 11.00 tot 12.30 en daarna doorsjeesen naar een andere locatie, waar ons kantoor gebruikt werd voor een bespreking (werk in verpleeghuizen). Maar ik wilde echt lunchen, dus ik ben op de huiskamer in de zorgruimte gaan zitten en heb daar netjes soep met 2 boterhammen gegeten *\o/* *trots*. Uiteindelijk in de auto mijn appeltjes gegeten om 15.00 en net warm gegeten (dat was niet heel gezond, maar dat is straks een volgende stap). En dan over een half uurtje mijn toetje en rond 21.00 nog iets.
Wel heb ik (te) weinig gedronken vandaag, ik heb nog geen flesje ofzo, dus ben dan een beetje afhankelijk wat ik op locatie kan drinken. Dus volgende keer bij boodschappen doen een flesje water meenemen zodat ik overdag wat meer drink :)

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 20:08

Jeej! Goed bezig! *\o/*
Het kan niet allemaal in 1 keer goed gaan, en dit is al een stuk gezonder dan maar 2/3 op een dag iets eten.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-14 20:14

Op ma en woensdag zit ik op mijn eigen locatie, met een eigen kantoortje naast de fysio waar altijd koffie en thee is voor de bewoners. Dus dan dwing ik mezelf echt heel regelmatig een kop thee te halen. De andere dagen zit ik bij externe klanten en hebben we met zn allen 1 kantoor en daar staat geen koffie of thee faciliteiten verder, dus dan moet ik naar het restaurant en dat vergeet ik heel vaak. Maar ik geloof dat week 3 zich toespitst op voldoende drinken, dus ook daar krijg ik de tijd voor om daar een week aan te werken dus ook dat komt nog goed.

Ik heb mijn fruit overigens op het aanrecht laten liggen, dus als ik de keuken in kom ligt het er direct. Ik pak dus nu wel fruit, ik vergeet alleen komkommer, paprika ed (dat ligt dus in de koelkast..). Misschien een tip? Of een fruitmand op tafel?
Koek heb ik overigens niet meer in huis :)

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 21:43

SteffiiY schreef:
Ik wil beginnen met zelf bolognese saus maken voor over macaroni.

Halen nu altijd zo'n pakje van honig, maar het schijnt makkelijk zelf te kunnen :j

Met een scheut rode wijn, oregano en knoflook, uitje en een worteltje en tomaat kom je een eind op weg! Uitgebreider kun je er nog bleekselderij en spekjes indoen, maar dat doe ik meestal niet.

Florenc

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 22:08

SteffiiY schreef:

Ik vind het altijd super vreemd als mensen aangeven gewoon niet zonder te kunnen. Zot toch, hoe weinig plaats 'echt eten' in ons leven heeft...
Tip: google eens op bv paleo recepten, clean eating/food, ... Heel websites en blogs die volstaan met recpten

Ts: goed bezig! Maak van dat 'flesje' dat je wil kopen meteen minstens een literfles (die van spa hebben een handig meeneem formaat), of zelfs anderhalve liter. Als het naast je staat, dan drink je het...

Verder helpt het mij om de avond op voorhand even mijn dagplanning te maken. Ik weet dan smorgens perfect wat mee te nemen, en neem dan bv ook een halve komkommer mee als tussendoortje.... Is iets wat je niet zo snel spontaan zal nemen, dus: plannen. Zelfde met paprika... Die snij ik dan de avond ervoor al in reepjes en doe ik in een meeneempotje, zodat ik het smorgens enkel nog in mijn tas moet steken... :)

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-14 22:14

Ik kan in principe overal bijvullen, dus ga niet met een literfles zeulen als het niet hoeft ;)
En idd, als ik straks ook ontbijt enzo moet maken ga ik de avond van tevoren plannen. Mijn man wil meedoen maar heeft gevraagd of ik het dan klaar wil zetten, dus dan is plannen wel het handigste straks :)
Nu neem ik 2 rijstewafels en een stuk fruit mee en eet ik in de avond nog rijstenwafel of groente en voor het eten pak ik een handje wortelen omdat ik dan echt heel veel trek heb en we relatief laat eten (7uur).
Ik wil straks voor dat ik ga koken voortaan de volgende dag plannen. Als ik toch in die keuken aan het rommelen ben kan dat in 1 beweging door!

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-14 17:42

Pfff, was het stiekem toch nog een lastige dag -O-
Tussen de middag was er ineens gebak van maison de kelder. Echt het aller aller aller lekkerste gebak dat er bestaat. Maar ik ben heel braaf geweest, samen met mijn andere dieetcollega en heb het gehouden bij mijn eigen lunch. Ik heb nog even geprobeerd het goed te praten voor mezelf, aangezien het vast heel vers is met pure ingredienten, maar dat is natuurlijk kul, dus geen gebak voor mij.
En nu heb ik gewoon heel veel zin om te snaaien, dit is echt nog het moeilijkste moment van de dag...