rare ingredienten in voedingsmiddelen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dungen
Berichten: 1283
Geregistreerd: 15-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 15:28

Daarom gewoon eten naar behoeften in plaats van klakkeloos een dieeet te volgen om af te vallen!

Ik eet veel koolhydraten en weinig suiker. En toch ben ik daarmee afgevallen!
Als ik minder met vet eten val ik niet of bijna niet af. Dus schijnbaar heb ik de hoeveelheid die ik nu neem nodig. (Even voor de duidelijkheid ik heb het over noten etc. Niet over chips!)
Er iets meer moeite voor nemen om een dieet samen te stellen levert volgens mij op langere termijn veel beter. :)

Maar goed dat is een andere discussie ;)

Achterom
Berichten: 23040
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 15:34

Janneke2 schreef:
Wendy schreef:
Ah, weer eentje van de anti-granen mafia :+


;) ;) Of het nou volkoren is of geraffineerde graan: graan is koolhydraat.

Koolhydraat is een suiker - en wie koolhydraatrijk eet, komt makkelijk aan. (un je gewoon zelf uitproberen.)

Koolhydraten zijn nl bedoeld, om acuut verbrandingsvoedsel te zijn. (...tijdens de marathon ofzo.)
Volkoren spul doet het iets langzamer dan witte pasta etc., maar het effect is hetzelfde.

Veel te kort door de bocht wat je nu schrijft :D Het ligt allemaal nog heel wat genuanceerder, en daarmee beweer ik niet dat je geraffineerde suikers nodig hebt oid, maar om volkoren pasta te vergelijken met witte pasta qua effect is gewoon niet terecht.

murness
Berichten: 526
Geregistreerd: 19-08-08
Woonplaats: Aan de bosrand

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 15:35

muntdrop schreef:
Mensen paniekeren gewoon teveel om dit soort dingen. Gaat bijvoorbeeld nog steeds rond dat er koeienogen in een frikandel zitten. Al zou dit zo zijn, blijkbaar is het lekker en er is nog nooit iemand doodgegaan door het eten van koeienogen. :)


Precies!
Maar je hoort nooit iemand over balkenbrij en zult...

TurdusMerula

Berichten: 23909
Geregistreerd: 09-04-05

Re: rare ingredienten in voedingsmiddelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 15:41

Enerzijds ben ik het wel eens, soms doen mensen wat 'hysterisch'. Als je nooit nadenkt over wat je naar binnen propt en toevallig iets opvangt moet je ook niet verbaasd zijn, denk ik.

Anderszijds vind ik het soms te gek voor woorden wat er allemaal wordt toegevoegd en bestaat aan kant-en-klaar, en dat er bij sommige producten zo min mogelijk openheid wordt gegeven. Uiteraard zijn er de verplichte zaken, maar die worden zo voordelig mogelijk weergegeven...

Een tijdje terug had ik supermarktbrood, en dat was een week!! later nog niet beschimmeld... Dat kán niet helemaal ok zijn, denk ik dan. :)

muntdrop

Berichten: 2971
Geregistreerd: 02-08-12

Re: rare ingredienten in voedingsmiddelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 15:46

Ik las dus ergens dat mensen langzamer vergaan omdat we zo veel conserveermiddelen binnenkrijgen :')

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Re: rare ingredienten in voedingsmiddelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 15:49

Eigenlijk heel goed dus al die troep. Stopt ons verouderingsproces :))

xNathaliee

Berichten: 2873
Geregistreerd: 14-12-09
Woonplaats: onbekend

Re: rare ingredienten in voedingsmiddelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 16:02

Oke gezonder eten is beter voor je lichaam (dat je er ook gewicht mee kan verliezen is voor mij een plus). Dus ik zou zeggen we gaan eraan beginnen .. Maar hoe en waar begin je?! Oke ik ben al van de frisdranken afgestapt (drink het heel af en toe en vaak in combi met alcohol). Mis het totaal niet en kan goed teren op thee (van 3 tot 0 scheppen suiker), water en af en toe koffie (hier moet wel nog 1 schepje suiker in maar ben hier ook begonnen met 3). Maar het eten blijft echt een ramp. Nu ben ik laatst overgestapt naar spelt desem brood met zonnepitten van de Marqt (goede keus)? Maar dan komt de vraag wat kan er op? Kipfilet vind ik opzich oke maar sowieso niet om elke dag te eten. Ik lust geen kaas (alleen gesmolten). Ik vind het vrij ingewikkeld om te kiezen wat goed/gezond is voor me lichaam. Elke keer denk ik nou ben nu toch wel goed op weg en dan komt er weer een onderzoek, een weerlegging op bokt of een programma waar dit soort producten weer worden onderuit gehaald.

KingYasFenn
Berichten: 1430
Geregistreerd: 10-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 18:48

Citaat:
Oeps.

Op zich nuttige kennis, maar dat er een complete opleiding 'food design' bestaat, wist ik niet.
(En ik hoor tot diegenen die maar liever het design van moeder natuur eten.)


Maak je geen zorgen,
food design opleiding maakt niet dat wij 'spelen' met moeder natuur.
Wij gaan juist net om met meer duurzamer, meer streekgericht, meer eerlijker, biologischere producten op de markt brengen. de marketing daarachter, 'hoe krijg je mensen wel tot het kopen van bijvoorbeeld een biologisch plakje vlees'
want de prijs is inderdaad duurder, maar dit moet ook wel (denk aan grote kans op je hele stal moeten afmaken, omdat je niet preventief met antibiotica mag werken, denk aan ook de voeding van het dier moet biologisch..etc.)

Het is bij ons juist het streven om concepten in de wereld te brengen die staan voor 'teder zijn met eten' :j

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 19:25

Tja in alles zit zoveel troep dat ik maar heb opgegeven. Ik eet geen vlees en vis om de -in mijn ogen- grootste bron van troep te mijden, en de rest boeit me allemaal niet meer zo. Zou het best willen, maar wat is nou gezond? En het wordt je bijna onmogelijk gemaakt door ingewikkeldheid en doordat het klauwen vol geld kost om een beetje gezond te eten.

Het geld dat je aan gezond eten besteed kan ik leuker gebruiken :+

KarinvdM

Berichten: 16565
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Holsloot

Re: rare ingredienten in voedingsmiddelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 19:27

Nou, je gezondheid lijkt me toch een erg belangrijk iets... En waarom duur? Je kan toch seizoensgroenten en fruit kiezen? De markt is ook een optie. :)

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 19:31

Helaas heb je meer nodig dan groente en fruit :) Al die superfoods en notenzooi en linzentroep... Daarbij komt ook nog eens dat ik gek ben op brood, chocola, chips en alle andere dingen die dus slecht zijn :') Er blijft gewoon te weinig over! En straks kan je lichaam niet meer tegen al die troep, niet echt handig met uit eten gaan...

TurdusMerula

Berichten: 23909
Geregistreerd: 09-04-05

Re: rare ingredienten in voedingsmiddelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 19:38

Meen je deze argumenten serieus?

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 19:43

TurdusMerula schreef:
Meen je deze argumenten serieus?


Hoezo? Ja, ik meen ze serieus. Het is gewoon in meerdere opzichten net wat te lastig om 100% gezond en zuiver te eten.

Azmay

Berichten: 17999
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: rare ingredienten in voedingsmiddelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 19:46

Ik eet weinig tot geen vlees, en eerlijk is eerlijk, dood ga ik toch.
Moet ik nou iets niet eten omdat er haar in zit?
Men zou eens moeten kijken naar wat er gebeurt als een stuk brood een tijdje in de open lucht ligt voor je het eet, al die stof en haar en huidschilfers en wat dan nog wat er op komt. Nog niet te spreken over hoe een pitje van een aardbei er onder de microscoop uit ziet.

Ik eet gewoon lekker waar ik zin in heb :Y)

KarinvdM

Berichten: 16565
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Holsloot

Re: rare ingredienten in voedingsmiddelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 21:26

O, maar ik kan nog prima uit eten gaan hoor...
En 100% gezond en zuiver eet niemand hoor.

Janneke2

Berichten: 22774
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 22:44

KingYasFenn schreef:
Citaat:
Oeps.

Op zich nuttige kennis, maar dat er een complete opleiding 'food design' bestaat, wist ik niet.
(En ik hoor tot diegenen die maar liever het design van moeder natuur eten.)


Maak je geen zorgen,
food design opleiding maakt niet dat wij 'spelen' met moeder natuur.
Wij gaan juist net om met meer duurzamer, meer streekgericht, meer eerlijker, biologischere producten op de markt brengen. de marketing daarachter, 'hoe krijg je mensen wel tot het kopen van bijvoorbeeld een biologisch plakje vlees'
want de prijs is inderdaad duurder, maar dit moet ook wel (denk aan grote kans op je hele stal moeten afmaken, omdat je niet preventief met antibiotica mag werken, denk aan ook de voeding van het dier moet biologisch..etc.)

Het is bij ons juist het streven om concepten in de wereld te brengen die staan voor 'teder zijn met eten' :j


Joepie, gelukkig maar! !
(Waarom ze er dan zo'n enge naam aan gegeven hebben, ontgaat me dan wel weer. ..)

En er zijn hele stallen afgemaakt met gezonde dieren, maar dat had echt niets maar dan ook niets te maken met "geen preventieve antibiotica" - dat ging over exportbelangen en dat er geen export-technisch goed vaccin beschikbaar was tegen mond- en klauwzeer.
Van nature is de mortaliteit van de ziekte 5.(=5van de 100 dieren gaan dood aan mzk. Maar als het gaat om exportbelangen is de mortaliteit opeens 100.000 (= per ziek dier sterven er vele duizenden door mensenhanden, want het buitenland zou wel eens kunnen gaan denken dat ze mogelijk mzk hadden gehad ipv een vaccin zonder marker.
Om uit je vel te springen.

Maar heeft dus niets te maken met dit topic.

Worden koeien ziek op een biologisch gecertificeerd bedrijf dan krijgen ze gewoon AB en dat moet je melden en daar gelden dan regels voor, maar doorgaans herstelt het dier gewoon en mag op het bedrijf blijven en na verloop van tijd ook weer melk geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 15:00

litilaura schreef:
en in de" gezonde' thee van pickwick zitten plastic bolletjes een beetje kauwgum achtig

Lipton. ;)

xNathaliee

Berichten: 2873
Geregistreerd: 14-12-09
Woonplaats: onbekend

Re: rare ingredienten in voedingsmiddelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 16:51


Hevonen

Berichten: 5626
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 17:01

Rytir schreef:
Vanmorge zag ik, of las ik (weet niet meer maar het was vroeg) dat men bezig is met meer transparantie over voedingsmiddelen. Zo werd er bijvoorbeeld genoemd dat er in veel gevallen gelatine (uit varkensbotten) wordt gebruikt om appelsap te zuiveren := . Ik let altijd wel redelijk op als ik iets koop maar dit wist ik niet!

Nu was ik benieuwd; weten jullie nog meer van dit soort voedselweetjes? Voedingsmiddelen met rare ingredienten die je niet zou verwachten zeg maar. Kunnen we onze eigen bokt database opbouwen :D

Gelatine wordt niet alleen gebruikt om appelsap te zuiveren, maar ook om alcoholische dranken te zuiveren, zoals bier.

Lepeltje

Berichten: 2972
Geregistreerd: 16-04-01
Woonplaats: de keukenla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 17:31

Ik snap nooit zo goed waarom mensen zo'n probleem hebben met restvlees (of vleesafval, hoe je het maar wil noemen). Je kan toch beter het hele beest gebruiken dan alleen de lekkerste stukjes ervan opeten? Is toch zonde om dat allemaal weg te gooien.. Sowieso zijn in verschillende landen dingen als ogen, ballen en ingewanden een delicatesse.
Net als met insecten, vind het een beetje jammer eigenlijk dat ons voedsel perse vrolijk gekleurd moet zijn, zwarte/bruine/grijze/whatever m&m's zou ik ook gewoon eten maar van de luizen ben ik niet echt onder de indruk.
In hondenvoer vind ik kleurstoffen helemaal kansloos trouwens, alsof dat beest het wat uitmaakt of zijn voer er blij uitziet :') . Kan me ook echt niet voorstellen dat mensen een voorkeur hebben voor een bepaald hondenvoer vanwege de mooie kleurtjes :') .

Dat er in kaas kleurstof zit vind ik ook een beetje kansloos. Het zal vast niet schadelijk zijn en gele kaas ziet er leuk uit maar ik zou het ook gewoon eten als het wit (of anders) gekleurd was. Niet om de kleurstof per se vind ik het irritant maar meer omdat fabrikanten dus voor mij bepalen dat ik gele kaas mooier vind.
Maar het zal me dus echt aan mn kont roesten welke kleur mijn voedsel heeft, al is het pimpelpaars met gele stippen, als het goed smaakt vind ik het best.

TurdusMerula

Berichten: 23909
Geregistreerd: 09-04-05

Re: rare ingredienten in voedingsmiddelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 18:59

Er is onderzocht dat kleur wel degelijk je smaak beinvloedt. :)

En ik snap niet het probleem van restafval voor vleeseters, maar wel als je liever zo min mogelijk of geen dierlijke producten gebruikt. ;)

xNathaliee

Berichten: 2873
Geregistreerd: 14-12-09
Woonplaats: onbekend

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 19:10

TurdusMerula schreef:
Er is onderzocht dat kleur wel degelijk je smaak beinvloedt. :)

En ik snap niet het probleem van restafval voor vleeseters, maar wel als je liever zo min mogelijk of geen dierlijke producten gebruikt. ;)

Ja klopt. Komt ook wel deels uit gewenning. Als je vanaf kleins af aan rode bananen zou eten zou dat dus op latere leeftijd niet gek zijn. Als je gele bananen gewend bent en ze liggen nu in de schappen met een rode kleur, zal je ze niet zo snel pakken. Zelfde met wijn. Tijdens een experiment zijn wijnkenners gevraagd om 3 rode en 3 witte wijnen te proeven. Ze gaven 6 verschillende meningen (dus per wijn). Echter bleken er maar 3 wijnen te zijn geschonken. Namelijk 3 witte, de 3 rode waren dezelfde wijnen als de witte maar dan met een rode kleurstof. Arme wijnkenners.. :(:)

Lepeltje

Berichten: 2972
Geregistreerd: 16-04-01
Woonplaats: de keukenla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 20:26

Mwah ik weet niet precies wat voor kleur kaas heeft als er geen kleurstof in zit, gok wit. :P Maar geitenkaas is ook wit en die smaakt ook gewoon goed. :P
Nja ik geloof gelijk dat het zo is, maar dan maar een andere smaakbeleving, van mij hoeft het allemaal niet hoor..

TurdusMerula schreef:
En ik snap niet het probleem van restafval voor vleeseters, maar wel als je liever zo min mogelijk of geen dierlijke producten gebruikt. ;)


Iemand had het over restafval in frikandellen en vlees van de mac. :P Ik ben het met je eens dat het gewoon op de verpakking moet staan als er dierlijk spul in zit (en liever niet voor alles gebruikt wordt), al kan je er tegenwoordig moeilijk omheen ben ik bang..

KingYasFenn
Berichten: 1430
Geregistreerd: 10-08-13

Re: rare ingredienten in voedingsmiddelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 16:40

kaas is geel naarmate hoeveel de koe aan kleuring vanuit het gras meekrijgt.
in gras zit o.a. chlorofyl maar ook caroteen (nee dat zit wel in ook wortels, maar heeft niks met de naam te maken! dit is in varianten oranje maar ook geel etc)

Daarom is zomer/lente kaas oorspronkelijk geler/donkerder dan de winter/herfst kaas omdat er in de zomer en lente meer vers vanaf het land wordt gegeten.
op het moment dat de koeien op stal staan krijgen ze hooi en dit is niet meer vers en zijn de kleurwerkende stoffen er grotendeels al uit.

Om constant te houden dat de kaas er mooi geel uitziet wordt er gewerkt met toevoegen van (natuurlijk in het gras aanwezige) kleurstoffen!