Gezocht: Kerstmenu voor moeilijke eters

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
dorientjuh

Berichten: 7253
Geregistreerd: 19-01-05

Gezocht: Kerstmenu voor moeilijke eters

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-13 12:44

Dit jaar hebben mijn vriend en ik weer de taak op ons genomen om het kerstmenu te verzinnen voor bij mijn schoonouders. Jammer alleen dat het, op mezelf en mijn vriend na, allemaal moeilijke eters zijn.
}:0

''Wat de boer niet kent, vreet 'ie niet'' gaat hier zeker op. Sowieso komt alles bij hen uit potjes, zakjes, blikjes. Kruiden zijn ook uit den boze.

We hebben nu twee jaar achter elkaar hetzelfde gegeten, maar dat vind ik een beetje saai.

Wat stond er de voorgaande jaren op het menu:
Vooraf: pasteitje met kippenragout / avocado cocktail (dat laatste was al redelijk gewaagd)
Hoofd: naturel beenham met aardappelkroketjes, rode kool, boontjes omwikkeld met spek, pepersaus en cranberrysaus.
Na: trifle

De trifle was gewaagd, maar goed bevallen en dus is ons gevraagd dat dit jaar weer te maken.

Iemand ideeen? Sowieso geen visgerechten.

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Re: Gezocht: Kerstmenu voor moeilijke eters

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 12:47

Heel traditioneel: soep vooraf en dan gebraden kip, een rollade, stoofpeertjes, witlof en aardappelen ?

Zou liever kiezen voor iets waarvan je zeker weet dat je gasten ook van kunnen genieten, scheelt een hoop stress aan tafel voor alle partijen ;)

Grapjasjes12

Berichten: 18642
Geregistreerd: 01-09-09

Re: Gezocht: Kerstmenu voor moeilijke eters

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 12:49

Je kan proberen om standaard aardappelen wat luxer te maken, bijvoorbeeld pomme duchess. Volgens mij lust iedereen dat wel :+ Stoofpeertjes doen het idd ook altijd goed. Niet te moeilijk maken :)

san4nie
Berichten: 3563
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 12:53

Misschien gourmetten/ steengrillen/ fonduen of iets dergelijks?
Den wij ook altijd.
Lekker standaard, maar iedereen kan er in doen wat hij/zij lekker vindt.

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 12:54

Zorg voor keuze... de basis simpel dus vleesgerecht met daarnaast iets van aardappels en dan simpele groente maar daarnaast kan je iets van quiche maken als extra bijgerecht en aparte salade.
Kennelijk kunnen ze er wel nieuwe dingen waarderen want de trifle was gewaagd maar wel in de smaak gevallen. Dus zorg dat ze aantal dingen zien die bekend zijn en daarnaast paar meer gewaagde dingen... als die bevallen... kan volgend jaar weer stap verder ;)

Imre

Berichten: 14200
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 12:55


Annemiek80

Berichten: 2849
Geregistreerd: 30-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 12:55

paar van dit soort schaaltjes op de kop tikken (action/xenos), 1 persoons en wat specialere aardappelpuree?
Afbeelding
Denk aan aardappelpuree met wat roomkaas erdoor, knolselderij aardappelpuree, en natuurlijk dan even laten 'afbekken' en de oven zodat het een mooi goud korstje krijgt.

Simpel gerecht maar 'luxe' geserveerd

Gepofte aardappel met kruidenboter, of met bacon/kaas of creme fraiche
Laatst bijgewerkt door Annemiek80 op 27-11-13 12:59, in het totaal 1 keer bewerkt

dorientjuh

Berichten: 7253
Geregistreerd: 19-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-13 12:59

Nou ja, de trifle was geslaagd voor de personen die hem geprobeerd hebben. :P Maar de helft probéért niet eens nieuwe dingen. Zucht. Ik ga jullie adviezen bespreken met mijn vriend.

Grapjasjes12

Berichten: 18642
Geregistreerd: 01-09-09

Re: Gezocht: Kerstmenu voor moeilijke eters

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 13:00

Ik kan me daar zo aan ergeren :') Alsof je doodgaat van iets nieuws.

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 13:05

Ach dat is hun verlies toch dat ze niet proberen :)
Met hoeveel zijn jullie in totaal? Want als je met meer bent is het natuurlijk makkelijker om meerdere gerechten te maken.


Ik probeer ook niet altijd iets nieuws... ik weet wat ik lekker vindt... en hele pittige dingen of iets met kokos, bloemkool of witlof vind ik niet lekker dus dat hoef ik niet. Gelukkig zijn er genoeg dingen die ik wel lust.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 13:06

Ohhhh vreselijk lijkt me dat. Pfff..

Ossenstaart boullion...zitten geen enge dingetjes(of beter die kan je eruit laten) in en smaakt niet overdadig gekruid.

Kippetje met knoflook en citroen. Lijkt gewaagt maar volgens mij valt het wel mee. Wat ook helpt is om het er niet bij te vertellen wat je er mee gedaan hebt....gewoon een gegrild kippetje :)
Aardappeltjes uit de oven en harico verts met spek.

Fruit met slagroom en een bolletje ijs.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 13:07

Als ze van aardappel houden dan kun je ook aardappelgratin in cupcake-vormpjes maken :) Ziet er chique uit, maar het smaakt gewoon naar aardappelkroketjes :D en daar kun je ook allerlei ingredienten in verwerken zoals groente.
Mooi presenteren op een bordje met een stukje vlees ernaast, en wat salade, en dan heb je al een mooi gerecht

Imre

Berichten: 14200
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 13:08

:)* :)* Laat ze zelf een gerecht meenemen. Heeft iedereen iets dat ze in ieder geval lekker vinden.

Kitty1985
Berichten: 1788
Geregistreerd: 06-01-13
Woonplaats: Er gaat niets boven..

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 13:10

san4nie schreef:
Misschien gourmetten/ steengrillen/ fonduen of iets dergelijks?
Den wij ook altijd.
Lekker standaard, maar iedereen kan er in doen wat hij/zij lekker vindt.



Doen wij ook altijd, is het makkelijkst.

Ik ben ook een lastige eter. Ik eet geen vlees en kan niet tegen kruiden (krijg ik migraine van).

dorientjuh

Berichten: 7253
Geregistreerd: 19-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-13 13:30

Het gaat om mijn schoonouders, broertje van mijn vriend + zijn vriendinnetje, en mijn vriend en ik.

Schoonmoeder kookt normaal gesproken altijd, schoonvader + vriendinnetje broer hebben beiden nog nooit een pan aangeraakt. Broertje woont nog thuis en wil eventueel wel een beetje meehelpen.

Kortom: mijn vriend en ik hebben de voorgaande jaren gekookt, om schoonmoeder te ontlasten.

En als je de moeilijke eters vraagt wat ze willen eten met kerst, eten ze net zo lief patat.
:Y)

Edit: zelfs salade is teveel gevraagd helaas. Waarschijnlijk net zoals de zoete aardappel en knolselderijpuree, maar voorstellen kan altijd. :)
Laatst bijgewerkt door dorientjuh op 27-11-13 13:32, in het totaal 1 keer bewerkt

jorika1986

Berichten: 5217
Geregistreerd: 10-10-11
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 13:31

Patat met frikandellen?

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 13:42

jorika1986 schreef:
Patat met frikandellen?


Met kerst?

Nou dan zou ik zo iets hebben van laat maar zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 13:46

Patat met frikandellen aan een mooi aangeklede kersttafel zou ik nog best humor vinden. Kerst draait niet om konijn eten. ;) :+

Is gourmetten geen idee? Dan kan iedereen veilig pakken en eten wat ze durven zonder al te veel geklaag? Of een basis menu met wat kleine en spannende bij gerechtjes?

Rytir

Berichten: 5359
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 13:48

Misschien handig om te zeggen wat ze echt niet moeten/ lusten?

Vooraf kun je misschien beginnen met een tomatensoep (met room of mascerpone). Daarna vlees uit de oven (zoals rollade of rosbief) met twee soorten aardappels en twee soorten groenten. En eindigen met een zelfgemaakte ijstaart?

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 13:51

Judith_ schreef:
Patat met frikandellen aan een mooi aangeklede kersttafel zou ik nog best humor vinden. Kerst draait niet om konijn eten. ;) :+


Ik vind frikadellen te smerig voor woorden :o

Kerst draait voor mij overigens wel om gezellig met elkaar aan tafel zitten met lekker eten.
Het hoeft niet met alle geweld luxe te zijn. Maar wel echt lekker.

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Re: Gezocht: Kerstmenu voor moeilijke eters

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 13:53

En daar wringt nou net de schoen ;)

Achterom
Berichten: 23030
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 13:54

Echt lekker kan ook gewoon echt goede kwaliteit zijn... een goede biefstuk met een goede (zelfgemaakte) saus kan net zo lekker zijn (of zelfs nog lekkerder) dan een konijn uit de supermarkt. Maar ja, dan moet je wel weten hoe je aan goed vlees komt én hoe je dat klaar maakt.

petitparis

Berichten: 15988
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 13:55

als je knolselder, raap of pastinaak door de puree doet, kan je ook altijd proberen om het niet te zeggen }>

maar zou persoonlijk ook voor eenvoudig gaan en bv gebraad, kalkoenrollade gevuld met gehakt, ui spek en eventueel champignons, warme groentenkrans (gestoofde worteltjes, witloof, boontjes, broccoli en/of spruiten) en pomme duchesse. End aar kanje ook hun "vertrouwde" pepersaus bij doen...

Laulitz

Berichten: 8753
Geregistreerd: 02-04-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 13:58

Wij doen eigenlijk altijd gourmetten met de kerst. Je zorgt voor verschillende soorten vlees, dan nog wat extra's zoals brood, eventueel aardappelkroketjes, of iets anders. Dan nog kleine schaaltjes met uitjes, komkommer, tomaatjes,... Hier thuis heeft ook iedereen zo zijn verschillende smaak maar op die manier hebben we toch allemaal wat we willen :Y)

kohtje

Berichten: 8104
Geregistreerd: 26-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 13:58

Tegenwoordig kan je ook een gevulde kalkoen kopen. Lijkt op kip toch? Salade,zelf gemaakt friet en eigenlijk horen spruiten bij het kerstdinner.
Ik zou gek worden van zulke mensen. Hup gewoon proeven. Mijn moeder van 80 jaar eet ook alles .