Vegetarier willen worden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
isawessels00
Berichten: 952
Geregistreerd: 30-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 15:38

ik ben nu bijna anderhalf jaar vegetarisch, ik hou ook super veel van vlees en sommige groenten zijn zoooooo goor! maar vegetarisch eten is ook heel lekker hoor! ik heb (niet meer) het gevoel dat ik iets mis ofzo...

Janneke2

Berichten: 22750
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Vegetarier willen worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 15:58

:) +:)+ er zijn idd meer aspecten aan vlees dan alleen maar 'dat het lekker smaakt'....!

En door te googl.en op "kale+vegan" ben ik allerlei grappige boerenkool recepten tegengekomen. (Want die stamppot - nee.)

Hhilde

Berichten: 7441
Geregistreerd: 24-12-08
Woonplaats: Op de Veluwe

Re: Vegetarier willen worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 16:04

Als je echt vegetariër wil worden en je staat achter je besluit heb je er weinig moeite mee.. Toen ik 8 was koos ik er voor vegetariër te worden, niemand in mijn omgeving was het, maar ik wilde het graag. Mijn moeder dacht dat het drie dagen zou duren en gaf toestemming om vegetarisch voor me te koken. Was zij even fout... 10 jaar en 10 maand later ben ik nog steeds vegetariër, heb nooit een moment echte moeite of spijt. :)

TurdusMerula

Berichten: 23903
Geregistreerd: 09-04-05

Re: Vegetarier willen worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 23:22

Janneke, toevallig laatst veganistische boerenkoolsoep gemaakt, was lekker!
Smoothie met boerenkool blijkt ook heel prima, net als risotto boerenkool. :))
Toegegeven, die laatste was 'restjes risotto' maar smaakte prima! :D

Janneke2

Berichten: 22750
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Vegetarier willen worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 23:42

Ik ken de smoothie van mango en banaan met boerenkool.
Mjam. :Y)
Risotto is niet echt mijn ding - maar ik ben erg benieuwd naar jouw soep recept!!!

TurdusMerula

Berichten: 23903
Geregistreerd: 09-04-05

Re: Vegetarier willen worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 00:52

300 gram uien, 4 knoflooktenen, 4 laurierbladen, 1 scherpe rode peper, 250 g aardappels, 140 g winterwortel, 2 pastinaken, 450 g boerenkool, 2 el olijfolie of ghee, zout en 1.7 L water.
Ik heb voor de verandering eens braaf een recept aangehouden en vermeld hier dan ook maar de precieze hoeveelheden, dan heb je de juiste verhoudingen. Verder maak je de soep gewoon zoals 'verwacht', en aan het einde even de staafmixer erdoor, het is bedoeld als gladde soep.

Een aantal mede-eters vonden de soep wat flauwig en misten spekjes of boillonblokjes.
Ik heb bij hen wat bouillonpoeder erdoor gedaan, dan is de smaak wat 'pittiger'. Ik had toevallig alleen merk Maggi in huis maar ben daar zelf niet stuk van, vind dat te 'gekuntselde' smaak. Maar wellicht is Lavas dus een tip. :)

Amalarab

Berichten: 7455
Geregistreerd: 24-11-07
Woonplaats: Friesland

Re: Vegetarier willen worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 09:48

Ik werd vegetariër toen ik uit huis ging.
Al 20 jaar inmiddels. Bij de AH liggen de lekkerste vervangers, ben wel blij met die produkten.
De kinderen zijn automatisch ook vegetariër, wat ze later zelf doen is hun keus. Zou het wel jammer vinden als zij vlees gingen eten. Het belast de wereld enorm, vergroot dieren- en mensenleed.

Petra_O

Berichten: 3138
Geregistreerd: 24-10-03

Re: Vegetarier willen worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 10:41

Ik ben eigenlijk een beetje ongemerkt vegetarisch geworden. Bij mijn ouders at ik elke dag vlees, en toen ik op mezelf ging wonen deed ik dat in het begin ook. Maar vlees was toch wel duur, en mijn huisgenoten kookten wel eens vegetarisch, dus ik ging ook dat soort receptjes uitproberen. Ik ontdekte steeds meer lekkere dingen zonder vlees en tot mijn eigen verbazing at ik na een jaar of anderhalf gewoon bijna geen vlees meer. Ik mist het echt niet, hoewel ik een stukje vlees toch echt heel lekker vond. Nu eet ik eigenlijk alleen vlees als ik ergens anders eet. Heel soms nog een plakje kipfilet op een wrap of door de salade. Soort van Flexitariër dus. Ik zou niet eens meer weten wat ik voor lekkers kan klaarmaken met vlees. Enige uitzondering is goulash, dat maak ik nog wel eens. Ga maar eens op zoek naar een vegetarische versie daarvan!

Lianne86
Berichten: 3730
Geregistreerd: 21-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 10:53

Afhankelijk zijn van je ouders is in mijn ogen een beetje onzin. Als je zegt dat je het niet meer eet, eet je het gewoon niet meer... Heel simpel, na een tijdje zeuren ze er echt niet meer over maar maken ze het gewoon niet meer klaar voor je ;) (Tenminste, mijn ervaring... en ik was toen 7 :'))

Ik kan me niet voorstellen dat ik het gemist heb, 20 jaar later weet ik ook echt niet anders meer...

In mijn tijd (goh, het klinkt oud :')) waren er niet eens zo veel vervangers...Tegenwoordig heeft elke supermarkt wel minimaal 5 varianten liggen :p (AH is idd het fijnst... vooral de grotere AH's)

Ik ben er altijd heel simpel in, als je iets niet meer wilt/juist wel wilt, moet je er gewoon voor gaan. In het begin zul je het misschien wel merken (ik was 7, dus nooit bewust meegekregen), maar toch ;) Gewoon iig even de vitamine B en ijzer in de gaten houden... (en volgens mij is hier meer geroepen... ik ging de fout in met mijn ijzer ;))

TurdusMerula

Berichten: 23903
Geregistreerd: 09-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 13:56

Citaat:
Enige uitzondering is goulash, dat maak ik nog wel eens. Ga maar eens op zoek naar een vegetarische versie daarvan!

Je kunt met allerlei tofuvarianten en groenten + kruiden heerlijke stoofpotjes maken. :)

Petra_O

Berichten: 3138
Geregistreerd: 24-10-03

Re: Vegetarier willen worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 14:00

Tofu gebruik ik eigenlijk nooit... van de week maar eens kijken wat ik ermee kan maken!

chimello

Berichten: 6405
Geregistreerd: 28-03-06

Re: Vegetarier willen worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 14:05

Gewoon doorzetten. Ik ben vanaf m'n 10e vegetarisch gaan eten dus dat is inmiddels al 14 jaar.
Ik ben het geworden na aanleiding van een klasgenootje dat vegetarisch leefde die mijn ogen geopend heeft. Als je echt wilt is vlees eten geen excuus. En anders tsjah, je kunt altijd biologisch gaan eten of minderen?

annebe

Berichten: 5925
Geregistreerd: 08-05-05
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 10:08

ondanks dat mijn kinderen vlees mee geef met de opvoeding, leer ik ze wel heel bewust om te gaan met vlees, vooral biovlees.
Jazzy (mijn oudste zoon) heeft jaren geleden een scharrelkipje kado gekregen (adopteereenkip) en krijgt jaarlijks bonnen voor lekkere verse bio eitjes.