Vegetarier willen worden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sheran

Berichten: 17242
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 11:03

Janneke2 schreef:
Naast de oude "vegetarische slager"
en de iets nieuwere v*vera van lupinebonen,
heeft grootgrutter Heyn nu iets in het schap liggen dat "pro - viande" heet. (Achter de deur van de koelafdeling, bij de vleesvervangers en het is verkleed als huismerk.)
Het opschrift luidt 'runderreepjes' - of zo iets wat voor mij niet hoeft -
maar het is compleet gemaakt van groenten,
bevat een hoeveelheid eiwit als ware het vlees
het is lokaal verbouwd (= kleine ecologische voetafdruk)
EN bevat geen E- nummers.
:j

(....nu van de week eens "kijken" ;) of het smaakt! )


Wauw, dit las als een gedicht! :D

annebe

Berichten: 5925
Geregistreerd: 08-05-05
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 11:13

Er zijn zoveel andere mogelijkheden ipv vlees, naast de gewone winkels die een steeds uitgebreidere collectie vega hebben gekregen, is er ook een bedrijf (de vegetarische slager) die wel hele lekkere vervangers maken.
Maar ook allerlei linzen. bonen, noten en kaas kan een een goede vervanger zijn.

Vroeger, hadden wij alleen een speciaalzaak waar we iets konden kopen (tempe, soja en nog een andere vleesvervanger) verder maakte mijn moeder veel eigen gemaakte burgers.
Inmiddels ben ik de 3de generatie vegetarier en begon mijn opa al in 1920, dus over 6 jaar zijn wij 100 jaar vegatarier :D
Mijn kinderen heb ik bewust wel met vlees opgevoed ivm essentiele stoffen die bv in gezond biologisch rundvlees zit.

Bhriseis

Berichten: 6869
Geregistreerd: 22-08-11

Re: Vegetarier willen worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 11:25

Ik eet geen vlees sinds mijn kindertijd; ik was een jaar of 7 a 8 toen ik volledig ben gestopt - op een aantal keer per jaar na. Hiervoor at ik sowieso geen steak of vlees van 'schattige diertjes' :P

Wij hadden altijd paarden, en ik vond koeien ontzettend schattig en lief. Toen legde ik plots de link, dat ik nooit paardenvlees had willen eten, omdat ik het zo'n leuke dieren vond, maar waarom at ik dan wel koe (vb. in gehakt)? En als ik ook geen koe at, kon ik toch ook geen varken eten?

En zo werd ik vegetariër, als enige van de familie, met een moeder die getrouwd was met een chef in de Franse keuken, die er zijn levensmissie van probeerde te maken om mij uit te leggen dat vlees de basis is van lekker eten, en dat het onmogelijk is om te koken zonder - jaja... :')

Hoe ouder ik word, hoe meer ik overtuigd word van mijn gelijk - voor mezelf dan. Iedereen moet natuurlijk doen wat hij wil en waar hij zich goed bij voelt. Maar van de geur van een gebakken steak alleen al word ik echt misselijk - ik vind het gewoon niet 'eetbaar'. Mijn vriend eet ook steeds bewuster en skipt regelmatig een dagje vlees. Er zijn vleesvervangers die hij even lekker vindt als 'echt vlees', dus eet hij liever die - want daar hangt niet zo'n hoog prijskaartje aan wat het dierenleed betreft.

Elke maaltijd waarop jij er bewust voor kiest om geen vlees te eten, is een bewuste keuze die een stukje dierenleed voorkomt en het milieu wat spaart :)

(Maar dan moet je wel evenveel kcal en voedingsstoffen aan vervangingsproducten eten natuurlijk... Spreek met jezelf aub af dat je wél koolhydraten eet als je vlees skipt. Door alleen fruit en groenten te eten red je het niet.)

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 11:39

Tjee, wat gedurfd van je annebe, dat je na 3 generaties je kinderen toch weer vlees laat eten. Heel knap dat je daarvoor open staat, met de nieuwe ontwikkelingen rond biologisch vlees. Helaas zijn sommige vegetariërs die ik ken daar veel te rigide voor, en zij zijn er niet eens mee opgevoed.

Mag ik vragen waarom je opa destijds vegetariër is geworden? Want in 1920 was er nog geen bio-industrie. Ik vind dat echt heel bijzonder, dat iemand in die tijd vegetariër werd, dus ik vraag me af wat zijn motieven waren.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Vegetarier willen worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 11:48

Vlees bevat niets wat je nergens anders uit kunt halen hoor :)

Begrijp me niet verkeerd, iedereen moet doen wat hem/haar goeddunkt, maar er zijn talloze onderzoeken die uitwijzen dat een vegetarische voeding compleet, gezond en zeer gevarieerd kan zijn, mits het met zorg samen wordt gesteld. Ook voor kinderen, juist voor kinderen! :j

minikatje

Berichten: 8965
Geregistreerd: 26-07-05
Woonplaats: sprookjesland

Re: Vegetarier willen worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 12:19

toch vind ik het heel netjes van annebe dat ze dat haar kinderen mee geeft. dat is hier meestal wel het commentaar, of ik mn kinderen dan ook vega ga opvoeden.
ik vind het belangrijker dat kinderen bewust opgevoed worden en daar hun keuzes op baseren.
streng 1 kant opvoeden werkt toch alleen maar averechts (ik ben streng gereformeerd opgevoed en zie momenteel alleen nog de kerk van binnen als ik met clienten mee ga ;) )

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Vegetarier willen worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 13:01

Ghehe, daarom zeg ik ook dat een ieder moet doen wat hem/haar goeddunkt :D

Geen haar op m'n hoofd die eraan denkt om kinderen te krijgen, gelukkig. Hoef ik die keuze zelf ook nooit te maken. Vind namelijk dat er voor beide kanten wat te zeggen valt :j

Bhriseis

Berichten: 6869
Geregistreerd: 22-08-11

Re: Vegetarier willen worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 13:48

Interessante discussie. Mocht ik ooit kinderen krijgen, zou ik ze zelf laten kiezen. Zoals veel ouders hier doen, bewust niet vertellen dat een stuk vlees uit een dier komt, dat vind ik dan weer onzin - als je er moreel geen problemen mee hebt om vlees te eten of het je kinderen voor te schotelen, vind ik dat je het ook gewoon aan je kinderen kan vertellen waar het vandaan komt.

minikatje

Berichten: 8965
Geregistreerd: 26-07-05
Woonplaats: sprookjesland

Re: Vegetarier willen worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 14:09

fruit komt van de fruitschaal en melk uit een pak en vlees komt uit de fabriek :D
ik denk dat deze mensen gewoon er zelf niets om geven waar het vandaan komt, het is er en dat is genoeg :)

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Vegetarier willen worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 14:21

Magrathea @ [MW] Kinderen die vegetarisch eten
Toen ik nog wel dacht dat ik kinderen wilde :o en mijn mening wat minder genuanceerd was.

Wat ik vooral interessant vond is de reacties in de trant van "Je bent egoïstisch, je legt je kinderen een keuze op als ze alleen vegetarisch te eten krijgen". Waarom is iemand die zijn/haar kind met elke dag aardappelen groenten vlees opvoedt dan niet egoïstisch? Je legt je kind toch altijd allerlei keuzes op? Van wat hij/zij eet tot de kleren die hij/zij aanmoet en in wat voor huis hij/zij woont.

minikatje

Berichten: 8965
Geregistreerd: 26-07-05
Woonplaats: sprookjesland

Re: Vegetarier willen worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 14:23

ja maar dat is normaal en daar lopen ze niet de kans mee op om gepest te worden.
het is niet zozeer de keuze maar het afwijken van de gangbaarheid (die bestaat in het hoofd van die mensen) die tegenstand oproept.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Vegetarier willen worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 14:29

True, true.

Maar tenzij je van plan bent om op het voorhoofd van je kind VEGETARIËR te tatoeëren lijkt het me onwaarschijnlijk dat klasgenootjes er überhaupt achter komen :+
Ken wel een aantal mensen die van kinds af aan zijn opgegroeid zonder vlees (één daarvan in een gezin met zes kinderen, allemaal vegetariërs, ouders incluis), zijn nooit gepest of wat dan ook :n
Ja, of je moet de flauwe grapjes die je naar je hoofd krijgt meetellen, maar daar valt mee te leven

mignonne2403

Berichten: 1411
Geregistreerd: 28-05-13

Re: Vegetarier willen worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 14:38

Ik ben ook vegetariër, vanaf mijn derde ongeveer, ik kwam erachter dat ham van een varken kwam, en er dus dood voor moest, dus toen at ik geen vlees meer, nu wel wat fanantieker, nu eet ik ook alleen maar kaas met vegetarisch stremsel en geen gelatine en ook geen vis enzo, niet dat ik het ooit lekker vond... inderdaad flauwe grapjes enzo..

Laatst hadden we het er in mijn klas over, en daar werd ik aangekeken als een of andere alien omdat ik al heel lang geen vlees meer heb gehad. :+Mijn moeder is ook vegetarisch, en een van mijn broertjes heeft vorig jaar ook besloten dat het zielig is, (andere broertje is gehandicapt dus die krijgt beide).
Ik vind vooral de spinazi kaasrondo van de albert Heijn heel erg lekker :Y)

Janneke2

Berichten: 22749
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 14:55

Magrathea schreef:
Wat ik vooral interessant vond is de reacties in de trant van "Je bent egoïstisch, je legt je kinderen een keuze op als ze alleen vegetarisch te eten krijgen". Waarom is iemand die zijn/haar kind met elke dag aardappelen groenten vlees opvoedt dan niet egoïstisch? Je legt je kind toch altijd allerlei keuzes op? Van wat hij/zij eet tot de kleren die hij/zij aanmoet en in wat voor huis hij/zij woont.



...een compleet ander argument, van een andere orde - maar zeer beslist ook waar:

vlees eten is verregaand egoistisch.
Afgezien van dat er een dier voor moet sterven:
we zitten met 7 miljard mensen op 1 planeet en als iedereen vlees gaat eten, hebben we niet genoeg landbouwgrond.
(Om 1 kilo vlees te "produceren" zijn vele kilo's graan. soya etc. nodig. Het klineste getal dat ik ken is 4, maar sommigen hebben het over 1:20.)

josje4

Berichten: 1594
Geregistreerd: 20-07-11
Woonplaats: Wageningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 15:03

ik ben zelf nu 2,5 jaar vegetarisch.
Ik eet het niet omdat ik het zielig of wat dan ook maar vanwege de gedachte wat achter het hele vleesproces zit, daar kan ik niet mee leven.
De boerderij is verandert in een fabriek (en nee ben geen stadmeisje --> bijna de hele familie zit in de agrarische sector) en dat vind ik niet kloppen.
Tuurlijk is het soms lastig maar mijn principes staan er boven.
Het enige wat ik nu zie als ik vlees bereid of bak (voor familie etc.) is een stuk spier dat afkomstig is van een dood dier, juk %)

Bij de AH hebben ze inderdaad lekkere vleesvervangers.

Ik krijg ook alleen maar kritiek en flauwe grappen.
Wordt daar soms zo zat van.
Ik denk dan '' ik bemoei me toch ook niet met jou eten ?'' %)

Bhriseis

Berichten: 6869
Geregistreerd: 22-08-11

Re: Vegetarier willen worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 15:43

@Minikatje: daar heb je zeker een punt :) Ze leggen allicht zelf niet de link met vlees = dier geslacht.

Ik denk dat kinderen zelf sowieso al bewuster worden met een vegetariër in het gezin. Mijn zusje en broertje eten ook erg weinig vlees, en hoe ouder ze worden, hoe minder vlees ze eten, net omdat ze er door mijn eetgedrag onbewust over nadenken.

Waar ik bang voor zou zijn, mocht ik mijn kind vegetarisch opvoeden, is dat het kind uit rebellie op latere leeftijd hopen vlees zou gaan schranzen :))

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Vegetarier willen worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 15:47

Ik vind het zelf wel erg naar hoeveel ouders niet tegen hun kind zeggen dat vlees van een dier komt. Want waarom zeggen ze dat niet? "Dan wil ie gelijk geen vlees meer eten".... Ahh, vandaar...
Sorry dat snap ik echt niet, dus omdat je kind misschien wel een andere mening dan jij heeft over bepaalde dingen hou je het maar achter? :n

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 15:49

Freya6 schreef:
Eerlijk gezegd was ik me er totaal niet van bewust dat er ook mensen zijn die elke dag vlees eten. Vind ik echt ongelofelijk.


Ik ook..... je lijf kan dat ook helemaal niet goed verwerken....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 15:51

het is toch simpel:
Wil je het dan kun je het volhouden.

Ik heb vanaf dag 1 dat ik vegetariër ben nooit meer de lust gehad naar een vlees/kroket/hamburger! Terwijl ik aaaltijdddd superveel vlees at! :D Dus: Je wilt het of niet wilt het niet.

JJane
Berichten: 1885
Geregistreerd: 22-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 15:59

Ergens zou ik wel vegetarisch willen eten maar ik hou ook van een goed stukje vlees. Ik eet dus minder vlees in kleinere porties. En ik ben kritisch op de herkomst van het vlees.

minikatje

Berichten: 8965
Geregistreerd: 26-07-05
Woonplaats: sprookjesland

Re: Vegetarier willen worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 16:04

als het zo goed voor jou werkt jjane dan is dat toch ook goed :)

Anoniem

Re: Vegetarier willen worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 16:15

dan lekker biologisch oid gaan eten toch? Als jij je daar ook goed bij voelt moet je het jezelf niet moeilijk gaan maken!

VenoSnorlax

Berichten: 4521
Geregistreerd: 04-02-12
Woonplaats: Den haag

Re: Vegetarier willen worden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-14 16:29

Ik ben erg blij met alle reacties en eet nu ook kleinere porties vlees en meer groente ernaast en vaak rooster ik ook nog wat noten voor de koolhydraten
wat ik nu heb ontdekt is sajoerboontjes en eet ik gewoon met gebakken rijst en dus zonder vlees

Saar4
Berichten: 2347
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 11:44

Koop een goed vegetarisch kookboek. Ik ben geen vegetariër maar eet wel 80% van de week vegetarisch omdat ik a) weinig behoefte heb aan vlees en b) zoveel lekkere recepten uit mijn vegetarische kookboeken kan maken! :) Als je inspiratie hebt voor gerechten scheelt het echt heel veel.

Janneke2

Berichten: 22749
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Vegetarier willen worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 23:50

Inmiddels heb ik de "pro - viande" uitgeprobeerd.

Een lieve disgenoot liet een achterdochtig geluid horen: "Dit is toch geen vlees, he?"
Nee - het is gemaakt van groenten. En heeft een eiwit gehalte van 20%.

En het is lekker!!!
(Ondanks de afwezigheid van E nummers. )