Bento lunch

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

_Maart_

Bento lunch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-13 23:06

Hoi,

Ik vroeg mij af of er ook bokkers zijn die zich bezighouden met wat uitgebreidere lunches?
Zelf heb ik een bento box en ben hard op weg om weer inspiratie op te doen voor eten, want raakte een beetje in de slop met m'n pasta of couscous salade.
Maandag had ik humus-spinazie wraps als lunch en vandaag nasi (de rest ligt in de vriezer :) ) Verder ligt er in de vriezer nog gehakballen, mini quiches, muffins (van amber albarda) en de nasi.
Ik eet alles koud. Reis (bijna) elke dag op en neer naar Amsterdam dus er is simpelweg geen keuze. Of ze moeten treinen met oventjes gaan ontwerpen :o

Zoals jullie zien ben ik niet zo Japans georiënteerd of met allerlei figuurtjes (simpelweg geen tijd voor s avonds/s ochtends!), maar ik sta wel overal open voor.

Brand los met inspiratie! :D Ben echt heel benieuwd wat jullie allemaal meenemen!

Lielle

Re: Bento lunch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 23:17

Was net eea aan het zoeken voor zaterdag, plaats wel wat recepten.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 23:47

Many

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 08:35

Ik sta op het werk ook bekend om mijn lunches :)) Bij mij variëren ze van (gemengde) sla met rauwkost en een eitje tot chili sin carne. Ik gebruik bijna altijd bonen en/of linzen vanwege de eiwitten. Erg lekker vind ik linzen met rode ui, slamix en cherrytomaatjes met een dressing van balsamico-azijn en olijfolie. Ik neem ook regelmatig een salade van witte kool, geraspte wortel, appel en noten met een dressing van sesamolie en sojasaus mee.
Nu in de herfst ben ik fan van geroosterde groenten: pompoen, wortel, zoete aardappel, etc. Even in de oven met wat kruiden, bonen erbij en evt wat pitten (zonnebloem/pijnboom/pompoen) en klaar. Soms neem ik ook een restje van het avondeten mee, wel zo makkelijk O:)

[edit] Oh, ik vergeet quinoa helemaal. Neem ik ook regelmatig mee. En ik vind het handig om wat groenten in de diepvries te hebben: sperzieboontjes, broccoli en erwtjes enzo. Dan kun je altijd nog last minute iets in elkaar flansen!

_Maart_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-13 09:05

@Lielle, Leuke site, dank je! :)

@Many, klinkt goed! Gebruik je die bonen dan gewoon uit een potje of laat je gedroogde bonen weken? Kan dat evt een nachtje in de koelkast (als ik 7u de deur uitmoet ga ik 's ochtends niet zoveel moeite doen haha)
Geroosterde groenten had ik nog niet aan gedacht, heerlijk. Zal de volgende keer vragen of mijn mams wat achterhoudt voor mij, we hebben namelijk nooit echt restjes over, tenzij ik het zelf apart houd van tevoren. De mannen eten hier veel!
Welke bonen doe je dan bij de geroosterde groenten? Die stop je dan ook in de oven neem ik aan?
Oke, eennee, ik was nog niet aan bonen begonnen voor eventuele 'gênante situaties', maar dat valt dus wel mee?

Quinoa! Lekker! Alleen wat een ramp om het te wassen :Y)
Maar die groenten uit de diepvries eet je dus rauw?

Edit: Heet jij nou toevallig ook Maartje? :+

Many

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 09:29

Jup, nog een Maartje hier. Toevallig! :))

Ik gebruik meestal bonen uit blik of pot. Zelf weken en koken kan natuurlijk ook, maar meestal beslis ik last minute wat ik mee wil nemen en dan is een blik opentrekken wel zo makkelijk haha. Ik maak altijd voor twee dagen, dus ik eet 2x hetzelfde. En ik maak het 's avonds, dus het staat sowieso 1 en soms 2 nachten in de koelkast. Kan prima! Bij geroosterde groenten vind ik zelf kikkererwten lekker. Als ze al geweekt en gekookt zijn doe ik ze niet meer in de oven. Gewoon door de groenten mengen als die klaar zijn. Met gênante situaties valt het hier reuze mee haha.

Groenten uit de diepvries blancheer ik meestal even. Ik bedoelde meer dat het handig is om die in huis te hebben. Mocht je dan een keer geen tijd hebben om boodschappen te doen oid, heb je toch verse groenten in de diepvries.

_Maart_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-13 09:35

Toevallig! :D

Ik beslis het ook de avond van tevoren :j Je hebt tegenwoordig van die kikkererwten ook mini blikjes, evenals maïs, die hebben wij altijd wel staan.

Oke, top! Soms nog al eens zoeken wat wel en niet in de koelkast kan, had laatst tomaatjes een nachtje in de koelkast maar daar kwam nog al wat vocht vanaf de volgende dag in mn bento, met gevolg dat mn nootjes doorweekt waren :+

Dus uit blik wel in de oven? Leuk, ga ik uitproberen! Moet toch nog even naar de winkels vandaag. Dan zou je die groenten best kunnen invriezen daarna, dat je geen twee dagen achter elkaar hetzelfde eet... Hou wel van een beetje variatie en ben de enige thuis die op deze manier luncht.

Op die manier! Ja, wij hebben altijd wel veel groenten in huis liggen, zowel vers als in de diepvries (mams heeft een moestuin en je kan niet alles in één keer eten). Blancheren was toch twee minuutjes de kook erover..? Volgens mij blancheert mijn moeder de verse dingen al voor ze ze invriest, zal dat dan twee keer moeten?

Many

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 10:15

Cherrytomaatjes laten volgens mij niet heel veel vocht los, toch? Uit blik zijn ze al geweekt en gekookt, dus dan hoeven ze ook niet in de oven.

Of je de groenten nog een keer blancheert, hangt af van wat jij lekker vindt. Als je van knapperige groenten houdt, doe je dat niet. En anders wel :D

_Maart_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-13 10:22

Geen idee, maar ik had van die snoeptomaatjes gebruikt. De rest kon in ieder geval allemaal in de koelkast dus dacht dat die tomaatjes de boosdoener was!

En anders kan je de meeste groenten natuurlijk ook rauw eten:) Stomen vind ik persoonlijk ook wel erg lekker... Je brengt me op ideeën! :)

8Eveline

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 10:55

In japanse Bento zie je ook vaak dat ze bepaalde producten apart in bakjes doen om te verkomen dat smaken zich gaan mengen etc etc. Ze gebruiken hiervoor plastic bakjes zoals silicone muffin vormpjes of papieren muffin vormpjes. Zoals http://farm1.staticflickr.com/50/141114 ... 88a207.jpg

Inwonderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 11:02

Ik vind het er altijd wel heel leuk uitzien, maar ik heb het idee dat, wanneer je je eten in allemaal vormpjes en figuurtjes gaat maken je ook veel eten verspild, hartstikke leuk van die dolfijntjes van brood, maar wat doe je met je overige beleg en brood? Bij mijn ontbijt hoef ik nog niet direct vleeswaren of groente o.i.d.

Of is een bento voor jullie ook gewoon een salade mee naar je werk nemen?

_Maart_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-13 11:34

_Hedwig_, ik doe ook niet aan de vormpjes en figuurtjes, het ziet er schattig uit, maar het kost tijd en je versplit er inderdaad groente e.d. mee. Alhoewel je dit misschien weer 's avonds door het eten kan doen...

Ik gebruik hem puur voor mijn lunch, ik eet geen brood uit principe en dan is het handig om het luchtdicht mee te kunnen nemen. Maar ook eet ik eigenlijk (nog) geen Japans, ik zal eens kijken of ik een foto kan uploaden zoals mijn bento er uit zag afgelopen twee dagen.

8Eveline, dat klopt inderdaad! Ik heb zelf ook siliconen muffinvormpjes en dividers voor in mijn monbento (zie straks de foto), maar het vocht was onder de divider door gegaan. Voortaan wordt dat inderdaad siliconen muffinvormpjes en als ik weer geld heb speciale monbento bakjes :)
Die dividers kan je trouwens eruit halen en zelf bepalen waar je ze neerzet in de bento.
Laatst bijgewerkt door _Maart_ op 09-10-13 11:47, in het totaal 1 keer bewerkt

_Maart_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-13 11:42

Monbento van maandag:
Afbeelding

Monbento van dinsdag:
Afbeelding

__Leonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 11:52

Ziet er super lekker uit, wat zit er allemaal in? :)

Many

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 11:53

Voor mij geldt hetzelfde. Ik gebruik zelf de term bento ook niet. Heb wel zo'n handig bakje met verschillende vakken (geen speciale bento box trouwens), maar net als _Maart_ eet ik (bijna) geen brood en pak ik graag uit met mijn lunch.

Ziet er heerlijk uit _Maart_!

_Maart_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-13 11:58

@Many, wat voor bakje heb jij ?
Zelf gebruik ik wel vaak de term bento, omdat je anders alleen maar apart belegde broodjes krijgt in de meeste nerderlandse opvattingen. Hoe noem jij het? :)

_Leonie, maandag had ik een lange dag, dus als lunch (volkoren) wraps met humus en spinazie, en een komkommer, als tussendoortjes blauwe bessen en wat nootjes en voor terug in de trein rond 18u (was pas 19u thuis) een 'salade caprese': mini mozzarella met snoeptomaatjes en in het bakje een olijfolie-zout-balsamico-azijn dressing.
Voor dinsdag (kort dagje) had ik maandag avond nasi gemaakt met prei, paprika, ui, knoflook en seitan (vegetarisch) en daarvan ook twee porties ingevroren :) Als tussendoortje wat blauwe bessen, uiteindelijk had ik de kaas en de amandelen over mijn nasi gedaan.

Many

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 12:23

Ik heb deze box, van Sistema. Gekocht bij de V&D! Ik zoek meestal op 'healthy lunch salads' oid. En vaak verzin ik zelf recepten :+

_Maart_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-13 13:44

Die is handig! Doordat alles vast zit heb je natuurlijk ook geen 'schuivingsgevaar', gaaf! Zat dat bestek erbij of neem je zelf mee..?
Ik heb deze: https://si0.twimg.com/profile_images/1416984538/image-monbento.jpg

Daar ga ik ook nog wel eens op zoeken :) De site van 'lunch in a box' heeft ook wel leuke dingen.
Ik bekijk heel veel sites en dan zoek ik er zelf wel wat leuks uit, of inderdaad zelf recepten verzinnen en creatief zijn!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 10:04

_Maart_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-13 17:57

Ik had vandaag een stronkje broccoli mee, maar wat gaat dat stinken! Bah! Tips..?
Zie het namelijk wel vaak op foto's staan...

@Lielle klopt! Daar heb ik ook wat inspiratie vandaan :)
Dit is ook een leuke vind ik zelf: http://veggiebentolove.wordpress.com/
Zelf eet ik vaak vegetarisch en dan is zo'n site wel handig om te zien dat dit ook prima vegetarisch kan!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 21:05

Zaterdag heb ik vier verschillende gemaakt. Ik eet in principe geen granen, vandaar geen brood etc. Thumbnails zijn clickable.
Alles met de klok mee vanaf linksboven.

Afbeelding
Kaas, droge worst en balsamico glaze in het flesje, mosterd in het bakje. Paprika, quiche, gevulde peppadew, gehaktballetjes, wortel en komkommer.
Brownies en mascarpone (oerdieet proof)

Afbeelding
Olijven, knoflook en feta. Tomaat, mozzarella en basilicum. Fruitspiesje, eronder rauwe ham met geitenkaas.

Afbeelding
Kruidige vruchtenchutney, waldorfsalade, hamrolletjes met Boursin, gekookt ei, tapenade (niet op foto), peppadew.

Afbeelding
Van boven naar beneden
Abrikozen, pecannoten, kaas, kappertjes, droge worst, feta, gehaktballetjes, peppadew, geitenkaas met framboos, quiche, mosterd en balsamico.

Voor morgen: omeletrolletjes (Truffeltapenade/ham, tapenade/rauwe ham/sla), rauwkost, bleekselderijsalade, guacamole.

_Maart_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-13 10:05

Dat ziet er lekker uit! :D
Heb je daar genoeg aan als lunch+tussendoortjes? Uiteindelijk is het natuurlijk wel een bak vol.
Ik neem er zelf namelijk altijd nog wel couscous-bulgur-speltpasta-zilvervliesrijst bij, omdat dat toch wel goed vult voor een dag concentratie op school.

Mag ik vragen waarom je geen granen eet..?
Ik zit namelijk ook in het amber albarda forum en ben zelf ook erg selectief met granen.

Die tomaat-mozzarella-basilicum spiesjes ga ik straks ook voor lunch maken :j

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 10:52

dit was voor twee personen als lunch bedoeld, samen met een thermoskan soep en nog wat brownies. Uiteindelijk hebben we er 's avonds ook nog van gegeten en de laatste restjes zondagochtend op gemaakt.

Ik eet volgens het oer- of paleodieet, dwz geen granen, suiker en zuivel. (al zondig ik wel tegen dat laatste).

_Maart_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-13 12:26

Klinkt lekker! Voor twee personen is het inderdaad wat realistischer dan voor vier, haha.

Bevalt het oer- of paleodieet? Heb er veel over gehoord/gelezen en haal ook wel eens recepten van de site af. Ik ben zelf ook selectief met granen, maar zoals hierboven, couscous-bulgur-speltpasta of zilvervliesrijst, voor de rest niks.
Mag je dan ook geen palmsuiker/agavesiroop/ahornsiroop?

Denk dat ik nu tamagoyaki met bieslook maak, beetje veldsla en jouw tomaat-mozzarella-basilicum spiesjes met balsamico-azijn :)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 12:33

mij bevalt het goed. Ik doe dit nu 3 jaar, niet meer 100% zuiver in de leer, maar toch wel voor 70%. Qua zoetdingen eigenlijk helemaal geen suikers etc, ik werk wel met wat honing om te zoeten. Appeldik (oid) mocht ook.

Jouw lunch plan klinkt goed :j