courgette chips?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Kwanyin

courgette chips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-13 23:04

Ik heb zonet een allereerste poging gedaan om chips te maken van courgette(in de oven)
Ehm dat was geen succes en ik kan niet geloven dat iemand het op die manier lekker vindt :') . Dus volgens mij heb ik het gewoon niet goed aangepakt. Ik lees ook de meest uiteenlopende dingen om het te maken, van 100 graden tot 220, van tien minuten tot een dik half uur...

Morgen een nieuwe poging. Dus, hoe maak je nu knapperige chips van een courgette, in een gewone oven :Y)

GrumpyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 23:07

Oh heerlijk, courgette chips! Tijdens mijn koksopleiding deden wij ze altijd in de frituur, maar dat is erg vettig natuurlijk. Ik doe ze zelf ook in de oven, 45 minuutjes op 180 graden (dunne plakjes, klein beetje zout erover), en dan zijn ze lekker knapperig. :j

Edit: wat ook lekker is, is om ze vooraf te paneren. Courgette in reepjes snijden zodat je een soort frietjes hebt, dan door ei halen, en vervolgens door de paneermix (paneermeel, parmezaanse kaas en naar keuze wat kruiden mengen) halen. Afbakken op 220°c voor ongeveer 15 minuten. :)

imd

Re: courgette chips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 09:17

Oh dat klinkt echt verschrikkelijk lekker! En voor de gewone chips: dunne plakjes, is de dunschiller dan dun genoeg?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 09:25

mss een kaasschaaf? ik ga het iig eens proberen.

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 10:46

Alleen zout erover ja? Geen olie ofzo?

GrumpyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 11:33

Dunschiller kan, kaasschaaf ook wel. Ik doe het zelf meestal op een mandoline. :)
Alleen zout doe ik ja, olie voeg ik niet toe. Dan ben ik bang dat ze zompig worden. Ik draai ze hooguit halverwege een keertje om in de oven.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-13 12:21

Oh bedankt, dan ga ik het zo eens proberen dadelijk :j . Schijfjes met mandoline, beetje zout en 45 minuten op 180 graden.
Ik had iets gevonden van een half uur op 100 graden...maar dat was echt niet te vreten :') . Hopelijk lukt dit beter :)) .

Lisette1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 12:29

Ben erg benieuwd of het gaat lukken Kwanyin. Dan wil ik het ook wel eens gaan proberen. Heb alleen geen mandoline.

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 12:30

Kaasschaaf lijkt me ook prima gaan :j

GrumpyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 12:31

Kwanyin schreef:
Oh bedankt, dan ga ik het zo eens proberen dadelijk :j . Schijfjes met mandoline, beetje zout en 45 minuten op 180 graden.
Ik had iets gevonden van een half uur op 100 graden...maar dat was echt niet te vreten :') . Hopelijk lukt dit beter :)) .

Dat is een lage temperatuur, lijkt me dat het op 100 graden ook niet knapperig is geworden? Succes! :)

@ Lisette: Je kan ook gewoon met een mes zo dun mogelijk snijden :j

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-13 12:34

Nee ze werden helemaal niet knapperig, het was eerder een soort van rauwe smaak, op den duur wel richting zwart :') :') :') .

Lisette1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 12:37

@ Fairytales: Met een kaasschaaf of dunschiller worden ze te dun lijkt me of niet?

GrumpyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 12:48

Kwanyin schreef:
Nee ze werden helemaal niet knapperig, het was eerder een soort van rauwe smaak, op den duur wel richting zwart :') :') :') .

Gatver, dat is ook niet geheel de bedoeling. :') Lijkt me ook vrijwel onmogelijk om ze dan nog knapperig te krijgen. Er zit aardig wat vocht in courgette, en op die temperatuur kan dat er nooit uit. Hopelijk lukt het bij jou op 180°c net zo goed als bij mij, want ik vind ze in iedergeval heerlijk! (Het is jammer dat ik geen courgette in huis heb hihi)

@ Lisette: Ik heb zelf geen ervaring wat betreft het snijden met een kaasschaaf of dunschiller, maar met mijn mandoline worden ze ook vrij dun. Dus ik denk dat je het best kan proberen met een kaasschaaf en/of dunschiller. Ik zou dan voor de zekerheid wel even opletten dat ze niet te lang doorgaren, dus wat vaker de oven checken om te kijken of ze niet verbranden. :j

Lisette1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 12:54

Oke ga het keer proberen! Stuk gezonder dan gewone chips in ieder geval.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-13 12:57

Ja daarom :j . Ik eet graag iets knapperigs, zeker 's avonds voor de tv. Maar die gewone chips, ook die zogenaamde "light" of "oven"-versies, dat zijn echt gewoon vérschrikkelijk ongezonde dingen. Dus ik hoop dat het goed lukt, dan heb ik tenminste voor 's weekends iets in mijn kommetje liggen waar ik wel wat van mag eten als ik tv kijk :D .

amyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 12:58

Klinkt lekker. Ga het ook eens proberen, we hebben wel wat courgetten in onze tuin.
Leg je ze dan op een bakplaat of een rooster.

GrumpyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 13:07

Ja al staat er light op, dan nog niet is het gezond! Als je achterop kijkt hoeveel zout er in zit, belachelijk! Wat overigens ook lekker is, is chips van schorseneren. Ik kan ze in Nederland niet altijd even goed vinden helaas, maar heb ze tijdens mijn opleiding vaak bereid. We gebruikte ze ook vaak als garnering om een gerecht mooi aan te kleden, maar ze zijn o zo lekker! :)

amyke schreef:
Klinkt lekker. Ga het ook eens proberen, we hebben wel wat courgetten in onze tuin.
Leg je ze dan op een bakplaat of een rooster.

Ik zelf leg ze op een bakplaat, en die bekleed ik van te voren met bakpapier om plakken te voorkomen.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-13 13:13

Zo ze zitten in de oven :j . Op een bakplaat met bakpapier inderdaad.

Ja, er was hier laatst op tv iets over het verschil van light/oven en gewone chips. Ten eerste kan je blijkbaar nog beter een hele dikke friet met mayonaise eten dan een zak chips. En van die lightversie zou je in totaal maar..ik meen 20 gram meer chips moeten eten om gewoon nog dezelfde voedingswaarden te krijgen als bij een gewone..ik weet het niet meer exact maar het was in elk geval echt een belachelijk klein verschil tussen de twee.

Lisette1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 13:21

Oeh spannend hopelijk lukken ze.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 13:23

ooo spannend laat je het ff weten dan ga ik het ook maken

_l_amanda_l_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 13:35

oeh, dat klinkt lekker! Wij "eisen" wel een foto van het resultaat, trouwens :+
(jammer dat mijn oven een beetje halfgaar is, dus of die de 180 graden nog haalt...)

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 13:37

Spannend leuk idee! Ben benieuwd of ze lekker zijn!

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 13:40

Oe ik ga het ook proberen :D

karazilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 13:55

Hey! Ben benieuwd naar je nieuwste batch. Heb het zelf al een paar keer geprobeerd met courgette, wortel, zoete aardappel, gewone aardappel en idd ook op verschillende temperaturen en tijden maar nog weinig succes :(. In theorie is het een superidee daarom hoop ik nog steeds op de gouden tip die vervolgens ook bij mij werkt :D.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-13 14:01

Eh helaas :') . Ze begonnen eigenlijk al vrij vlug te bruinen, heb de temperatuur toen toch maar iets lager gezet maar het mocht niet baten..na een half uur waren ze zo donkerbruin dat ze gewoon helemaal tegen het bakpapier aankleefden en niet meer los te krijgen waren...
Ik heb nu een tweede poging er in waarbij ik de courgette gewoon handmatig dun heb gesneden en de temperatuur vanaf het begin iets zachter...nu zijn er weer enkele die ik erg dun had gesneden, die al liggen te verschrompelen, eens ziet wat de rest doet...