nu de pepernoten al in september weer in de winkel liggen kwam ik met iemand op het onderwerp eten en tradities, en hoe deze soms binnen een familie/gezin/vriendengroep ontstaan zonder groot en internationaal te zijn zoals pepernoten, of zonder dat ze bij je cultuur horen. Zo noemde ik in het gesprek dat ik al mijn hele leven met Pasen Matzes met boter en suiker eet, en me bijna schuldig voel
als ik dat een andere tijd van het jaar doe omdat dan de traditie verbroken wordt. Deze traditie is eigenlijk Joods, soms gebruikt bij Katholieken, maar ik kom totaal niet uit een gelovig gezin/gezin met joodse achtergrond. En zo was ook de traditie in ons gezin dat we op onze verjaardag luxe belegsoorten voor op brood mochten kiezen voor het ontbijt, en kiezen wat we 's avonds aten.
En traditie met een vriendengroep waar we elk jaar mee kampeerden met 4 gezinnen, om altijd Cream Crackers bij het ontbijt te hebben. Geen idee waarom! Het weekend was alleen niet compleet zonder.
Hebben jullie leuke/aparte/eigen tradities? Ik ben benieuwd! Gerechten die ergens bij zijn gaan horen?
En om terug te komen op de pepernoten, die koop ik zelf pas in november
) thuis
) aanwezig zijn, gekookte eitjes en ham.