Quichen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Vera96

Quichen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-13 23:29

Hoi,

Ik weet niet zo goed over het goed gespeld is, quichen:P Maar sinds vandaag heb ik ze weer ondekt, een lekkere quiche! Simpel recept gevonden, met zalm en tuinerwten, tuinerwten alleen wel vervangen door gehakte spinazie uit diepvries.Zalm en spinazie waren lekker, maar de mix van 4 eieren met een beker cremefraiche werd in de oven niet lekker 'hard' maar een beetje drapperig.
Maar opzich lijkt het me best wel handig, heel simpel hartigetaart deeg, inhoud cremefraiche en 4 eieren, en voor de rest kun je er dus eigelijk in mikken wat je zelf lekker vind. Ik vroeg me af wat jullie er allemaal in doen? :D Iets met broccoli leek me ook wel lekker, of met gehakt bijvoorbeeld.
Volgens mij is het ook gezonder, want de laatste tijd lees je allemaal dat koolhydraten slecht zijn, en dat zit er dus minder in, en eiwit zou weer goed zijn. Alleen jammer van de cremefraiche.

:wave:

RelarDevi

Re: Quichen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 23:32

Quiches lijkt me beter :P

Creme fraiche doen wij nooit, wij doen altijd met melk.

Drapperigheid zou kunnen komen door spinazie, die is eigenlijk altijd erg vochtig. Je moet het echt heel goed laten uitlekken (goed drukken).

Vera96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-13 23:36

Ja zat ik ook al aan te denken dat het door de spinazie kwam. Maar jij gebruikt dus een vast recept voor de eiachtige inhoud van de quiche? Dat lijkt me gewoon het handigst. Dan kun je daarna er in principe in doen wat je zelf wilt.

Haha mijn spellingscontrole rekende quiches fout maar quichen goed, vond t al zo apart

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 09:09

En in harige taartdeeg zitten geen koolhydraten dacht je? :))

Een paar van mijn vaste recepten: 'leeky pie' (ik ben meer Brits dan Frans georienteerd dus ik eet pie, en geen quiche :+ ).
Prei in ringen snijden, smoren tot het zacht is, kaas en/of hamblokjes er door, eieren met creme fraiche loskloppen, wat kruiden naar smaak er door, en de oven in. Uit te breiden naar prei/ui/knoflook (drie soorten 'look' dus), en verschillende kaassoorten (blauwschimmel maakt het lekker pittig)

Variant: de prei vervangen door broccoli en/of bloemkool.

Chicken tikka pie: chicken tikka massala maken (met bv sperziebonen er door voor de groenten), in je deeg mikken, zelfde eierenmengsel er overheen, en in de oven.

Mexicaanse pie: bonen, mais en gehakt, eierenmengsel aanvullen met chilisaus, in je piedeeg, en bakken maar.

Oftewel, vrijwel alles wat je ook als eenpansprutje met rijst zou eten, kun je ook in een quiche gooien.

Many

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 09:36

Gezond zou ik quiche niet direct noemen - niet vanwege de koolhydraten, maar vanwege de vetten (deeg, creme fraiche, kaas). Maar lekker is het absoluut! Hier is quiche met prei, paprika en cashewnoten favoriet, maar met broccoli vind ik het ook altijd erg lekker. Net wat Ibbel zegt, in feite kun je er alles in gooien.
Ik vind 4 eieren trouwens wel redelijk veel, zelf gebruik ik er hooguit drie. En om ervoor te zorgen dat je bodem ook goed gaar wordt, kun je die alvast even zonder vulling voorbakken. Dus een minuut of 20 in de oven, dan je vulling erin, en dan afbakken. Omdat de vulling vaak vrij nat is, blijven quichebodems vaak ook nat en zompig. Door ze voor te bakken, voorkom je dat :)

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 09:43

Wij doen er ook nooit creme fraiche in, gewoon eitjes opkloppen met wat melk en soms een beetje kaas erdoor.

Je kunt er idd echt alles ingooien. Hier vaak met spekjes, hamreepjes of gehakt en de groente die we in huis hebben. Paprika, cherrytomaatjes, broccoli... Spinazie vind ik meestal niet zo'n succes ivm het vocht inderdaad.
Mijn man vindt het erg lekker om de bovenkant dan nog flink te bestrooien met kaas.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 09:45

Hier is prei/gehakt/geitenkaas erg populair.

Op de bodem kun je ook altijd nog een beetje beschuit verkruimelen om het vocht te absorberen.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 11:36

Wij vinden een quiche op zijn tijd hier thuis ook erg lekker. Zeker met prei en hamblokjes. Maar ik heb tot nu toe alle keren dat er 1 de oven uit gekomen is dat het eimengsel niet stolde. Alles liep er dus met een rot vaart uit na het aansnijden.
Wat gaat er verkeerd? Eimengsel meng ik vaak met creme fraiche en wat kaas.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 11:40

Te kort in de oven gehad. Wij maken vaak een vrij hoge quiche en die heeft wel snel 45 minuten of meer nodig. Wel niet te hoge temperatuur, 180 graden ofzo

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 11:42

Ze staan er hier toch wel gemiddeld 45 minuten tot een uur in. Daarom vind ik het ook zo vreemd, dacht eerst dat het aan de oude oven lag maar nu met een nieuwe lukt het nog steeds niet.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 11:45

Op welke temperatuur en in wat voor vorm doe je hem?

Vera96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-13 11:48

Dat had ik dus ook, cremefraiche met vier eieren, 1 uur lang op 175 graden maar hij werd niet harder

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 11:50

Oude eieren gebruikt? Zoveel vocht uit de vulling dat het te veel verdund wordt?
In het laatste geval kan het zinnig zijn om gewoon wat bloem of maizena door je eiermengsel te doen. Dat bindt prima en wordt vanzelf gaar in de oven.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 12:02

Springvorm en de oven staat vaak op 185-200 graden.

Oude eieren is het ook niet, vers van de kippen vaak. Zal er de volgende keer eens wat maizena door gooien, kijken of het helpt.

Vera96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-13 12:10

Hm, bij moest het volgens het recept op 180, maar onze oven kan alleen om 175 of 200, maar jij doet dus ook 200 dan froukje? Dan ga ik dat de volgende keer proberen, maizena is idd een goede

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 12:10

Maar Ibbel doe je het dan wel in taart vorm of echt als pie ?
Ik vind spekjes bij de prei ook lekker.
Maken jullie zelf deeg of gebruiken jullie bladerdeeg?

Vera96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-13 12:12

Ik gebruik speciale hartigetaart deeg, zogenaamd goed voor 2 taarten per pakje, maar ik hield nog maar 3 plakjes over.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 12:13

Ja dat gaat hier altijd prima (behalve het stollen dan).

Bladerdeeg, als ik een quiche maak ben ik lui. Dan is bladerdeeg wel zo makkelijk :=

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 12:15

Wij ook altijd met bladerdeeg

Vera96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-13 12:17

Is bladerdeeg net zo goed als die speciale taarttdeeg? En idd een quiche is makkelijk en snel, als je zelf deeg maakt ben je dat idee weer kwijt haha.

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 12:21

Tips voor als de ei niet stolt, ik gebruik altijd van die zakjes voor de boerenomelet, die zijn lekker kruidig en het ei wordt mooi hard, heb altijd stevige quiches die nooit drapperig/waterig zijn :)

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 12:25

Op 24kitchen.nl staan heel veel lekkere recepten voor hartige taarten :)

Ik maak zelf regelmatig een bladerdeegtaart met kip/kerrie en gemberbolletjes. En een bladerdeegtaart met kip, bloemkool, brocolli en eimix met flink wat kruiden

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 12:31

Ooh, ik wil wel een recept voor de quiche met kip/kerrie en gemberbolletjes!!

xHanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 12:33

Op de albert heijn site staat een uienquiche met geitenkaas en tijm, echt een aanrader want hij is zelf bij mensen die geen geitenkaas denken te lusten een succes!! :)

* en tegen het vochtig worden maak ik altijd eerst wat gaatjes in de bodem met een vork, en daarna een laagje couscous of paneermeel er over. proef je niets van!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 12:36

kohtje schreef:
Maar Ibbel doe je het dan wel in taart vorm of echt als pie ?
Ik vind spekjes bij de prei ook lekker.
Maken jullie zelf deeg of gebruiken jullie bladerdeeg?

Zowel in pievorm (platte geschulpte schaal) als in springvorm. Niet als dubbelgevouwen deeg (de traditionele Shepherds' pie dus).

Ik heb een vast deegrecept dat ik altijd gebruik: 500 gram bloem, 250 gram gesmolten boter plus zoveel warm water om er een goed te rollen en niet plakkend deeg van te maken. Daar kan ik dan 3 pies van maken. Het deeg kun je gewoon invriezen, dus vaak maak ik een dubbele portie deeg, vries 4 porties in en bak 2 pies waarvan ik er dan ook weer 1 in punten invries. Heb ik voorlopig weer voldoende voorraad.