Biologisch eten vlees/groente/fruit? ? ? ?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Biologisch eten vlees/groente/fruit? ? ? ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 23:12

Je hoort en ziet het steeds vaker in de media. De zielige plofkippen, kapot gefokt om de consument een zo groot en zo goedkoop mogelijk stukje vlees te bieden.
Paardenvlees wat verkocht wordt als rund etc.

Donderdag 5 september heeft Zembla er weer een groot item aan besteed.
Vlees van 3 jaar oud ontdooien, de slechte delen eraf snijden en weer verkopen....
http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1364184

Bedrijven die voorverpakt 'beter leven' vlees verkopen zijn ook niet betrouwbaar
http://www.omroepbrabant.nl/?news/19887 ... ragen.aspx

Afgelopen week besloten dat we over gaan op biologisch groente en fruit. Via de groentewinkel in het dorp kan je tassen van Vita bestellen.

Na het zien van allerlei media en de uitzending van Zembla heb ik besloten het vlees niet meer uit de supermarkt te halen.

Vlees vind ik veel moeilijker en is ook enorm aan de prijs zag ik.
Ook het prijsverschil is enorm, van € 9,99 tot € 23,95 voor een kg kip.

We hoeven niet dagelijks een stuk vlees te eten maar 3 tot 4 maal per week ongeveer.

Wie heeft tips mbt biologisch vlees, groente en fruit?

hesterve

Re: Biologisch eten vlees/groente/fruit? ? ? ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 23:17

Kijk eens op ok vlees. Of vlees uit natuurgebieden. Hier is ook een zorgboerderij die bio verbouwd en wat je zo bij hen kan kopen. Vraag eens rond in de buurt of er een boer is die zelf wat laat slachten en die wat wil verkopen. Dan is het vaak nog betaalbaar.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 23:42

Ik koop veel bij de Landwinkel. Die verkopen alleen streekproducten en zoveel mogelijk producten die uit eigen tuin komen. Ik eet eigenlijk vooral seizoensgroentes die dus uit eigen tuin komen. Bijkomend voordeel is dat er niet zo enorm veel verpakkingsmateriaal om de producten zit en er is nauwelijks transport nodig (niet alle groentes komen uit eigen tuin maar alles komt wel uit de streek).

Je kunt daar ook (beperkt) vlees kopen, dat zijn koeien van het bedrijf die naar een lokale slager zijn gebracht. Het heeft allemaal niet het stempel 'biologisch' maar het allemaal behoorlijk verantwoord. :)

O en ook nog eens goed betaalbaar. Ook prettig. :D Al weet ik dat van het vlees eigenlijk niet want dat ik niet zo vaak...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 00:46

Ik heb als student een behoorlijk klein budget, maar ik koop biologisch en scharrelvlees eigenlijk altijd wel gewoon in de supermarkt en dan let ik op 35% en Bonuskortingen. Ik ben echt een beetje een gezondheidsfreak en ik wil echt niet overstappen op B-merken (ook omdat ik het niet lekker vind), zeker als het op vlees aankomt. Ik volg hier dus ook nog even voor andere tips!

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 01:06

Zelfde als hierboven mij ^_^
Ben helemaal voor bio producten. Gezonder, betere omstandigheden en ga zo maar even door (En de bio mayo vind ik ook nog eens stukken lekkerder :')) Maar inderdaad, sommige dingen zijn aardig aan de prijs, zeker als student :j
OKvlees is een website waar mijn moeder ook veel kijkt en besteld. Stuk goedkoper zei ze!
Als ik weer goeie tips van d'r krijg post ik ze hier ook wel even ^_^ Zij maakt de overstap zo volledig mogelijk (voedingsconsulente.. let nu op alles wat word gekocht etc, en daardoor is ze érg bewust ermee bezig (vandaar dus ook de bio overstap))

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 01:11

Wij hebben onze vleesconsumptie sterk geminderd, ik at het al nauwelijks en mijn vriend sinds een tijd ook minder. Mensen eten sowieso gemiddeld veel meer vlees dan goed voor je is. Wij eten nu max. 3 dagen in de week vlees, max. 100gr p.p. (excl. Vleeswaren) Meestal kipfilet, en dat halen we bij de poulier, meestal kemper landhoen, soms maiskip, het kost een beetje meer maar dan heb je ook een veel beter stukje vlees, en als je minder vlees eet ben je maandelijks niets duurder uit. Varken eten we nooit. Rundergehakt halen we meestal bij de turkse winkel, daar kies je zelf je stuk rundvlees en dan halen ze het door de gehaktmolen waar je bij staat. Maar hoe eerlijk dat rundvlees is ben ik nog niet helemaal over uit. Broodbeleg halen we op dit moment nog wel in de supermarkt, kalkoenfilet en runderrookvlees, geen ander vleeswaren. Uiteraard eten we wel ander broodbeleg zoals appelstroop e.d.

Wij eten geen soja, vegaburgers en andere troep omdat we minder vlees eten, wel eten we op de dagen dat we geen vlees eten gewoon lekkere recepten zonder vlees, vaak met een eitje of later op de avond een handje noten.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 08:57

De Lidl en aldi verkopen steeds meer biologisch, wij halen biologische vlees in de actie bij een goede slager in de buurt die eigen koeien heeft. Groente en fruit koop ik op de vrijdagmarkt, ze komen dan van verschillende landwinkels, daar haal ik ook het biogisch barf voor mijn hond op (heerlijk vind ze het en er zitten geen granen/rijst ed in, alleen vlees). En biologische producten verder bij de AH, zij hebben nu bv ook biologisch brood. Kleine boodschappen haal ik bij een reformwinkel maar ik vind de prijzen daar wel erg hoog.
Jammer genoeg hier geen biologisch land in de buurt waar je voor een bepaald bedrag in de maand zoveel groente en fruit mag komen ophalen als je wilt per persoon. Dat lijkt me ideaal.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 08:59

Yes, hier ook. Ondanks dat er in de media wat rare berichten staan, haal ik mijn biologische producten o.a. bij de AH. Als het "EKO-keurmerk" erop zit, ga ik ervan uit dat het biologisch is. Geldt zowel voor vlees en beleg, als voor groente en fruit. De AH heeft steeds meer biologisch spul, ik ben d'r blij mee!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 09:06

Rindin, dan moet je even de Zembla uitzending kijken. Kun je je geld beter in je broekzak houden...

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 09:15

Ik heb een gedeelte gezien en wist idd van het "Beter Leven vlees" af, dat dat niet altijd is wat men zegt dat het is. Maar daar zit ook geen EKO-keurmerk op. Ik koop alleen biologische producten, geen "scharrelvlees".

Ik heb nu geen tijd om het hele filmpje te kijken, weet je zo of er ook wat over de biologische producten of het EKO-keurmerk wordt gezegd in de uitzending?

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 09:20

De Zembla zending heb ik van de week ook gezien , en het verbaasd me niets dat dit gebeurd .
Überhaupt eet ik sinds dit jaar veel minder vlees , en steeds vaker een Vega ding .
Als ik dan vlees koop , komt het niet uit de supermarkt maar van de slager hier die streek producten
verkoopt .De dieren worden ook hier in de regio in een klein slachthuis geslacht .
Tevens zit hier ook een boer die z,n eigen rundvlees verkoopt , daar wil ik voortaan mijn rundvlees halen .
Kip eet ik heel zelden , en dan komt het ook van de keurslager .

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 09:49

vonneke schreef:
Rindin, dan moet je even de Zembla uitzending kijken. Kun je je geld beter in je broekzak houden...

Ik begreep ook dat het alleen om de beter leven keurmerk ging en niet om het biologisch vlees.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 09:54

Ik ga met een uurtje vertrekken naar mijn vleeshandelaar. Ik heb schotse hooglandervlees uit de natuurgebieden en biologisch vlees van kromhoekster kippen. Ik kan de dieren ook zien, alles supertransparant. De dieren worden plaatselijk geslacht dus ook daar geen stress. Varkensvlees eet ik eigenlijk niet, omdat ik het zelfs in de biologische bedrijven niet super vind geregeld voor de varkens. Dus kijk eens online, er zijn bedrijven di eook aan huis leveren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 09:54

C_arola schreef:
vonneke schreef:

Ik begreep ook dat het alleen om de beter leven keurmerk ging en niet om het biologisch vlees.

3 sterren van het beter leven keurmerk gaat door als biologisch.

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 09:58

Mindim schreef:
3 sterren van het beter leven keurmerk gaat door als biologisch.

Dat meen je! Goh dat wist ik niet. Maar krijgen ze dan ook een eko stempel? Daar let ik namelijk altijd op.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 10:02

Precies, daar let ik ook altijd op. Ik koop alleen met EKO-stempel.

Ik eet trouwens ook geen varkensvlees, vind het niet lekker en ik heb te veel leed van varkens gezien. Op de een of andere manier komen die in de media het vaakst in beeld als slecht behandeld...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 10:36

Ja, het biologische vlees van de AH, heeft 3 sterren en het EKO keurmerk. Het is wel wat klein, maar als je goed kijkt zie je op de verpakking links de 3 sterren en rechts het EKO keurmerk.
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 10:37

Rindin, ik weet een adres voor je, vlak in de buurt :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 11:07

Volgende weel hier in de buurt op zoek!

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 11:27

Mindim schreef:
Rindin, ik weet een adres voor je, vlak in de buurt :D

Vertel!!

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 11:30

Hier probeer ik ook steeds meer verantwoord in te kopen en te eten.

Biologisch lukt vanwege de prijs lang niet altijd. Maar ik let met groente en fruit altijd op land van herkomst. Het liefst van Hollandse bodem en anders een Europees land. Appels uit Nieuw-Zeeland komen er hier niet in :n. Alleen jammer dat niet duidelijk is hoe het is vervoerd (boot/vrachtwagen/vliegtuig).
De laatste tijd kocht ik ook voornamelijk vlees met een beter leven keurmerk. We eten hier eigenlijk alleen bio rundergehakt (bij de Lidl heel betaalbaar!) en kipfilet (vaak scharrelkip van AH puur&eerlijk). Broodbeleg is nog wel 'ns varkensvlees. Maar dan hoor ik dat er wéér is gerommeld met de vleesproductie, dat keurmerken een wassen neus blijken te zijn en dan voel ik me echt genaaid als consument zijnde.

Zo langzamerhand wil ik maar op zoek gaan naar vlees uit de streek. Maar wat ik tot nu toe tegen ben gekomen zijn grote pakketten en mijn vriezertje is daar simpelweg veel te klein voor. De website die hierboven werd genoemd, okvlees.nl kende ik nog niet. Dat ziet er goed uit, wellicht dat ik daar eens wat ga bestellen :)!

Naast ons eten, wil ik ook andere huishoudelijke artikelen vervangen door een eko-variant.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 11:32

Ik ben bang dat ik het niet wil weten, maar waarom geen appels uit Nieuw-Zeeland? Ik heb altijd de biologische variant van de Braeburns... Die zijn zó lekker!

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 11:50

Omdat appels uit NZ de halve wereld over getransporteerd zijn en dat niet zo best voor het milieu is (denk aan je ecologische footprint). Tenminste, dat is de reden dat ik zoveel mogelijk streekproducten probeer te eten, weinig transport.

@TS: misschien dat je in dit topic wat tips vind over 'wild'vlees: [VT] Vlees van koeien die in het wild hebben geleefd.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 13:21

Ir111 schreef:
Omdat appels uit NZ de halve wereld over getransporteerd zijn en dat niet zo best voor het milieu is (denk aan je ecologische footprint). Tenminste, dat is de reden dat ik zoveel mogelijk streekproducten probeer te eten, weinig transport.

Dit dus :j.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 13:29

Vonneke, ik kwam deze link tegen in een ander topic:

http://www.freenature.nl/free/p000068/w ... t-en-smaak

Vlees van de koeien (en paarden) die in de grote natuurgebieden gelopen hebben.
Het is niet om de hoek af te halen en het zal ook in grotere porties moeten, maar op zich goed betaalbaar (10 euro per kilo) en zo biologisch als het maar kan!