Vroeger kocht ik bij de C1000 weleens Mikkemannen. Een Mikkeman is een zoet donkerbruin broodje waar speculaaskruiden inzitten en erg lekker met boter en suiker.
Helaas heb ik sinds een aantal jaren een melk- en lactoseallergie en kan ik geen gekocht brood eten zonder ziek te worden. Wij bakken dus zelf brood.
Ik ben al op Bokt en internet aan het kijken voor een goed recept om zelf Mikkemannen te maken. De recepten die ik tegenkom zitten of geen speculaaskruiden in of er zitten krenten in. En dat is niet wat ik zoek.
Ik zoek een zacht bruin broodje met speculaaskruiden. Wie kan mij aan het recept helpen?
Knakker
Geplaatst: 18-08-13 19:18
gewoon proberen toch? Iedere keer dat je ze bakt kun je de smaak weer meer fine-tunen, net zo lang totdat je ze lekker vind. Succes!
Ibbel
Geplaatst: 18-08-13 19:18
Gewoon een passend recept voor zachte bruine broodjes gebruiken en zelf wat experimenteren met speculaaskruiden? Indicatie voor hoeveel kruiden je toe moet voegen kun je dan wel weer uit recepten voor kruidkoek ed halen. Als daar bv 1 theelepel op 200 gram bloem staat, zou je dat als eerste eens kunnen proberen. Is dat te weinig, bak je de volgende keer met 2 theelepels... Zo moeilijk kan dat toch niet zijn? Het 'echte' recept zul je niet vinden op internet, en vind je het wel, zal het ongetwijfeld niet passen binnen je dieet, en dan moet je toch gaan experimenteren.
We bakken wel altijd brood. In brood van de winkel of bakker zit broodverbeteraar en dat bestaat vaak uit melk. Bolletjes uit de winkel zijn goed voor urenlang heftige buikkrampen.
Zelf bakken gaat prima. Gebruiken we water of rijstemelk ipv koemelk.
Zag wel dat in Rotterdam kruidbroodjes rond kerst verkrijgbaar zijn. Daar zit sucade in en andere, rode kruiden.