Ik mag nogal graag een mueslireep of haverkoekje eten, maar in veruit de meeste die je in de winkel koopt zit chocola of een yoghurtlaagje. Daar ben ik dan weer niet zo dol op, dus om toch te kunnen variëren, ben ik ze zelf maar gaan maken.
Verschillende recepten van internet geplukt en wat gaan experimenteren. Eigenlijk kom je twee soorten tegen: havervlokken met banaan voor de stevigheid, of honing met suiker wat de boel bij elkaar houdt. De banaan werkt bij mij niet, bovendien vind ik hem niet zo lekker. Dus dan de honing/suikersubstantie. Honing smelten, suiker erdoor smelten, havervlokken, noten, granen, gedroogd fruit, pitten erdoor, goed mengen, op 180 graden de oven in en kwartiertje later er weer uit. Héérlijk! Na afkoelen zijn ze lekker knapperig en hard en helemaal niet plakkerig. Maar, de volgende dag wel..... het lijkt haast alsof de suiker weer smelt. Ze zijn niet eetbaar zonder daarna je handen te moeten wassen, want je plakt aan alles vast. Bovendien verliezen ze gewoon hun vorm, het smelt gewoon uit elkaar. Niet handig als je ze ook mee wilt nemen.
Wie weet wat ik fout doe? Of wie heeft een recept waarmee dit niet gebeurt? Er zijn ook recepten met (zelfrijzend bak-)meel, die zoek ik niet. Dat worden echt koekjes en daar ben ik niet zo'n fan van.