Haverkoekjes en mueslirepen worden weer zacht.....

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Haverkoekjes en mueslirepen worden weer zacht.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-13 10:27

Ik mag nogal graag een mueslireep of haverkoekje eten, maar in veruit de meeste die je in de winkel koopt zit chocola of een yoghurtlaagje. Daar ben ik dan weer niet zo dol op, dus om toch te kunnen variëren, ben ik ze zelf maar gaan maken.

Verschillende recepten van internet geplukt en wat gaan experimenteren. Eigenlijk kom je twee soorten tegen: havervlokken met banaan voor de stevigheid, of honing met suiker wat de boel bij elkaar houdt. De banaan werkt bij mij niet, bovendien vind ik hem niet zo lekker. Dus dan de honing/suikersubstantie. Honing smelten, suiker erdoor smelten, havervlokken, noten, granen, gedroogd fruit, pitten erdoor, goed mengen, op 180 graden de oven in en kwartiertje later er weer uit. Héérlijk! Na afkoelen zijn ze lekker knapperig en hard en helemaal niet plakkerig. Maar, de volgende dag wel..... het lijkt haast alsof de suiker weer smelt. Ze zijn niet eetbaar zonder daarna je handen te moeten wassen, want je plakt aan alles vast. Bovendien verliezen ze gewoon hun vorm, het smelt gewoon uit elkaar. Niet handig als je ze ook mee wilt nemen.

Wie weet wat ik fout doe? Of wie heeft een recept waarmee dit niet gebeurt? Er zijn ook recepten met (zelfrijzend bak-)meel, die zoek ik niet. Dat worden echt koekjes en daar ben ik niet zo'n fan van.

Many

Re: Haverkoekjes en mueslirepen worden weer zacht.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 10:30

Laat je ze wel volledig afkoelen voordat je ze afdekt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 16:44

Hoe bewaar je ze?

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 16:46

Misschien eens proberen om ze na het afkoelen te laten uitharden in de koelkast? :)

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 23:32

Ik denk dat het door de honing komt. Als honing vloeibaar word gaat het lopen en enorm plakken, en al helemaal samen met suiker. Ik denk dat het te vloeibaar om de boel langer dan een paar uur oid bij elkaar te houden.

alesha

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 11:47

Hoi! Ik maak altijd havermoutrepen met gecondenseerde melk als bindmiddel. Dan zijn de repen wel lekker smeuiig, maar vallen ze niet uit elkaar en zijn ze wel stevig.

De ingrediënten:

250 gram havermout (als je ze minder droog wilt, kan je ook 190 gram havermout gebruiken)
1 blikje gecondenseerde melk
40 mL olie (ik gebruik altijd zonnebloemolie, maar je kunt alle soorten olie gebruiken)
1 eetlepel lijnzaad
Naar eigen smaak gedroogd fruit en of noten en of kaneel toevoegen (of natuurlijk niets ;-))

Alle ingrediënten door elkaar mengen en in een met bakpapier-beklede ovenschaal storten. De grootte van de ovenschaal bepaald hoe dik je repen worden...

Vervolgens moet de oven op 180 graden Celsius staan en zijn de repen na ongeveer 30 minuten klaar!

Voordat je het in repen gaat snijden moeten het geheel een klein beetje afkoelen, maar de het is nog een beetje warm wel het allerlekkerst! (Hoe warmer hoe sneller ze uit elkaar vallen als je ze uit de ovenschaal haalt).

Groetjes

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-13 13:49

Nou heb ik zondag een heleboel moeite gedaan om vanaf mijn telefoon een antwoord te typen, is er blijkbaar iets niet goed gegaan!

Repen heb ik zowel luchtdicht afgesloten als in de open lucht bewaard, dat maakte niks uit. Afkoelen in de koelkast ga ik proberen, heb nu net weer een lading in de oven staan. Uitslag volgt dus laten :)).

Recept hierboven klinkt ook goed, maar dan moet ik tot volgende week wachten.... gecondenseerde melk verkopen ze hier in het dorp namelijk niet. Maar ik ga hem zeker proberen!

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-13 07:50

De koelkast bleek inderdaad de oplossing! Als ik ze uit de koelkast haal zijn ze hard en dat blijven ze ook, ook als het wat warmer wordt. Jullie zijn geweldig, bedankt voor het meedenken!