Hoeveel eten kan je kopen voor 5 Euro?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

MarvanTom

Hoeveel eten kan je kopen voor 5 Euro?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-13 15:46

Vanmorgen liepen wij in ons winkelcentrum en we moesten ff naar de Bas.
We werden aangesproken door 2 oudere heren (60-70 jaar oud) voordat we naar binnen gingen met de vraag of we misschien wat extra's konden kopen en doneren voor hun stichting.
Deze stichting werkt samen met de Voedselbank, maar zij koken elke zondag een maaltijd voor de minderbedeelden.
Niet alleen de maaltijd is van belang, maar ook het contact onderling van deze mensen zodat ze elkaar te kunnen helpen waar het kan.
En zoals we allemaal weten heeft de Voedselbank minder te (ver)delen en dat moet aangevuld worden met donaties van particulieren en bedrijven.
Vrijwillige koks koken dan een maaltijd met wat er is. Wát een uitdaging!
Vandaar hun vraag aan ons. ;)

En dan zeg je ja, haal je je eigen boodschapjes en dan komt de vraag: wat moet je voor die mensen kopen?
De vraag was soep, groenten, vlees/vis, frisdrank, pasta/saus, rijst, toetjes.
Voor vandaag 4 zakken macaroni en 2 pakken rijst gekocht, want dat zagen we nog niet in het winkelwagentje liggen wat al enigszins gevuld was.
Nu waren we het megabedrag kwijt van Euro 1,74 (!) , maar het doneren en de dank daarvoor vele malen groter.
Gaf een goed gevoel! :j

Thuis deze stichting ff gecheckt, klopt, dus wij willen proberen om elke week 5 Euro aan etenswaar te kopen voor deze vrijwillige stichtingkoks en het hen makkelijker maken om een maaltijd te verzinnen.

Lang intro :roll: , maar dan nu de vraag: wat te kopen voor 5 Euro per week?
Elke week pasta en rijst kan, maar lijkt ons niks om elke zondag hetzelfde te moeten eten/maken.
Iemand een goed idee?

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 15:50

Groenten? Via de markt misschien en het verhaal erachter vertellen.....

Anoniem

Re: Hoeveel eten kan je kopen voor 5 Euro?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 15:55

Superlief dat je daar Ja op hebt gezegd en nu elke week willen bijdragen!
Ik zag een tijdje geleden op het nieuws dat ze bezig waren om winkels te 'maken' die producten van andere supermarkten overnemen die anders toch weggegooid zouden worden.
Geen overdatum-producten, maar bijv. er tegenaan, of oud assortiment etc.
Misschien kun je daar eens informatie over opzoeken. :)

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-13 16:27

Margee schreef:
Groenten? Via de markt misschien en het verhaal erachter vertellen.....

Nou, idee is leuk, maar de voedselbank krijgt al veel van de veiling Barendrecht.
Maar toch een goed idee voor aan het eind van de marktdag! Je weet maar nooit! ;)

@KbK: als het maar houdbaar is t/m een zondag! :D
Ook een goed idee.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 19:30

Diepvriesvis misschien? Kan me zo voorstellen dat vlees en vis vrij duur is voor ze :) Eieren doen het vast ook wel goed!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 19:36

Voor bij de macaroni en rijst etc.
saus?
Hoewel als ze van de veiling nu veel tomaten krijgen is dat ook niet echt noodzakelijk.
(en andere groenten als ik jou zo hoor)

knoflook?
kruiden?
gehakt? en als het langer houdbaar moet zijn bv. gerookte spekjes ipv gehakt, of zo'n blikje van die ham.

Als toetje, houdbare vla? en andere houdbare toetjes dingesen. (aldi en lidl staan er vol mee)
Of van die opklop pudding en houdbare melk?

Zonnebloem olie (handig voor bakken/koken etc.)
Bloem (pannenkoeken mee te bakken en veel andere dingen)
suiker
zout

Broodbeleg?
hagelslag etc? Potje jam?

Andere dwarsstraat, geen eten..
Maar bv. toiletpapier? Tandpasta? shampoo?

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 19:39

in de supermarkt zijn veel dingen die tegen het einde van de datum lopen. VERKOOP datum meestal. Dit is echter niet direct bedorven of wat dan ook. Vraag of je deze spullen kan krijgen. Geef een briefje af dat je voor deze stichting spullen ophaalt. Vaak doen ze er niet moeilijk over.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 19:40

Diepvries waar ze een hele dag mee rondlopen is ook niet meer zo vers lijkt me. Dan zou ik eerder gaan naar dingen in blik of in glazen potten. Is het niet op, kunnen ze het nog een tijdje later gebruiken. Daarin heb je dan grote keuze vb sauzen, groenten, fruit, soep...
Misschien ook eens een keer frisdrank kopen? Of goedkope aanmaak?

Weet niet of ze er wat mee kunnen, maar zakken bloem waar ze zelf brood(jes) mee kunnen maken? Kost niet zo veel (bij Aldi €1/pakje denk ik, kan je 2 broden mee maken als ik het goed heb). €5 geeft dan 5 tot 10 broden, ook fijn. En ook goed houdbaar voor andere momenten.
Bij ons in 1 winkel (Delhaize, ben van belgië) kan je blikjes kopen met deeg voor croissantjes. Die hoef je maar open te klikken met een systeempje in het blikje zelf, deeg uitrollen en snijden op de aangegeven plaats en dan de driehoekjes oprollen, wat eierdooier er overheen, de oven in en hups, verse croissantjes! Kost ook niet veel, is een tijd houdbaar en dat kunnen ze vast ook wat mee op zondagochtend.

Kijk even rond voor eenvoudige recepten zoals voor en cake. Heb je genoeg aan eieren, bloem, boter en suiker dacht ik. Ga daar een hoop van kopen en met een oven kunnen ze dan veel mensen trakteren op verse cake.

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 20:22

Macaroni, spaghetti, rijst, aardappelen, brood? Dingen die langer goed blijven buiten de koeling lijken me altijd nuttig! En daar kun je genoeg bij verzinnen: soja, groenten in potjes, frisdrank...

Goh, dat lijkt me nog best leuk om mee bezig te zijn! :D

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 20:23

op de markt zag ik groentes en fruit for 1 euro :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 13:57

olie/boter om in te bakken?
kruiden?

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 14:02

Wat lief dat je elke week wilt doneren!
Ik zou voor de houdbare dingen gaan.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 14:02

misschien andere houdbare producteen dan pasta en rijst, zoals wraps, pitabroodjes, gnocchi, pakjes voor aardappelpuree, dingen in blik zoals knakwostjes,
noodles, kroeppoek en andere bijgerechten, aardappels (goed houdbaar) van die koelverse rollen pizzadeeg of bladerdeeg..

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 14:14

goed van je, ik zou voor de houdbare producten gaan

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 14:14

dingen als een huismerk spaghetti or macaroni zijn onder de 50 cent te koop dus daar zou je meerdere van kunnen doneren :)

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 17:10

Als deze mensen er standaard elke week staan en jij elke week 5 euro wilt doneren: misschien een idee om deze mensen dan aan te bieden elke keer 5 euro te geven? Ik kan me voorstellen dat het leuker is om producten te kopen, maar houdbare dingen koopt iedereen al denk ik... Tenminste: als ze bij ons met zoiets staan dan is het altijd pasta/rijst/houdbaar en niet groente of verse melk/toetjes.
Maken ze puur 1 avondmaaltijd in de week? Anders per week een 'thema' verzinnen voor ze: dus wraps, salsa, kruiden en gehakt kopen voor een Mexicaanse maaltijd, of; groente, soepkruiden, bouillon en stokbrood voor een groentesoep?

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 17:41

Ik zou denk ik vragen wat ze nog goed kunnen gebruiken voor de as maaltijd. Voor €5 kan je best veel kopen ,super dat je dat wilt doen!

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 11:08

Als kok zou ik héél blij worden van wat kruiden en smaakmakers (maggi, ketjap, sambal, bouillonblokjes). Crème fraîche of vloeibare slagroom is ook wel eventjes houdbaar en kan je lekkere sausjes mee maken.
Andere basisproducten, dus inderdaad wraps, of afbakstokbroden, andere pasta dan macaroni (tagliatelle of zo, iets wat echt een andere structuur heeft).
Of combinaties als gehakt, paneermeel, en eieren voor gehaktballen, bijvoorbeeld.

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 11:11

Wat een goed idee zeg. Goed dat je ze wilt helpen. Ik ben het wel eens met Dani, kruiden en smaakmakers, maken de maaltijd. En groente en aardappelen zijn natuurlijk altijd te gebruiken.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-13 17:49

Sting schreef:
Als deze mensen er standaard elke week staan en jij elke week 5 euro wilt doneren: misschien een idee om deze mensen dan aan te bieden elke keer 5 euro te geven? Ik kan me voorstellen dat het leuker is om producten te kopen, maar houdbare dingen koopt iedereen al denk ik... Tenminste: als ze bij ons met zoiets staan dan is het altijd pasta/rijst/houdbaar en niet groente of verse melk/toetjes.
Maken ze puur 1 avondmaaltijd in de week? Anders per week een 'thema' verzinnen voor ze: dus wraps, salsa, kruiden en gehakt kopen voor een Mexicaanse maaltijd, of; groente, soepkruiden, bouillon en stokbrood voor een groentesoep?

Thanks voor al jullie ideeën! +:)+

Dat doneren in geld vinden wij te 'makkelijk', zeg maar.
Zij vragen echt eten, doneren kan ook, maar dan is er voor ons zelf de lol af.
Zo wordt het voor ons een uitdaging om veel mensen te voorzien van iets te eten en de koks moeten er ook iets mee kunnen.

Het gaat echt maar om 1 maaltijd per week en jouw thema-idee is hardstikke goed!
Alleen weten wij niet precies voor hoeveel mensen dat moet zijn, dus dat is een goede vraag voor als we ze weer zien.
Kan ik gelijk vragen hoe het met de 'kruidjes' gesteld staat of dat ze dat al zelf aanschaffen van de donaties.
Dan kunnen de vrijwilligers ook een beetje aangeven aan de donateurs wat ze nodig hebben voor een X-maaltijd.
Helpt de koks ook aanzienlijk qua een maaltijd maken. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 21:37

Misschien ook een keer iets voor gewoon een megalekker toetje? Ijspoeder met een pak melk en slagroom ofzo?