Oerdieet (Paleo?) - ervaring + wat heb je nodig?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Ashley5760

Oerdieet (Paleo?) - ervaring + wat heb je nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-13 14:15

Omdat ik nog geen topic puur over deze richting kon vinden begin ik er maar een :D.

Op doktersadvies, 'moet' ik gaan beginnen met het oerdieet...
Wat ik grofweg als basis heb gekregen per dag:
- 300gr eiwitten (rundvlees, kip, kalkoen, vis, ei *ik mag geen varkensvlees)
- 400/500gr groente
- 2/3 stuks fruit (ivm suiker mag ik er nog niet meer) *welk fruit is aan te raden, met lage suiker?
- 70gr noten
- drinken: Water of 100% vruchtensap gemengt met water

Wat ik zeker niet mag: granen, rijst, aardappels, melk(producten) en suikers
Ik ben totaal nieuw op dit gebied, heb inmiddels een shaker, weet dat kokosmelk goed is om door je smoothies te doen ('s ochtends).

Maar wat hebben jullie nu in huis? Aan voeding, wat makkelijk is om altijd op voorraad te hebben?
Verder als een bakje noten kom ik namelijk nog niet....
(Ik heb het boek oergondisch genieten, en iets van paleo besteld in hoop wat recepten op te doen)

Kortom alle tips zijn welkom, zowel recepten als wat je allemaal in huis hebt (aan groente/fruit, maar ook aan zaden/noten?)
Waar moet je op letten? Hoe zijn je ervaringen ermee?

Ik ga over 10 dagen op mezelf wonen, en had dan eigenlijk bedacht om te beginnen, er is dan niks anders in huis als wat ik 'mag' hebben :+ en dan kan ik me storten op alles afwegen ;).

Maartje_M

Re: Oerdieet (Paleo?) - ervaring + wat heb je nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 14:23

Wat ik destijds altijd in huis had was inderdaad noten en gedroogd fruit (maar dan moet je misschien even naar je suikers kijken). Wat ik ook veel in huis had waren eieren en avocado

Met amandelmeel en water kun je nog best lekkere pannekoekjes maken (die had ik nogal eens al ontbijt). Op google zijn er sowieso meerdere recepten met amandelmeel te vinden

Mag je wel peulvruchten? Anders moet je met een aantal producten ook nog opletten dat er geen soja in verwerkt is.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-13 14:26

Maatje_M: recepten met amandelmeel heb ik inderdaad gezien. Ik kreeg als aanraden om 's ochtends te beginnen met smoothie (met kokosmelk) en als ik honger had noten tussendoor.
Peulvruchten heb ik niks van gehoord(van de dokter) maar er zijn nogal wat stromingen op google te vinden, sommige zijn erg rigoureus en mag je ook geen soja, pinda en weinig tomaat/aubergine enz. Of moet je water kopen in glazen flessen (PET flessen zijn schadelijk) enz. Je kan dus behoorlijk ver erin gaan is me opgevallen.
Mijn 'doel' is afvallen en suiker stabiel krijgen. Dus of je dan peulvruchten mag.... ?
edit: op paleo-principe staat dat peulvruchten niet mogen?

Ibbel

Re: Oerdieet (Paleo?) - ervaring + wat heb je nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 14:40