Geen vlees meer eten, hoe?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Geryon

Geen vlees meer eten, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-13 19:43

Wij eten al goed uitgezocht vlees, maar ik wil het liefst gewoon helemaal stoppen met vlees eten. Echter is dit nooit gelukt omdat ik hartstikke ziek en zwak werd. Ik eet ook amper vlees meer omdat ik me er niet goed bij voel, en ik voel nu ook weer verschil in mijn gezondheid..

Ik krijg al te weinig vitaminen binnen (helaas niets aan te doen) en slik daarom vitaminepillen. Nu wil ik ook gewoon graag (zoveel mogelijk) stoppen met vlees eten, maar dat lukt dus niet in mijn situatie. Vervangers enz. lust ik niet. (om een discussie te voorkomen, ik lust veel dingen écht niet, ookal heeft mijn moeder het mij laten eten, ookal probeer ik vanalles en probeer dat mezelf te leren eten, het baat niet)

Nu was mijn vraag of er bokkers zijn die weten wat je extra moet eten als je geen vlees meer hebt. Zoals welke vitaminen en mineralen? Ik zou dit dan graag willen aanvullen met supplementen. Tips wat betreft supplementenmerken oid zijn ook zeer welkom!

Alvast bedankt!

Papegara

Re: Geen vlees meer eten, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 19:45

Waarom wil je geen vlees meer eten?
Mijn nicht eet ook geen vlees en is nu al 2 maal opgenomen in het ziekenhuis, dood en dood ziek.
Ze eet zelf ook gewoon vervangers en de vitamines enz. Alleen haar lichaam kan niet zonder het vlees.
Je voelt je zwak en ziek als je het niet eet. Of het dan slim is om ermee te stoppen...?

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 19:47

Noten zijn een goede vervanging voor vlees en zorg dat je voldoende vit B binnen krijgt (ook in een potje te verkrijgen) We kunnen makkelijk zonder vlees, het probleem is dat mensen zich te weinig verdiepen wat gezond eten is en dus tekorten krijgen. Internet staat vol met voedingsadviezen, even beetje tijd insteken en dan word je een stuk wijzer.

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 19:49

Misschien even overleggen met je huisarts of een voedingsdeskundige?

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 19:52

Ik eet al jaaaaaren geen vlees en ben nog geen dag ziek daardoor. Het scheelt dus per persoon en natuurlijk wàt je eet.

Inderdaad wat Sleeper zegt: veel noten en let op je vitamine B, met name B12. Verder veel ijzerrijke groenten eten (spinazie, broccoli), champignons, eieren en wat ook een idee is veel bonen zoals bruine en witte bonen, kapucijners of veldertjes. Let op je vezels, dus bruin brood.
Succes!

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 19:54

ik ben al 22 jaar vleesloos en mijn kinderen zijn ook vleesloos opgegroeid.
Zijn alle 3 gezond dus het zou geen probleem moeten zijn.
Probeer wel genoeg eiwitten binnen te krijgen door bv door melk kaas en eieren.
Maar ook noten,paddenstoelen, bonen en granen bevatten plantaardige eiwitten.
dus keuze genoeg

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-13 19:56

De laatste tijd is er zoveel naar buiten gekomen, dat dieren anders worden verzorgd en geslacht (zoals onverdoofd). Ik dacht dat ik een keuze had hoe mijn vlees geleefd heeft of aan zijn einde is gekomen, maar blijk dat niet te hebben. Dan wil ik het ook niet :n

Ik weet niet of het slim is om ermee te stoppen, maar dat was allemaal toen ik geen vervangers at. Wellicht is het een ander verhaal als ik wel die vitamines en mineralen binnen krijg.

Ik 'lust' wel walnoten en amandelen. Vind het niet lekker maar is wel te doen. Dat is wel een goeie :j

Met mijn huisarts wil ik liever niet overleggen, dat is zo'n chagerijn :o

Zal nog eens op internet speuren, maar ik vind gewoon niet wat ik zoek. Ik vind voornamelijk wat je zou moeten eten enz. En enkel over ijzer en vit b. Maar ik slik al een pil en nog zo'n complete is niet handig dus ik wil echt gewoon per vitamine en mineraal een supplement hebben.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-13 19:57

Agossie schreef:
Ik eet al jaaaaaren geen vlees en ben nog geen dag ziek daardoor. Het scheelt dus per persoon en natuurlijk wàt je eet.

Inderdaad wat Sleeper zegt: veel noten en let op je vitamine B, met name B12. Verder veel ijzerrijke groenten eten (spinazie, broccoli), champignons, eieren en wat ook een idee is veel bonen zoals bruine en witte bonen, kapucijners of veldertjes. Let op je vezels, dus bruin brood.
Succes!

Dankje.

Probleem is dat ik eigenlijk alles uit deze post niet lust behalve eieren, al eet ik wel (bijna kokhalzend :o) spinazie eens per week. Het maakt het allemaal zo moeilijk en ik zou het ook wel heel graag willen lusten -O-

Ik zoek dus echt de vitaminen en mineralen zodat ik die per supplement in kan nemen. En natuurlijk zal ik ook extra noten enz. eten :j

Marin_ka3

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 20:01

Een ding is belangrijk, ...wat ben je van jezelf, wat ligt in je aard, een carnivoor? Of, ben je van nature al geen vlees-eter?

Als je van nature een carnivoor bent, oftewel je hebt altijd heel veel van vlees eten genoten, dat betekent enerzijds dat je lichaam opgevoed is met en gewend is om vlees binnen te krijgen, ...een behoefte (al of niet aangekweekt) , het blijft een behoefte . In dat geval moet je heel langzaam het eten van vlees afbouwen, werkelijk, verdeel het afbouwen van vlees eten over meerdere jaren zelfs.

Als je als kind al moeite had met vlees eten kan dat proces van 'afkicken' sneller gaan.

Uiteindelijk is het heel belangrijk om zo gevarieerd mogelijk te eten. Veel fruit, veel noten, veel brood, oliën, als je wil eieren, melk, sappen, en alle mogelijke gezonde variaties hierop. Probeer te ontdekken waar je lichaam om vraagt. Vraagt het om suikers, eet fruit of honing of pasta's, wil het zoutig etc.

Leer te luisteren naar je lichaam, en blijf vooral goed, gevarieerd en VOLDOENDE eten.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 20:02

Ik eet al meer dan 24 jaar geen vlees (en vis) meer en voel me prima. Geen gewichtsproblemen, een goed, strak lijf nog voor mijn leeftijd (42). Ik eet dan ook veel groenten, veel fruit, biologische zuivelproducten, peulvruchten, ongezouten noten en af en toe eens een officiele vleesvervanger. Ik eet sowieso weinig suikers, e-nummers en bewerkt voedsel. Kan het iedereen aanraden!! Heb een dochter van ruim 8 jaar die vanaf haar geboorte geen vlees en vis eet, kerngezonde, energieke meid, hoor. Wat ik om me heen zie is dat veel, heel veel mensen sowieso niet zo gezond leven, maar zelf overtuigd zijn dat ze dat wel doen. Maar als je vaak ziek bent, overgewicht hebt, sorry, maar dan doe je toch iets fout, lijkt mij. Oh, en mijn oma heeft haar hele leven geen vlees en vis gegeten, ze lustte het gewoonweg niet en die is 91 geworden. Ze heeft jarenlang aan moeten horen dat ze niet oud zou worden, maar heeft al die betweters overleefd. :D

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 20:07

Ik lust alleen vleesvervangers van vivera en qorn. Ik eet nu 2 maanden geen vlees meer en dat is best te doen. Ik slik vitaminepillen voor mijn eigen gemoedsrust maar denk niet dat ik ze nodig heb. Een mens heeft uberhaupt maar heel weinig vlees nodig om te overleven.
Ik hield overigens enorm van vlees tot een half jaar geleden, nu smaakt het me gewoon niet meer, dus het schrappen was heel simpel.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 20:08

Het schijnt ook met je bloedgroep te maken te hebben en is ook persoonlijk in hoeverre je lichaam ermee om kan gaan. Dat het bij persoon A kan, betekent niet dat jij ook probleemloos kunt stoppen. Ik heb 15 jaar geen vlees gegeten en geen enkel probleem gehad. Tegenwoordig eet ik wel weer wat biologisch vlees en ook met die overstap geen last gehad.

Ik zou eerst nagaan hoe jouw lichaam reageert. Als je echt moe en slap wordt, ga dan naar een diëtist voor advies op maat, passende bij jouw lijf :-)

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 20:09

Oh ik heb in die 15 jaar nooit vitamines gegeten of echt op m'n voeding gelet. En heb me altijd prima gevoeld :-)

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 20:11

waarom pak je niet gewoon een rauw ei per dag, hup in een glas en bottoms up! en hij is weg. ik weet niet hoe goed je weerstand is? want dat moet je niet doen als je zwanger ofzo bent.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 20:12

beert schreef:
Het schijnt ook met je bloedgroep te maken te hebben en is ook persoonlijk in hoeverre je lichaam ermee om kan gaan. Dat het bij persoon A kan, betekent niet dat jij ook probleemloos kunt stoppen. Ik heb 15 jaar geen vlees gegeten en geen enkel probleem gehad. Tegenwoordig eet ik wel weer wat biologisch vlees en ook met die overstap geen last gehad.

Ik zou eerst nagaan hoe jouw lichaam reageert. Als je echt moe en slap wordt, ga dan naar een diëtist voor advies op maat, passende bij jouw lijf :-)

Dat is onzin :D . Ik heb O positief en volgens het bloedgroependieet zou ik juist vlees moeten eten. Als je in je dieet genoeg peulvruchten, noten, groenten en zuivel (kaas/eieren) eet of vleesvervangers koopt (en daar zijn er genoeg van tegenwoordig), kan iedereen prima eten zonder 'tekorten' op te bouwen. Ook met vlees eten kun je overigens tekorten opbouwen. Wel goed dat je in elk geval biologisch vlees bent gaan eten. :j

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 20:13

PocoGaucha schreef:
waarom pak je niet gewoon een rauw ei per dag, hup in een glas en bottoms up! en hij is weg. ik weet niet hoe goed je weerstand is? want dat moet je niet doen als je zwanger ofzo bent.

Iew :')

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 20:14

Ik voel geen enkel fysiek ongemak van geen vlees eten, en ik ben gestopt met vlees eten op mijn 8e.
Het laatste half jaar voel ik me wel nog beter, omdat ik zo gezond mogelijk probeer te eten... maar hetzelfde geldt volgens mij voor vleeseters. Al eet je elke dag vlees, als je ernaast alleen troep eet voel je je vast ook niet optimaal.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 20:15

Bhriseis schreef:
Ik voel geen enkel fysiek ongemak van geen vlees eten, en ik ben gestopt met vlees eten op mijn 8e.
Het laatste half jaar voel ik me wel nog beter, omdat ik zo gezond mogelijk probeer te eten... maar hetzelfde geldt volgens mij voor vleeseters. Al eet je elke dag vlees, als je ernaast alleen troep eet voel je je vast ook niet optimaal.

Precies. En ik denk dat veel vleeseters net zo goed met tekorten rond kunnen lopen. Zelfs vaak nog meer dan de vega's. :)

EvelijnS

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 20:17

LZP -> VT

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 20:17

Ik was ook altijd een heel slechte eter, en lustte ook maar weinig. Groente lustte ik ook niet, maar af wel veel fruit.
Als je al vitaminetabletten slikt dan zou ik me om de vitamine B12 niet al te veel zorgen maken, maar een goede bron van ijzer is rinse appelstroop. Elke dag een boterham met stroop doet echt wonderen.
Verder zijn er echt veel vleesvervangers, ook dingen die niet van vlees te onderscheiden zijn. Wat ik altijd lekker vind zijn de knakworstjes en de smeerworst en boterhamvlees van de Albert Heijn, en verder de producten van de vegetarische slager. Bij de Jumbo en de natuurwinkel vind je nog wel eens kroketten en bitterballen die niet van de echte te onderscheiden zijn, ook erg lekker!
Ik houd nog steeds niet heel erg van groentes, maar dingen als broccoli vind ik wel lekker als ze echt goed gaar zijn en dan met een paar plakken cheddar kaas er overheen laten smelten.. zoiets zou je ook nog kunnen proberen :)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 20:20

Zelf ben ik al mijn hele leven vegetariër en ik was als kind al erg gezond, nooit ziek etc. Slik geen vitaminetabletten en bij de bloedbank willen ze me vaak niet eens geloven als ik zeg dat ik vega ben omdat mijn ijzerwaardes hoger dan gemiddeld zijn. Echt veel vleesvervangers eet ik niet, dat is voornamelijk bij maaltijden waarbij je anders iets 'mist' (bijv aardappelen met groente).
Het is gewoon belangrijk om gezond en gevarieerd te eten. Dat geldt natuurlijk niet alleen voor vegetariërs. Groenten zoals broccoli, spinazie en boerenkool zijn erg gezond. Verder krijg je al veel binnen als je wel dierlijke producten eet zoals eieren en zuivel. En peulvruchten, noten, paddenstoelen... overigens zijn volkoren producten ook een stuk gezonder. Dus volkorenpasta, volkorenbrood. En ipv witte rijst zilvervliesrijst.

Wat lust je wel (of niet, ligt eraan welk lijstje langer is :') ) wie weet heb ik nog wel wat gerechten voor je. Er zijn ook zat gerechten waarin je bepaalde dingen zo kunt verwerken dat zelfs veel mensen die ze niet zo lekker vinden het wel lusten :)

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 20:21

Ik volg dit topic even... ik heb besloten nog een poging te wagen om te stoppen met vlees... hopen dat ik er nu geen bloedarmoede meer van krijg... ik heb nu betere ideeën over vleesvervangers, dus dat "probleem" zou opgelost moeten zijn... :)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 20:22

Concentreer je eerst op genoeg binnen krijgen uit je voeding. Pillen zijn nl altijd 2e keus en de opname daaruit is lang niet altijd optimaal. Wat je eet gaan beperken als je zoveel al niet lust is ongezond, zeker als je je nu al niet goed voelt door tekorten.

Niet iedereen kan B12 opnemen uit plantaardige bron en van wat jij schrijft kan je best tot die groep behoren.
Als de manier van houden/slachten je enige reden is om te willen stoppen kan je beter op zoek naar een andere verkoper (wildernisvlees vanuit de natuurgebieden in NL een optie?, veel biowinkels hebben ook vleespakketten van bv lokale boeren, sommigen daarvan slachten ook nog zelf).

Vleesvervangers zijn meestal een mix van groente, ei, zuivel en soja, dan kan je beter een omelet met groentes bakken en een salade met wat noten/kaas erbij eten.
Soja is geen voedingsmiddel, maar wel een goede groenbemester. Die wil je niet in je vervangers hebben zitten, dus dat je die niet lust is niet zo erg.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-13 21:10

Marin_ka3 schreef:
Een ding is belangrijk, ...wat ben je van jezelf, wat ligt in je aard, een carnivoor? Of, ben je van nature al geen vlees-eter?

Als je van nature een carnivoor bent, oftewel je hebt altijd heel veel van vlees eten genoten, dat betekent enerzijds dat je lichaam opgevoed is met en gewend is om vlees binnen te krijgen, ...een behoefte (al of niet aangekweekt) , het blijft een behoefte . In dat geval moet je heel langzaam het eten van vlees afbouwen, werkelijk, verdeel het afbouwen van vlees eten over meerdere jaren zelfs.

Als je als kind al moeite had met vlees eten kan dat proces van 'afkicken' sneller gaan.

Uiteindelijk is het heel belangrijk om zo gevarieerd mogelijk te eten. Veel fruit, veel noten, veel brood, oliën, als je wil eieren, melk, sappen, en alle mogelijke gezonde variaties hierop. Probeer te ontdekken waar je lichaam om vraagt. Vraagt het om suikers, eet fruit of honing of pasta's, wil het zoutig etc.

Leer te luisteren naar je lichaam, en blijf vooral goed, gevarieerd en VOLDOENDE eten.

Ik ben opgevoed met elke avond vlees na mijn eten en dat was ik dus gewend. Vond het ook altijd erg lekker toen ik klein was :')
Maar dat doe ik dus amper meer, of het zijn maar een paar happen.

Fruit en noten lust ik wel, sappen tot nu toe geen enkele tegen gekomen wat ik lust -O-. Vind het eerlijk gezegd ook gewoon moeilijk om me ertoe te zetten om zoveel te eten wat ik eigenlijk niet zo lekker vind. Maar het zal wel moeten, moet sowieso al wat gezonder gaan leven namelijk..

Twiggy2008 schreef:
Ik eet al meer dan 24 jaar geen vlees (en vis) meer en voel me prima. Geen gewichtsproblemen, een goed, strak lijf nog voor mijn leeftijd (42). Ik eet dan ook veel groenten, veel fruit, biologische zuivelproducten, peulvruchten, ongezouten noten en af en toe eens een officiele vleesvervanger. Ik eet sowieso weinig suikers, e-nummers en bewerkt voedsel. Kan het iedereen aanraden!! Heb een dochter van ruim 8 jaar die vanaf haar geboorte geen vlees en vis eet, kerngezonde, energieke meid, hoor. Wat ik om me heen zie is dat veel, heel veel mensen sowieso niet zo gezond leven, maar zelf overtuigd zijn dat ze dat wel doen. Maar als je vaak ziek bent, overgewicht hebt, sorry, maar dan doe je toch iets fout, lijkt mij. Oh, en mijn oma heeft haar hele leven geen vlees en vis gegeten, ze lustte het gewoonweg niet en die is 91 geworden. Ze heeft jarenlang aan moeten horen dat ze niet oud zou worden, maar heeft al die betweters overleefd. :D

Wauw wat gezond zeg! Ik ben trouwens nooit ziek (ja alleen als ik geen vlees eet) en als mijn gezin een virus heeft ben ik altijd de enige die nog helemaal gezond is. Dat snap ik dus écht niet :=

beert schreef:

Geinig zeg, ik heb geen idee welke bloedgroep ik heb trouwens :=

PocoGaucha schreef:

Ah bah :') Mijn weerstand is, gek genoeg, wel helemaal top. Maar dit zie ik echt niet zitten hoor, wel bedankt voor de tip :P

8nnemiek schreef:
Ik was ook altijd een heel slechte eter, en lustte ook maar weinig. Groente lustte ik ook niet, maar af wel veel fruit.
Als je al vitaminetabletten slikt dan zou ik me om de vitamine B12 niet al te veel zorgen maken, maar een goede bron van ijzer is rinse appelstroop. Elke dag een boterham met stroop doet echt wonderen.
Verder zijn er echt veel vleesvervangers, ook dingen die niet van vlees te onderscheiden zijn. Wat ik altijd lekker vind zijn de knakworstjes en de smeerworst en boterhamvlees van de Albert Heijn, en verder de producten van de vegetarische slager. Bij de Jumbo en de natuurwinkel vind je nog wel eens kroketten en bitterballen die niet van de echte te onderscheiden zijn, ook erg lekker!
Ik houd nog steeds niet heel erg van groentes, maar dingen als broccoli vind ik wel lekker als ze echt goed gaar zijn en dan met een paar plakken cheddar kaas er overheen laten smelten.. zoiets zou je ook nog kunnen proberen :)

Appelstroop vond ik vroeger altijd lekker, maar toen ineens niet meer. Is wel iets om weer te gaan proberen nu!
Kroketten en bitterballen lust ik niet :') Maar zal mijn moeder eens vragen of ze van die vleesvervangers van de albert heijn mee wilt nemen!

Fiffill schreef:
Zelf ben ik al mijn hele leven vegetariër en ik was als kind al erg gezond, nooit ziek etc. Slik geen vitaminetabletten en bij de bloedbank willen ze me vaak niet eens geloven als ik zeg dat ik vega ben omdat mijn ijzerwaardes hoger dan gemiddeld zijn. Echt veel vleesvervangers eet ik niet, dat is voornamelijk bij maaltijden waarbij je anders iets 'mist' (bijv aardappelen met groente).
Het is gewoon belangrijk om gezond en gevarieerd te eten. Dat geldt natuurlijk niet alleen voor vegetariërs. Groenten zoals broccoli, spinazie en boerenkool zijn erg gezond. Verder krijg je al veel binnen als je wel dierlijke producten eet zoals eieren en zuivel. En peulvruchten, noten, paddenstoelen... overigens zijn volkoren producten ook een stuk gezonder. Dus volkorenpasta, volkorenbrood. En ipv witte rijst zilvervliesrijst.

Wat lust je wel (of niet, ligt eraan welk lijstje langer is :') ) wie weet heb ik nog wel wat gerechten voor je. Er zijn ook zat gerechten waarin je bepaalde dingen zo kunt verwerken dat zelfs veel mensen die ze niet zo lekker vinden het wel lusten :)

Mijn vriend is inderdaad ook altijd van de volkoren. Eet wel eens volkorenbrood maar niet vrijwillig :o
Wat ik niet lust is echt een véél langer lijstje :=

Ik eet de hele dag door witbrood met nutella en in de avond eet ik aardappels met groente. Plus een vitaminepil.

Met als groente afwisselend bloemkool, witlof, boerenkool, sperziebonen en spinazie ( :r). Dat was het geloof ik :') Eet ook wel eens macaroni (maar dan met niet zoveel erin). Ik lust ook echt alleen de groentes in combinatie met aardappels en niet met iets anders erbij. Ja, het is echt heel erg gesteld met mij.. :(

Banjer schreef:
Ik volg dit topic even... ik heb besloten nog een poging te wagen om te stoppen met vlees... hopen dat ik er nu geen bloedarmoede meer van krijg... ik heb nu betere ideeën over vleesvervangers, dus dat "probleem" zou opgelost moeten zijn... :)

Wow bloedarmoede! Hoop dat het nu wat beter gaat inderdaad..

tamary schreef:
Concentreer je eerst op genoeg binnen krijgen uit je voeding. Pillen zijn nl altijd 2e keus en de opname daaruit is lang niet altijd optimaal. Wat je eet gaan beperken als je zoveel al niet lust is ongezond, zeker als je je nu al niet goed voelt door tekorten.

Niet iedereen kan B12 opnemen uit plantaardige bron en van wat jij schrijft kan je best tot die groep behoren.
Als de manier van houden/slachten je enige reden is om te willen stoppen kan je beter op zoek naar een andere verkoper (wildernisvlees vanuit de natuurgebieden in NL een optie?, veel biowinkels hebben ook vleespakketten van bv lokale boeren, sommigen daarvan slachten ook nog zelf).

Vleesvervangers zijn meestal een mix van groente, ei, zuivel en soja, dan kan je beter een omelet met groentes bakken en een salade met wat noten/kaas erbij eten.
Soja is geen voedingsmiddel, maar wel een goede groenbemester. Die wil je niet in je vervangers hebben zitten, dus dat je die niet lust is niet zo erg.

Ik zou eerst willen proberen om helemaal te stoppen, maar anders is het vlees van een andere verkoper wel een optie, goeie tip, bedankt!

Salade lus ik jammer genoeg ook niet. Ik lust álles wat erin gaat niet. Heb nu denk ik wel alle soorten sla geprobeerd ook.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 21:14

Als je al zo slecht eet moet je eerst dat gaan verbeteren, en eet je serieus elke avond aardappels met groente? Nooit wat anders?