Wat ga ik voor eten maken voor de bewoners van me werk.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

koetjeboe

Wat ga ik voor eten maken voor de bewoners van me werk.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-13 17:23

Ik werk in een instelling voor mensen met een lichamelijke beperking.
Vorig jaar toen we de boerderij kochten, heb ik vanaf het begin gezegd als alles af is komen jullie maar appeltaart eten.
Dat is vorig jaar dus ook gebeurt met mooi weer 10 rolstoel gebonden mensen een super fijne middag gegeven met lekker eten.

Gelijk zeiden ze al weer dat ze volgend jaar weer wilde komen.
Nu heb ik vanaf maandag vakantie en dinsdag krijgen we heerlijk weer, dus heb de mensen weer gevraagd of ze het leuk vinden om weer een middag bij me onder de kastanje boom te komen zitten.
Waren gelijk enthousiast veel van de bewoners komen weinig buiten of het huis uit dus dit is zo leuk voor ze.

Ze komen rond 13.00 tot 17.30 en de bedoeling is dat ze bij mij middag eten en avond eten.
Of eigenlijk gewoon de hele middag lekker hapjes eten.

Vorig jaar had ik appeltaart gemaakt voor het ontvangst, gebonden goedgevulde tomaten soep en zoete kippen pootjes uit de oven.

Ik wil ook nu weer appeltaart maken, en kippen pootjes ook.

Maar wat zijn nou nog meer lekkere hapjes die veel mensen lusten.

Neej

Re: Wat ga ik voor eten maken voor de bewoners van me werk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 17:24

Omdat deze vraag niet zozeer over werk gaat, maar over eten: STW > VT

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-13 17:25

ow hebben we daar ook al een apart stuk forum voor .

tante_trien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 17:26

Als het mooi weer is lekker de bbq aansteken? Erg lekker, en lijkt me ook leuk voor de mensen.
Succes en veel plezier!

BugsFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 17:26

Een lekkere salade met stokbrood erbij?
Bv een pastasalade ofzo.

Klarinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 17:27

Inderdaad lekker bbq'en!

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-13 17:53

Grr is me bericht in eens weg. Bqq gaat niet. Sommige kunnen geen vlees meer eten. Ook betaal ik het zelf vindt ik niet erg maar heeft wel grensen. Salade had ik nog niet aan gedacht. Stokbrood is ook altijd wel lekker

Watermelon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 18:25

Ten eerste: wat ontzettend lief dat jij dit op je vrije dag doet voor deze mensen. Ik vind je een topper. +:)+
Moeten het per sé zachte dingen zijn? Omdat je praat over niet goed vlees kunnen kauwen.
Ik denk dat je met een (gebonden) soep al een goed idee hebt gehad! Misschien dit jaar nog eens maken maar dan een andere soort soep?

En hoe denk je over koude wraps? Vullen met bijv kip, sla en kruidenkaas?
Of een koude pasta salade (ook zacht)?
Gevulde eieren?

Angelaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 19:51

Misschien kun je voor tussen de middag een lekkere taart/cupcakes oid bakken en dan voor 's avonds een lekker soepje met stokbrood met verschillende soorten beleg of zoals hier boven mij al gezegd wordt koude wraps en andere kleine hapjes erbij maken of een salade?

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 21:17

Wat lief dat je dit doet.

Even denken hoor.
-gevulde soep met stokbrood
-kleine quiches
-fruitspiesjes
-miniknakworstjes, eventueel in bladerdeeg

tante_trien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 21:23

Bbq hoeft niet alleen vlees te zijn, spiesjes met champignon/ui/paprika, courget, champignon vullen met boursin, gepofte aardappel, en voor degene die het wel kunnen/mogen een stokje saté. Stokbroodje, salade en klaar.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 21:25

Stamppot! (Misschien verschillende).

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 21:30

kleine wraps, gevulde tomaten en alles wat je ook in een tapasrestaurant vindt.
(wel wat voorbereiding, maar niet alles hoeft warm)

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-13 21:45

Hihi stampot wordt dinsdag 28 graden. Nee bbq word niks. Moeten echte zachte dingen zijn.
Niet te kruimelig geen geroosterd brood of zo want als er zich een verslikt dan blijft ze er in.
Maar wraps is een goed. Zacht niet kruimelig. En ik kan er vanalles tussen doen. Ja die komt er ook bij.

Ik vindt dit gewoon heel leuk om dit te doen. Het zijn allemaal stuk voor stuk hele leuk en lieve mensen. Het is net een grote familie. Veel van de mensen hebben geen familie meer en hebben altijd in instellingen gewoont die zijn geen gewoon leven grwent. En vinden het geweldig bij me thuis met de paarden katten kippen en konijnen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 21:54

Je hebt ook zomerse stamppotten :)
Wij serveren ook nog gewoon af en toe stamppotten aan de cliënten en ze zijn er gek op :D

Waarom neem je geen contact op met de instelling wat zij voorstellen? :) maakt het misschien wat makkelijker als zij aangeven wat er goed in gaat.

no--a

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 22:03

Ga op internet eens op zoek naar tapasreceptjes! Als je al appeltaart gaat maken en kippenpootjes dan heb je al aardig wat eten, dus dan ben je met kleine hapjes al een heel eind.

Misschien wat gebakken aardappeltjes bij de kip (als je echt een maaltijd wilt maken). Verder wat (pasta/fruit)salade, makkelijk en erg goedkoop.
Voor tapas kan je denken aan kleine gehaktballetjes, gevulde tomaat/komkommer/ei/paprika (al dan niet in delen gesneden), miniwraps...

Verder zijn stokbrood/turksbrood met verschillende salades (mits deze mensen dat veilig kunnen enten), stukjes kaas/worst ook altijd goed, maar natuurlijk niet zo origineel ;)

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 22:03

vuurneon schreef:
Je hebt ook zomerse stamppotten :)
Wij serveren ook nog gewoon af en toe stamppotten aan de cliënten en ze zijn er gek op :D

Waarom neem je geen contact op met de instelling wat zij voorstellen? :) maakt het misschien wat makkelijker als zij aangeven wat er goed in gaat.

Je kunt het toch ook aan de mensen zelf vragen?! :)*

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 22:06

Och, ja stom; je werkt er zelf ts :') even overheen gelezen haha
(En met 'instelling' bedoel ik overigens alles bij elkaar. Gewoon rondje vragen of collega's en bewoners nog ideeën hebben)

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-13 22:11

Ja ik had bij de mensen zelf ook al geinformeerd. Maar niet iedereen kan zelf goed zeggen wat ze kunnen eten.
Zo hebben we iemand met een ernstig slikprobleem als je haar vraagt wat ze wilt eten zou ze zeggen geroosterd brood e nasi. Nou niet echt verstandig.
Nee bij de instelling vragen heb ik niet zo veel aan. We krijgen eten van de gaarkeuken wat vaak niet te pruimen is. Ik weet wel wat ze kunnen eten. Maar kon zo niet zo veel bedenken. Kwam niet verder dan gehakt balletjes.

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 22:13

- Iedereen verwelkomen met een kopje thee/koffie met een puntje taart, misschien is voor sommige appeltaart ook moeilijk? Neem dan ook bijvoorbeeld een slagroomtaart
- Vanaf een uur of 3 zou ik wat kadetjes/pistotoletjes/bolletjes met bijvoorbeeld eiersalade(zelf gemaakt super lekker en niet duur) en nog 2 andere beleg waar uit gekozen kan worden opdienen. Je heb voor ongeveer 30 cent bij de aldi van die kleine pistoletjes, die door midden snijden gesnipperd uitje en kaas erop daarna in de oven heerlijk. Kippenpootjes/frisdrank erbij en je heb een gezellige maaltijd

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 22:14

Soep maken? Kun je zo verdikken met wat bindmiddel voor de mensen met slikproblemen.

In hoeverre zijn er slikproblemen? Lukt het gemalen/puree wel of moet het echt een ehh smurrie zijn?

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-13 22:16

Die gene die niet goed kunnen slikken lepelen altijd de vulling van de appeltaart er uit. Vinden ze al heerlijk

Eva_vanO

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 22:17

Een lekkere pasta-ovenschotel doet het hier op het werk altijd goed. Met mozzerella bovenop. Is zacht en weer eens wat anders en met kruiden etc kan je er veel smaak aan geven.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-13 22:21

Mm ja dat is ook nog wel een idee. Heb alleen maar een kleine oven. Of ik doe een schaal pasta voor erbij.
Ik heb zon gevoel dat die mensen volgepropt naar huis gaan.

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 22:23

Je zou de kippenpoten op de bbq kunnen doen en gepofte aardappel op de bbq? Als je de aardappel van te voren laat garen in de magnetron dan word deze super zacht tegen puree aan, lekker knoflooksaus erbij jammie! Dan zelf een fruitsalade of cocktail en door de blender doen. Eventueel nog brood met stokbrood erbij en als toetje doe je bananen met schil op de bbq, banaan laat je op de bbq tot de schil zwart is dan haal je hem eraf snij je hem open(banaan is warme snot geworden) beetje bruine suiker, slagroom en eventueel rum goddelijk!