-
Dani
-

Dat vraag ik me af. Ik kan heel behoorlijk koken en ik heb er ook veel lol in, maar ik blijf nu een beetje hangen qua kookniveau en ik wil mezelf juist graag blijven verbeteren. Ik kan gerechten maken die in een eenvoudig restaurant beslist niet zouden misstaan; heb een goed gevoel voor smaak en combinaties (maak regelmatig sausjes/marinades en eigenlijk altijd zonder recept), en als ik écht mijn best doe kan ik 't ook nog best een beetje leuk presenteren.
Er zit alleen geen enkele structuur in. Als er mensen komen eten zoek ik wel leuke, ingewikkeldere recepten op, maar verder doe ik eigenlijk maar wat. We eten gevarieerd en over het algemeen gezond maar ik mis de echte uitdaging in de keuken. Ik kan bijvoorbeeld goed pasta maken, maar hoe maak ik dat nu iets specialer zónder dat het direct heel ingewikkeld en/of ongezond wordt? Ik bedoel, ravioli met eidooier erin zou ik vast wel kunnen maken maar da's nou niet echt wat ik zie als normale maaltijd.
Ik zoek regelmatig naar recepten, maar vaak is het toch allemaal vrij eenvoudig en ben ik eindeloos op zoek naar die paar recepten die er tussen staan waar ik wél iets aan heb. Zijn er websites die iets meer gericht zijn op serieuze amateurkoks? Sites met een fijn overzicht van verschillende kook-, bak-, braad-, en oventechnieken om producten eens anders te bereiden?
Kortom: help mij iets gestructureerder koken zodat ik ook nieuwe dingen blijf leren
Alleen foto's in een topic bekijken? Zet &if=1 achter de link.“These violent delights have violent ends.”
-
Mjetterd
-

Voor mij is de tv zender 24 kitchen echt geschikt wat nieuwe inzichten en normale maaltijden betreft
.
Het gebeurd bijna niet dat ik een zelfde gerecht namaak, maar ik haal er altijd wel veel inspiratie uit.
Ik weet niet of je dat kent? Ze hebben ook een website met heel veel gerechten.
http://www.24kitchen.nl/
-
Grapjasjes12
-

Koken doe je niet uit een boekje of recept. Koken doe je zonder boek in de keuken, met je hart. Van te voren shop je met je hoofd en je tong.
Technieken kun je wel leren uit boeken en dan veel oefenen. Zo kan de manier waarop je groenten snijd het hele gerecht veranderen.
Lees ook eens over de keukens van verschillende werelddelen. Let hierbij op de smaakcombinaties maar ook het idee achter een gerecht. Dáár zit de essentie van het koken, niet in het recept zelf
-
Eleandra
-

Van echt goed en uitdagend koken heb ik geen kaas gegeten, maar het klinkt alsof foodgawker wel een goede site voor jou zou zijn. En dan bij de zoekfunctie 'daring cooks' opgeven: http://foodgawker.com/post/category/dar ... -favorited
-
Dani
-

Leuke website, dankje!
Phormicola: ik kook ook weinig met recepten, vind het veel leuker om zelf te experimenteren. Maar ik loop er nu gewoon tegenaan dat ik te weinig kennis heb: ik weet niet wat ik nog meer met producten kan doen, wat het effect is van anders snijden/langzamer garen/kruiden op ander moment toevoegen/noem maar op, heb geen idee hoe ik zelf brood kan maken (om maar eens iets te noemen). En zeker dat laatste kan ik niet gewoon doen 'met mijn hart', daar heb ik toch écht eerst een recept bij nodig.
Ik wil geen recepten om strikt op te volgen maar vooral om me te laten zien wat er nog méér mogelijk is. Of websites met verschillende snijtechnieken en hoe dat de smaak en bereiding beïnvloedt. Zoiets. De enige andere manier om daarachter te komen is namelijk alles zelf uitproberen en daar heb ik 't geld niet voor
Alleen foto's in een topic bekijken? Zet &if=1 achter de link.“These violent delights have violent ends.”
-
Steffie2012
-
Op www.kookse.nl kun je ook filmpjes zien. heel makkelijk.
-
dorothea
-

TS, exact mijn probleem, dus ik volg even
www.wereldasielen.nl kijk hier eens op voordat je naar het zonnige Zuiden vertrekt....zomercampagnes>vakantietips
En dan ineens is ze er niet meer: de liefste hond van de wereld. Zsa Zsa, rust zacht in de grote hondenhemel. Ik mis je...
Je spreekt vloeiend Frans en je wilt wat bijverdienen op free-lance basis? PB me voor meer info!
-
Ibbel
-

Ik zou eens naar een goede kook-clinic op zoek gaan. Koken leer je niet uit een boekje, en experimenteren ook niet. Afkijken van anderen, ideeën uitwisselen, samen dingen bedenken en uitproberen werkt veel beter. En er zijn er zat te vinden, in allerlei richtingen. Ook hogere hotelscholen ed. geven clinics.