Vlees eten

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Sjisi

Vlees eten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-13 16:44

Hallo bokkers,

Al een paar maanden heb ik last van haaruitval.
Ik heb nog geen kale plekken maar ik verlies duidelijk meer haar dan normaal is. Mijn haar is in een paar weken ook veel dunner geworden (had eerst heel dik haar).
Ik ben al 8 jaar vegetarisch en waarschijnlijk komt het haaruitval door eiwit en ijzer tekort (wat in vlees zit).
Ik moet dus gaan proberen weer vlees te eten.
Het probleem is dat ik mezelf erin heb vies gemaakt, terwijl ik het vroeger juist heel lekker vond.
Alleen bij het idee al dat ik vlees zou eten krijg ik al rillingen, het idee om een varken of koe te eten...
Daarom vraag ik jullie, hebben jullie tips hoe ik het beste kan beginnen met weer vlees te eten?
Of heeft iemand hier ervaring mee?

Alvast bedankt! :j

Lisann__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 16:48

Eet je wel al vis?
Anders kan je het jezelf makkelijk maken door gehakt door de pasta te doen etc. Dan is het niet direct aanwezig maar krijg je het wel binnen.
Roerbakgerechten waar je kleine stukjes vlees door de groente doet? Dan eet je maar kleine stukjes afgewisseld met veel groente. :)

Succes!

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 16:48

Misschien kan je proberen dingen te eten waarin vlees zit? Dus niet echt een schnitzel op biefstuk maar bijv. een lasagna maken met gehakt erdoor. Dan eet je we vlees, maar niet zo bewust als wanneer je het echt puur zou eten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 16:49

[MW] > [VT]

Begin met licht verteerbaar vlees; bijvoorbeeld mager rundergehakt. En dan ook niet herkenbaar in een balvorm, maar geruld door de pastasaus bijvoorbeeld :)

litilaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 16:51

ik ben al 8 jaar vegetariër en heb dit het eerste jaar ook gehad daarna was het weer gewoon beter. mij is altijd gezegd dat in vleesvervangers alles zit wat je nodig hebt dus misschien daar wat meer van eten, en een vriendin heeft mij gezegd dat van pasta eten je haar steviger word?? zou het verder ook niet weten. als jij vlees vies vind gewoon niet eten! ook al lijkt je lichaam aan te geven dat het vlees nodig heeft vlees is helemaal niet zo gezond voor je. succes :)

Sjisi

Re: Vlees eten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-13 16:54

Dankjewel voor de reacties allemaal! Pasta of iets dergelijks met stukjes vlees had ik nog niet aan gedacht, goed idee!

Sjisi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-13 16:55

litilaura schreef:
ik ben al 8 jaar vegetariër en heb dit het eerste jaar ook gehad daarna was het weer gewoon beter. mij is altijd gezegd dat in vleesvervangers alles zit wat je nodig hebt dus misschien daar wat meer van eten, en een vriendin heeft mij gezegd dat van pasta eten je haar steviger word?? zou het verder ook niet weten. als jij vlees vies vind gewoon niet eten! ook al lijkt je lichaam aan te geven dat het vlees nodig heeft vlees is helemaal niet zo gezond voor je. succes :)

Dankje voor je reactie.
Jaa dat over die vleesvervangers is mij ook altijd verteld!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 16:55

litilaura schreef:
ook al lijkt je lichaam aan te geven dat het vlees nodig heeft vlees is helemaal niet zo gezond voor je. succes :)

Vlees kan heel gezond zijn, maar dan moet je wel weten wat voor vlees je goed kan eten. Een mens is niet voor niets een omnivoor. De eiwitten en ijzers zoals ze in vlees zitten heeft je lichaam niet voor niets nodig.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 16:57

Waarom niet gewoon supplementen slikken als het eten van vlees je tegenstaat?
En er zijn ook groentes met grote hoeveelheden ijzer, eiwitten kan je ook uit ander voedsel halen.

Sjisi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-13 20:38

julius_juut schreef:
Waarom niet gewoon supplementen slikken als het eten van vlees je tegenstaat?
En er zijn ook groentes met grote hoeveelheden ijzer, eiwitten kan je ook uit ander voedsel halen.

Mijn ouders hebben het niet zo op supplementen jammer genoeg...
Jaa daar dacht ik ook al aan, maar ik eet al elke dag minstens 1 vleesvervanger en meer groente dan normaal..

Sjisi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-13 20:40

Update: Heb er flink over nagedacht en ik denk dat ik het maar ga proberen.. Beginnen met pasta met gehakt, en binnenkort een broodje dönner, omdat ik dat vroeger altijd heel lekker vond.
Ben benieuwd of het me gaat lukken!

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 20:42

Ik zou het heel knap vinden als je op een vegetarische eetwijze niet genoeg proteine binnen krijgt. Post eens een doorsnee dag voor jou :)

Sjisi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-13 20:59

phormicola schreef:
Ik zou het heel knap vinden als je op een vegetarische eetwijze niet genoeg proteine binnen krijgt. Post eens een doorsnee dag voor jou :)

Dit is het zo ongeveer:
's Ochtends 2 crackers met krabsalade, op school 2 rijstewafels,
Lunch 2 boterhammen met brie/oude kaas, tussendoor nog 2 rijstewafels en/of een appel/banaan,
's Avonds aardappelen, groente (iets meer dan de rest van gezin) en een vleesvervanger of vis.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 22:19

Tofu bevat veel eiwitten :)

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 22:25

Ik heb mezelf ook vleesvies gemaakt, maar ik heb geen tekort ofzo.
Maar, eiwitten ed zitten niet alleen in vlees!
Je kunt supplementen proberen waar jouw tekort inzit, of ander eten waar dat in zit opzoeken.
Vlees gaan eten is niet de enige oplossing! :)

mlc

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 22:29

Uit je post maak ik op dat je gokt dat het door tekorten komt, maar dat je je bloed niet hebt laten testen? Mijn eerste reactie is dus: laat je bloed testen.
Ik ben ook vegetariër en kreeg klachten zoals erge vermoeidheid, duizeligheid etc. Ik dacht ook dat het door mijn ijzer en b12 gehalte lag, maar toen ik mijn bloed liet testen was alles prima in orde. Ga dus even je bloed laten testen, haaruitval kan meer redenen hebben en op deze manier weet je precies wat het is en wat je er aan moet doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 22:33

Ijzertekort zou kunnen. Maar dit hoef je niet op te lossen door vlees te gaan eten. Ook appelstroop zit vol met ijzer!

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 22:39

Het lijkt mij nogal sterk dat de haaruitval veroorzaakt wordt door tekorten in verband met je vegetarische levensstijl (die overigens niet eens vegetarisch is). Wie heeft je dat verteld? Is het uit onderzoek gebleken?

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 01:31

Je eet gewoon vis en ik ga dus een enorme gok wagen: je hebt geen eiwittekort. Het is in de Westerse wereld enorm moeilijk om te weinig eiwit binnen te krijgen.

Ijzertekort kan natuurlijk altijd, maar dat weet je alleen als je je bloed laat testen :)

Daarbij wil ik ook zeggen dat veel meisjes rond hun 16-18 jaar opeens meer haar gaan verliezen en dunner haar krijgen. Dat heeft met hormonen te maken en is verder niet ernstig.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 10:10

als je idd wil kijken of je met vlees iets kunt oplossen, gewoon doen, maar verder ga ik idd met het bericht boven mij mee,

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 10:16

Als je graag wilt beginnen met vlees eten zou ik beginnen met 'lichte' vormen daarvan. Stukjes kip zijn volgens mij makkelijk verteerbaar en zijn ook niet extreem typerend in smaak als je ze door bijv. rijstgerechten doet. Maar je eet dus ook al vis, begrijp ik? En krabsalade, en zuivel... kan mij geen eiwittekort voorstellen zo gauw dan.

Laat je bloed testen, want dat sluit uit waar dit door kan komen, lijkt mij vooral erg belangrijk. Een ijzertekort is eventueel ook anders op te lossen (inderdaad, appelstroop! Maar ook goed op je groentjes letten gewoon) dan weer vlees te eten, mocht je dat liever niet willen. Maar ergens heb ik het idee dat je het niet heel erg zou vinden om weer vlees te eten, ondanks of je probleem daar wel of niet vandaan komt? (Waar niets mis mee is hoor). Een broodje donner is namelijk niet écht de meest voor de hand liggende oplossing als je langzaam vlees eten wilt opbouwen vanwege medische redenen, dat is meer een voor-de-lekker-reden :D

Sjisi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-13 22:00

Allemaal bedankt voor jullie berichtjes, ik heb me dat laten aanpraten door kennissen die er ervaring mee hadden en die zeiden dat dit de rede was ;) (ja, ik laat me eigenlijk te snel dingen aanpraten)
Vandaag heb ik het dan toch maar geprobeerd om vlees te eten, omdat ik toch ergens wel denk dat het goed voor je is. Was wel misselijk maar heb het helemaal opgegeten :)

Sjisi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-13 22:01

WildWings schreef:
Maar ergens heb ik het idee dat je het niet heel erg zou vinden om weer vlees te eten, ondanks of je probleem daar wel of niet vandaan komt? (Waar niets mis mee is hoor). Een broodje donner is namelijk niet écht de meest voor de hand liggende oplossing als je langzaam vlees eten wilt opbouwen vanwege medische redenen, dat is meer een voor-de-lekker-reden :D

Daar heb je wel gelijk in! Sowieso is het veel makkelijker om vlees te eten (uit eten, eten bij vrienden enz.)
Daar komt ook bij dat ik het vroeger heel lekker vond, dus nu waarschijnlijk nog steeds