Vooral bakrecepten en zoetigheden, maar als het even kan, bewust en ongeraffineerd!Bananenbrood stond al langer op mijn lijstje. Daar heb ik ook weer zelf een recept voor samengesteld. Dit is geweldig uitgepakt! In één keer goed qua verhoudingen enzo.
Het geeft veel voldoening en ik houd er een veel zuiverder gevoel aan over dan wanneer ik mierzoet vettig gebak eet. Het is wel vrij lastig om niet door te eten.
Dus bak het vooral voor een grotere groep, zou ik zeggen.
Ideaal voor met pasen, of in plaats van gewoon brood (zoals je een krentenbol eet), of zelfs als nagerecht met ijs o.i.d. Op een verjaardag of evenement, of voor bij de koffie... Warm het allerlekkerst! Het ruikt alleen al enorm aantrekkelijk.De ingrediënten:
150 g volkorenmeel (ik gebruikte zelf volkorentarwemeel)
1 1/2 tl wijnsteenzuurbakpoeder (bakpoeder dus
)15 g grasboter
1 el lauwwarm water
1 vrije-uitloopei (of biologisch; nog beter zelfs)
1 el ahornsiroop
mespuntje zeezout
25 g verse gember
mespuntje gemalen kaneel
2 overrijpe bananen (bruine spikkels)
2 verse medjouldadels
4 walnoten
Kwestie van alles samenvoegen in een kom en stevig mengen.
Vervolgens in een ingevet cakeblik gieten, zo'n langwerpige. Ik heb het in 20 - 25 minuten gebakken op 175 Celsius. Ik heb echter wel een heteluchtoven, dus het kan met een gasoven misschien een minuut of vijf langer duren. Het 'brood' is goed wanneer het goudbruin toont aan de bovenkant. Qua textuur is het heel stevig en compact; je kunt het prima afsnijden. Helemaal niet brokkelig of droog; dit is meer zacht zoals bij een cake.Maar... eerst even een paar puntjes:
1. De grasboter heel kort opwarmen, zodat je 't makkelijk kunt gieten bij de rest. Met grasboter bedoel ik dat het van graskoeien afkomstig is. Niet verplicht of zo, maar zo heb ik het zelf genoteerd staan in mijn receptendocu.
De een hecht er belang aan, de ander niet. Het is meestal dan ook gelijk biologische soort boter.2. De ahornsiroop kun je ook vervangen door honing, of zelfs door stroop / melasse.
3. Bij de verse gember (zo'n wortel) een stukje eraf, en hiervan de schil wegsnijden. Vervolgens met een knoflookperser uitpersen boven het mengsel. Het is niet erg als sommige stukjes nog heel zijn; hier heb je geen last van bij het eten.
4. De bananen moeten goed gestampt zijn, papperig, smeuïg. Uiteraard zonder schil.

5. De dadels ontpitten en in fijne stukjes snijden (halve cm of zo). Verse dadels kunnen moeilijk te vinden zijn. De AH heeft ze wel, vaak ook markten. Je kunt eventueel ook semi-verse of gedroogde dadels gebruiken, die zijn alleen wel rijker aan suiker.
6. De walnoten stuk voor stuk opbreken in vier kwartjes.
Je krijgt hiermee een heel 'loaf'; goed voor ongeveer tien snedes, afhankelijk van hoe groot uiteraard. Dit brood bevat per 100 g ongeveer 280 kcal, heb ik uitgerekend. Bruin brood bevat gemiddeld 240 kcal per 100 g, dat scheelt dus helemaal niet gek veel!
Je kunt er eventueel wat opsmeren, maar los is het ook suuuperlekker! Gelukkig hebben wij geen Nutella in huis momenteel. 
Ik had heel graag een foto willen plaatsen, maar mijn telefoon is weg en geen enkele camera doet het hier meer.
Dus dat wordt lastig. Het ziet er een beetje beige uit, geelachtig en lichtbruin... Met een mooie korst.
Aan je gebruik van ingrediënten te zien, ligt dat wel op 1 lijn met wat ik graag zou willen bakken.
Ik bak meestal niet echt supergrote hoeveelheden voor mezelf (alleen), hoewel ik met deze hoeveelheden toch een blik van 15 cm lang vol had. Dus dat was niet zo in me opgekomen. Maar als het niet heel hoog komt, kan het ook lastig worden om de stukjes eruit te snijden. En ja het is dan idd ook zo op, vooral als je met meerdere mensen bent.
en ook nog eens zonder rommel erin