Dagen zonder vlees - jij ook?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

singa

Dagen zonder vlees - jij ook?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-13 00:31

Hoi medebokkers!

Sinds vandaag doe ik mee aan het project Dagen Zonder Vlees. Dit initiatief heeft als doel je even stil te laten staan bij je vis- en vleesconsumptie, en de gevolgen daarvan op het milieu. Het leuke aan dit project is dat niets moet. Je kan dus niet falen, en je hebt er niets bij te verliezen.

Ga je mee de uitdaging aan om gedurende 39 (i.p.v. 40, door mijn laattijdigheid) dagen geen of zo weinig mogelijk vis of vlees te eten? Registreer je dan zo snel mogelijk op http://www.dagenzondervlees.be of http://www.dagenzondervlees.nl. En oh, vergeet je niet aan te sluiten bij de "Bokt"-groep!

8nnemiek

Re: Dagen zonder vlees - jij ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 09:23

Eigenlijk jammer dat er van dit soort projecten nodig zijn.
Ik eet zelf dan sowieso geen vlees, maar voor mijn vriend haal ik ook maar een keer per week een pakje vlees (waar hij dan twee dagen mee doet).. en een of twee keer per week vis, en verder eens een eitje, wat vleesvervangers of gewoon lekker wat meer groente. Wij missen het totaal niet :)

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 09:26

ik zou er geen problemen mee hebben, ik kan makkelijk zonder vlees.
Niet vanuit principes of zo, maar ik lust net zo graag zuivel, groente, fruit etc, daar kun je genoeg mee varieren.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 11:18

Je hebt ook de Vegan Challenge, gaat nog even een stapje verder :)

http://www.veganchallenge.nl/

Is wel al begonnen, maar je hoeft natuurlijk niet tegelijk met de challenge mee te doen.

singa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-13 12:25

Inderdaad jammer dat er zo'n acties nodig zijn. Belgische programmamakers hebben ooit een barbecue georganiseerd voor hun kijkers. Iedereen was enthousiast, tot de programmamakers het vlees dat geserveerd zou worden voorstelden in een filmpje, kalfje Willy. Niemand wou kalfje Willy nog opeten, dus werd geopperd om Willy te laten leven. Maar ja, dan moest het vlees wel ergens anders gehaald worden, en zo werd kalfje Barabas voorgesteld. En die was ook al zo schattig! Dilemma...

Een erg grappige reportage, waarin de hypocrisie rond vlees aangetoond wordt :)

De Vegan Challenge kende ik nog niet, thx :) Misschien iets voor juni...

Oh, en ik voel mee nog steeds heel eenzaam in de Bokt-groep -O-
Laatst bijgewerkt door singa op 14-02-13 12:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 12:25

NM --> VT

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 12:26

Ik doe er absoluut niet aan mee :)
Wordt veel te lastig om te combineren met de intoleranties en allergieën. Dus bij deze voor de mensen die wel meedoen; succes! Die dagen zijn zo voorbij :j

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 12:30

Ik consumeer ongeveer 60 gram vlees per dag en vind dat ik daarmee al een steen bijdraag.
Als iedereen nu standaard begint minder vlees te eten zijn we daar veel mee geholpen denk ik.

Boomerang

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 16:35

Voor mij al heel lang een levenswijze. Ik vind alleen het vlees van een goede, biologische slager lekker. Ander prijskaartje wat me totaal niet deert, en niet zoals Appie bijna dag en nacht open, maar waardoor ik slechts 2x per week vlees eet + 1x vleeswaren.

Voor de rest vis uit duurzame visvangst ( 3x per week) en dan nog eens wat gerechten met kaas/vega als basis ( quiches, pasta ,ovenschotel, soep, maaltijdsalade).

Ik houd vooral van lekker eten, geen borden vol met goedkope meuk maar vooral góed :j

_Naomii_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 16:44

Ben vega opgevoed.. Mijn moeder is al jaren vegetariër en mijn vader is het geworden toen hij schoon verklaard was voor zijn Lymfeklier kanker Arts had tegen hem gezegd dat het beter voor hem is om geen vlees meer te eten..

Hierdoor eet ik zelf ook heel weinig vlees en maak je mij ook totaal niet blij met biefstuk ofzo.. Wat ik wel lekker vind is op ze tijd een kroketje, frikadel of broodje hamburger hmmm..

Ik heb vlees dus absoluut niet nodig ofzoo.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 20:00

Ik eet sowieso vrij weinig vlees. Krijg er echt steeds meer moeite mee hoe er met dieren wordt omgegaan, alleen maar zodat wij ze kunnen eten.

Krijg ook de rillingen van bokkers die in het ene topic een grote mond hebben over het welzijn van kat/paard/hond en in het andere doodleuk vertellen dat ze kiloknallers kopen.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 20:10

Hey dit heb ik gedaan vanaf eind november, maarja dan 30 dagen zonder vlees. Ik had hier geen enkele moeite mee, mijn ouders deden ook gewoon mee en mn moeder is zelf vega blokjes gaan kopen omdat ze biologische kip te duur vindt maar liever vega eet dan plofkip :) Het is jammer dat er zoveel onwetendheid heerst over vlees en waar het vandaan komt. Verder zijn er een hoop mensen hypocriet want dat ingeburgerde stukje vlees bij onze groente is zooo belangrijk en t mag allemaal niets kosten. :r Ik walg van die mensen en doe dan ook graag mee om weer een 40 dagen extra bewust te gaan eten :D

Kieffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 20:46

Wij eten al vrij weinig vlees, voor mijn vriend bak ik nog wel eens een stukje vlees omdat hij het echt lekker vind, maar als ik 3 keer per week vlees of vis eet, is het veel. Ik vind het niet lekker en niet nodig en eet veel liever verschillende groenten en aardappels, pasta of rijst :)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 20:54

Ik vind het een top initiatief maar ik ga er dit jaar in ieder geval niet aan mee doen. Ik ben trouwens wel eens 2 maanden vegetariër maar ik mistte mijn vlees te erg.

Overigens eet ik op dit moment ongeveer om de dag vlees, tussen de 55-150gr. Dus niet veel, maar zo is voor mij het diëten precies vol te houden. Ik hou gewoon te veel van mijn stukje vlees en van de vegetarische vervangers vind ik eigenlijk alleen de kaasdingen echt lekker en nog een aantal wel te doen. Dus dat schiet ook niet op.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 21:01

En hoe gaat het met de mensen die deelnemen? :)

merrylegs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 21:03

ik kan helaas niet meedoen, ben al vegetariër :D

singa schreef:
Inderdaad jammer dat er zo'n acties nodig zijn. Belgische programmamakers hebben ooit een barbecue georganiseerd voor hun kijkers. Iedereen was enthousiast, tot de programmamakers het vlees dat geserveerd zou worden voorstelden in een filmpje, kalfje Willy. Niemand wou kalfje Willy nog opeten, dus werd geopperd om Willy te laten leven. Maar ja, dan moest het vlees wel ergens anders gehaald worden, en zo werd kalfje Barabas voorgesteld. En die was ook al zo schattig! Dilemma...

[ Video ]

Een erg grappige reportage, waarin de hypocrisie rond vlees aangetoond wordt :)

De Vegan Challenge kende ik nog niet, thx :) Misschien iets voor juni...

Oh, en ik voel mee nog steeds heel eenzaam in de Bokt-groep -O-

dat programma heb ik gezien :D , Basta heet het, dat was echt geweldig, en je kon ook zien hoe hypocriet de mensen waren!

singa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-13 10:09

Leuuuuk Sappos!! :D

Iedereen kan zich inschrijven, ook mensen die graag af en toe nog een stukje vlees eten!

Zo heb ik gisteren bolognesesaus gegeten met echt gehakt. Ik was op bezoek bij m'n ouders, en de spaghetti van m'n moeder kan ik sowieso nooit weigeren. Een rood kruis op m'n dagen zonder vlees-kalender, maar nu gaan we er weer volledig voor :)

Inderdaad, Basta was een schitterend programma. Wat mij betreft mag er gerust nog een nieuw seizoen komen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 12:37

Ik heb toch liever elke dag mijn vlees , kippetje of een gehaktballetje. Ik denk er niet over om het niet meer te eten , als zee geslacht worden dan kan je het beter ook om een reden doen..

Rachel_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 12:46

Interessant! Ik zelf wil niet volledig stoppen met vlees eten. Vind het daar te lekker voor en het lijkt mij ook erg lastig om maaltijden te moeten weigeren omdat er vlees in zit. Wel gaan mijn vriend vanaf dat we samen wonen (volgende week) beginnen met 2x per week geen vlees bij het avond eten. :)

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 12:50

Takkie_muis dat is een hele rare beredenering. Ze worden geslacht omdat er vraag naar is, stopt die vraag dan worden er minder dieren geslacht.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 12:53

:j En dan worden er weer minder dieren gefokt, waardoor er dus weer minder dieren hun hele leven in kleine hokjes hoeven te zitten :)

In Nederland zijn zo'n 750.000 mensen vegetariër.. En als je dan bedenkt dat mensen ruim 500 dieren in hun leven naar binnen werken.. dan zijn er dankzij die vegetariërs toch al heel wat minder varkensflats en plofkippen-fokkerijen in Nederland nodig :)
Minder vlees eten maakt zeker verschil, maar je moet het wel samen doen.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 13:25

Ach het is een eindeloze discussie, want idd als er vraag is worden er dieren geslacht. Is een ras niet lekker genoeg of zijn vlees/andere producten niet efficient genoeg produceerd dan sterft het uit, en dat mag ook al niet. Dan krijg je groeperingen 'red het drentse heideschaap' (ik noem maar wat). Het is toch nooit goed? Iedereen vegetarier dan moeten we 'red de legkip', 'red de melkkoe' en 'red het vleesvarken' oprichten want ojeestraks zijn ze weg en dan zijn de rapen gaar..

Dus eigenlijk zijn we erg goed bezig door die beesten lekker op te smikkelen! Yum!

btw ik heb het hier niet over de omstandigheden waarop deze dieren zo doorgaans gehouden worden]

singa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-13 14:38

Persoonlijk vind ik het opeten van dieren ook best kunnen, wat meer bij me wringt is inderdaad de manier waarop ze gekweekt worden om aan de grote vraag te voldoen op een manier die het meeste winst oplevert.

Ik ben nog vegetariër geweest van m'n 18 tot m'n 24, maar geleidelijk aan toch weer vlees beginnen eten van dieren die ik zelf heb zien rondlopen in de wei. Inmiddels ben ik minder kieskeurig geworden wat m'n vleeskeuze betreft, al voel ik m'n geweten toch aan me vreten. Hoewel deze actie zich richt op de ecologische voetafdruk van vleesconsumeerders, gaat het bij mezelf vooral om de bio-industrie. Het is een goede stap om me weer wat bewuster te worden van het verleden van het vlees dat ik naar binnen speel.

De redenering om vlees op te eten omdat de dieren dan tenminste niet zonder reden geslacht zijn vind ik ook nogal kort door de bocht.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 14:57

Ik merk dat ik vooral veel bewuster ben met wat ik eet. Ik ben geïnteresseerd in waar m'n eten vandaan komt en ondanks dat ik geniet van m'n stukje vlees weiger ik het te eten als er een dier zo voor heeft moeten lijden. Als ik later groot ben wil ik een eigen boerderij met kippen varkens en koeien. Dan heb ik mijn eigen melk, eieren en vlees en alles van dieren die hun hele leven rond hebben gescharreld. Zo zou ik geen schuldgevoel hebben tegenover de beesten. Waar ik wel een hekel aan heb is de consumptiemaatschappij en verspilling. Ik heb respect voor jagers die een dier schieten, het vlees eten en geen gram van het dier verspilt laten gaan. De mensen die gewoon een hart hebben voor de dieren die ze schieten. Niet zoals wimlex en z'n plezierjachtjes. Vlees eten is niet slecht maar sluit je ogen niet voor het leed wat er in die sector is. Er zijn filmpjes zo erg dat je gewoon geen vlees meer wil eten.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 15:00

Ik eet vrijwel geen vlees, ik vind het niet lekker :n vis overgens ook niet, dat eet ik helemaal niet.
Maar 1x per week moet ik een stukje rood vlees eten om mezelf op peil te houden. Ik haal niet genoeg voedingsstoffen uit de vleesvervangers (die ik veel lekkerder vind dan vlees..) of andere producten.