Waar vlees-van-de-boer-zelf kopen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Magrathea

Waar vlees-van-de-boer-zelf kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-12 11:41

Hoi!

Ik ben zelf overtuigd vegetariër, maar mijn vriend helaas niet. Hij is er echter van overtuigd dat je vlees alleen maar bij een supermarkt of slager kan kopen :+ Nu weet ik dat half Bokt vlees bij een boer zelf haalt, iets wat imo veel beter is dan uit de supermarkt (goedkoper dan wanneer je het in de winkel zou kopen en je weet zeker van wat voor dieren het komt).
Nu vroeg ik me dus af of er Bokkers in de omgeving Gouda/Delft zijn die mij/ons van tips kunnen voorzien over van die 'adresjes' :) . Een hond staat ook op de planning, die we barf willen gaan voeren, dus dat kan dan in een moeite door :)

Alvast bedankt!

Groetjes

Edit: titel even aangepast :)

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 11:49

Ik zou me niet direct té veel illusies maken bij vlees van de boer. Zal best verschillen, maar ik ken er die aan huis verkopen, maar heb ze dingen zien doen met het vee dat je nou juist denkt te vermijden. Ook boeren die 'zelf' kaas maken, die niet eens de apparatuur in huis hebben en waar de de kaas gewoon geleverd werd door de uniekaas.

tinker6

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 11:52

ben het niet eens met de melding hierboven, je weet wel wat en waar je vlees vandaankomt namelijk.
ook als je vraagt of je een rondleiding zou kunnen krijgen zijn ze vaak heel hartelijk. tenminste hier in de buurt (achterhoek)

het is vaak ook niet duurder dan bij een slager, en je weet precies wat je in huis haalt.

ZusJacobs

Re: Waar vlees-van-de-boer-zelf kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 11:53

Maar deze boeren laten het vee toch ook bij de slager slachten? Je weet dan wel waar het vlees vandaan komt, maar de manier van slachten vind ik imo toch ook erg belangrijk.

tinker6

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 11:57

ja maar deze dieren gaan niet met velen naar een grote slachterij, vaak 1 of 2 dieren in een trailer naar een slachter in de buurt, boer zorgt er echt wel voor dat alles goed gaat, is ook beter voor de kwaliteit van het vlees, zo min mogelijk stress.

TS, kijk eens op streekproducten.nl bij de links staat vast wel iets bij waar je gebruik van kunt maken.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-12 12:11

ZusJacobs schreef:
Maar deze boeren laten het vee toch ook bij de slager slachten? Je weet dan wel waar het vlees vandaan komt, maar de manier van slachten vind ik imo toch ook erg belangrijk.

Volgens mij zit daar niet zoveel verschil tussen. Uiteindelijk is het een schietmasker en dan is het snel gebeurd. In de vrachtwagen hoeft van mij ook niet, maar dat krijg je volgens mij ook alleen als er een slachterij uitgekozen wordt aan de andere kant van het land (want slim... heb dat nooit begrepen :n )

Ik kan niks vinden voor deze omgeving :n voor vlees niet in elk geval... Wel een leuke site!

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 12:13

Is toch wel interessant, wij eten hier alleen biologisch vlees (of mijn ouders, ik ben sinds kort weer vega) maar die dieren komen natuurlijk ook gewoon via massa vervoer (hoe zeg je dat..?) bij de slager terecht.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-12 12:15

Dat weet ik niet precies, hoe dat zit :)
En daar zit het 'm nou juist. Je kan nog zoveel keurmerken hebben, maar vaak zitten daar ook nog mazen in wat dan zomaar 180 graden tegen je principes in kan gaan. En jij denkt maar dat je goed vlees zit te eten.. :n
Dus daarom zou ik liever hebben dat meneer de vleesvreter iets eet waar we allebei mee kunnen leven. En ik ben ervan overtuigd dat hij het ook véél lekkerder vind en überhaupt geen supermarktvlees meer wil eten :)

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 12:21

Nee daarom, lastig hoor!

Ik zou ''later'' nog liever mijn eigen vee hebben en laten slachten. (of gewoon vega blijven :+ ) Dan weet je helemaal zeker waar het vandaan komt, hoe het vervoerd is en hoe het geslacht is.

_Emm_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 12:28

In Bodegraven zit Slagerij Rietveld die zijn eigen vleesvee houdt en die verkoopt. Dat is nog wel redelijk in de buurt van Gouda.
http://slagerijbodegraven.nl/

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-12 12:37

_Emm_ schreef:
In Bodegraven zit Slagerij Rietveld die zijn eigen vleesvee houdt en die verkoopt. Dat is nog wel redelijk in de buurt van Gouda.
http://slagerijbodegraven.nl/

Yes, zoiets zoek ik dus +:)+ Dankjewel!
(Meer tips zijn nog steeds welkom overigens! :D )

Fijn om te lezen dat het toch wel meevalt met 'dat hebben ze alleen maar in het Oosten' :+

daffieduck83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 12:52

tinker6

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 15:22

tuurlijk hebben ze dat niet alleen in het oosten :D , maar verder ben ik niet bekend dus kan je geen goede adresjes bij je in de buurt aanraden helaas.

even googelen miss, of de borden bij je in de buurt in de gaten houden.
vaak zijn er wel i-netpagina's waar deze boeren bij aangesloten zijn.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-12 15:24

Ja ik probeerde al te zoeken, maar ik weet nooit zo goed waar ik nu op moet googelen :+
Heb nu al wel twee goede adresjes gevonden (denk ik), heb ze al doorgespeeld aan mijn vriend, eens zien wat hij er mee doet :)

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 15:28

Ik woon op een boerderij, en ik kan je zeggen, boeren mogen sowieso niet zelf slachten.
Wij hebben hier weleens koeien gehad die niet meer lopend de vrachtwagen op konden naar het slachthuis waardoor ze dus een noodslachting hier aan huis moesten ondergaan.
Dier wordt dan geschoten in de wei/op het erf en word daarna omhoog getakeld met kop naar beneden, word de nek doorgesneden en mag zo even blijven hangen.
Daarna gaat het beest alsnog mee met de vrachtwagenchauffeur richting het slachthuis.

Slachten wordt sowieso bij de slager of het slachthuis gedaan dus waarom zou je het dan ook niet daar kopen? De slager heeft denk ik betere diepvriezen om het vlees in te bewaren dan een boer zelf..

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-12 15:30

Omdat je dan niet (zeker) weet waar het vandaan komt. Of het moet zo'n slager zijn zoals in het eerste linkje, die dus boer én slager zijn.

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 15:33

Oke, ik dacht dat er geen boeren bestonden die ook nog slager zijn.

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 15:34

een slager moet altijd een lijst in de winkel hebben hangen met de herkomst van de dieren en de slachtplaats. een boer mag zelf geen dieren slachten dit gebeurt alleen in het slachthuis dus die illusie kan je ook laten varen. er zit tussen boer en slager dus altijd een tussen stap van slachthuis of de boer in kwestie moet dus geregistreerd boer, slager en abbatoir zijn.....

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 16:30

dat slachten in slachthuis , daar kom ik ook niet verder mee dan "duh" :+
maar van bij een boer van eigen vee vlees aanschaffen heeft voor mij absoluut voordelen, ik weet serieus welke koe het was, sjaak, herman of bertus , het zou zo maar kunnen dat ik ze een paar weken voordat ze biefstuk , en hoe dit dier gehuisvest en behandeld is geweest nog in de wei of op stal heb zien staan.
dat dat dier wel op en neer naar de slacht is geweest doet er niet toe, dat is ieder biefstukje of karbonaadje dat je koopt en slachthuizen worden dermate veel gecontroleerd dat je er van uit kan/mag gaan dat daar netjes met de dieren word omgegaan, ook omdat stress en angst de kwaliteit van het vlees verminderd (hormonaal) ik weet dit ook uit eerste hand, heb zelf namelijk op een varkensslachterij gewerkt waar ik degene was die de verdoving toediende (tang en co2)
ander voordeel, geen tussenhandel, opbrengst is voor de producent die zelf de marge bepaalt, ipv dat er voor zo min mogelijk geld word ingekocht en dit door een tussenhandelaar weer bij de verkoper terecht komt die allemaal hun marge willen pakken en de bijbehorende km's die het vlees moet maken om uiteindelijk bij de consument te komen .
dat sla je allemaal over als je bij de boer koopt.

heb hier in de buurt gelukkig weer een adresje gevonden :j

tinker6

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 17:48

met vlees van de boer word bedoelt dat de boer zelf een koe/varken naar de slachter brengt, het daar laat slachten en het vlees weer mee naar huis neemt om het daar in de diepvries te doen en vervolgens aan huis te verkopen aan particulieren.

boeren mogen natuurlijk niet zelf slachten, dit moet in een slachthuis.

wijzelf hebben melkvee maar onze buren hebben herfords en verkopen het vlees ervan, wij helpen het dier in de trailer te laden om naar de slachterij te gaan en later krijgen we een pakket met 25 kilo vlees terug, ideaal :9

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 18:07

Er zijn veel slagers die vlees verkopen van vleeskoeien (veel lekkerder, maar duurder). Waar je wel om moet denken is dat het vlees (van rund) wel 3 weken gerijpt is, anders is het vreselijk taai. Vraag daar wel even naar. Eventueel kun je vlees ook wel halen bij de groothandel (hanos, sligro). De hanos bij mij op de hoek verkoopt vlees van slachterij Kroon, die zeker het vlees 3 weken laat rijpen. daarnaast wil ik geen roodvlees dat bevroren is geweest de kwaliteit gaat flink achteruit.
Vlees bij de boer kopen is op zich niets mis mee, maar vraag wel of het gerijpt is.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 18:17

Je kunt ook denken aan natuurvlees. Dat wordt ook op meerdere plaatsen aangeboden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 18:17

Ik haal het vlees ook bij een boer in de buurt, daar lopen de (vlees) koeien in de wei en dat vind ik toch belangrijk.

Verhaal hierboven van rijpen begrijp ik niet helemaal. Dat regelt de slager toch?

En vlees wordt toch altijd na het slachten ingevroren? Ik koop het tenminste bevroren in pakjes.

Houd je vriend niet van wild? Een wild dier is in ieder geval ook geen slachtoffer van de bij industrie en eenzame opsluiting

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 22:44

Misschien eens een vleespakket bestellen bij bijv. Free Nature? http://www.freenature.nl/free/p000068/wildernisvlees/
Dit zijn wel grote pakketten, minimaal 5 kg, maar misschien kun je wel iets samendoen met collega's, vrienden of familie. Wij willen binnenkort ook een keer wat bestellen hiervan.
Er zijn volgens mij wel meer mogelijkheden om zoiets te kopen, maar dan moet je even verder googlen.

Voordeel is dat je zeker weet dat die dieren een leven in vrijheid hebben gehad, geen rotzooi gegeten hebben en niet zijn volgepompt met bijv. antibiotica.

Ik kom regelmatig op een kleinschalig slachthuis waar ze oa ook voor Free Nature slachten en inderdaad, die dieren moeten eerst naar het slachthuis getransporteerd worden ja, maar de dieren van Free Nature die op dat slachthuis geslacht worden, komen uit natuurgebieden daar kort bij, ca 30 minuten rijden maximaal.

Vervoer blijft toch noodzakelijk, want zoals hierboven al gemeld, thuis slachten is verboden.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-12 23:12

Ja, maar je hebt natuurlijk transport en transport. Met tientallen hutje mutje twee uur in de vrachtwagen ga ik van over mijn nek :r maar kort fatsoenlijk vervoer vind ik prima... Stop zelf ook een paard gewoon in de trailer :)