Lekker en toch snelle lasagne?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

imd

Lekker en toch snelle lasagne?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-12 19:51

Normaal gesproken sta ik voor mijn standaard lasagne (à la jamie oliver) direct een avondje in de keuken voor 2 porties. Nu heb ik daar soms gewoon geen tijd voor, maar wil ik tóch zo'n overheerlijke lasagne. Hebben jullie misschien een recept wat én overheerlijk (plus gezond en zoveel mogelijk zelfgemaakt, liefst zonder pakje. Lasagnebladeren koop ik wél gewoon :) ) en toch een beetje rap op tafel te zetten is?

Alvast bedankt! Afbeelding

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 23:43

uitje fruiten met knoflook, provencaalse kruiden en wat champignons. Grote zak andijvie in vergiet en overgieten met kokend water zodat het wat slinkt. Circa halve liter bechamelsausje maken. Laagjes in een lasagneschaal van uitjes, andijvie en tomato fritto (tomatensaus uit een pakje) bechamelsaus en lasagnebladeren. Bovenste laag bestrooien met geraspte kaas en een half uur in de oven. Hoeveelheid voor vier personen, ca half uur werk en dan nog een half uur in de oven. Ik maak het altijd zonder de lasagnebladeren (eet geen granen) en dat is ook erg lekker.

Er kan eindeloos mee gevarieerd worden. Het oorspronkelijke recept is veel ingewikkelder (de bechamelsaus weer in twee delen, ene helft met monchou, andere met geraspte kaas, plakken tomaat ertussen), dit is mijn snelle variant die ik ook erg lekker vindt. Uitgebakken spekjes of gehakt kan ook prima, net als fetablokjes en zongedroogde tomaatjes. Wel goed laten uitlekken.
Laatst bijgewerkt door Lielle op 19-10-12 00:03, in het totaal 1 keer bewerkt

TurdusMerula

Re: Lekker en toch snelle lasagne?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 23:56

Volgens mij kun je zo ongeveer alle groenten in een lasagna stoppen...
En in plaats van lasagnabladen kun je ook courgette in de lengte schaven en gebruiken. :)

imd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-12 23:58

Met andijvie, bijzonder! Die ga ik eens proberen. De variaties klinken ook erg lekker, dankjewel!

Courgette is niet echt m'n ding helaas. Heb die weleens voorbij zien komen en zag er wel goed uit, op de courgette na dus. Mischien moet ik die ook toch ns proberen, je weet nooit :P

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 00:02

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 02:59

Met ratatouille, verse bladspinazie en geitenkaas! Hmmmm!
Wij gebruiken wel de vierkante blikjes ratatouille van bonduelle trouwens.

Gehakt rullen, evt een uitje erbij.. ratatouille erbij, tomaatblokjes erbij, even laten pruttelen..
Ovenschaal invetten, eerste laagje met ratatouille prut, dan spinazie, lasagnebladen.
Herhaal dit 1x.
Dan nog een laagje ratatouille prut, en de geitenkaas (ronde plakken van de versafdeling bij ah) erover heen snipperen.

Dit een half uurtje de oven in en smullen maar!
Het is zo klaar en echt onwijs lekker!

Kan ook zonder spinazie trouwens :)

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 10:56

Tja, je kunt het idd zo uitgebreid maken als je zelf wilt! Bij mij is vaak de duur in de oven het langste. Heb 1 heel snel lasagne receptje (meestal maak ik m wat uitgebreider want, laten we eerlijk wezen, is ook veel lekkerder) :D .

Snelle lasagne:
- Bak gehakt rul,
- Als het mooi bruin is even het vet afgieten in een vergiet.
- Fruit wat groente (ui, courgette, paprika of gewoon een italiaanse mix zakje) aan en kruip knof erboven uit.
duur tot nu toe: 10 min
- Voeg het gehakt toe,
- Voeg een blikje tomatenblokjes en een blikje tomatenpruee toe,
- Voeg kruiden naar smaak toe (peper, zout, paprikapoeder, kerriepoeder, oregano, basil, etc.). Een paar scheppen pesto is ook erg makkelijk als je het hebt staan.
- Laat even sudderen en snij ondertussen tomaten in plakjes en haal zoveel mogelijk zaadjes eruit (anders wordt het te nat)
Duur: tot nu toe ong 15 minuten
- Vul de ovenschaal met laagjes zoals je altijd doet maar leg de tomatenplakjes tussen het lasagnemengsel.
- Eindig met een laag lasagneblaadjes.
- Maak zelf of uit een pakje (alleen melk toevoegen) een bechamelsaus en schenk deze over de lsagne,
- Snijd een stuk mozarella in plakken en dit over de bechamel saus,
- Hoppa in de oven.

Als ik m zo maak ben ik meestal 20 min bezig met voorbereidingen en daarna nog een half uurtje oven. In die tijd kan ik mooi thuis nog wat klusjes opknappen! Omdat de saus niet zo lang heeft kunnen 'trekken' mis je wel een beetje in smaak.

o0eefje0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 11:00

becamel saus zelf maken met melk bloem en room boter!
spinazi zalm en kaas.
laagje lasanga bladen laagje spinazie laagjekaas laagje becamel saus zo opbouwen de oven in en klaar!!!!

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 16:24

Liesje89 schreef:

Gehakt rullen, evt een uitje erbij.. ratatouille erbij, tomaatblokjes erbij, even laten pruttelen..
Ovenschaal invetten, eerste laagje met ratatouille prut, dan spinazie, lasagnebladen.
Herhaal dit 1x.
Dan nog een laagje ratatouille prut, en de geitenkaas (ronde plakken van de versafdeling bij ah) erover heen snipperen.

Deze klinkt echt heel goed! Die ga ik een keer uitproberen! Even laten pruttelen is... 5 min??

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 17:32

hier staat de andijvielasagne in de oven :D

eerste laag: champignons, spekjes, provencaalse kruiden en zongedroogde tomaatjes (niet op olie, dus echt droog), alles even gefruit
tweede laag: geslonken andijvie
derde laag tomatensaus uit pakje
vierde laag: fetablokjes
vijfde laag: bechamelsaus
zesde laag: geraspte kaas

(dus zonder lasagnebladeren). Circa 20 minuten in de keuken gestaan, en nu nog een half uurtje wachten.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 17:33

een standaard basis!recept hier in huis

gehakt rullen, uitje snipperen+ knoflook snipperen of persen en er door, blik tomatenblokjes er door,
heerlijke toevoeging, potje tomatenpesto(kun je zo schoon houden als je wil ), en extra zongedroogde tomaatjes er door snipperen (of wat extra knof en heel veel gedroogde tomaatjes om het potje te omzeilen ;) )
en peper en zout naar smaak .
daar met bladen lasagne van stapelen, eventueel bechamelsaus er over (boter smelten, evenveel bloem als boter toevoegen, garen en dan melk toevoegen tot gewenste hoeveelheid, tegen de kook aan houden tot de gewenste dikte is bereikt) of kaas er over strooien
erbij een goeie groene salade

als je geen zin in salade hebt kun je heel makkelijk een courgette (zaadlijst er uit) in kleine blokjes snipperen en met de ui toevoegen(heerlijk simpele toevoeging en courgette is heel neutraal waardoor het overal bijpast))
maar je kunt ook een laagje spinazie toevoegen, of juist wortel in kleine blokjes
of maak hem spicy met een pepertje
champignons er door kan ook...maar je kunt met allerlei groentes varieren

ook kwa kruiden kun je nog een hoop kanten op, ik voeg wel eens een lepeltje italiaanse kruidenmix toe, of juist alleen wat rozemarijn...

Emmaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 17:46

De snelle lasagne hier in huis:

Chapignons bakken, zak chinese wokgroente, tofublokjes, uitje + knoflook wokken.
Als alles lekker gebakken is pot tomaten basilicum saus erdoor, en een half bakje room kruiden kaas.
Zout, peper, italiaanse kruiden etc.
En dan gewoon pastabladen, dan een laagje 'prut' en dan een laagje courgette schijfjes (evt voorgebakken een beetje is het sneller klaar in de oven) en dan weer een laag lasagnebladen etc.
Erg lekker en makkelijk te maken! :)

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 18:52

Supervixen schreef:
Liesje89 schreef:

Herhaal dit 1x.

Deze klinkt echt heel goed! Die ga ik een keer uitproberen! Even laten pruttelen is... 5 min??

Ja, ui en evt 2 tenen gesneden knoflook een minuut of 3 erbij. Vervolgens de ratatouille en tonatenblokjes erbij en dit aan de kook brengen. Dan is je prutje klaar :)

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 18:52

Ik heb 'm vandaag gemaakt, kreeg er zo'n trek in!! Heerlijk! Hij staat in de oven :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 17:01

Eens iets anders; ipv gehakt (wel met bolognesesaus) kipgehakt gebruiken en kerrie erin.
Ik vind het heerlijk :D

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 17:54

ow...en bij te dunnen saus, passata en?of water toevoegen

Lisann__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 18:09

Ik maak hem altijd heel snel met verse lasagne bladen daardoor hoeft het nog maar 15min in de oven. :)

Ik maak altijd een pakje lasagnesaus van knor(?)of maggi(?) geen idee welk merk die pakjes zijn. Is in ieder geval een sausmix.
Gewoon gehakt bakken, bovenstaande mix erdoor met 0.5l melk en 0.5l water.
Dan schenk ik er nog een pak gezeefde tomaten doorheen.

Laag 1: Mozarella, courgette, tomaatblokjes, champignons etc. klein beetje van de bovenstaande saus overheen, dan de (verse) lasagne bladen.
Laag 2: Saus met bladen
Laag 3: Saus met mozarella en bladen
Laag 4: Saus met geraspte kaas

Soms heb ik 3 lagen, soms 4. Hoe het uitkomt.
Mozarella doe ik ook wel eens met andere geitenkaas, maar dat vind mijn vriend niet zo lekker.

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 23:18

Wij doen ook nog wel eens snelle lasagne. Voorbereiding is gelijk aan gewone lasagne, dus gehakt met tomatensaus maken en eventueel bechamelsaus maken, maar in plaats van lasagnebladen koken we macraroni of fusilli en gebruiken die in plaats van lasagnebladeren. Daardoor hoeft alleen je kaas bovenop te smelten (ok, je bechamelsaus krijgt niet zo'n mooi korstje maar met kaas gaat prima). Scheelt met name wachttijd, bereidingstijd qua saus en groente is ook weer hoe lang je het maakt.

ManonGrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 11:49

in frankrijk hadden we een hele lekkere!
héél veel tomaten kopen. Deze allemaal in even grote hapklare stukjes snijden. Dan een bodempje van tomaates maken. Daarbovenop schijfjes mozzerella en plakjes parma ham leggen. Dan lasagne bladen. Dit zovaak herhalen tot je schaal vol is en dan bechamel saus erover heen doen. optioneel afmaken met kaas en dan in de over. Super lekker!

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 11:52

Gehakt rullen met een uitje en knoflook. Spinazie bereiden met boursin. Lagen maken en met op smaak gebrachte gezeefde tomaten ( dus wat rode wijn, oregano peper en zout). eroverheen en afsluiten met kaas. Dit is echt heel snel, lasagnebladen wellen scheelt oventijd(of een goed.merk kopen) en diepvriesspinazie. Bereidingstijd is zeer kort, oventijd 15minuutjes ofzo.