Simpele recepten voor 1 persoon

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

lauwtjuhh

Simpele recepten voor 1 persoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-12 19:22

Hallo bokkers!

Een vriendin van mij is druk bezig met klussen in haar appartementje :))

Maar....Ze heeft het er steeds over wat moet ik nu koken als ik in mijn eentje ben??? :?
Dus bedachten wij dat het wel leuk was om een receptenboek te maken met allemaal simpele 1-persoons recepten! En om niet te vaak hetzelfde te eten willen we het boek zo dik mogelijk maken!

Het mag alles zijn, starters, hoofgerechten, desserts etc
En misschien kan er met een bepaald aantal ingredienten van de vorige dag een nieuw lekker recept ontstaan!!

(we hebben al een leuke receptenmap bij de action gekocht :D)

Dus weten jullie nog lekkere recepten?? :list:

Goof

Re: Simpele recepten voor 1 persoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 19:24

Alle gerechten zijn te maken voor 1 persoon..... :?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 19:24

Makkelijkste tip die ik kan geven: kook voor meerdere personen en vries de rest in :') Het is heel moeilijk om ingrediënten te kopen voor maar 1 persoon..

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 19:27

Of kook grotere hoeveelheden maar eet het anders :)

ik had 2 dagen terug een pan kipchilli gemaakt (AH-recept). Dag 1 gegeten met mie. Dag 2 gegeten met een boterham, en vandaag gegeten met frietjes en wat sla.

Of met pastasaus, grote pan maken, een deel invriezen, een dag pasta eten, dag erna op een pizzabodem mikken :)

lauwtjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-12 19:30

Daarom dachten wij ook om met de ingredienten van de vorige dag iets te kunnen maken!

@ Goof: we willen iets anders dan gewoon aardappelen en groente (dat kun je altijd makkelijk voor 1 persoon maken)

We hebben wel al deze:

Dag 1:
Aardappelen met spinazie a la creme (diepvries) en een ei

Dag 2:
Pasta met spinazie a la creme en gebakken spekjes, champignons en philadelphia
en bij je ontbijt kun je natuurlijk ook de philadelphia gebruiken :P

PreciousViva

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 19:33

Om even verder te gaan op de philadelphia:
Pasta koken met kip, courgette en paprika en dan philadelphia erover heen doen (ipv bijv. tomatensaus).

Dag erna kun je met de paprika en de kip wraps maken!

K_im

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 19:36

Groenten/vlees/aardappelen is heel makkelijk te bereiden voor 1 persoon, mits je met blik/pot/diepvriesgroenten kookt. Helaas zijn verse groenten maar zelden in éénpersoonsporties te vinden. Wat je in zulke gevallen kunt doen is meer maken en inderdaad anders combineren of invriezen.

Vlees kun je niet altijd per stuk kopen (in de supermarkt), maar is ook makkelijk in te vriezen. Aardappels zou je voor 2 dagen kunnen schillen en koken. Het tweede portie de volgende dag opbakken.

Nou begrijp ik dat je niet iedere dag groente/vlees/aardappels wil..

Ook pasta is heel goed in te vriezen. Lekker een grote pan maken en porties invriezen.

Een salade kun je ook helemaal naar wens maken. De rest van de sla/rauwkost zou je op je boterham kunnen doen.

Wraps zijn ook makkelijk voor 1 persoon te maken en zowel koud als warm te eten.

Verder ben ik zelf ook altijd opzoek naar éénpersoonsporties en erg inspiratieloos.

lauwtjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-12 19:38

" Verder ben ik zelf ook altijd opzoek naar éénpersoonsporties en erg inspiratieloos"

tegen dat probleem liepen wij ook al aan!! ze is de enige die alleen woont. Het is nog best lastig om dan een leuk recepten boek te maken!

K_im

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 19:46

Het probleem ligt vooral in de aanschaf van de boodschappen. Veel, voornamelijk verse, producten zijn teveel voor één persoon en gewoon niet lang te bewaren..

lauwtjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-12 21:03

Ja klopt! maar ze wil wel graag verse producten eten... iets wat ze van huis uit heeft mee gekregen..(wel een groot gezin dus dat kwam wel op! :D)

PreciousViva

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 21:04

Eigen moestuin beginnen :P!?

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 21:09

De enige tip die ik je echt kan geven is een diepvries! Ik ben ook alleen en heb een diepvries met vier lades en heel veel bakjes! Ideaal! Vlees koop ik gewoon in normale porties en weeg dat dan af en maak dat dan in 1 persoons porties en vries het in. Het is namelijk vrij duur anders om een een persoonsportie te maken dus het hergebruiken van alles wat je koopt is wel belangrijk. Ik kan daardoor ook gewoon lekkere normale recepten maken. Ik werk onregelmatig en moet ook regelmatig avonden werken en als ik eens geen zin heb om te koken kan ik ook lekker makkeljk wat uit de diepvries trekken.
Verse producten gewoon bewust kopen en hergebruiken in andere maaltijden zoals hierboven al is verteld :)

Oeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 21:29

Ik gebruik in heel veel van mijn gerechten dezelfde 'basis'groenten, zoals paprika en tomaat. Die kunnen bij couscous, pasta, salades etc.
Die zijn makkelijk per stuk te gebruiken voor je gerecht en best een paar dagen goed te houden.

Daarnaast vries ik ook veel in (ik werk een aantal avonden dus dan gaat dat altijd mee voor eten).

Verder eet ik vaak met vrienden, dat scheelt ook :D Gewoon lekker uitnodigen, die komen graag eten hoor!

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 23:14

Haha lau ik zal ook is voor je brainstormen :P

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 00:04

Schaf sowieso noodles / mie aan wanneer je dan vlees en groente over hebt kun je dat altijd met noodles of mie lekker opwokken.

Wat ik zelf doe is vaak met verse spinazie koken.
Dag 1 maak ik een zelfgemaakte pizza met spinazie
Dag 2 kook ik pasta, spinazie, pijnboompitjes met pasta saus of gegrilde tomaten
Dag 3 maak ik s'middags een omelet met spinazie en tomaten.

Als de spinazie dan nog neit mijn neus uit komt eet ik het met aardappeltjes en vlees nog een keer.

Zelfde met rode kool
Dag 1 rode kool koken met gebakken appeltjes en kaneel en vlees
Dag 2 rode kool met appeltjes en aardappel puree ovenschotel en de rest invriezen
Dag 3 rode kool salade