lekkere drankjes? wie maakt ze zelf?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ra_chel
Berichten: 2299
Geregistreerd: 31-05-10
Woonplaats: daar waar ik graag zijn wil

lekkere drankjes? wie maakt ze zelf?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-12 20:14

Er zijn meerdere topics mbt lekker eten ,en heb al een hoop heerlijke recepten voorbij zien komen.
Maar hoe zit het met de drankjes? Zijn er bokkers onder ons die zelf hun eigen drankjes maken?
Met of zonder alcohol?
Wij maken graag zelf Limoncello , niet te vergelijken met de kant en klare die in de winkel wordt verkocht.
Hoe?
Je zet 30 suikerklontjes in een bodempje water in een steelpan , deze breng je voorzichtig aan de kook, hier voeg je de afgeraspte schil van 3 limoenen aan toe , en dat mengsel laat je een nachtje staan.
De dag daarna breng je het tegen de kook aan , en voegt hierbij het vocht van de 3 limoenen aan toe , en laat het afkoelen , als het bijna volledig afgekoeld is , voeg je hier een kleine fles jonge jenever aan toe.
Af laten koelen en bewaren in de koelkast.
Serveren gemixt met Prosecco en ijsklontjes , Heerlijk!

ikke_draver
Berichten: 704
Geregistreerd: 26-11-10
Woonplaats: ergens in een kartonnen doos onder de brug

Re: lekkere drankjes? wie maakt ze zelf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 21:41

klinkt goed !

wat wij doen is passoa door de 7-up en een klein scheutje beerenburg.
wat we eerst deden was appelsap & sinasappelsap mengen met passoa & ijsklontjes

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Re: lekkere drankjes? wie maakt ze zelf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 11:05

spa rood (oid) met een uitgeperste sinaasappel, citroen en verse munt.

Jodyy93
Berichten: 629
Geregistreerd: 05-04-09
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: lekkere drankjes? wie maakt ze zelf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 11:07

superleuk dit! ga het even in de gaten houden.
zag laatst ook een boekje met hoe je 500 cocktails kon maken!
lijkt me leuk om te doen, en ideaal voor feestjes om iets lekkers erbij op tafel te zetten!

Lisetje

Berichten: 1591
Geregistreerd: 20-05-03
Woonplaats: Veenendaal

Re: lekkere drankjes? wie maakt ze zelf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 08:06

Koud water met een theezakje. Ff laten trekken, in de koelkast zetten en (als er zomer is) heb je heerlijke ijsthee vind ik zelf :P

Anoniem

Re: lekkere drankjes? wie maakt ze zelf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 11:53

Getver, dat lijkt me echt heel vies :=
Hou sowieso niet van thee, maar als ik wel eens koude thee zie, zit daar vaak zo'n olieachtige waas over en dat lijkt me niet echt lekker...

Daks

Berichten: 5834
Geregistreerd: 09-01-08
Woonplaats: Daar waar de zon op en onder gaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 11:55

butterschotch met sinas <3

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Re: lekkere drankjes? wie maakt ze zelf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 12:22

zelf ijsthee maken is lekker, maar dan wel met kokend water en bij voorkeur van kruidenthee oid. Beetje citroen erdoor, afkoelen en drinken met ijsblokjes.

Anoniem

Re: lekkere drankjes? wie maakt ze zelf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 12:26

Ik maak ijsthee zo: kokend water en kruidenthee naar voorkeur (liefst verse), laten trekken, dan verse citroen erbij en wat schijfjes appel en evt. verse munt (ziet er gecombineerd ook nog eens erg leuk uit), als het afgekoeld is de koelkast in, laten afkoelen, ijsblokjes erbij ... en drinken maar!

Petpa

Berichten: 1694
Geregistreerd: 13-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 18:58

Ra_chel schreef:
Er zijn meerdere topics mbt lekker eten ,en heb al een hoop heerlijke recepten voorbij zien komen.
Maar hoe zit het met de drankjes? Zijn er bokkers onder ons die zelf hun eigen drankjes maken?
Met of zonder alcohol?
Wij maken graag zelf Limoncello , niet te vergelijken met de kant en klare die in de winkel wordt verkocht.
Hoe?
Je zet 30 suikerklontjes in een bodempje water in een steelpan , deze breng je voorzichtig aan de kook, hier voeg je de afgeraspte schil van 3 limoenen aan toe , en dat mengsel laat je een nachtje staan.
De dag daarna breng je het tegen de kook aan , en voegt hierbij het vocht van de 3 limoenen aan toe , en laat het afkoelen , als het bijna volledig afgekoeld is , voeg je hier een kleine fles jonge jenever aan toe.
Af laten koelen en bewaren in de koelkast.
Serveren gemixt met Prosecco en ijsklontjes , Heerlijk!


Ik heb alle ingrediënten gehaald. Alleen had ik nog een liter fles jenever..... Wat bedoel je met een kleine fles. Is dat een halve liter?

Gribeltje

Berichten: 195
Geregistreerd: 03-10-11
Woonplaats: Naast mijn buurman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 11:30

Ik maak graag alcoholvrije mojito!

Eerst een 2 x 1/4 LIMOEN in een glas, leg daarop 6à8 MUNTBLAADJES,
daarover gaan 2 lepeltjes RIETSUIKER.
Met een stamper aandrukken zodanig dat de munt 'gekraakt' word en de limoen zijn sap vrijkomt. (Zorg ervoor dat de muntblaadjes niet in stukjes van elkaar vallen = lastig om te drinken met een rietje)
Daarna vul je het glas op met GECRUSHD ICE. SPUITWATER erover en afwerken met een scheut (naar smaak)
VLOEIBARE RIETSUIKER. Goed roeren!!!
(Hoeveelheid limoen, munt en suiker kan verschillen naar smaak)

Fellow
Berichten: 5117
Geregistreerd: 25-10-10

Re: lekkere drankjes? wie maakt ze zelf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 12:16

1/2 cola & 1/2 sinas vond ik vroeger altijd suuuper lekker. :')
Maak nu zelf vaak smoothies (fruit+yoghurt in de mixer, super gezond en zo lekker :)) )
Zelf ijsthee maken staat ook nog op het lijstje, binnenkort zal ik daar even het recept van zoeken.

meikemarieke
Berichten: 3429
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Achterhoek

Re: lekkere drankjes? wie maakt ze zelf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 12:20

Ik maak zelf vlierbessenbloesemlimonade (mooi scrabblewoord)
De bloesem een dag in water laten staan, dan het water goed zeven, suiker en citroen toevoegen en opwarmen. Heel simpel en erg lekker!

Fellow
Berichten: 5117
Geregistreerd: 25-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 12:24

meikemarieke schreef:
Ik maak zelf vlierbessenbloesemlimonade (mooi scrabblewoord)
De bloesem een dag in water laten staan, dan het water goed zeven, suiker en citroen toevoegen en opwarmen. Heel simpel en erg lekker!


Dat ga ik ook een keer proberen denk ik! Klinkt in ieder geval heel erg lekker! :)

Ludique96

Berichten: 13662
Geregistreerd: 23-10-10
Woonplaats: 5 km. van m'n paardje af <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 12:27

Op school heb ik weleens siroop gemaakt, maar ken het recept niet uit mijn hoofd

Ra_chel
Berichten: 2299
Geregistreerd: 31-05-10
Woonplaats: daar waar ik graag zijn wil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-12 18:53

Petpa schreef:
Ra_chel schreef:
Er zijn meerdere topics mbt lekker eten ,en heb al een hoop heerlijke recepten voorbij zien komen.
Maar hoe zit het met de drankjes? Zijn er bokkers onder ons die zelf hun eigen drankjes maken?
Met of zonder alcohol?
Wij maken graag zelf Limoncello , niet te vergelijken met de kant en klare die in de winkel wordt verkocht.
Hoe?
Je zet 30 suikerklontjes in een bodempje water in een steelpan , deze breng je voorzichtig aan de kook, hier voeg je de afgeraspte schil van 3 limoenen aan toe , en dat mengsel laat je een nachtje staan.
De dag daarna breng je het tegen de kook aan , en voegt hierbij het vocht van de 3 limoenen aan toe , en laat het afkoelen , als het bijna volledig afgekoeld is , voeg je hier een kleine fles jonge jenever aan toe.
Af laten koelen en bewaren in de koelkast.
Serveren gemixt met Prosecco en ijsklontjes , Heerlijk!


Ik heb alle ingrediënten gehaald. Alleen had ik nog een liter fles jenever..... Wat bedoel je met een kleine fles. Is dat een halve liter?


ik heb er een halve liter jenever aan toegevoegd. mjummie!

Ra_chel
Berichten: 2299
Geregistreerd: 31-05-10
Woonplaats: daar waar ik graag zijn wil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-12 18:56

meikemarieke schreef:
Ik maak zelf vlierbessenbloesemlimonade (mooi scrabblewoord)
De bloesem een dag in water laten staan, dan het water goed zeven, suiker en citroen toevoegen en opwarmen. Heel simpel en erg lekker!



als je vlierbessenbloesemsiroop hebt , is het erg lekker om daarvan een klein scheutje toe te voegen aan witte wijn , vooral ideaal als je een een fles hebt staan die niet zo zoet is als je zou willen.....ben er zelf erg fan van!

Lisetje

Berichten: 1591
Geregistreerd: 20-05-03
Woonplaats: Veenendaal

Re: lekkere drankjes? wie maakt ze zelf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 07:33

En hoe kom je aan de bloesem als ik vragen mag? :o

_Nelleke_

Berichten: 8059
Geregistreerd: 02-11-07

Re: lekkere drankjes? wie maakt ze zelf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 07:38

Ik maak m'n eigen ijscappuccino! Kan met alcohol (baileys of amaretto of whiskey) of zonder.

Zonder: 2 bolletjes slagroomijs, 4 ijsklontjes en 1 hele sterke espresso. Samen in de blender en even mixen tot de ijsblokjes fijn zijn. Als je alcohol erbij wil, dat als laatste erbij en dan nog heel even mixen.

Beetje slagroom en cacao erover, dan ziet het er ook nog 'ns extra lekker uit. :D

Ik voeg overigens geen suiker meer toe, maar ik drink normaal ook geen suiker in m'n koffie. Het slagroomijs maakt het al flink zoet. :)

meikemarieke
Berichten: 3429
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 15:45

Ra_chel schreef:
als je vlierbessenbloesemsiroop hebt , is het erg lekker om daarvan een klein scheutje toe te voegen aan witte wijn , vooral ideaal als je een een fles hebt staan die niet zo zoet is als je zou willen.....ben er zelf erg fan van!


thnx voor de tip, ga ik proberen!
De bloesem moet je gewoon van zo'n struik plukken, Lisetje.
Zijn van die grote witte schermen. Google maar eens op vliesbessenbloesem.
Maar ze bloeien nu niet, maar in mei/juni zo'n beetje.

F_Orumster

Berichten: 15320
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 15:53

Heb eens koffielikeur, aardbeienlikeur en perenlikeur gemaakt.
Verder onlangs munt- en basilicumsiroop gemaakt.

Gianti

Berichten: 10941
Geregistreerd: 17-03-10
Woonplaats: Almere

Re: lekkere drankjes? wie maakt ze zelf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 17:51

Ik maak wel eens een soort meloencoktail

blender een meloen, voeg sap toe van halve citroen en halve limoen, 2 el suiker. Goed mengen en dan in koelkast zetten. Als het koud is, vul je de glazen 3/4 met het meloen en voeg je wat grenadine siroop en spuitwater toe. :)

tweebelgen
Berichten: 713
Geregistreerd: 24-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 14:09

Cointreau een lekker maar gevaarlijk drankje ;)
40 koffiebonen, 40 klontjes suiker,1 sinaasappel en 1 fles jenever.
Dit 40 dagen laten rusten.
Heerlijk :9

En dan nog zo'n ander lekker drankje, 'Boerenjongens', mijn oma maakte dat zelf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 19:04

tweebelgen schreef:
Cointreau een lekker maar gevaarlijk drankje ;)
40 koffiebonen, 40 klontjes suiker,1 sinaasappel en 1 fles jenever.
Dit 40 dagen laten rusten.
Heerlijk :9

En dan nog zo'n ander lekker drankje, 'Boerenjongens', mijn oma maakte dat zelf.

Wat doe je dan met die spullen? Je mikt ze bij elkaar? En zo ja hoe? Schil je de sinaasappel of niet, moet je nog iets met die bonen doen of niet, etc?

tweebelgen
Berichten: 713
Geregistreerd: 24-11-09

Re: lekkere drankjes? wie maakt ze zelf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 08:44

Sinaasappel goed wassen, in stukken snijden, de koffiebonen, suiker en jenever (jenever mag een hoog alcohol gehalte hebben) in een glazen bokaal doen. Na de rustperiode van 40 dagen het goedje zeven.
In de ijskast bewaren en serveren met een ijsblokje.
Laat maar eens weten of het lekker was.