as zaterdag krijg ik een aantal eet-gasten, maar gezien ik die dag overdag weg ben, moest ik een oplossing verzinnen. Nu heb ik gekozen voor een Italiaans menu omdat mijn zoon heerlijke italiaanse kip kan maken en ik daar dan dus geen omkijken naar heb. Pasta is snel klaar en ik had een recept voor basistomatensaus van Jamie Oliver, wat in de diepvries kon worden bewaard tot tijdstip van gebruik. Ideaal. Ik had het recept nooit eerder gemaakt, maar goed... die oliver weet wel wat ie doet, toch? Alleen... ik kon niet aan een gedroogd rood pepertje komen, dus heb ik een piripiri pepertje (s) gebruikt, best wel zuinig. Maar dit was de eerste keer en ze zijn dus heel wat scherper dan verwacht. Ondanks de minimale hoeveelheid op een grote pan saus, is de saus wel heel erg scherp geworden. Oei. Is er een manier om dit te neutraliseren? (saus weggooien lijkt mij eeuwig zonde..)
Room er door (of melk, maar dan wordt het waarschijnlijk te dun). Caseine bindt aan dezelfde receptoren als capsaicine, de stof die de scherpe smaak van de pepertjes veroorzaakt.
_Mara_
Geplaatst: 22-08-12 10:43
Je zou er misschien wat mascarpone doorheen kunnen roeren. Wordt de saus wel iets romiger van, maar zal de smaak denk wel verzachten.
Of misschien proberen te balanceren met andere kruiden, al bestaat er dan de kans dat dat kruid gaat overheersen.
Ik zou zelf eerder de mascarpone, of creme fraîche proberen!
Anoniem
Geplaatst: 22-08-12 10:44
Persoonlijk zou ik het recept nog eens maken maar dan zonder het pepertje en dan mixen met de saus die je nu hebt. Dan heb je weliswaar een dubbele portie, maar die kan prima de vriezer in.
Je zou voor een snelle oplossing ook room kunnen proberen, dat haalt ook altijd veel scherpte weg.
wow veel reacties. Fijn. Nieuwe saus maken zie ik niet zo zitten, gezien deze in zijn geheel is ingevroren en dus altijd teveel voor ons tweeen. Maar de tips room, creme fraiche en suiker zijn top.
Zou combi van room en lepeltje suiker een idee zijn, of overdrijf ik dan? (vind zelf wat zoete smaak/romige smaak wel lekker)