Soja, tofu en tempé: zet je tanden in vega deel 2!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Soja, tofu en tempé: zet je tanden in vega deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-12 13:54

Daar is ie dan: het tweede vegavreettopic van Bokt! :)


We hebben inmiddels al een geschiedenisje opgebouwd, wij vleesloze hippies!
Het topic waarmee het allemaal begon: [VT] Vegetariërs!
Hier vind je veel verschillende recepten, meningen over onder andere vis eten, kinderen en vegetarisme, de omgeving die wel vlees eet, wat-eten-we-vandaag-jes, en nog veel meer! :)
Het HK topic voor offtopic geneuzel over sielugghe diertjes: [HK] Dit product is geschikt voor vegetariërs! Vega HK #1!
En we gaan ook blije diertjes kijken na de zomer: [BM] De vegosauriërs gaan op een leerzaam uitje!

Even gejat uit de HK openingspost, omdat ie toch best handig is, met wat aanvullingen.

Magrathea schreef:
En dan nu, het woordenboek

Een vegetariër is iemand die niets eet waar een dier voor is gedood. Bijproducten worden soms een uitzondering voor gemaakt, denk aan leer of gelatine.
Voor leer zijn er vegetariërs die er alsnog een uitzondering voor maken, omdat het een zeer duurzaam product is en omdat het prettiger is (bij tuig voor je paard bijvoorbeeld). Leer kan ook van een biologische koe komen.
Een veganist is iemand die niets gebruikt van dierlijke oorsprong.
Een pescotariër is iemand die geen vlees eet, maar wel vis. Dan ben je dus GEEN vegetariër!
Verder zijn er nog een aantal varianten van dingen die je wel en niet eet, van geen-gevogelte-de-rest-wel tot raw food, waarbij geen voedsel genomen wordt dat boven lichaamstemperatuur verhit is geweest. Deze komen echter weinig voor :)

Kaas is in principe niet vegetarisch omdat er stremsel in verwerkt zit, wat gewonnen wordt uit kalvermagen. Daarnaast gaan er veel kalfjes naar de slacht om de melkproductie op peil te houden. Overigens bestaat er wel kaas met plantaardig stremsel, dit staat dan vermeld op de verpakking.
Eieren zijn wel vegetarisch, maar om deze te produceren zijn kippen nodig. De haantjes zijn (meestal) overbodig en deze worden geshred/vergast/etc.


Enkele nuttige websites!

Als we meer willen weten over vegetarisme: http://www.vegetariers.nl/
Als we meer willen weten over veganisme: http://www.veganisme.org/
Als we in actie willen komen: http://www.wakkerdier.nl/dierennieuws
Als we een date zoeken: https://www.vegadates.com/nl/home
Als we (met die date ;) ) uit eten willen: http://www.vegetarische-restaurants.nl/
Als we iets lekkers willen koken maar niks weten: http://www.smulweb.nl/zoeken/?type=rece ... d=S&tpp=15


Wat voeren we hier zoal uit?
We bespreken hier dagelijkse dillemma's, aanbiedingen, wat we eten, wisselen tips uit en beklagen ons over hoe sielugh al die diertjes wel niet zijn :Y) . Daarnaast bespreken we ook andere manieren om bij te dragen aan een beter milieu, dat vinden we hier ook leuk! (Korter douchen, recyclen, etc :) ) Ook niet-vegetariërs zijn welkom om hun vragen te stellen, bijvoorbeeld wanneer je een vegetariër te eten hebt, wat je dan het beste kunt maken! Respecteer hierbij wel alstublieft de bovenstaande definities! Dus niet: mijn vriendin komt eten en ze is vegetariër, maar ze eet wel vis...
Een beetje ontopic blijven is wel gewenst, dat is wel zo leuk voor de meelezers!
In principe is dit topic niet bedoeld voor heftige discussies tussen niet-vegetariërs en wel-vegetariërs, daar zijn al een hoop andere topics over geweest. Hier willen we het graag leuk houden! :) Daarnaast hebben wij allemaal al bingo, dus deze opmerkingen mogen ook achterwege gelaten worden :D

Maar...
Goed, hier dan even een aantal veelgestelde vragen:
Maar ik zie op je profiel dat je wel leren tuig op je paard hebt liggen, hoe verklaar je dat?
Hier kunnen twee redenen voor zijn:
- De vegetariër / veganist in kwestie had dit tuig al voor hij/zij 'bekeerde'. Het is natuurlijk doodzonde om het dan weg te doen: in dit geval geldt helaas wel, het dier is toch al dood en verwerkt, dan kunnen we het net zo goed gebruiken.
- De vegetariër / veganist in kwestie maakt een uitzondering voor leer omdat hij/zij van mening is dat kunststof ook een grote belasting voor het milieu is, of vindt het niet prettig zitten / niet prettig voor het paard.
- Daarnaast kan het tuig tweedehands zijn, op die manier draag je niet direct bij aan de bio-industrie en zorg je ervoor dat dierlijke producten zo duurzaam mogelijk gebruikt worden.
Weet je wel dat voor soja regenwouden worden gekapt?
Jazeker. Echter wordt er voor een hamburger van rundvlees tien keer meer soja gebruikt dan voor een hamburger van soja. Waarom? Het meeste soja wat op het moment verbouwd wordt is nodig voor veevoer. Soja direct eten is vele malen efficiënter dan het via de omweg van vlees te eten! En dan hebben we het nog niet eens over de vele liters drinkwater die nodig zijn voor het maken van een kilo vlees.
Maar je hebt een hond/kat/fret/... , voer je die ook vegetarisch?
Er zijn mensen die er anders over denken, maar de vegetarische Bokkers zijn het hier in het algemeen niet mee eens. Hoewel honden bijvoorbeeld graag een stuk groente of een gekookt eitje extra krijgen, moet het hoofdbestanddeel van het voedsel van deze dieren gewoon vlees zijn, punt. Ben je het daar niet mee eens, dan vinden wij (in het algemeen dacht ik toch, correct me if I'm wrong :o ) dat je dan gewoon geen carnivoor of omnivoor als huisdier moet nemen.
Hoe kan je LEVEN zonder vlees!?
Wij vragen ons liever af: hoe kan iemand leven mét vlees? Als je kijkt naar wat er tegenwoordig allemaal voor rommel in dieren wordt gespoten, hoe ongezond de leefomstandigheden zijn, dan is het onbegrijpelijk dat er nog steeds mensen zijn die dit vlees nog vrolijk wegwerken.
Bij een vegetarisch dieet heb je veel meer controle over de herkomst van je eten, en daarnaast hoeven er geen dieren te sterven voor onze behoeften, wat een ontzettend goed gevoel geeft! :)

Goed, bij deze de OP. Ik hoop niet dat ik voor iemand heb gesproken terwijl diegene het niet met de uitspraak eens is, zo ja, sorry :o En dan hebben we direct een pittige openingsdiscussie, ghehe :D

:Y) }:0 *\o/* Wees lief voor elkaar, niet met volle mond praten en stay veggie! *\o/* }:0 :Y)

Pippaa

Berichten: 1618
Geregistreerd: 28-08-11
Woonplaats: Dichtbij het bos

Re: Soja, tofu en tempé: zet je tanden in vega deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 16:14

*\o/* Mooie opening weer :D
Ben het overal helemaal mee eens :)
Alleen... Ik heb nog geen bingo -O- Moet ik er nu weer uit?

Mintgroen

Berichten: 3529
Geregistreerd: 28-08-09
Woonplaats: Westland

Re: Soja, tofu en tempé: zet je tanden in vega deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 18:25

Leuke openingspost!!!

Hmmm.. We hadden nog geen etensplannen en toen vond ik nog vega nasi in de vriezer. Wilde een eitje erbij bakken, maar heb hem er lekker doorheen geroerd :) Lekker!

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Soja, tofu en tempé: zet je tanden in vega deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-12 18:32

Oe lekker!
Net een stukje broccolitaart met brie op, van mijn moeder. Heerlijk!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 18:39

Ik lees ook weer mee, het gaat soms te snel om te reageren, maar op zoek naar lekkere receptjes ben ik altijd! :9
Voor vanavond weet ik het nog niet, heb alles in huis voor een pastasalade met mozzarella maar ben grieperig en heb niet zo'n zin om van de bank af te komen. :+

Lucieluffer

Berichten: 313
Geregistreerd: 01-04-06
Woonplaats: Provincie groningen!

Re: Soja, tofu en tempé: zet je tanden in vega deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 19:15

Hoppaa! En weer een nieuw topic!
Mooie openingspost :)

Ik zit net aan een heerlijke salade en had gebakken aardappeltjes en een kaasburger :)

Emytje

Berichten: 2619
Geregistreerd: 16-01-05
Woonplaats: Hierzo

Re: Soja, tofu en tempé: zet je tanden in vega deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 19:35

Redpassion: Heb je een receptje van die pastasalade? Beterschap!

UMayDream

Berichten: 8959
Geregistreerd: 31-03-10
Woonplaats: Leeuwarden

Re: Soja, tofu en tempé: zet je tanden in vega deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 20:29

Leuke OP!
Ik lees/post weer mee. :D

Colorado
Berichten: 4209
Geregistreerd: 11-10-05

Re: Soja, tofu en tempé: zet je tanden in vega deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 20:50

Ik lees vooral mee, maar ik ben er ook weer bij :Y)

_Nelleke_

Berichten: 8067
Geregistreerd: 02-11-07

Re: Soja, tofu en tempé: zet je tanden in vega deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 20:58

Ik ben er ook bij! :D

_Nelleke_

Berichten: 8067
Geregistreerd: 02-11-07

Re: Soja, tofu en tempé: zet je tanden in vega deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 21:00

Je OP is goed gelukt Suus! Erg leuk!

Roselie

Berichten: 10764
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Voorhout City

Re: Soja, tofu en tempé: zet je tanden in vega deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 21:06

Mag ik me ook aanmelden?
Ik ben Roselie, 27 en getrouwd met Michel
We hebben een prachtige dochter van bijna 15 mnd , Jasmijn
Ik eet vegetarisch vanaf m'n 12e
Jasmijn eet vegetarisch maar ook vlees, kan ze later zelf kiezen

Mintgroen

Berichten: 3529
Geregistreerd: 28-08-09
Woonplaats: Westland

Re: Soja, tofu en tempé: zet je tanden in vega deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 21:43

Hmmm, broccolitaart met brie! Klinkt heel goed! Alleen lust niemand hier broccoli :(

Natuurlijk mag je je melden Roselie! Welkom :D

Roselie

Berichten: 10764
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Voorhout City

Re: Soja, tofu en tempé: zet je tanden in vega deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 21:45

Gezellig!

Wij eten regelmatig tomaten risotto met courgette jammie!
Of vegetarische rappe goulash

UMayDream

Berichten: 8959
Geregistreerd: 31-03-10
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 22:11

Roselie schreef:
Mag ik me ook aanmelden?
Ik ben Roselie, 27 en getrouwd met Michel
We hebben een prachtige dochter van bijna 15 mnd , Jasmijn
Ik eet vegetarisch vanaf m'n 12e
Jasmijn eet vegetarisch maar ook vlees, kan ze later zelf kiezen


Welkom!

Roselie

Berichten: 10764
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Voorhout City

Re: Soja, tofu en tempé: zet je tanden in vega deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 22:12

Dank je :)

Douce

Berichten: 3511
Geregistreerd: 13-06-07

Re: Soja, tofu en tempé: zet je tanden in vega deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 00:22

Leuk om die afwisseling te lezen. We hebben het al vaker gehad over wat doe je in de opvoeding van je kinderen. Ik zou er met mijn huidige vriend nog veel discussie over kunnen krijgen.. dat is een rasechte carnivoor... Helaas.


Ik heb vanavond nasi op met satesaus, moest snel eten op het werk.

_Nelleke_

Berichten: 8067
Geregistreerd: 02-11-07

Re: Soja, tofu en tempé: zet je tanden in vega deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 08:02

Morning iedereen! Roselie welkom! :D

Die discussie heb ik met mijn vriend nog nooit gehad, maar die eet inmiddels ook bijna geen vlees meer. Zolang ik lekker blijf koken hoor ik 'm niet klagen. Volgens mij hebben we ooit laten vallen dat we kids eventueel met beperkt vlees opvoeden.

Ik heb gister gevulde gegrilde paprika gegeten, gevuld met risotto, fetta en rodewijn/balsamicosaus. Was lekker :D

Roselie

Berichten: 10764
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Voorhout City

Re: Soja, tofu en tempé: zet je tanden in vega deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 08:40

Hier beperkt vlees voor Jasmijn :)

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Soja, tofu en tempé: zet je tanden in vega deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-12 11:18

Ik denk dat je de grootse kans maakt dat je kind voor 100% vego kiest als je tijdens de opvoeding ook gewoon 'vleesdagen' en 'visdagen' inlast. Op die manier is het niet afzetten tegen de ouders oid.
Ook is het allemaal veel makkelijker al zou je kind nooit het huis uit komen :+ maar helaas zijn er veel mensen die een vegetarische levensstijl bij kinderen niet respecteren, dus ja. 100% vegetarisch is in de kinderjaren gewoon niet haalbaar denk ik.

Gaby
Berichten: 3404
Geregistreerd: 30-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 11:52

hoi, ik kom ook in dit topic weer meekletsen en inspiratie opdoen. Ik ben nog steeds flexitarier, wel zoveel mogelijk biologisch (huisgenoot wil niet vega gaan eten, en ik kook altijd), maar over een poosje leef ik alleen en dan word ik waarschijnlijk wel fulltime-vega.

Kun jij het recept voor die gegrilde paprika's posten, _Nelleke_? Het klinkt erg lekker!

Mintgroen

Berichten: 3529
Geregistreerd: 28-08-09
Woonplaats: Westland

Re: Soja, tofu en tempé: zet je tanden in vega deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 12:28

Ik heb het er met mijn vriend eigenlijk ook nog nooit over gehad.. Moet ook zeggen dat ik in de komende paar jaar nog geen kinderen krijg (als het goed is ;)). Maar aangezien mijn vriend kok is en zelf vlees blijft eten... Mijn kinderen mogen het zelf lekker kiezen :) Als ik kook, kook ik vegetarisch en als vriendlief kookt, mag hij best vlees bereiden..

Hmmm, lekker die paprika's! Ik eet zelf ook regelmatig gevulde paprika. Een ander receptje is altijd welkom :D

Roselie

Berichten: 10764
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Voorhout City

Re: Soja, tofu en tempé: zet je tanden in vega deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 12:32

Jasmijn mag later zelf kiezen

Douce

Berichten: 3511
Geregistreerd: 13-06-07

Re: Soja, tofu en tempé: zet je tanden in vega deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 12:46

Is een goede optie denk ik zo. Zo wordt er niets gedwongen.

Roselie

Berichten: 10764
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Voorhout City

Re: Soja, tofu en tempé: zet je tanden in vega deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 12:52

Ze vindt vegetarisch lekker maar vlees en
vis ook