De eetbare tuin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Antheman

De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-12 19:45

Het topic om te praten over het opkweken van je groenten, je kruiden, welke bloemen je door de sla kunt gooien en alles wat eetbaar is en uit je tuin, of uit je omgeving komt.

Heb je een groentetuin, heb je een kas?
Voel je welkom. Heb je alleen brandnetels bij de paarden en wil je die opeten, ook dan welkom! Wil je fruit kweken en advies, vraag onze deskundigen om raad. Stekjes ruilen? Ook dan aan het goede adres. Ook is er eetbaars in het openbaar te vinden. ;)

Barst los :D

furious

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 19:47

Ik ben wel benieuwd voor de gene die bramen in de tuin hebben staan hoe die er uit zien. Hier zijn er nog veel groen of iets naar het roze toe.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 19:48

Leuk, nieuw topic :D

Zag in het vorige deel hele mooie kassen voorbij komen, maar dat zal bij dromen blijven :$ Ook gelezen dat iemand het geen mooi gezicht vond, ben ik wel met je eens. Gelukkig is onze tuin zo groot dat we hem uit ons zicht kunnen verstoppen :P (En dan heb ik een moestuintje van 2x3, zelfs de kippen hebben een groter stuk :+)

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-12 19:51

bromfiets schreef:
Leuk, nieuw topic :D

Zag in het vorige deel hele mooie kassen voorbij komen, maar dat zal bij dromen blijven :$ Ook gelezen dat iemand het geen mooi gezicht vond, ben ik wel met je eens. Gelukkig is onze tuin zo groot dat we hem uit ons zicht kunnen verstoppen :P (En dan heb ik een moestuintje van 2x3, zelfs de kippen hebben een groter stuk :+)

Zal ik dan maar verklappen dat ik 1,2 hectare heb, en alleen een 4 m2 kruiden? *D Ik verbouw courgettes en pompoenen en rucola op de compost van paardenpoep :+
Ik zou heel graag een kas willen hebben, maar heb t geld er niet voor over. :o

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 19:57

Wij hebben iets minder dan de helft en het is gek ingericht waardoor we geen zicht hebben op de helft. Daar zitten ook de kippen en de geiten, de rest is tuin en gras. Maar mijn moeder zat maar te zeuren dat de moestuin niet te groot mocht zijn, waarom weet ik ook niet. Dus nu eerst op een klein stukje uitproberen, ik kan het eventueel uitbreiden naar zo'n 2000 m2 :P

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 20:04

Ik wil me ook wel melden :D Wij hebben aardbeien een frambozen, dit jaar al uit eigen tuin gehad :j De kersen en de perenboom hebben niet zo veel gedaan dit jaar, maar die staan er nog maar kort dus dat kan ook wel. En de druif en de kiwi hebben ook nog geen vruchten gegeven dit jaar.
Verder hebben we wel sla uit eigen tuin en beginnen de tomaatjes nu ook te groeien :j Kortom, in mijn kleine moestuintje is al genoeg te eten geweest dit jaar.
Onze kruiden hebben we trouwens binnen staan, want buiten met de katten overleven die het niet :=

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 20:14

furious schreef:
Ik ben wel benieuwd voor de gene die bramen in de tuin hebben staan hoe die er uit zien. Hier zijn er nog veel groen of iets naar het roze toe.

Hier ook nog groen :P

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 20:16

Weet iemand me zo te vertellen in welke periode japanse wijnbessen rijp zijn? Ze lijken nu nog zo klein. Heb ze vorig jaar wel geproefd, toen had ik er twee :9 maar ik kan me niet meer herinneren wanneer het nou was...

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 20:17

Ik sla dit jaar over,maar volgend jaar wil ik met mn dochtertje groente enz in de tuin en kas zetten, samen water geven.
Verder hebben we 55ha akkerbouw. Dus ook aardappelen, uien, suikerbieten,peterselie, kervel.
Heerlijk nieuwe aardappelen.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 20:34

furious schreef:

Hier wilde bramen, ze beginnen net een beetje te vormen, dus nog hartstikke groen :)
Ik moet even gaan zoeken hoe je zelf jam maakt of hoe je bramen in kan vriezen want ik ga er een heleboel krijgen denk ik zo!

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 20:57

Ik wil wel ooit zo'n kas, hihi. Prachtig vind ik die!! Maar dan zelf bouwen, is denk ik ook minder duur. Al zijn die kassen volgens mij hier niet super duur.

Ons land is ook groot genoeg en de plek voor de moestuin is ook al uitgekozen! Ben alleen bang dat ik met verhoogde bakken/borders moet gaan werken, zeker zoals er weer een zomer als deze komt. Pfff, alles staat hier blank, gras is een zwembad en richting de weide (berg af) loopt een stroomversnelling!

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 21:05

bromfiets schreef:
Weet iemand me zo te vertellen in welke periode japanse wijnbessen rijp zijn? Ze lijken nu nog zo klein. Heb ze vorig jaar wel geproefd, toen had ik er twee :9 maar ik kan me niet meer herinneren wanneer het nou was...

Ligt een beetje aan het weer, denk als ik hier kijk dat ze wel met een week of wat klaar zijn! Vorige jaren volgens mij ook augustus. Mijn vaste tuinmerel was al eens aan het inspecteren :+ Die is er net zo gek op als ik denk ik..

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 22:11

Zo nieuw topic.. was in het vorige topic laatste tijd niet zo actief.. net zoals ik niet zo actief in mijn moestuin ben. Vorig weekend beetje lopen ruimen... er zijn maar twee dingen die het echt goed doen... de courgette en de doperwten. Die doperwten krijgen dagelijks bezoek van een Vlaamse gaai ik heb hem/haar al Gerrit genoemd.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 08:26

Doperwten-Gerrit... _O-

Volgens mij heb ik een nieuwe soort aardbei: de mini.
De plant is gewoon goed, maar de aardbeien die eraan zitten zijn zo groot als een doperwt.
Ze zijn zo klein als jaja een doperwt, maar wel lekker zoet. :D

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-12 08:53

MarvanTom schreef:
Doperwten-Gerrit... _O-

Volgens mij heb ik een nieuwe soort aardbei: de mini.
De plant is gewoon goed, maar de aardbeien die eraan zitten zijn zo groot als een doperwt.
Ze zijn zo klein als jaja een doperwt, maar wel lekker zoet. :D

Ouwe aardbeien?
Bosaardbeitjes?

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 08:56

Gerrit heeft een goed leven dan :P Hier waren we vergeten om de rode bessen en kruisbessen in te pakken en voordat we het doorhadden was ook alles al weg...

Nog een paar weken voor de wijnbessen? Blijven ze zo klein dan, ze zijn hier ongeveer zo groot als een doperwt (toevallig :+). Of zou dat kunnen komen omdat de struik zo goed als in de schaduw staat? Dat ze te weinig licht krijgen om goed te groeien.

desillies

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 09:06

Antheman schreef:
Het topic om te praten over het opkweken van je groenten, je kruiden, welke bloemen je door de sla kunt gooien en alles wat eetbaar is en uit je tuin, of uit je omgeving komt.

Heb je een groentetuin, heb je een kas?
Voel je welkom. Heb je alleen brandnetels bij de paarden en wil je die opeten, ook dan welkom! Wil je fruit kweken en advies, vraag onze deskundigen om raad. Stekjes ruilen? Ook dan aan het goede adres. Ook is er eetbaars in het openbaar te vinden. ;)

Barst los :D

Hahahaha wat een grappige opening, zo voelt iedereen zich welkom volgens mij :-)
Mijn groentes willen niet dit jaar, zelfs de sla laat het afweten.....
Ik denk dat de bodem niet oké is, afgelopen najaar 2 aanhangwagens compost (van de gemeentereiniging) erop gegooid maar allen de sjalotten en bosuien doen het eigenlijk maar goed.
Ja oké de lathyrus(kun je alleen niet eten, ruiken wel heerlijk) doet het prima en ook de vroege aardbeien waren prima maar alles wat het vorig jaar goed deed doet het nu nauwelijks....
De rode kolen groeien wel goed, de spruitjes beginnen nu iets te worden (en worden nu ook bevolkt door rupsen, grrr) de stokbonen beginnen bloemen te vormen.
Courgette, tomaat, hete peper, prei, rode bietjes, allemaal appelmoes.....

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 09:24

Compost van gemeente zou ik zelf ook idd niet snel gebruiken... volgens mij zit daar veel rommel in...

Wij hebben geluk dat in het stukje waar we onze groentetuin hebben dat daar jarenlang allerlei beesten gelopen hebben (ganzen/eenden/kippen/kalkoenen) dus goed bemest :) verder zelf nog paardenmest bij onder gebracht en zonlicht hele dag door (als die schijnt) bij ons groeit dit jaar alles dubbel zo hard als bij anderen := m'n ouders zijn jaloers :+

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-12 09:27

desillies schreef:
Hahahaha wat een grappige opening, zo voelt iedereen zich welkom volgens mij :-)

:D :D

Citaat:
Mijn groentes willen niet dit jaar, zelfs de sla laat het afweten.....
Ik denk dat de bodem niet oké is, afgelopen najaar 2 aanhangwagens compost (van de gemeentereiniging) erop gegooid maar allen de sjalotten en bosuien doen het eigenlijk maar goed.

Dit zou ik ook niet zo snel doen. Je weet nooit wat anderen erin gedaan hebben. ;)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 09:50

Compost van de gemeente wordt gewoon gemaakt van de inhoud van de GFT-bakken. Wat zou daar in hemelsnaam in moeten zitten??
Compost is alleen geen mést. Compost is bodemverbeteraar. Als je wilt bemesten, zul je mest moeten gebruiken.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 09:54

Ibbel schreef:
Compost van de gemeente wordt gewoon gemaakt van de inhoud van de GFT-bakken. Wat zou daar in hemelsnaam in moeten zitten??
Compost is alleen geen mést. Compost is bodemverbeteraar. Als je wilt bemesten, zul je mest moeten gebruiken.

En (misschien een hele stomme vraag), als je compost maakt van mest? Moet je dan ook nog bij bemesten of is de compost dan wel voldoende?

Wil namelijk graag compostbakken maken waar de paarden mest van de beesten hier in gaat, moet er dan ook nog andere dingen bij gedaan worden?

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 10:07

Ik meld me ook maar weer. Wegens veel afwezig zijn, heb ik al een paar weken bijna niet naar mijn tuintje omgekeken, maar tot nu toe red het zich aardig. Vanochtend eens bedacht dat ik weleens een van de worteltjes de grond uit kon trekken, maar ik heb ze er allemaal maar uitgehaald. Die dingen zijn gigantisch!

Vanavond dus heerlijk wortels uit eigen tuin eten, zal zo ook even naar de doperwten kijken. Tomatenplanten bloeien mooi, evenals de bonen. Sla is ook overvloedig aanwezig, bosui is ook klaar voor gebruik en de gewone uien beginnen er ook als ui uit te zien, maar die moet ik toch nog wat meer uitdunnen. Alleen mijn peperplantjes, die zijn nog net zo klein als twee maanden geleden..... Iemand daar nog tips voor?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 10:08

In paardenmest zit sowieso niet veel, maar als je mest inderdaad volledig composteert, hou je alleen de onverteerbare vezels over. Composteren is verteren van plantaardig (rest) materiaal door oa bacteriën en schimmels. Die gebruiken het voor hun eigen groei. Dus eerst heeft je paard eten uit het gras en hooi gehaald, daarna eten z'n darmbacteriën lekker mee, en daarna de bacteriën en schimmels in de compostbak. Hoeveel bruikbaars zou er dan nog over zijn, na zoveel recycling? Niet veel dus.
Je kunt beter halfverteerde mest gebruiken, waar de broei wel vanaf is, maar de voeding nog niet helemaal uit. In broeibakken kun je zelfs heel goed verse mest gebruiken, juist omdat mest broeit (vandaar ook broeibakken): je neemt een mooie dikke onderlaag van 40-50 cm verse mest, daaroverheen een laag van 20-30 cm aarde, en je hebt de mooiste bodemwarmte voor jonge planten die je je kunt voorstellen.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 10:37

Hier ook weer een oudgediende van dit topic :7
Ben alleen niet zo actief meer in de tuin vanwege m'n rug, dat ding wil maar niet zoals ik wil.
Zelfs de chiropractor drijf ik tot wanhoop.

M'n moestuin ziet er dan ook niet uit dit jaar. Tussen het onkruid staan de wortels, wat sla, aardappels e.d. maar het ziet er allemaal niet uit.
Hopelijk volgend jaar meer geluk en een rug die doet wat'ie moet doen :Y)

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 10:39

Mijn peperplanten zijn ook niet groot, maar zitten wel mooie pepers aan. Mijn paprikaplant is ook niet groot maar komen mooie (en veel!) paprika's aan.