Ik kwam op internet een recept tegen voor een chocoladetaart. Deze taart is onderdeel van een dessert bij het Australische restaurant Aria, het restaurant van de bekende chef Matt Moran, voor wie wel eens Masterchef Australia kijkt. Ik heb het recept meteen uitgeprobeert, de taart is vrij simpel te maken, er is alleen wel steeds wachttijd. De taart heeft echt een ultieme chocolade smaak, heerlijk! Dit recept is voor een taartvorm van 15x40 cm, ik heb de helft van het recept gemaakt en hierbij een boterkoekvorm gebruikt met een diameter van ongeveer 22 cm.
Het recept komt van deze site: http://www.citrusandcandy.com/2009/07/a ... moran.html Ik heb het recept vrij vertaald, dus excuses als het onduidelijk is.
Het dessert

Bereidingswijze:
Chocoladedeeg
320 gram bloem
60 gram cacao
160 gram fijne suiker
snufje zout
160 gram koude boter, in blokjes
2 eieren
Verwarm de oven tot 180°C. Doe de bloem, cacao, suiker, zout en boter in een kom en meng/kneed dit met je handen tot dat er fijne 'broodkruimels' ontstaan. Voeg de eieren toe en kneed tot een glad deeg. Doe er plastic folie omheen en leg het deeg 10 minuten in de koelkast om te rusten.
Vet de bakvorm in en bekleed deze als je wil met bakpapier. Rol het chocoladedeeg uit tot 3 mm dik en bekleed de bakvorm ermee. Op het deeg leg je een stuk bakpapier waarna je de vorm vult met bakbonen of rijst. Bak het deeg voor 10 minuten, haal het bakpapier met de bonen/rijst eruit en bak voor nog eens 5 of 10 minuten tot dat het deeg stevig aanvoelt. Laat afkoelen.
Chocoladevulling
270 gram extra pure chocolade (min. 70%)
60 gram boter, in blokjes
315 ml slagroom
3 eieren
2 eigelen
Draai de oven terug naar 160°C. Om de chocoladevulling te maken breek je de chocolade in stukjes en doe je deze samen met de boter in een kom. Doe de slagroom in een pannetje en verwarm deze zachtjes net tot dat het kookt. Giet de slagroom over de chocolade en de boter in de kom en roer tot het een glad mengsel is. Roer dan de eieren erdoor. Vul de bakvorm met deeg voor 3/4 met deze vulling, er moet namelijk nog ruimte overblijven voor het chocoladeglazuur. Bak voor 25 minuten tot dat het midden van de vulling net gaar is. Laat de taart afkoelen.
Chocoladesaus
60 gram cacao
200 ml water
120 gram fijne suiker
25 gram boter, in blokjes
Voor de chocoladesaus (die je nodig hebt voor het chocoladeglazuur) doe je de cacao, water en suiker in een pannetje. Verwarm dit tot de suiker is opgelost. Voeg de boter toe en laat deze smelten, roer het mengsel door en zet het even apart.
Chocoladeglazuur
300 gram extra pure chocolade
240 ml slagroom
300 ml chocolade saus
Om het chocoladeglazuur te maken breek je de chocolade in stukjes en doe je deze in een kom. Doe de slagroom in een pannetje en verwarm zachtjes tot deze kookt. Giet de slagroom over de chocola in de kom en roer tot een glad mengsel. Voeg de chocoladesaus toe die je net gemaakt hebt. Giet het glazuur over de taart en laat de taart afkoelen in de koelkast tot dat het glazuur helemaal stevig is.
Snijd kleine puntjes van de taart want het is heel erg machtig!