Gezond, budget-fijn en voor 1 persoon

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Winged

Gezond, budget-fijn en voor 1 persoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-12 13:33

Tjah, ik ben wat door mijn inspiratie heen (saladetje hier, Kip tandoori opdelen in 2 dagen, hollandse pot...)

Ik ben opzoek naar lekker eten, wat toch fijn voelt op de bankrekening (Lees: Dat daar nog wat op blijft staan) en voldoende is voor één persoon.

Heb zelf erg vaak het probleem dat het allemaal teveel is voor één persoon (leuke aanbieding, maar ik moet toch 3/4de weggooien, dus zonde van het geld!)

Wie helpt mij op weg?

Ilsemarie

Re: Gezond, budget-fijn en voor 1 persoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 13:36

het magische woord is... VRIEZER!
Ik woon ook alleen en heb een vriezer vol leuke aanbiedingen. Wokgroente, kan je 2 keer van eten, verse pasta vries ik ook succesvol in, vlees verpakken in porties, andere groente kan ook prima. Brood gaat ook in de vriezer. Goedkoop eten doe ik puur door de vriezer. Grotere eenheden zijn nou eenmaal goedkoper, je kan bijna alles wel invriezen dus zaak daar ook gebruik van te maken.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-12 13:39

Tjah, ik heb klein vriezertje (koelkast vriezer)... En ik heb toch wel de wil om minimaal 2x in de week vers te eten. (verse groenten vind ik belangrijk...)

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 13:43

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 14:01

Je kunt prima je vlees uit de vriezer eten en dan verse, ongesneden groente kopen. Zoals je in elke topic kunt lezen, zijn kleine porties kopen en voorverpakte groente/aardappels stukken duurder dan grootverpakkingen.

Tooeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 14:05

Mijn vriend is alleen in het weekend thuis, dus door de weeks eet ik vaak alleen.

Vlees is inderdaad lastig, maar groente toch niet? Zo heb ik voor vanavond een witlofstronkje gewikkeld in ham en kaas uit de oven, met een biefstukje en gekookte aardappel. Zoiets is makkelijk te maken voor 1 persoon. Vlees vries ik wel regelmatig in. Groente vries ik ook niet graag in, maar veel is los te koop. Witlof, sperziebonen, avocado, paprika etc

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 14:07

Flippertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 18:58

Als mijn huisgenoten er niet zijn, vaak in het weekend, maak ik vaak een lekkere pasta voor mezelf. Soms ligt er nog iets in de vriezer (jij zou een grotere portie kunnen maken en een deel invriezen), maar lekkere saus is ook goedkoop in een kleine portie te maken. Deze is heel lekker:

- Chorizo, gewoon vleeswarenverpakking
- Paprika
- Ui
- Prei
- Blikje tomatenpuree
- Kruiden voor Chili con Carne

Paprika, ui, en prei kort bakken. Vervolgens de tomatenpuree en chilikruiden toevoegen, de chorizo in stukjes snijden/scheuren en ook toevoegen. Opwarmen tot het kookpunt en klaar ben je. Ondertussen even wat pasta koken, scheelt dat een zak pasta niet in 1 keer op hoeft, verse pasta kun je enige dagen in de koelkast bewaren en in 2 keer opeten. Indien je de saus uit de vriezer gebruikt kun je nog wat nieuwe verse groente toevoegen.

Lisetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 07:21

Soep met een lekker stokbroodje met gesmolten kaas en zongedroogde tomaten!(of iets anders ;))
Veel soep gerechten haal ik van ah.nl maak een grote pan en vries het in.
Verder eet ik veel pasta''s. En eet ik ook vaak 2 dagen hetzelfde. En eet ook veel potgroenten.
Ik heb dan het geluk dat ik onregelmatig werk vanwege horeca, dus eet op mijn werk veel vers.
Ik zorg ook altijd dat ik een pak vissticks en spinazie in de vriezer heb. Hier kan je ook weer meerdere keren van eten.
En qua vlees veel grootverpakkingen en apart invriezen in een boterhamzakje.

Ik heb ook het geluk dat veel collega''s en mijn ouders rekening met mij houden.
Zo kreeg ik laatst 1 portie pasta salade van mijn collega die voor haar en haar man te veel gemaakt had.

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 18:00

Koop een pak mie - eiernoodles oid en gooi al je overgebleven restjes van de dag daarvoor er door heen
verschillende soorten groenten - stukjes kip of runder etc. Goedkoop en weer een ander maaltje met je overgebleven eten in plaats van 2 dagen hetzelfde.

Inderdaad soep met een afbak broodje

Vla of yogurt schaaltje met spaghetti - macaroni - wat voor pasta dan ook
en de rest van het bord opmaken met verse groente of salade die je de dag erna kunt gebruiken voor andere gerechten.

Wanneer je sla gebruikt kun je de dag erna een salade maken met wat koude pasta en groente en / of fruit.

Volkoren wraps gevuld met gehakt (wat je nog over hebt van een dagje pasta?) - groente en salsa.
gevuld met sla - kip - groente net wat je overhebt
besmeerd met philedelphia - ham en sla of net wat je lekker vind.

Tortelini's (kant en klaar) met salade en verse groente.
Vind het met verse rauwe spinazie en wat paprika etc ook erg lekker.

_lucy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 16:36

Hier zet ik ook even een puntje, omdat mijn vriend veel en tot laat werkt eet hij vaak niet mee en meot ik wat voor mezelf maken wat ook vaak een soepje wordt.. Plus dat ik geen vriezer heb dus kan ook helemaal niks invriezen, helaas..

Een tip dan toch: Kleine moestuin met bijvoorbeeld sla en tomaten = gratis salade

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 10:09

Flippertje schreef:
Als mijn huisgenoten er niet zijn, vaak in het weekend, maak ik vaak een lekkere pasta voor mezelf. Soms ligt er nog iets in de vriezer (jij zou een grotere portie kunnen maken en een deel invriezen), maar lekkere saus is ook goedkoop in een kleine portie te maken. Deze is heel lekker:

- Chorizo, gewoon vleeswarenverpakking
- Paprika
- Ui
- Prei
- Blikje tomatenpuree
- Kruiden voor Chili con Carne

Paprika, ui, en prei kort bakken. Vervolgens de tomatenpuree en chilikruiden toevoegen, de chorizo in stukjes snijden/scheuren en ook toevoegen. Opwarmen tot het kookpunt en klaar ben je. Ondertussen even wat pasta koken, scheelt dat een zak pasta niet in 1 keer op hoeft, verse pasta kun je enige dagen in de koelkast bewaren en in 2 keer opeten. Indien je de saus uit de vriezer gebruikt kun je nog wat nieuwe verse groente toevoegen.

Hier een lekkere variatietip: chorizo met ui opbakken, blik tomatenblokjes, oregano en doperwten toevoegen en even laten stoven.
Pasta erbij serveren.