Gezond(er) eten deel III

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

VogeltjeM

Gezond(er) eten deel III

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-12 11:00

Mootje

Re: Gezond(er) eten deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 11:01

Present :D

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 11:04

Hallo :D

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 11:13

yep, ik doe weer mee!

Nog even over het bevroren fruit van de appie: ik vind sommige erg lekker, zoals de mango, ananas en frambozen, die kun je gewoon zo eten. De mix varianten daarentegen zijn niet zo lekker, maar wel in een smoothie. Aardbeien enzo worden gewoon slap als je ze invriest.

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 11:15

Hola!

Vraagje onder de aspergekenners onder ons, hoe moet je ze nou precies koken? De ene site zegt dat je ze maar 5 minuten moet koken en dan 15 minuten moet laten nagaren. Anderen zeggen gewoon 15 minuten koken, anderen zeggen in een pan met kokend water en meteen het vuur uit en nagaren. Ik zie de bomen door het bos niet meer. :P En het is het plan om morgen asperges te gaan eten, iemand die me kan helpen? ^^

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 12:19

Ik ben er ook!

Mara geen idee, google geeft geen goed antwoord? Ik denk wel dat het nagaren het belangrijkste is, ik zou dus niet gewoon 15min koken, dan verlies je smaak denk ik.

Ik lust ze verder niet, wel groene van de BBQ ;-) (vriend van ons kan erg goed koken en dus ook goed grillen)

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 12:21

Ik heb vandaag een niet echt gezonde dag, ook niet echt ongezond

O: Speltbroodje pindakaas
T: Smoothie van peer, banaan, kwark en bosvruchten
L: Tosti ham/kaas
T: Nog geen idee
D: Denk iets van pasta met kip en zelfgemaakte saus

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 12:26

Ik lees dit topic al even mee, en laat asperges op zijn Vlaams zowat mijn lievelingsgerecht zijn :9

Asperges in het water doen, beetje zout er bij (hoewel ik dat niet doe m.b.t. zo weinig mogelijk zout eten), en van zodra het water kookt, zet je het vuur af en laat je de asperges in de pan met het deksel zitten. Je laat ze zo nog 5-10 minuten rusten, afhankelijk van de dikte. Af en toe even controleren met een vork; ze moeten zacht zijn maar toch nog een beetje 'beet' hebben

Succes!

Trouwens: deze is een heel goede site met heel goede filmpjes en uitleg (staat goed uitgelegd hoe je asperges klaarmaakt)

http://www.een.be/programmas/dagelijkse ... amse-wijze

RoosG

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 13:03

Oe asperges, zag ze tijdens het werken nog bij de appie liggen. Die wil ik zeker ook nog gaan maken.
Ga vandaag gelijk een zak halen, morgen met papa maar eens proberen.

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 13:07

RoosG schreef:
Oe asperges, zag ze tijdens het werken nog bij de appie liggen. Die wil ik zeker ook nog gaan maken.
Ga vandaag gelijk een zak halen, morgen met papa maar eens proberen.

Ze zijn zo heerlijk he! *\o/*

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-12 13:07

Oh nu wil ik het ook eens proberen :D Thanks voor de tip Bhriseis!

Hoe mijn dagje gaat verlopen qua eten, weet ik nog niet, vanavond eet ik mee op mn werk. Maar tot nu toe wel aardig:
Ontbijt: 300ml smoothie van ananas, banaan, sinaasappel, kokos en chiazaden
T: /
Lunch: anderhalf gebakken ei met 100 gr tuinboontjes, 2 speltcrackers met biologische smeerkaas
T: 150 gr worteltjes

Zo heb ik tot aan het avondeten iig redelijk wat groenten binnen!

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 13:20

Qua asperges maakt het niet zoveel uit op welke manier je het kookt of kookt en nagaart. Ik kook ze meestal totdat ik er net niet doorkan met een vork en laat ze dan nog 10 minuten nagaren. Let er wel op dat je asperges allemaal even dik zijn, anders is de een veels te slap en de ander knetterhard :')

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 13:25

VogeltjeM schreef:
Oh nu wil ik het ook eens proberen :D Thanks voor de tip Bhriseis!

Hoe mijn dagje gaat verlopen qua eten, weet ik nog niet, vanavond eet ik mee op mn werk. Maar tot nu toe wel aardig:
Ontbijt: 300ml smoothie van ananas, banaan, sinaasappel, kokos en chiazaden
T: /
Lunch: anderhalf gebakken ei met 100 gr tuinboontjes, 2 speltcrackers met biologische smeerkaas
T: 150 gr worteltjes

Zo heb ik tot aan het avondeten iig redelijk wat groenten binnen!

Graag gedaan ;)

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 13:25

Dankje Bhriseis! We hebben wel wat dunnere gekocht op de markt, maar die waren het goedkoopst, 2.95 voor een kilo. Terwijl er verder op de markt echt voor 4 euro per halve kilo verkocht werden, sommigen zelfs 6. Ga morgen eerst een proefrondje doen om te kijken wat nou het beste is, zodat niet alles in 1 keer verpest is.

Hebben ook 2 galiameloenen voor een euro gescoord op de markt, lekker goedkoop uit vandaag dus. Ook nog een bakje kibbeling gegeten en zo opweg naar bevrijdingsfestival. Daar wordt het ook eten vanavond en dan meteen door naar me werk. Hopelijk hebben ze iets ´gezonders´ dan patat, maar dat is afwachten.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 13:27

en anders lekker genieten van je patatje ;-) Veel plezier!

Ik heb zo mijn 1e les op een trainingsstal, dus ga met paard en wagen weg, ben benieuwd, er is ook wedstrijd vandaag dus druk, hoop dat meneer braaf blijft ;-)

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 14:24

De pannekoekjes met boekweit vullen echt giga... Had het vorige keer met pannekoekenmeel gedaan bij gebrek aan beter :') Heb er voor morgen nog twee!
Net een mega hoeveelheid rabarber gekookt :9

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 15:14

Hier ben ik ook weer :)
Asperges vind ik ook zo lekker mmm €2,95 voor een kilo is goedkoop zeg! Hier alleen de duurdere gezien. Wil ze volgende week weer eten.
Vandaag goed dagje tot nu toe:
O: smoothie met flink wat andijvie ,sinasappel,aardbeien en 1 banaan.2 glazen van opgedronken waarvan 1 met 2 el chia zaad
T: 1 spelt/zadencracker en een appeltje
L: ommelet met veel groenten
T: ?
D: sperciebonen met ruderstoofvlees

Vanavond een feestje zal eens kijken wat we daar gaan drinken :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 15:27

Heb het nieuwe topic ook gevonden. :)

Asperges zijn heerlijk, vooral op de klassieke manier met een beetje roomboter en gekookt ei. :9 Simpel even koken tot ze bijna gaar zijn en dan gewoon na laten garen in de pan.

Vandaag een simpel dagje, tussen door nog een banaan gehad en tussen de middag vier grof volkoren boterhammen met kaas. Ik heb van 7-15 gewerkt, vrijwel de hele tijd in beweging en dan gaan vier boterhammen er wel in. :j

Ik heb nu een kopje verse brandnetel thee. Heeft geen uitgesproken smaak maar is best wel lekker. Schijnt nog behoorlijk gezond te zijn ook lees ik net ergens.

Vanavond een bevrijdingsconcert, ben bob dus hooguit was spa rood oid.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-12 20:35

Veel plezier Judith! :)

Ik zit op mn werk, we hadden groentenomelet met tarwebolletjes! Redelijk gezond dus :D al had ik vanmiddag ook al omelet op haha :P

Heb wel net een peren-amandelspijstaart gebakken met een cliënt, die moet ik zometeen natuurlijk wel even proeven :P we hebben wel de losse suiker weggelaten uit het recept :')

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 20:42

Dat klinkt als een heerlijke taart :9
200 gram verse spinazie is toch best veel... Ik moest moeite doen om het op te krijgen. Het was wel erg lekker!

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 22:26

Mjammie dat klinkt lekker die taart! Zit daar dan dus heel weinig suiker in?

En asperges heb ik ook nog niet gehad dit jaar. Moet ook nog maar gebeuren!

Had een goede dag vandaag alleen nu een vreetbui dus zit aan de rode wijn, chips en rijstzoutjes :+

O: Glas citroen met gember en cayenne + smoothie spinazie, zwarte bes, lijnzaad, banaan en kiwi
T: Rijstwafel
M: Salade van quinoa met paprika, rucola en vanalles en nogwat
T: Bij bagels & beans 2x een groene energie smoothie gehad. Vol met groene poeder, was heel lekker en heel gezond :)
A: Japanse pizza met gegrilde cherrytomaatjes en paprika prutje
N: Chocola met nootjes en droog fruit. En nu dus aan de rode wijn (wel een goede) en de zoutjes hihi

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 23:25

Het is niet zo'n beste dag vandaag. :')

O: Glas sojamelk macchiato en bakje bosbessensojayoghurt
T: appel
M: Nog meer bosbessensojayoghurt, dat spul moest op :+
T: Ijskoffie met caramel en rijstmelk... woeps.
A: Biologische pasta met tomatensaus, spinazie en sla.

En nu zit ik weer aan de appels... ik heb honger := en ik zit aan de suikervrije Red Bull, want mijn B12-supplementen zijn op.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-12 00:38

Maartje: we hadden de losse suiker weggelaten, maar verder was het deeg uit zo'n standaard appeltaartpak :P dus al zoet van zichzelf.. En amandelspijs is één brok suiker :P maar hij was te doen! Heb een ministukje op.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-12 00:41

Appelmoes: wat heeft suikervrije redbull te maken met b12-supplementen? :)

Verder vind ik je dagje best meevallen :D je honger zou evt te maken kunnen hebben met snelle suikers die je vandaag op hebt? :) in dat geval helpt een klein handje noten vaak heel goed.

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 00:53

In Red Bull zit behoorlijk wat B12, plantaardig gewonnen :) Je krijgt alleen flink wat vleugels als je daarmee aan je dagelijkse behoefte wil komen. :') Frisdrank die niet light is drink ik uit principe niet.

Ik denk inderdaad dat het daardoor komt, maar de nootjes zijn ook op :+ ik zal je tip onthouden en morgen wat extra meebrengen, bedankt! Dat zou ik sowieso meer moeten eten, net als groentes.