Welk bakproduct het beste? Geraffineerd?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

dorientjuh

Welk bakproduct het beste? Geraffineerd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-12 14:25

Ik zie door de bomen het bos niet meer. :P Dat olijfolie niet goed is om in te bakken dat weet ik. Kokosolie schijnt het beste te zijn? Ik dacht dat het beter was om in zonnebloemolie te bakken (wat ik nu doe) dan in olijfolie, maar volgens mij klopt dit niet? Ik ben gaan zoeken naar rookpunten van verschillende oliën, die heb ik hier gevonden: http://nl.wikipedia.org/wiki/Rookpunt

Nou ging ik in mijn keukenkastje kijken of mijn zonnebloemolie (Euroshopper) geraffineerd is of niet maar dat staat niet op de fles. Maar voor het rookpunt schijnt dit dus nogal uit te maken. Op bovenstaande Wikipediapagina hebben ze het zelfs over half geraffineerde zonnebloemolie? :o?

Ik ga liever niet over op kokosolie vanwege de smaak en ik ben allergisch voor pinda's dus arachideolie durf ik niet te gebruiken. Nu zat ik te kijken naar mais(kiem)olie, maar hoe weet ik dan of die wel of niet geraffineerd is? En kan iemand mij vertellen of mijn zonnebloemolie wel of niet geraffineerd is?

_Tara_

Re: Welk bakproduct het beste? Geraffineerd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 15:09

Kokosolie geeft geen kokossmaak af ofzo :n Dus daarvoor hoef je 't niet te laten.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-12 15:41

Oh niet? Ik had dat te horen gekregen van een andere Bokker. Maar sowieso is er vrij lastig aan te komen, dus ik ben nog steeds benieuwd naar alternatieven. :)

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 15:43

Kokosolie hebben ze toch ook gewoon bij de Tuinen? In van die potten

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-12 16:05

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 16:06

Die bedoel ik idd.. Je kan die pot ook bij toko's kopen. Dan heb je een hele grote pot voor veel goedkoper. Alleen hier waar ik woon heb ik het alleen bij de tuinen kunnen vinden.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-12 16:17

Ja ik ga eerst maar eens een klein potje proberen. Maar mocht het bevallen dan is dat zeker een goede tip! :)

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 20:58

je kunt geurloze kokosolie kopen, dat heeft geen smaak. Ik gebruik sinds kort het kokosvet om in te bakken en het bevalt wel goed! Je hebt er maar heel weinig van nodig. Ik had een biologische pot gekocht, kostte me 7 euro... maar doe er wel lang mee den ik.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 21:02

Wat je ook kunt proberen is rijstolie.. Is geur en kleurloos en kan tot hoge temperaturen verhit worden :)

Ik koop het bij de toko. Is niet heel goedkoop, maar wel heel gezond! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 01:20

Kokosolie/vet idd :j Makkelijk aan te komen bij de meeste natuurvoedingswinkels. En geurloos/smaakloos of mét smaak/geur te krijgen, net wat je wil.
(voor sommige oosterse gerechten is juist met geur en smaak weer erg lekker ;) )

Gineke
Woonplaats: Vlakbij de Drunense Duinen, de Efteling en mijn pony!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 01:07

Haai,

ik heb gelezen: druivenpitolie. En ook zou arachideolie geen probleem moeten zijn met pinda-allergie, omdat daat het deel waar je allergisch voor bent, uit zou zijn.

En even off-topic: ga je mee naar Equiday?

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 11:40

Ik heb ook de kokosolie zonder smaak, bevalt prima!

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 22:35

heb ik iets gemist? Waarom is olijfolie niet goed om in te bakken?

Gineke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 07:55

Omdat olijfolie een heel laag verbrandingspunt heeft. Dat noemen ze het rookpunt. Als je de olie verhit tot boven t rookpunt, verbrand hij dus eigenlijk. Met het bakken van vlees of met wokken kom je eigenlijk altijd flink boven die temperatuur. En verbrande olie is net zo slecht als verbrand vlees, bijvoorbeeld. Kankerverwekkend, dus.

En daarom de vraag: welke olie dan wel?

Gineke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 08:00

Maarja, dat gezegd hebbende, lees ik net weer dit artikel (wat wel de vraag doet rijzen waar ik dan in s hemelsnaam op moet letten met hoge kwaliteit extra vierge. Dat is zéker geen bertolli!):

Vooral door Nederlanders word ik vaak benaderd met de vraag: is bakken en braden met extra
(= koudgeperste) olijfolie eigenlijk wel veilig?  Mijn korte antwoord daarop: absoluut veilig! In de landen rond de Middellandse zee twijfelt niemand daaraan. Onze Spaanse huishoudster Montse schiet in de lach bij die vraag.

Na een beetje onderzoek naar de achtergrond van deze merkwaardige  Nederlandse twijfel (wat is het internet toch een uitkomst!)  stuit ik al gauw op het artikel “Kankerolie” van de omstreden AD jounalist Wim Meij, dat een aantal jaren geleden door een groot aantal Nederlandse bladen en tijdschrijften klakkeloos is overgenomen en afgedrukt. Deze term gebruikt Meij voor niets minder dan de hoogste kwaliteit olijfolie  nl. “extra vièrge”  olijfolie. Volgens zijn redenatie is extra olijfolie voor het bakken en braden van gerechten uitermate slecht voor de gezondheid.

Baanbrekende reportages zijn natuurlijk prima, maar ze moeten wel op de juiste feiten zijn gebaseerd. Het moge duidelijk zijn, dat in het geval van een bakolie het allemaal gaat om het zgn. “rookpunt”. Als bij verhitting dat punt bereikt wordt, begint de olie te verbranden en komt er een blauwe walm vanaf.  De roetvorming die daarbij ontstaat, is zeer ongezond, c.q. kankerverwekkend. Dus hoe hoger het rookpunt van een olie hoe veiliger die is voor heet gebruik.

Het hele kaartenhuis van Meij’s verhaal is echter op één enkel “feit” gebouwd: het  rookpunt van extra olijfolie zou zo laag zijn als 122º C., iets meer dan het kookpunt van water! Met zo’n  laag rookpunt kom je uiteraard niet ver in een koekepan waar de temperatuur wel eens kan uitschieten tot  200 º C. Als je dan tóch olijfolie wilt gebruiken voor heet gebruik, beveelt Meij zgn. “geraffineerde olijfolie” aan (op hoge temperatuur gedistileerd  met behulp van chemische middelen uit het afvalprodukt olijvenperskoek).  Deze olie heeft een rookpunt van  211º C., dus helemaal veilig. Maar nog beter vindt hij Canola-olie (in Canada gemodificeerde koolzaadolie) of  maïsolie. Deze wijsheden put hij uit een een vage Amerikaanse bron. Er is geen spoor van verificatie. Het is dan ook klinkklare onzin:

I.O.O.C. (International Olive Oil Council) te Madrid vermeldt:“Het rookpunt van extra  olijfolie ligt op 210ºC.”

Institute of Shortening and Edible Oil  (U.K.) vermeldt: “Het rookpunt van extra  olijfolie ligt op 420º F (216º C.)”

Nieuwsgierig geworden  heb ik vanavond zelf de proef op de som in onze keuken gedaan met behulp van een professionele digitale termometer, die tot 300ºC gaat. Onze 100% Arbequina extra olijfolie begon pas een beetje te walmen bij 240º C. En ik heb er écht met mijn neus boven gehangen.

Mijn conclusie: voor het bakken van  gerechten zoals vis of kipfilet, vleeslapjes, eieren,  kaas, uienringen, garnalen, aardappelschijfjes, pannekoeken, enz. (max  200º C) is een zuivere extra olijfolie absoluut veilig. Dat geldt ook voor wokken ( max  220º C), want dat duurt maar kort en de olie wordt niet hergebruikt. Frituren (170º C tot 190 º C) kan ook , maar ik raad je daarbij aan welke olie dan ook niet meer dan drie keer te gebruiken. Slecht voor je portemonnaie, maar wel goed voor je gezondheid. Bij ieder gebruik  komen er nl. voedseldeeltjes en kruimeltjes in de olie, die het rookpunt drastisch verlagen. Vlees braden (180 º C) of grillen in de oven, aan het spit of op de barbecue is een ander verhaal. Besprenkeling met extra olijfolie voorkomt uitdroging en verbetert de smaak. Zorg voor een gelijkmatige temperatuur (geen vlammen!). Ongefiltreerde (verse)  extra olijfolie die nog troebel is, kan je beter op kamertempeartuur gebruiken op brood, bij het aanmaken van salades of als component van een (dip)saus. De bijzondere smaak en aroma, die een olie kenmerkt, komt dan volledig tot zijn recht.

Tenslotte:  zaadoliën zoals afkomstig van soja, maïs, druivenpitten, koolzaad (canola), aardnoten  (arachide), distelzaden (saffloer), zonnebloemen, en jawel ...... olijvenperskoek (!) worden met behulp van het chemische oplosmiddel hexaan op hoge temperatuur geraffineerd waardoor er onontkoombaar een miniscuul klein beetje van de kankerverwekkende stof benzo(a)pyreen in de olie komt. Maar daarover rept de heer Meij met geen enkel woord. 

Nota Bene: juist koudgeperste oliën (w.o. extra olijfolie) zijn volkomen vrij van kankerverwekkende stoffen!

Hans de Roos                                 

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-12 14:38

Ik heb inmiddels (vorige week) een potje geur- / reukloos kokosvet gekocht en het bevalt goed maar het was wel duur spul.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 22:44

Gineke, bedankt. Ik had al sterke twijfels bij de hele anti beweging.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 00:51

:j ik gebruik ook wel kokosolie,maar het valt mij altijd op dat het toch een beetje een zoete smaak geeft.
voor roerbak is het dus erg geschikt en voor lekker jus,maar een gebakken eitje doe ik gewoon in normale bakboter :j

ik gebruik sinds kort ook ricebran oil...dat geeft helemaal geen smaak en is dus overal geschikt voor :D