Aubergine-recepten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Century

Aubergine-recepten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-12 15:33

Een naar mijn idee erg ondergewaardeerde groente, maar toch erg smakelijk: de aubergine!
Ik ben in mijn studentenhuis ongeveer de enige die het wel eens koopt, en dat vind ik jammer, want we eten het dus zelden. Ik vroeg me af of er bokkers zijn die aubergine ook erg lekker vinden en misschien ook wel leuke recepten weten? Brand maar los!

Afbeelding

Wikipedia:
Eet aubergine nooit rauw. De stof solanine kan maag- en darmklachten veroorzaken. Solanine is zeer hittebestendig. Door verhitten wordt het solaninegehalte echter wel lager en het risico van maag- en darmklachten is dan erg klein. Invriezen kan alleen in bewerkte vorm.

Marcha

Re: Aubergine-recepten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 15:43

Ik gebruik de courgette altijd in de mousaka, echt heerlijk. Maar ook gewoon simpel gegrild vind ik ze ontzettend lekker.

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 15:45

Zeker :9

Bij ons worden drie recepten wel vaker gemaakt, simpel en lekker :)

Voor de eerste grill je plakjes aubergine kort in de pan met wat olie, zout en peper. Daarna leg je ze op een bakplaat (op bakpapier) en beleg je ze met een blaadje basilicum en wat geraspte manchego-kaas. Even onder de grill en klaar!

Ook maak ik vaak torentjes van aubergine, courgette, tomaat en mozarella. Gewoon allemaal in plakjes snijden, stapelen, prikkertje erin en tien minuutjes in de oven. Eventueel ook lekker met blaadjes basilicum of tapenade ertussen.

Als laatste maken we vaak melanzane. Eerst tomatensaus maken door een blikje gepelde tomaten (of verse tomaten maar is wat meer werk) een half uurtje in te koken met lekkere kruiden (basilicum, peterselie, zout, peper, eventueel ook wat kappertjes en olijven) en wat olie. Dan plakjes aubergine en mozarella stapelgewijs in ovenschaal met daarover de tomatensaus en dan in de oven (minuten en graden zou ik bij interesse even op moeten zoeken).

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 15:48

Courgette is niet hetzelfde als aubergine, Marcha. Courgette is groen, Aubergine is, tja, aubergine ;)

Ik had vorige week een stoofschotel van groente gemaakt, met aubergine, courgette, paprika, ui en knoflook. Zal eens kijken of ik het recept nog kan vinden, was erg lekker!

Roquen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 15:51

Laatst bijgewerkt door Roquen op 21-02-12 15:57, in het totaal 1 keer bewerkt

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 15:55

die torentjes die dondeyne beschrijft, maken wij soms als hapjes

verder zit er aubergine in ratatouille :9

Marcha

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 16:02

Marije_jiplover schreef:
Courgette is niet hetzelfde als aubergine, Marcha. Courgette is groen, Aubergine is, tja, aubergine ;)

Ik had vorige week een stoofschotel van groente gemaakt, met aubergine, courgette, paprika, ui en knoflook. Zal eens kijken of ik het recept nog kan vinden, was erg lekker!

:+ Maar ik bedoelde de auberginne...... }:0

sorbetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 16:04

Heerlijk met rijst. Aubergine en courgette snijden, knoflook (2 tenen) fruiten een uitje fruiten, gehakt kruiden met kaneel, gepelde tomaten in de pan doen bij de knoflook en ui, aubergine en courgette erbij, koriander, peper en zout erbij. Als variatie kan je erna ook nog feta en munt toevoegen. Ook lekker aubergineplakjes in een pannekoek (en goedkoop)!

Century

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-12 16:07

Oeh, dat klinkt allemaal wel heel erg lekker... dat wordt aubergines kopen de komende tijd :P
Leuke ideeën allemaal!

Loesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 17:07

Ik ben dol op pasta met aubergine :)!

Eerst aubergine (ik doe het met kaasschaaf) in dunne reepjes, deze bestrooien met zout. Even laten liggen en daarna afdeppen. In een grillpan knoflook fruiten en daarbij de plakken aubergine grillen. Daarna de pastasaus maken zoals jij hem het lekkerst vind. Ik doe het van tomatenpuree, tomatenblokjes, kipfilet, verse cherrytomaatjes, olijven en een hoop chilikruiden erdoor. En dan over de gekookte pasta scheppen en dan garneren met de gegrilde aubergine plakken. Mjaaaammm!

madeliefw

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 18:10

Als soort tempura hapje. Plakken van 1 cm dik, door beslag halen van bloem, ei, bier, melk. Even in hete olie aan beide kanten bakken en klaar. Of dit gegeven gebruiken en parmigiana maken, staat lekker recept op site van 24kitchen.

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 18:19

Aubergine koken, daarna in plakjes snijden. Geitenkaas met rozenmarijn tussen twee plakjes en de oven in. Daarna nog wat honing op de aubergine doen. Super lekker!

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 18:31

Ook lekker gebakken of gegrild met gedroogde abrikozen en noten.
Eventueel nog met kaas of gehakt. :)

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 18:36

ik vond het nooit lekker maar ben het de afgelopen jaren echt gaan waarderen.

Tal van verrassende recepten vind je op: http://www.purplepride.nl/

Mijn persoonlijke favoriet: rolletjes van gegrilde aubergine, gevuld met geitenroomkaas, in zelfgemaakte tomatensaus :9

Loesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 18:40

gaucho schreef:
ik vond het nooit lekker maar ben het de afgelopen jaren echt gaan waarderen.

Tal van verrassende recepten vind je op: http://www.purplepride.nl/

Mijn persoonlijke favoriet: rolletjes van gegrilde aubergine, gevuld met geitenroomkaas, in zelfgemaakte tomatensaus :9

Mjaaam die klinkt heerlijk! Staat die op die site? *gaat gauw zoeken!*

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 19:08

:j daar staat ie op

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 09:22

Heerlijk, goed gegrillde aubergine.
Gestoofd vind ik ze ontzettend vies, dus curry op basis van aubergine is niet aan mij besteed.

Moussaka en italiaanse spaghettitaart zijn mijn favo's!
Bij de taart bak je allemaal plakken, beleg je een springvorm als waaier met deze plakken, maak een lekkere pastavulling en stort dit erin, dan afdekken met aubergineplakken en in de oven. Na het bakken storten op een bord met de waaierkant naar boven.

Snelle pasta: aubergineblokjes goed doorbakken, gehakt, ui, tomaat uit blik, oregano, rode wijn, peper, zout knoflook, eventjes pruttelen en serveren bij de pasta.

Gevulde aubergine is ook heerlijk. Door midden snijden, met een lepel de vulling eruit schrapen, kort blancheren scheelt oventijd.
Vullen en in de oven.

Dax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 12:24

Ooh, aubergine <3
Snap niet dat zo veel mensen dat niet lusten :n

Zelf ben ik erg dol op gegrilde aubergine, met knoflookolie erop <3
Ook in een lasange is het echt heerlijk, vooral als je het van tevoren even roostert <3

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 12:26

ProudHorse schreef:
Ooh, aubergine <3

Dat snap ik wel, die hebben iets geproefd dat niet goed bereid is en dan zit dat bittertje er nog aan (wat je kwijt raakt met grillen).

Ik BBQ het ook, al dat vlees...

Dax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 12:41

F_Orumster schreef:
ProudHorse schreef:
Ooh, aubergine <3

Dat snap ik wel, die hebben iets geproefd dat niet goed bereid is en dan zit dat bittertje er nog aan (wat je kwijt raakt met grillen).

Ik BBQ het ook, al dat vlees...

Haha, ik heb het nog nooit gehad met dat bittertje.. Vandaar :P

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 14:20

Dat bittertje is een giftig stofje wat aanwezig is in rauwe aubergine en dat proef je nog als je het niet goed bereid.
Het is dus eigenlijk logisch dat mensen dat niet lekker vinden, van nature moeten we afkerig zijn.

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 14:41

Ik heb er nog één valt me net in! Plakken auberige laten weken in melk, dan frituren (in laag olie in de pan) en dan flink wat honing erop :9 Ik krijg honger van dit topic ;)

madeliefw

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 15:59

Of een dip maken. Aubergine grillen, of op vuurtje van gasfornuis houden, zwart geblakerde schil eraf halen, pureren met heel veel knoflook, olijfolie en kruiden (koriander oid). Lekker met turks brood

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 19:14

dat is ook lekker in een tortilla, zeg maar ipv avocado :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 19:15

Ik heb een stukje onbewerkte aubergine ingevroren.. dat was niet zo handig dus :+

Ik gebruik het altijd in mijn pastagerechten :9