Help! Veganistische hapjes

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Zwartwitje

Help! Veganistische hapjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-12 13:51

Voor het vrijgezellenfeestje van mijn beste vriendin maak ik samen met een andere vriendin een high tea klaar. Het wordt voornamelijk vegetarisch, wat voor mij geen uitdaging wordt aangezien ik zelf ook geen vlees eet. Maar mijn vriendin haar zus is veganist en ook voor haar willen we natuurlijk wat lekkers maken. Maar dat vind ik zó lastig.. er komt vanalles in mijn hoofd op, maar even later denk ik dan 'oh nee, daar moet ei in, daar zit melk in, enzovoort'. We hebben haar hulp al wel ingeroepen dus waarschijnlijk komt het wel goed, maar wie weet zijn er hier vega's die praktische en lekkere tips en receptjes hebben...? :)

Ik zit te denken in de richting van scones, hartige (koude) wraps, koude pannenkoekjes met fruit, zoete en hartige cupcakes, dat werk :9

Lielle

Re: Help! Veganistische hapjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 14:17

wat houdt veganistisch ook alweer precies in, helemaal niets dat van een dier afkomstig is?

petrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 14:29

Kijk eens in een reform winkel daar vind je veel bruikbare produkten oa brood daar kun je leuke dingen van maken
Voor de borrel doet japanse mix het altijd erg goed en ook van avocados kun je leuke dingen maken
Er is ook ijs verkrijgbaar en gevulde paddos en tomaten is ook leuk aan te kleden
Je kunt ook van een saladeblad een mooie wrap maken

CharlotteMae

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 14:30

Lielle schreef:
wat houdt veganistisch ook alweer precies in, helemaal niets dat van een dier afkomstig is?

Klopt, dus geen eieren, melk e.d.

Misschien kan je toastjes met hummus en tomaat maken? Dat is erg lekker.

petrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 14:32

Klopt CarlotteMae maar een echte veganist gaat verder , ook geen leren schoenen ed .

CharlotteMae

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 14:41

petrea schreef:
Klopt CarlotteMae maar een echte veganist gaat verder , ook geen leren schoenen ed .

Klopt, maar die vond ik toch al niet zo lekker smaken als hapje hihi. ;)

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-12 14:44

Lielle schreef:

Dat je niets consumeert van dierlijke afkomst, dus idd ook geen leren schoenen, wollen trui enzovoort :j

Petrea, goeie tip om bij de natuurwinkel te gaan kijken. :) Daar hebben ze vast vanalles om inspiratie op te doen. Ik bedenk me nu dat de Jumbo trouwens ook steeds meer biologische zut heeft, daar zit vast ook het een en ander aan veganistisch bij.

Guacamole zoals ik hem zelf maak (avocado, knoflook, citroensap) is idd vega, zover was ik alvast *trots op mezelf* :')

Wat ik vooral wel belangrijk vind ik dat de veganistische hapjes ook te eten zijn voor de anderen, zodat je niet krijgt dat het veganistische meisje haar 'hoekje van de tafel' heeft. veganistische chocola bijvoorbeeld, kan je dat ook smelten zoals gewone chocola, om daar bijvoorbeeld vruchtjes in te dippen?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 14:51

Ik maak wel eens speltbrood van de natuurwinkel en daar zit volgens de verpakking alleen speltmeel, volkorenmeel zout en gist in; zelf nog water erbij, dus volgens mij zit je daarmee helemaal goed. Zo een paar broden bakken (evt in een paar smaken door gebruik van kruiden) en die beleggen met lekker smeerseltjes zoals Tapenade van zongedroogde tomaat, olijventapenade, idd homos. Baba ghanooge (ook libanees) (puree van geroosterde aubergine) kan ook.

BelgenGek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 14:53

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 15:07

Afbakbroodjes doorsnijden, insmeren met een mengseltje van olijfolie, zout, provençaalse kruiden en knoflook. Even afbakken in de oven, en vervolgens beleggen met wat je maar lekker vindt. Rucola, (zongrdroogde) tomaat, olijven, komkommer etc.

Dacht dat turks brood veganistisch was, maar weet het niet meer zeker.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 16:37

Bij de Jumbo kun je iig soep van de Kleinste soepfabriek vinden, en daarvan is de Aqua Cotta als ik me goed herinner ook veganistisch en te koop bij de Jumbo.
En erg lekker!

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 16:42

Oeh, de kleinste soepfabriek heeft heerlijke soep! :j

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 16:50

Absoluut!
Helaas is het assortiment van de Jumbo daarin zeer beperkt, de natuurvoedingswinkel heeft het wellicht ook en die keuze is uitgebreider.

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-12 12:40

Odetteke, oeh, dat is een heel goed idee. Ik krijg er trek van :9

Een soepje, daar had ik nog niet bij stilgestaan. Ik zal eens even overleggen of dat ook kan op een High Tea, vast wel :D Er schiet me nu trouwens ook te binnen dat mijn eigen aardappelsoep ook veganistisch is, en die is heerlijk al zeg ik het zelf :))
Thanks voor het meedenken allemaal!

edit: Lielle, die Baba ghanooge, heb je daar ook een receptje van toevallig?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 13:16

Baba ghannooge
3 aubergines
3 eetlepels tahin
2 teentjes knolook, uitgeperst
sap van 1 citroen
1 dl water
Prik de aubergines in met een vork en leg ze met steel en al 25/30 minuten onder de hete grill (af en toe keren) tot ze tot de helft gekrompen zijn en de schil blaren vertoont. Pel de aubergines en gooi de schil en steel weg, laat het vruchtvlees uitlekken. Pureer dan na het afkoelen het vruchtvlees, maar laat het niet te vloeibaar worden. Roer de tahin en zout erdoor, samen met het citroensap en de knoflook. Proef een paar keer tot het naar je zin smaakt. Een eetlepel yoghurt erdoor is ook erg lekker.

petrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 16:53

CharlotteMae schreef:
petrea schreef:

Klopt, maar die vond ik toch al niet zo lekker smaken als hapje hihi. ;)

hahaha

petrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 17:13

Ik weet me te herinneren dat het tegenvalt wat je bij oa de ah en jumbo kunt halen , de hier genoemde afbakbroodjes vallen al af , probeer veel verse producten te kopen , hartig en fruit gaat vaak wel goed , maar je hebt al snel ei boter en melk nodig daar zit vaak al de valkuil .

En je kan ook heel goed heel veel junkfook dingen doen :D : patat en vegaburgers zijn best vaak vaganistisch , en nu niet lachen :D maar aardappels met bloemen , bijvoorbeeld paardenbloemen en oostindische kers ( schrijf ik het goed ? ) zijn eetbaar .
Ik moet wel zeggen dat er steeds meer al op de verpakking staat wat vegan is , dat hielp mij destijds goed met boodschappen , ik kon mij soms zo hopeloos voelen met het boodschappen doen . Echt ik heb staan |(

Ik had altijd voor mijzelf een lijstje in mijn hoofd : boter word olijfolie , ei en melk vervangen door sojamelk , vlees door zo een stukje soja ? geen idee meer hoe dit heet maar zie het nog zo liggen ,
chokolade kan , en veeel kruiden gebruiken .

Misschien een idee om VOOR de high tea en bakfeestje te houden ? ben je ook weer een tijdje mee zoet ;)

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-12 18:30

Het veganistische meisje in kwestie komt als het goed is ook helpen koken, dus dat komt helemaal goed :j misschien steek ik van haar nog wat op. Ik ben zelf vegetariër dus ken het koken met 'beperkingen' maar veganistisch vind ik wel heel ingewikkeld. Aan jouw tips heb ik zeker al wat :j

Afbakbroodjes bevatten vast boter nu ik erbij nadenk, of melk..? Maar in plaats daarvan kan ik natuurlijk net zo goed crackertjes pakken waar dat niet in zit, het gaat toch om het beleg uiteindelijk :)

En eetbare bloemen? := Ik weet niet of ik dat aandurf!

Lielle, thanks, dat klinkt helemaal niet verkeerd :)

YankeeBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 18:19

Laatste reactie is al even geleden, maar ik post toch maar:

Ik eet zelf veganistisch & afbakbroodjes kunnen vaak prima, niet alle versies dus kwestie van etiket lezen.
Ik maak zelf weleens goddelijke chocolademuffins, met een heel simpel recept.
Hier vind je het recept: http://www.groeneprinses.be/2010/06/cho ... en-kersen/

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-12 23:21

Die klinkt heel lekker, dankjewel! Die wil ik best een kans geven :j :9