Makkelijk voorgerecht?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

tante_trien

Makkelijk voorgerecht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-12 19:50

Ja.. belofte maakt schuld. :+ Ik heb mijn vriend beloofd dat als hij eindelijk zijn keuken eens schoonmaakt, ik zaterdag een 3-gangen-diner voor hem zal klaar maken. Zijn keuken is klein, mijn portomonee doet al zeer, zijn oven is niet echt betrouwbaar, en zijn enige koekenpan heb ik nodig voor het hoofdgerecht. Hij heeft overigens wel een magnetron die het goed doet (zal eens niet ^) ). Wie o wie heeft leuke, low-budget, maar toch lekkere ideeën voor een voorgerechtje? Ik kwam zelf niet veel verder dan een stokbroodje kruidenboter. :')

Ik ben een zeur met eten, maar kan het voor mezelf 9 van de 10 keer wel zo aanpassen dat ik het ook lekker vind. Broodjes etc. durf ik wel af te bakken in zijn oven, maar geen quiche of dat soort dingen, dat gaat geheid mis. :Y) Hij houd overigens echt niet van pasta of champignon soep, verder schuift hij alles naar binnen wat op eten lijkt. :)

Sabbientje

Re: Makkelijk voorgerecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 19:53

zalm met geroosterd brood,
Meloen met ham,
Salade met gemarineerde kip. (met iets van ketjap marinade ofzo.)
of gewoon soep.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 19:53

heel simpel:

kipkerrie.

kipfiletje koken in bouilon, uit elkaar trekken als het gaar is, mengen met kerrie, mayo en een blikje mandarijntjes.

mjammie en mega low budget!

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 19:54

ja gewoon soep, goed gevulde soep uit blik of zak, kost bijna niks, kan niets misgaan en is lekker

tante_trien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-12 19:54

Ja dat kerrie he, bedoel je gewoon kerrie kruiden?

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 19:55

jup

blackpegasus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 20:49

En je kunt ook gerookte kip ervoor gebruiken. Dat is al klaar en hoeft alleen maar gesneden te worden. Heb ik met kerst geserveerd en iedereen, ook de zeurders onder mijn familie vonden het heerlijk.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 20:52

Heb je al een hoofdgerecht in gedachten?

Er valt genoeg te verzinnen low-budget, maar het is natuurlijk leuker als het bij je hoofdgerecht past, enigszins. :)

tante_trien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-12 22:53

blackpegasus, dat is een goede tip, was me net aan het bedenken dat we geen kook-pan hebben. :P Hoofdgerecht is een hele simpele, studenten/vrijgezellen maal, verwacht er geen hoogstandje van, maar dit was mijn idee:
Pitabroodjes gevuld met stukjes (gekruide uiteraard) kip met een kerrie-achtig sausje :9 en gebakken aardappeltjes, en wellicht voor hem een salade o.i.d. erbij.

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 22:54

Niet zo heel lowbudget, maar superlekker;

sperzieboontjes, tuinbonen, parmezaansekaas en pijmboompitten, met olijfolie en munt :9
sperzieboontjes lekker knapperig houden!

ShannonJuul

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 22:57

Ik weet niet of dit lowbudget is maar dit was ons voorgerecht met kerst:

runder carpaccio met parmezaanse kaas, rucola sla en pijnboompitten!

Meissieline

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 22:59

of gewoon kant en klare carpaccio halen in de winkel, daarbij zitten ook pijnboompitjes, parmezaanse kaas en een dressing.
Je hoeft het alleen maar op een bord te leggen :)

edit, zie hierboven zo'n zelfde post,, maar dit kun je dus ook kant en klaar kopen :)

ShannonJuul

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 23:07

Haha echt? Dat wist ik niet

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 23:07

een pan uiensoep met geraspte kaas en eventueel korstjes

en voor de toekomst minestrone soep. ik hou hier altijd een handvol groenten voor opzij in de diepvries, die mis je echt niet in je hoofdgerecht en op deze manier heb je voor geen geld lekker soep.
nodig: vleesbouillonblokjes, ui, wortel, ea (boontjes, erwten, bloemkool, selder,...), handvol pasta, potje rode pesto en eventueel gehaktballetjes
groenten is stukjes/reepjes/brokjes en heel even opstoven met wat boter, kruiden p&z
pasta erbij, water erop dat alles ruim onderstaat en aan de kook brengen
bouillonblokjes erbij naar smaak (hangt van het volume af) en eventueel de balletjes

als alles gaar is pesto erbij en klaar

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 23:10

mozarella, (tros) tomaat en verse basilicum, evt. met wat balsamicoazijn, ziet er leuk uit, is simpel en ook echt wel goedkoop.

Maar er kan zoveel. :)

tante_trien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-12 23:13

Er kan inderdaad heel veel, er zijn wel een aantal dingen langsgekomen waarvan ik denk, ja, dat is wel lekker, maar zelf soep maken is gewoon echt onpraktisch, daar ik alleen een koekepan en een steelpan (die je overigens echt niet wilt gebruiken zo smerig :r ) tot mijn beschikking heb. :')

Ik zit ondertussen zelf ook even te googelen op gerechten voor tapas, kwam wel iets tegen van salamirolletjes met monchou, maar ik heb zelf geen idee hoe monchou smaakt. :P

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 23:14

of een gevuld eitje
eieren koken, pellen, opensnijden en dooier prakken met wat mayo en wat tonijn of zalm uit blik

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 23:24

Monchou heeft geen overdreven uitgesproken smaak.

Ik zou hem zo te horen een pan cadeau doen ipv een etentje. :+

Talishe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 23:25

meloen met ham, heeerlijk en geen pan nodig.

dietmdb

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 23:29

TurdusMerula schreef:

Haha ja een pan is een beter idee, denkik. :P
Gevulde eitjes zijn idd ook erg lekker om te maken, mijn moeder doet altijd:
Je kookt de eitjes
pelt ze en snijd ze doormidden
dan haal je de dooier eruit, prakt het met mayo en kurrie (of hoe je dat schrijft)
en doet dat prakkie dan weer in dat gaatje van het ei. Super lekker, en heel makkelijk.

Succes nog :j

tante_trien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-12 23:45

TurdusMerula schreef:
Monchou heeft geen overdreven uitgesproken smaak.

Hahaha nee, als we over een jaar of 1,5 samen gaan, wil ik graag schone en nette pannen, dus ik vraag voor mijn verjaardag een pannenset, die hij niet mag gebruiken zonder mijn toezicht(!) :')

Ik zat zo te denken, die kip kerrie he, kan ik die kip ook vrijdag thuis koken, en dan gewoon 's avonds meenemen en bij hem in de koelkast zetten? En dan zaterdag opwarmen en kruiden?

Ik zit ook te denken, een tomatensoepje, met een stokbroodje, dat kan ook wel toch? Moet ik dan nog dingen halen voor op het stokbrood, wat lekker is met tomatensoep? (nog nooit gegeten, dus geen idee hoe te combineren :Y) )

Al die eirecepten klinken overigens allemaal lekker, maar dan zit ik de hele avond op het toilet, ook niet echt helemaal de bedoeling. :')

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 00:08

Volgens mij doe je verse kruiden pas op het einde van de bereidingstijd erbij, en poeder ed tijdens het bereiden, dus eerder. Zou ik met de kip ook doen als je gewoon kerriepoeder zou gebruiken.

Tomatensoep kun je prima eten met 'kaal' brood, zeker als het net uit de oven komt of geroosterd is. Verder heeft de meeste tomatensoep geen overdreven sterkte smaak dus past daar redelijk veel bij.
Als je soep lastig vind kun je ook cremesoep maken van groente, bv. courgette of pompoen oid, dat is ook erg makkelijk. :)
(De meeste soep is wel gemakkelijk.)

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 00:24

Ik weet niet hoe het met kerrie is, maar kip met zout peper en rozemarijn een nachtje in de ijskast laten is echt heeeerlijk :9

cruesli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 00:32

Bladspinazie wassen in een bord kieperen, blaadjes basilicum erbij doen, knoflook croutons, pijnboompitjes, wat olijfolie en wat uitgebakken parmaham. Even mixen en smakelijk eten!

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 00:41

Met kerrie zal dat ook lekker zijn toch, dan trekt het er extra in (of hoe noem je dat).