Wat allemaal invriezen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Wat allemaal invriezen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-12 19:13

Ik kook graag, maar wij zijn maar samen, en ik heb altijd teveel. Ik vind het zonde om hetbdan weg te gooien, maar denk dat je niet ales zomaar in kunt vriezen?
Heb nu nog een halve bloemkool/gehakt ovenschotel staan bijvoorbeeld.

Ook verse kruiden hou ik regelmatig over (moet een heel pakje kopen voor 1 takje rozemarijn)

Wat kan je invriezen en wat niet?

_Tara_

Re: Wat allemaal invriezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 19:15

Ik vries alles in. Merk je vanzelf of 't kon of niet :P

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 19:23

Ik heb onze kok even aan het denken gezet, maar hij komt niet veel verder dan friet. :)
Je kunt echt bijna alles invriezen. Sommige dingen worden wat mushy als je ze weer ontdooit en opwarmt maar dat wil niet zeggen dat het niet meer goed is.

Er ligt op dit moment bij ons in de vriezer zowel een aardappelovenschotel als nasi als lasagna.

Ninaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 23:46

Ik vries ook alles in wat ik over heb.

Komt zelden iets uit wat ik beter niet had kunnen invriezen. Had laatst bv een half bekertje creme fraiche over. Ingevroren, maar toen ik dat liet ontdooien, ging het schiften. Dan kan je het op zich nog wel warm gebruiken voor een saus ofzo, maar heb dat toch maar weggegooid.

Bloemkool/gehaktschotel zou prima moeten kunnen, hooguit dat ze bloemkool wat zachter wordt na het ontdooien.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 12:47

_Tara_ schreef:

Ik ook. Nooit de vraag 'to vries or not to vries'. Als het niet kan dan merk je het vanzelf. :D

Maar om toch antwoord te geven; champignons worden snotterig na het invriezen.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 12:48

Ik vind aardappels echt vies als ze ingevroren zijn geweest. Maar verder kan er veel hoor!!

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 13:00

idd sommige dingen worden minder smakelijk van textuur, maar meestal nog wel te eten. (kijk maar naar alle diepvries kant-en-klaar maaltijden)

't enige dat ik weer waar ze mij altijd voor waarschuwden is sauzen met veel nootuskaat in, omdat daar de smaak van kan "veranderen " bij vriesdooien... Maar verder...

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 13:04

Ik vind zelf honig lasagne niet lekker op gewarmd (heb het nooit ingevroren maar dat zal net zo zijn, omdat de saus niet vloeibaar wordt weer...). En sommige dingen zullen schiften inderdaad.

Verder mik ik zo'n beetje alles wel in de vriezer! Veeeeeeel groente, vlees, brood, saus, jus, echt makkelijk en scheelt een hoop geld!
Mocht het niet willen merk je dat vanzelf maar volgens mij kan je zo'n beetje alles wel invriezen.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 16:51

Ik vries zelfs wijn in (bestemd voor koken) en gorgonzola laat zich ook goed invriezen.

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 18:41

kruiden kan zeker, ik knip ze fijn en doe ze met wat water in zo'n ijsblokjes-bakje, dan kan ik ze makkelijk weer per portie gebruiken.

Als ik veel citroenen / andere citrusvruchten heb vries ik het sap ook in ijsblokjes, zomers heerlijk in een glas water, verder te gebruiken bij alles waar citroensap in moet.

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 10:03

Wij vriezen ook alles in, vooral als we nog een portie voor 1 persoon hebben. Ik werk vaak over en dan kan mn vriend gewoon wat uit de vriezer pakken :j .
Er ligt nu lasagne, pasta, aardappelovenschotel en 3 porties hutspot.

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 12:34

Ik vries tegenwoordig ook veel in. Maar macaroni vind ik niet zo lekker uit de vriezer. Daarvan vries ik de saus dus wel in, en de macaroni niet.
Verder boerenkool, hutspot etc :D

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-12 00:02

Hoe zit het met vleeswaren en bijv kaas? Altijd handig als er wat in dr aanbieding is

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 00:15

Bij mijn weten kan enkel spinazie niet opnieuw opgewarmd worden na bereiding ivm bepaalde stoffen die vrijkomen (kankerverwekkend?), verder zou zo'n beetje alles ingevroren moeten kunnen worden en opgewarmd enzo.
Of het lekker is, is een 2e. :P
Wij hebben hier altijd wel macaroni, risotto en vaak ook nog wel stamppotjes in de vriezer liggen.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 00:22

Dat spinazie niet een tweede maal opgewarmd mag worden is achterhaald :)

Elevien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 00:25

Ik vries ook alles in! Als het niet meer lekker is/soep is geworden qua textuur dan pak ik gewoon een ander bakje uit de vriezer :))

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 00:27

_Tara_ schreef:

Indeed :j

Of je kijkt even of je wat beter op kan letten met hoeveelheden misschien?

Vaak kan je ook gerechten in de koelkast bewaren en dan de volgende dag net iets anders bereiden. Eet je niet twee keer hetzelfde.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 00:44

F_Orumster schreef:
Dat spinazie niet een tweede maal opgewarmd mag worden is achterhaald :)

Is dat zo?
Damn, daar ging m'n excuus om geen 2 dagen achter elkaar spinazie te hoeven eten. :')

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 00:48

stef schreef:
Hoe zit het met vleeswaren en bijv kaas? Altijd handig als er wat in dr aanbieding is

Vleeswaren gaan bij ons thuis standaard de vriezer in. :)

Kaas lijkt me wat moeilijker, maar las in een ander topic iemand die brood smeerde en belegde en daarna invroor, en die deed het ook met (oude) kaas.

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 00:55

Juist hele vette/volle kazen kunnen goed in de diepvries. Hier heb ik altijd geitenkaas in de diepvries.

Verder heb ik heel veel ingevroren.

Brood, jusrestjes, vleeswaren, fruit (van de zomer veel gekocht) gekookte rijst (zonder toevoegingen) supermakkelijk is dat!

Ook veel kruiden. Koop altijd zo'n potje bieslook. Knip ik helemaal in stukjes en dat in de vriezer (in een ziploczakje wat ik plat leg zodat de bieslook verdeeld is)

Heel veel soep of puree waar ik later bouillon bij doe zodat het soep wordt (pompoen/broccoli etc.)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 00:57

Nell_ schreef:
Ik vries tegenwoordig ook veel in. Maar macaroni vind ik niet zo lekker uit de vriezer. Daarvan vries ik de saus dus wel in, en de macaroni niet.

Hier hetzelfde, plus dat er dan meer in mijn vriezer past.
Verder soep, quiche/groententaart, stamppot, etc. Daarnaast eigenlijk altijd wel vis, groente, hamburgers en brood in de vriezer.

Abracadabra9

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 00:59

Bij ons ook bijna alles! Sommige dingen zoals macaroni kan je ook voor 1 dag in de koelkast bewaren :j

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 01:01

Geen groentetaart of quiche maar wel veel bladerdeeg en gesneden prei zodat ik taart kan maken (eieren en room heb ik altijd wel in huis) en bacondobbelsteentjes

Vis en hamburgers zitten er ook wel in. Voorgesneden kipfilet (superhandig als je gaat koken) en porties gehakt. Ik haal al het vlees voor het avondeten uit de verpakking en doe dit in een zakje (anders zou ik 3 diepvriezers moeten hebben haha!)

Met macaroni en spaghetti etc. vries ik alleen de saus in. Pasta heb je zo gekookt en kun je makkelijker in een voorraadpot bewaren.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 01:01

Ik vries ook alles in :). Soms blijft het niet hetzelfde maar heb je een heel ander soort gerecht. Niets mis mee! Een aardappel/preischotel smaakt de volgende dag, opgebakken, niet meer naar die schotel maar naar rösti!

En het maakt ook veel uit qua smaak of je het in de magnetron doet of opbakt. Geeft een heel ander effect, daarmee kun je ook weer varieren.

Ik vries vaak enorme porties stamppot andijvie in! Met kaas. Heerlijk als het uit de magnetron komt!