Ah Kip in braadzak.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Zwitsal

Ah Kip in braadzak.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-11 18:43

Goed, mn tweede topic op voedertijd binnen niet al te lange tijd, hehe..
Ik hoop dat bokt mij wederom van dienst kan zijn!
Op google kan ik mn antwoord niet echt vinden namelijk.

Op dit moment zit de Ah kip in braadzak (zo'n hele kip, minus kop, pootjes, ingewanden en veren) in mijn combimagnetronnetje.
Ik ben al geen held met die magnetron dus ik hoop maar dat het goed gaat (ik meen me iets te herinneren van een max aantal minuten dat ie aanmag? ieks.. )
Op de verpakking stond: enkele gaatjes prikken in bovenkant braadzak en 80 minuten in de oven (op 180 graden) doen.
Bij gebrek aan een vork binnen handbereik (om gaatjes te prikken) heb ik mn mes gepakt waar ik net groentes mee gehakt had.
Alleen, met name 1 gat is een beetje uitgescheurd omdat ik uitschoot met het mes.

Nu komt de vraag: als de kip in de oven staat, is het dan de bedoeling dat de zak bol komt te staan van de warmte?
Ik vrees namelijk van wel. En door mijn iets te grote gaatjes komt ie niet echt 'strak' te staan zeg maar.

Vraag 2: Zak staat dus niet bol, ik neem aan dat ik dan de braadtijd moet verlengen? maar met hoeveel minuten?
Als ik het wil controleren (of ie gaar is) moet ik de zak openmaken en doet ie helemaal niets meer natuurlijk.

Iemand hier ervaring mee? :D
(en als iemand toevallig weet hoelang een combimagnetron max op de ovenstand mag staan....... die info is ook welkom... en als iemand ook nog weet hoe ik het merk als mijn magnetron te lang aanstaat..gaat het dan stinken naar plastic oid? := )

Thats_Me

Re: Ah Kip in braadzak.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 18:54

Dat de gaten wat groter zijn is geen probleem. Ik zou de 80 minuten aanhouden en even kijken hoe de kip eruit ziet. Op zich zou hij dan wel gaar moeten zijn als hij op 180 graden in de oven staat.

Ik heb echter geen verstand van comibmagnetronnen en standen etc.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 18:57

Zak moet niet bol of strak staan. Ik maak geregeld die kip, best lekker. Alleen ik heb een oven, dus met magnetron kan ik je niet helpen.

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 18:57

Nee joh, geen punt dat die zak niet bol staat. Die kip wordt heus wel gaar ;)
Ik vind 80 minuten trouwens vrij lang, mijn kip viel gisteren na een uur al letterlijk uit elkaar van gaarheid. :=

Mijn combi gaat maar tot 90 minuten, maar dat verhaal van een maximale tijd heb ik nog nooit gehoord hoor :n

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 18:58

Waarom zou een combi magnetrpon niet lang aan mogen staan ? ik bak er altijd van alles in . al jaaaaaren. appeltaart moet er een uur in. nooit problemen mee gehad hoor!

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-11 19:10

thnx voor de reacties!
ja ik dacht zoiets over die max tijd te hebben gelezen ooit, maar in een handleiding van internet kan ik er ook niets over terug vinden. ding wordt wel bloedje heet aan de bovenkant.
80 minuten zijn voorbij en t is moeilijk te zien maar ik denk dat 1 deel van de kip toch nog niet gaar is. (maar moeilijk te zien want zit een beetje verstopt en de zak beslaat als ik het deurtje open doe).
is 80 minuten lang?
in een gewone oven zou ik wat zekerder van mn zaak zijn maar met dit ding heb ik zo vaak ruzie.
broodjes afbakken lukt me namelijk ook niet. die worden van buiten niet bruin en van binnen keihard.

Als ik hem er zo nog een kwartier/ 10 min in doe voor de zekerheid.. en hij blijkt nu wel al gaar te zijn, wordt ie dan heel taai?
(hehe jullie merken het, ik eet alleen kipfiletjes uit de pan.. nooit hele kippen :P )

Kieffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 19:12

Ik denk dat hij eerder droog wordt van te lang in de oven/combi, dat is mijn ervaring tenminste :) Beter even aansnijden en kijken of hij gaar is, zo niet, dan doe je hem nog even terug :)

laResidence

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 19:15

Hmmmm die kip in braadzak van Appie is lekker!!! Welke smaak heb je, Toscaans of pittig Spaans?

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-11 19:20

ik heb m weer terug gestopt.. liever droog dan niet gaar :P
nee de achterkant, onder de bij elkaar gebonden pootjes, is denk ik echt nog niet gaar.

ik heb pittig spaans.
had ze maandag al zien liggen maar toen geen tijd om te koken. toen had ik helemaal trek in de toscaanse..
maar nu toch de spaanse meegenomen (al zag ik net op de verpakking staan "met spaanse worstjes en tomaat" oid.. dat klinkt dan weer niet lekker, ik lust geen tomaat ^^ en ben ook geen fan van warme worstjes).

inmiddels val ik wel zo ongeveer van mn stoel van de honger..

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-11 19:36

nou.. ik ga maar een poging wagen..
volgend probleem: hoe eet je dit?
hoe krijg ik dat ding in stukken zonder een slagveld van mn mini keukentje te maken? hehe

(ik heb het niet gare stukje even doorgeprikt net.. volgens mij is het gewoon een flinke kwabbel vet waardoor het er niet 'wit en stevig' uit zag zoals de rest.)

nou ik ga in de aanval!

kraakte

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 19:38

gewoon in een grote schaal leggen die kip, dan beginnen met snijden! :) eet smakelijk!

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 20:40

Volgende keer i.p.v. een hele kip gewoon alleen pootjes op kipfiletjes doen ook erg lekker.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 20:49

zonnebloem18 schreef:
Volgende keer i.p.v. een hele kip gewoon alleen pootjes op kipfiletjes doen ook erg lekker.

Dat wordt moeilijk als je een hele kip in braadzak koopt.....

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 21:00

Oke nou ik ken de braadzakken van de albert heijn niet maar je hebt ook van die braadzakken waar je zelf kip in kan doen.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 21:05

Nja, dat is Maggi braadstomen. Die heb je ook voor karbonades. Maar een kip in braadzak is een gevulde kip!

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 21:26

Neuh, je kunt ook gewoon alleen een 'naturel' braadzak kopen en dan zelf je kip en je kruiden erin stoppen. Gisteren nog gedaan.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 21:29

ow... ok.... ik kom nooit bij de AH!!

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 21:31

Daar had ik hem dan ook niet vandaan ;) Gewoon een kip, in dit geval van de Jumbo, en losse braadzakken, zou het merk even na moeten kijken, maar die vind je bij de boterhamzakjes etc, in dit geval ook van de Jumbo. Hebben ze bij AH vast ook. Of bij de Plus o.i.d., ik denk wel bij de grotere supermarkten.