Volgende week kinderfeestje van dochter. Ik kreeg een recept van iemand voor speculaas cupcakes, die ga ik denk ik maar eens proberen dan, die klonken wel erg lekker.
@_mara_ balen zeg, ik heb nooit gehoord dat je daar alleries v kon worden/zijn ben je al naar de Ha geweest ??
Ik bak deze week ff niets denk ik, veel andere dingen te doen, alleen vrijdag ga ik ff bakken vh weekend Wat weet ik nog niet, ga ik nog ff over nadenken..
Hier een recept van amber Albarda. Zouden gezonde koekjes moeten zijn. Heb ze zelf nog niet gemaakt
Deze koekjes zijn zo gezond dat je je afvraagt hoe het kan. Er zit geen bloem, boter of toegevoegde suiker in, alleen maar ingrediënten die goed voor je zijn. Bananen, havervlokken, amandelen, kokosnoot… Dit zijn de meest onschuldige tussendoortjes ooit. Het enige ingrediënt waar je een wenkbrauw bij zou kunnen optrekken is de 70% chocolade, maar die is makkelijk te vervangen door 90% chocolade. Gebruik er dan minder van om de koekjes niet te bitter te laten worden. Zeker voor mensen die gevoelig zijn voor de effecten van suiker zijn dit geweldige koekjes.
Ingrediënten
100 -125gr Lindt Excellence 70% chocolade 3 grote, rijpe bananen (of anders 4 kleinere) 1 theelepel vanille-extract 60 ml kokosnootolie (licht warm maken als het vet te vast is) 200 g hele havervlokken 60 g amandelmeel (niet ontvet en geen amandelpoeder!) 40 g kokosschaafsel ½ theelepel kaneelpoeder ½ theelepel fijn zeezout 1 theelepel bakpoeder . Verwarm de oven voor op 180 °C. Ga de chocolade te lijf met een vijzel en een mes. Je moet stukjes overhouden die variëren van een regendruppel tot een M&M (de gewone, zonder pinda). Pak daarna een grote kom en prak de bananen met een vork fijn. Voeg hier het vanille-extract en de kokosolie aan toe en daarna de havervlokken, het amandelmeel, het kokosschaafsel, de kaneel, het zout, het bakpoeder en als laatste alle flinters, splinters en stukjes chocolade. Roer het goed door tot het een samenhangend geheel is. Het deeg is wat losser dan standaard koekjesdeeg, maar de koekjes komen perfect uit de oven.
Leg bakpapier op een ovenrooster en vorm met een theelepel mooie ronde klodders van het deeg op het bakpapier. Zorg dat alle deegklodders een paar centimeter van elkaar af liggen en schuif ze de oven in. Ga na 10 minuten kijken hoe het ervoor staat en blijf erbij tot ze na 12-14 minuten mooi goudbruin zijn.
Prince
Geplaatst: 26-09-11 19:03
Wil ook blijven meelezen en lekkere recepten uitproberen
Dat is vervelend _Mara_... al bij de ha op visite geweest? Gelukkig voor jou is ananas nog iets waar je wel zonder kan leven.
Wij hebben al een hele tijd niet gebakken.. Zal er dit weekeind ook weer niet van komen, maar ik ga vast op zoek hier naar een nieuw recept.
Nouka
Geplaatst: 26-09-11 21:07
Ik had zaterdag carrot cake gemaakt, eigen recept en iedereen is er altijd erg over te spreken Ik doe gewoon in zo'n siliconen cake vorm, hij is in 6 stukken op gegaan
Saskiaa_
Geplaatst: 26-09-11 21:42
Deel 2 alweer!
_Mara_, dat klinkt niet fijn! Ik zou niet weten of ik wel zonder ananas kan leven..
ca. 350 gr courgette 200 gr boter 250 gr bruine suiker 150 gr hazelnoten 1 tl koek & speculaaskruiden 3 eieren 250 gr zelfr. bakmeel
vorm van 20cm rond
schil & rasp de courgette rooster de noten en maal ze fijn Oven voorverwarmen op 175 (Let op: ik heb hetelucht!) boter/suiker/kruiden/eieren romig kloppen courgette & noten erdoor scheppen en daarna het bakmeel erdoor mengen vet de vorm licht in met boter schep het beslag erin bak de taart 75 min in midden van de oven *Let op; hij word donker, als je hem Te vind, ff een stukje alu-folie erop leggen.
pas eten als hij afgekoeld is.
En wat nou Nog ietsje lekkerder is, is et bovenstaande recept te volgen, in plaats van Courgette doe je : 150 gr geraspte Wortel & 100 gr geraspte Appel en in plaats van de hazelnoten doe je 150 gr rozijnen
Deze koek moet je eigenlijk eerst invriezen en daarna pas een keer eten dan issie nog lekkerder... hier haalt hij dat meestal alleen niet..
Je kan ook het 1e recept volgen en half courgette/half wortel doen en dan rozijntjes erdoor, als je bijv. van beide een restje hebt.
Leef je uit zou ik zeggen...
_Mara_
Geplaatst: 26-09-11 22:57
Oké, het blijkt geen ananasallergie te zien, pieuw. Ik had de eer om binnen 2 dagen 2 keer gestoken te worden door schijnbaar een mug en er 2 keer een opgezwollen lichaamsdeel aan over te houden. (Zaterdags een dikke rechterhand en gister dus een dikke rechterlip) Nu het vandaag weer helemaal normaal is, is er een klein bultje te zien en te voelen. Maar die was dus gister niet zichtbaar en voelbaar. Gelukkig maar, ik hou niet van voedselallergieën.
Denk dat ik morgen iets van een cake wil maken. Nu nog even een lekker receptje uitzoeken.
Saskiaa_
Geplaatst: 27-09-11 15:04
lieniminnie schreef:
Jeeeh! Ik ga morgen Saskia dr receptje proberen!
En??
Dat is fijn Mara! Niet dat dit fijn is, maar je kan in ieder geval nog ananas eten.
@ Belgengek: The Great British Bakeoff is een soort Masterchef maar dan op bakgebied, programma op de BBC. Echt superleuk. Er is zelfs een heel dik kookboek van die ik maar op mijn verlanglijstje heb gezet.
150 gram koude boter (ik had zoutloze roomboter) 250 gram bloem 225 gram suiker zout 4 eieren 400 gram mascarpone 200 gram zure room 1 zakje vanillesuiker 1 klein limonade glaasje jus 'd orange 2 EL maizena 150 gram macadamianoten 5 EL donkerbruine basterdsuiker 5 EL slagroom
Springvorm van 28 cm rond
- Vet de springvorm in met iets boter (vloeibare bakboter) - Kneed met deeghaken vd mixer 250 gr bloem, 75 gr suiker, snufje zout,1 ei, 150 gr boter (even in stukjes doen vooraf) - Als alles door elkaar zit nog even met de handen tot een glad deeg kneden - Dek de kom af met folie en zet +/- 30 min in koelkast.
- Verwarm de oven voor (200 gr Electrisch/175 gr hetelucht) -Roer de mascarpone, zure room, 150 gr suiker, vanillesuiker, jus 'd orange door elkaar -Roer er een voor een de overige 3 eieren door - Roer de maizena erdoor.
- Bekleed de vorm met het deeg en maak een randje langd de zijkant van +/- 1,5 cm - Prik met een vork gaatjes in het deeg - verdeel de kaasmassa over de bodem in de vorm -Bak de taart ca 35 minuten
-Hak de noten grof -Neem de taart uit de oven -Strooi eerst de noten over de taart verdeel dan de bruine suiker erover druppel hierover de slagroom. -Zet de oven 25 graden hoger -Bak de taart nog 10 minuten totdat de suiker is gekaramelliseerd -Laat de taart 3-4u afkoelen
*Hij is het lekkerste als je hem zo vers mogenlijk eet.
Succes !!
BelgenGek
Geplaatst: 29-09-11 14:23
COLA- CAKE
recept = voor 1 tulband OF 15 cupcakes
4 Eieren 250 gr Bloem 250 gr Suiker 1 z. Vanillesuiker 2 tl. Bakpoeder 125 ml Zonnebloemolie 150 ml Frisdrank met koolzuur, naar keuze ik neem meestal cola
Mix alles glad & luchtig
Bak 30-40 min op 160 graden *LET OP dit is wanneer je Hetelucht gebruikt, anders + 10% vd temperatuur.