Picknick voor veel personen - hoe te koelen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lielle

Picknick voor veel personen - hoe te koelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-11 10:17

Ik wil over een aantal weken een picknick organiseren voor een redelijk groot aantal (> 20) mensen. Dat betekent dus veel lekkere hapjes, bier, wijn en fris, kortom veel koelruimte nodig. Ik heb zelf een goed kampeerkoelkastje en kan wel een tweede lenen. Daarnaast heb ik nog een koelbox, en daarvan kan ik er wsl ook nog wel een of twee lenen. Maar ik verwacht dat ik daarmee nog onvoldoende ruimte heb om alles goed koel te houden, iets dat natuurlijk met name voor het eten essentieel is. Ik ken de truc om flessen water in te vriezen en die mee te nemen als extra koelelement, maar daarmee is het ruimteprobleem nog niet opgelost. Wsl hebben we ook geen water (meertje oid) in de buurt, dus in een emmer in het water zetten (drank, niet eten ;) ) gaat ook niet lukken. Nu ken ik uit de VS een soort 'wegwerp' koelkast van piepschuim, die hiervoor ideaal zou zijn. Alleen kan ik die in Nederland niet gevonden krijgen (behalve een hele dure van 70 euro plus, terwijl ik ze ken voor een tientje of zo). Heeft iemand enig idee waar ik die zou kunnen krijgen, of een andere briljante oplossing? Het moet dus de hele dag koel blijven, en ik hoop dat het dan nog redelijk warm is (augustus).

Afbeelding

Andere tips zijn natuurlijk ook welkom, niet zozeer voor gerechten, maar vooral handige dingen om aan te denken. Ik ga iig wegwerpbestek en borden gebruiken, dus grote vuilniszakken staan al op de lijst. Verder een aantal vouwkratjes als tafel (mss ook twee schragen en een oude deur of zo), tafelkleden ook al geregeld stoelen moeten mensen zelf meebrengen. Afhankelijk van de locatie (iemand nog tips? openbare WC in de omgeving zou fijn zijn) neem ik ook een bal, badmintonrackets etc mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 10:23

Ik zou proberen vooral eten te maken dat niet gekoeld hoeft te worden, zodat je alleen je drank hoeft te koelen.
Denk bijvoorbeeld aan muffins, die neem je in een afsluitbare bak zo mee. Of bijvoorbeeld deze broodjes, heerlijk :9
[VT] Noorse kaneel broodjes -heel erg lekker!
of deze
Citaat:
Ingrediënten
-Pak mix voor witbrood
-1 gekookte kipfilet
-125 gram hamblokjes
-pakje kruidenroomkaas
-3 lente-uitjes
-Evt geraspte kaas om te bestrooien

Bereiden
-Maak de broodmix klaar volgens de gebruiksaanwijzing op de verpakking.
-Snijd de gekookte kip klein, mix met de hamblokjes, gesnipperde lente-uitjes en het hele pakje kruidenkaas. Zet dit even in de koelkast.
-Rol het brooddeeg uit tot ongeveer een halve cm dikte en steek er cirkels van ongeveer 12 cm doorsnede uit
-Druk de cirkels deeg in een cupcakevorm, schep er een lepel vulling in, en vouw/knijp de bovenkant dicht
-Bestrooi evt met de geraspte kaas
-Bak de broodjes af, 25-30 minuten op 200 graden

Tip van de chef --> Ik had hiervan 11 broodjes, toen was de vulling op en had ik nog deeg over. Wat meer vulling maken is dus een goed idee. Als je meer kip of ham neemt zou ik ook zeker meer kruidenkaas toevoegen, anders worden de broodjes te droog.

Beiden heb ik twee weken geleden meegenomen naar een picknick, en zo lang je ze geen uren in de zon laat staan kan je ze prima in een afgesloten bak meenemen. En uren laten staan gaat je niet lukken, ze zijn zo lekker dat ze meteen op zijn :9

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-11 10:28

dank je wel, maar dat vind ik geen optie. Ik vind het sowieso niet lekker als eten warm wordt, en ook de hapjes (kaasplankje, gehaktballetjes, fruitsla bv) die ik in gedachten heb, moeten gewoon koel blijven. Ik wil niet mijn culinaire uitspattingen ( :D ) aanpassen aan logistieke beperkingen, vandaar dat ik al bijtijds erover aan het denken ben. Ik kom anders ook uit op veel zoetigheid, waar ik zelf niet dol op ben, en kant-en-klaar dingen, en daar heb ik gewoon geen lol in.

Je broodjes zien er trouwens erg lekker uit, die houd ik zeker in gedachten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 10:31

Gehaktballetjes, fruitsalade enzo zijn inderdaad minder geschikt, ik hoop dat je toch wat vind dat gaat werken :)
Zelf vind ik koude broodjes juist niet zo lekker, dat maakt meenemen en gewoon op 'buitentemperatuur' opeten wel makkelijk.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 13:45

Van die diepvriestassen halen bij de supermarkt?

Lielle

Re: Picknick voor veel personen - hoe te koelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-11 13:45

daar heb ik ook over gedacht, maar ik ben bang dat dat niet heel erg lang koel blijft (lees max een paar uur).

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 13:54

Je mag blij zijn als het in een koelbox zo lang koud blijft want dat gaat je alleen lukken in een koelkastje op elektriciteit. Ik heb een jaar lang melk gekolfd voor mijn dochtertje, en dat moest ook koel vervoerd worden in een koeltasje, uren koel houden met koelelementen is helaas niet mogelijk. Helemaal niet buiten in de zon of als je het in een (warme) auto vervoerd. Volgens mij stond in de laatste AH Wat handig tips voor een picknick en hoe je je spullen het beste zo lang mogelijk koel kan houden. Ik heb 'm helaas al bij het oud papier gedaan, anders had ik nog even kunnen kijken voor je hoe lang het koel blijft.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 14:00

Die dozen die jij laat zien herken ik wel, bij ons gebruikten zie die altijd voor het vlees als we BBQ op stal hadden. Iemand die bij een slager werkte nam altijd het vlees en die dozen mee, bleef inderdaad heel lang koel.
Aangezien je zelf ook een BBQ organiseert zou ik aan een slager vragen of ze die dozen hebben en of je er een paar extra los kan kopen?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-11 14:00

ik heb idd ook een kampeerkoelkast op electriciteit/gas, en met ingevroren flessen water kom je in een koelbox ook een heel eind; dat trekt je echt wel een dag, zeker als je het in de schaduw zet. Het is vooral dat ik ruimte tekort kom met wat ik zelf heb/kan regelen, vandaar ik graag die piepschuim boxen zou gebruiken.
Die Allerhande is een mooie tip, die zal ik eens meenemen.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 14:05

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 14:08

Het is niet de allerhande maar dat andere blaadje wat ze bij AH ook hebben.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-11 14:17

oke, dat kende ik nog niet Susan, ga ik eens kijken :j

Eef, :)* daar had ik nog niet aan gedacht. Zo'n Groene weg slager hebben wij ook in de buurt, heeft heerlijk vlees.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 20:50

Anders zelf bij een bouwmarkt een stuk piepschuim kopen, op maat snijden van (een) kartonnen do(o)s(zen) die je bij de supermarkt zo mee kunt nemen.

moonvw

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 00:32

Lielle schreef:
daar heb ik ook over gedacht, maar ik ben bang dat dat niet heel erg lang koel blijft (lees max een paar uur).

Die diepvrietassen gebruik ik ook en gooi er dan een paar koelelementen in. Ook handig voor een dagje pretpark want die pas makkelijk onder een kinderwagen! :)

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 00:34

Het vlees van daar is ook noge een heerlijk inderdaad :9 .

Zelf maken zoals Sim aangeeft is ook een slim idee!

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 08:51

droogijs.

Wij krijgen hier vrij veel piepschuim dozen die lijken op die in je OP (maar dan wat kleiner).
Miss kun je bij een bedrijf vragen om dergelijke dozen?

Bob1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 08:56

Colaflessen vullen met water en in de vriezer laten bevriezen. De volgende dag zit er nog ijs in.... Ideale koelblokken!!

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 08:57

Dat staat al in de openingspost.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 08:58

Heb geen idee van de kostentechnische kant maar is het geen mogelijkheid om zo'n koelwagentje te huren.

Als wij met het bedrijf (lees +/-100 man) gaan bbq-en dan huren we ook zo'n ding waarin we het drinken en vlees koud houden, idem bij een feest bij mijn ouders laatst.

Met alleen koelboxen en tassen ga je het imo niet redden.

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 09:05

Wij hebben wel eens van die bakken gehaald bij de makro. Geen idee of die ze nog hebben?

Ga ook eens langs bij jouw visboer. Wij halen bij onze viszaak altijd van dat gecrushte ijs voor in de vriezer (als we op festival gaan, blijven onze drankjes lekker koud :) ). Dat gecrushte ijs komt vaak in die bakken. Als je uitlegt waar je het voor nodig hebt kunnen zij vast wel wat voor je regelen, inclusief of ex ijs!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 11:28

Ja dat is een goed idee van Marlies! Via een party/catering service kun je ws ook wel een en ander huren om de boel koel te houden. Toen wij gingen trouwen (op Vlieland) hebben we zo'n mega koelkast meegenomen speciaal voor de kratten bier en ander drinken. Ze verhuren vast ook wel handige dingen voor een picknick. Ik vond het qua kosten erg mee vallen.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 15:18

Maar hebben die koeldingen van een cateringservice geen electriciteit nodig? Lijkt me niet dat dat voor handen is bij een picknick in de buitenlucht.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 15:56

koelkast laten draaien op een noodaggregaat... wel veel spullen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-11 16:23

Nou, dat wordt echt te gek, wel een mooi idee

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 15:14

Dat soort koeldozen wordt oa. gebruikt voor het vervoer van medicijnen. Ik heb hier thuis een stel enorme staan uit mijn farmaceutische-industrie-tijd (die ik ook met mijn leven bewaak en als koeldoos gebruik met los ijs/water en koelelementen als ik een feestje heb).
Advies: vraag eens bij de plaatselijk apotheek of bij een medicijnengroothandel zoals OPG, informeer eens bij HoekLoos die oa droogijs levert en dat in dergelijke boxen aanlevert, of kijk of er bij jou in de buurt een koeltransporteur zit. Alle kans dat een dergelijk bedrijf jou gratis en voor niets aan dergelijke dozen kan helpen.