Testrecept juni deel 1: het opgeven van recepten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ibbel

Testrecept juni deel 1: het opgeven van recepten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-11 19:44

Vandaag de start van het tweede testrecept nieuwe stijl. Recepten op basis van de opgegeven ingredienten kunnen gedurende 10 dagen opgegeven worden, dus tot en met 11 juni.

De ingredienten "courgette en kaas" zijn aangedragen door de winnaar van het testereecept mei, Lielle.

Lielle schreef:
Na de aftrap met asperges en sinaasappel door de mods vorige keer heb ik dan nu het voorrecht om twee ingredienten te kiezen voor het Bokt testrecept. Bij het nemen van deze belangrijke beslissing ben ik natuurlijk niet over een nacht ijs gegaan. Zo heb ik al dwalend door de lommerrijke dreven van Bergen (NH) hierover lopen peinzen, waarbij diverse vissoorten aan bod zijn gekomen. Maar dat was het toch niet helemaal. Inmiddels ben ik een paar honderd kilometer zuidelijker, aan de Comomeer in Italie, en aangezien 1 juni snel dichterbij komt, hebben we gisteren onder het genot van een voortreffelijk Italiaans wijntje en een mooie truffelsalami, hierover verder gefilosofeerd. De voorstellen varieerden van Italiaanse Nebbiolowijn en truffelsalami, via kikkererwten en pasta naar sorbetijs en ananas.
Maar uiteindelijk moest er een knoop worden doorgehakt, en om iedereen de kans te geven zijn culinaire kwaliteiten tentoon ter spreiden, heb ik gekozen voor een zeer veelzijdige groente, en tweede ingredient dat in allerlei soorten te krijgen is.

In juni gaan we koken met courgette en kaas. Veel plezier!

De spelregels:

Er worden twee ingredienten opgegeven, hier mogen per recept maximaal 3 andere ingredienten aan worden toegevoegd.
Basiszaken als room, bloem, maizena (bindmiddelen dus), bouillon, kruiden en specerijen tellen niet mee als ingredient.

Iedereen heeft 10 dagen de tijd om recepten te bedenken.

Maximaal 1 recept per inzender, maar dit mag (hoeft niet) in een 'ingewikkelde' versie voor experts zijn, en in een simpele versie voor startende thuiskoks. Ook mag een vegetarische versie worden gegeven, als het uitgangsrecept niet vegetarisch is.

Daarna wordt gedurende 5 dagen een poll toegevoegd aan dit topic, waar iedereen z'n voorkeur voor een bepaalde recept kan uitspreken.

Voor het 'winnende recept' zijn vervolgens 2 weken beschikbaar om uit te testen en er een cijfer aan te geven.

De bedenker van het winnende recept geeft de twee ingredienten voor de volgende maand op.

Ir111

Re: Testrecept juni deel 1: het opgeven van recepten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 19:46

Oh lekkerrr!! :9

Leuk! Ibbel, is het mss handig om de spelregels nog ergens te vermelden? Ik ben nu al weer vergeten hoeveel ingrediënten er nog bij mogen. :D

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-11 20:12

Waarvan akte. Dank voor de aanvulling :j

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 21:16

Leuke ingrediënten :)
Eens kijken of ik er wat mee kan!!

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 17:57

Leuk! Fijne keuze ook. Binnenkort een update en ben benieuwd naar de inspiraties.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 21:42

Ik roep courgettekoekjes met feta, dat is zooo lekker!

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 21:50

Niet roepen maar recept plaatsen. :D :9
Ik ben benieuwd! :j

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 08:13

Antheman schreef:
Ik roep courgettekoekjes met feta, dat is zooo lekker!

Goed, recept, voor 4 personen:

Ingrediënten
2 middelgrote courgettes
1 uien, maar lieverof eenzelfde hoeveelheid aan sjalotten
100 gram feta
2 eieren
3 eetlepels bloem
munt of tijm erdoorheen
peper en zout

Bereiding
Rasp de courgettes grof (1/2 uur laten uitlekken) en hak de uien fijn. Druk de courgette stevig uit in je vergiet.Meng dit samen met wat zout en peper. Prak de feta fijn en meng het samen met de bloem door de courgettes, zodat je een dik beslag krijgt. Voeg naar smaak tijm of munt toe.
Verhit een beetje olijfolie (3 eetlepels) in een koekenpan en schep er drie hoopjes courgettebeslag in.
De koekjes moeten aan beide kanten goudbruin zijn, en mogen best nog een beetje zacht vanbinnen zijn. Je kunt ze zowel warm als koud opdienen en ze smaken erg lekker met turks brood en een munt-yoghurtsaus.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 10:15

Hmm ns proberen. Heb eens courgette beignets gemaakt en die vond ik niet te eten.

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 15:32

Leuke ingredienten, ik ga vanavond wat uitproberen :)

De koekjes hieronder klinken erg lekker :9

Brittol

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 20:22

Courgette frittata!
Jammer dat ik geen kaas mag, maar dit is wel een recept dat erg lekker is, van mijn o zo lieve moeder geleerd :)

300 gram komijnkaas
2 courgettes
1 aubergine
blikje sun dried tomatoes
1 ui
2 knoflook
bieslook, oregano, peterselie
Olijfolie
Balsamico Azijn
6 eieren losgeklopt
Bekertje creme fraiche

Oven voorverwarmen (200 graden)

Courgettes en aubergine in stukjes snijden.
Eieren met creme fraiche en 200 gram kaas mengen.
Uitje en knoflook snipperen en aanfruiten in olie.
Daarna courgette, aubergine en sun dried tomatoes erbij doen.
Eventjes doorbakken.
Nu de verse kruiden en een scheutje balsamico azijn (of rode wijn) doorheen doen.
Dit ook eventjes mengen en daarna het eiermengsel doorheen doen.
Nu 30 seconden nog even doorverwarmen (ei mag nog niet stollen) en daarna in ovenschaal overgieten.
Rest van de kaas eroverheen doen en in de oven doen totat het een mooi goudbruin laagje heeft gekregen :)

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 14:59

Gevulde courgettes uit de oven:

-twee courgettes
-gehakt
-een paprika
-blikje mais of wortel in blokjes, of andere roerbak groenten naar keuze ;)
-mexicaanse of italiaanse kruiden
-geraspte kaas

Verwarm de oven voor (150-200 graden)
Snijd de courgettes door in de lengte, en hol ze iets uit met een lepel.
Bak het gehakt rul, als het gaar is de groenten in blokjes toevoegen en even meebakken.
Maak het geheel op smaak met peper/zout, en afhankelijk welke stijl je het gerecht mee wil geven - italiaanse of mexicaanse kruiden.

Vet een ovenschaal in met wat boter of olie, leg de courgettes erin en vul/bedek met het gehaktmengsel. Strooi er flink wat geraspte kaas over, en zet het in de oven tot de courgette gaar is (zal een min of 20 zijn, ik kan het evt binnenkort even uitproberen).

Lekker met tortillachips (mex variant) of pasta (italiaanse variant).

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 01:40

Courgette-tagliatelle met geitenkaas.
-courgette
-tagliatelle
-kookroom
-geitenkaas
-olijfolie
-peper, zout & knoflook

Klik.
1. Zet een pan op het vuur voor de tagliatelle. Was de courgette en snij deze in dunne plakjes met een kaasschaaf of dunschiller.
Klik.
2. Doe wat olijfolie op een bord, roer hier wat peper, zout en knoflook (gedroogd of heel klein gesneden) doorheen. Haal de plakjes courgette hier doorheen.
Klik.
3. Kook de tagliatelle gaar. Zet een grillpan op het vuur, laat deze heet worden en bak de courgetteplakjes aan beide kanten aan, tot een bruin 'rooster'
4. Giet de room in een sauspan, laat deze op een zacht vuur warm worden. Kruid de room met zout, peper en knoflook.
5. Laat de tagliatelle uitlekken en roer deze door de room. Snij de courgetteplakjes ter dikte van de tagliatelle en leg deze samen met de tagliatelle op een bord, even door elkaar roeren voor een mooi effect.
6. Verkruimel de geitenkaas hier overheen, eventueel naar smaak nog wat peper en zout toevoegen.
Afbeelding

Het is belangrijk dat de room niet te dik is, het hoeft geen 'saus' te zijn, meer een smaakmaker. Naar smaak kunnen ook nog andere kruiden worden toegevoegd.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 11:37

Omgekeerde courgettetaart
Ingrediënten voor 4 personen
Bereidingstijd ca 50 min + rusttijd

- 600g gekookte aardappelen
- 370g courgette
- 100g bloem
- 50g + een beetje boter
- 25ml koolzuurhoudend mineraalwater
- 3g munt
- majoraan, basilicum, peterselie, zout, peper
- geraspte parmezaan
- paneermeel

Kneed een deeg van de bloem, 50g boter, mineraalwater, fijngehakte munt en wat zout.
Wikkel het deeg in plasticfolie en leg het 60minuten in de koelkast.
Beboter een lage taartvorm (19cm) en bestrooi met paneermeel en bekleed hem met een laag in schijfjes gesneden courgette.
Leg er vervolgens een laagje in schijfjes gesneden aardappel op.
Strooi wat zout & peper overde aardappelen en zet de vorm 12minuten in de oven op 180C.
Neem de vorm uit de oven en bedek de aardappels met het tot een cirkel uitgerolde deeg (3-4mm dik).
Druk het deeg goed aan en prik er wat gaatjes in.
Zet de taart nog eens 10-12 minuten in de oven op 180C.
Meng 15g geraspte parmezaan met basilicum majoran en peterselie.
Neem de taart uit de oven, keer om op een bord en strooi het kaaskruidenmengsel eroveheen.
Zet de taart voor serveren nog 2 minuten in de oven.

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 00:45

Komt de poll nog? :D

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-11 09:00