Testrecept mei: klassieke asperges the modern way

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ibbel

Testrecept mei: klassieke asperges the modern way

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-11 17:02

In dit topic kunnen de ervaringen mbt tot het uitproberen van het testrecept worden gemeld. Dit kan tot en met 10 juni.
Maximaal 2 foto's per uittester van het resultaat.
Geef een eindoordeel/rapportcijfer op een schaal van 0-10, waarbij je één cijfer voor de uitvoering (hoe makkelijk het te maken is - geef aan of je de simpele of de ingewikkelde versie hebt gemaakt) mag geven en één voor de smaak.

De voorgaande topics in het drieluik:
[VT] * nieuw! verbeterd recept!* Testrecept mei
[VT] Poll: wat wordt het testrecept?

Hieronder, om het makkelijk te maken, het testrecept gekopieerd.

Lielle schreef:
Traditioneel worden asperges met ham, botersaus en een gekookt eitje gegeten. Met dezelfde ingredienten kun je ook een heerlijk voorgerecht maken. Ik heb twee versies, voor een meer ervaren kok sjiek uitgeserveerd op bord, voor een snelle oplossing een salade die mooi in een ijscoupe kan worden geserveerd.

Afbeelding
Klassieke Asperges, the modern way - versie voor ervaren koks
Ingredienten (4 personen)
- een bakje groene aspergetips
- een sinaasappel
Afbeelding
- een klein bakje creme fraiche
- een ons mooie ham (ik had roomham en ham met asperges, maar beenham kan bv ook)
- kwarteleitjes
Afbeelding
- olijfolie om te wokken
- beetje roomboter om te bakken
- olijfolie als dressing
- peper en zout
Afbeelding

Benodigdheden
- koekenpan
- citruspers
- citrusrasp
- timbaaltjevorm (of RVS ring)
- anti-aanbakspray
- mooie borden

Bereiding
Was de aspergetips, snijd evt harde onderkantjes eraf en roerbak ze in ca drie minuten gaar in wat olijfolie gaar. Laat ze afkoelen tot lauwwarm.
Afbeelding
Boen de sinaasappel goed schoon, rasp de schil en pers de sinaasappel uit.
Afbeelding
Snijd de ham in stukjes.
Meng de ham met wat creme fraiche, sinaasappelrasp en een klein beetje sinaasappelsap tot een goed samenhangende stevige massa. Hoeveelheden is een kwestie van bekijken. Breng het eventueel op smaak met peper en zout (heb ik persoonlijk niet gedaan).
Smelt de roomboter en bak vier spiegeleitjes van de kwarteleitjes. Let op, ze zijn zo klaar.
Afbeelding
Schik ondertussen de asperges op een mooi bord, maak met behulp van de RVS-ring (evt ingespoten met anti-aanbakspray of olijfolie) een klein torentje van de hammassa en leg er daarna het spiegeleitje naast.
Afbeelding
Besprenkel het geheel met een mooie olijfolie, ik had er een met sinaasappelsmaak, wat het geheel mooi bij elkaar haalde.

Dit recept kan worden voorbereid tot het bakken van de eitjes. Bewaar de ingredienten afgedekt in de koelkast, haal de asperges bijtijds eruit zodat ze niet te koud zijn.

Klassieke Asperges, the modern way - de eenvoudiger variant
Ingredienten
- een bakje groene aspergetips
- een sinaasappel
Afbeelding
- een klein bakje creme fraiche
- een ons mooie ham (ik had roomham en ham met asperges, maar beenham kan bv ook)
- kwarteleitjes
Afbeelding
- olijfolie om te wokken
- olijfolie als dressing
- peper en zout
Afbeelding

Benodigdheden
- koekenpan
- citruspers
- citrusrasp
- ijscoupes

Bereidingswijze
Was de aspergetips, snijd evt harde onderkantjes eraf en roerbak ze in ca drie minuten gaar in wat olijfolie gaar. Laat ze afkoelen tot lauwwarm.
Afbeelding
Kook vier kwarteleitjes , laat ze schrikken en afkoelen. Pel ze en snijd ze in tweeen.
Boen de sinaasappel goed schoon, rasp de schil en pers de sinaasappel uit.
Afbeelding
Snijd de ham in stukjes.
Meng de ham met wat creme fraiche, sinaasappelrasp, wat mooie olijfolie (ik had ook weer de olie met sinaasappelsmaak) en een klein beetje sinaasappelsap tot een goed samenhangende stevige massa. Hoeveelheden is weer een kwestie van bekijken. Breng het eventueel op smaak met peper en zout (heb ik persoonlijk niet gedaan)
Schep de aspergestukjes erdoor en doe de salade in vier ijscoupes. Garneer de salade met de achtergehouden asperges en de kwarteleitjes.
Dit kan helemaal vooraf worden voorbereid, bewaar de coupes afgedekt in de koelkast tot het serveren.
(foto ontbreekt, vergeten te maken :oo )

Vegetarisch maken zal niet meevallen, je kunt het eventueel wel met gerookte zalm maken.

Lielle

Re: Testrecept mei: klassieke asperges the modern way

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 09:55

Leuk, leuk, leuk :j

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 10:02

Ah, mooi, ik ga proberen ook weer aan te sluiten. Welke versie het wordt zie ik nog wel :j .

lageveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 05:03

Waarom groene asperges ? Terwijl juist nu het witte goud in ruime mate vers aanwezig is ? En mooie (?) olijfolie met sinaasappelsmaak ? Is dat niet zoiets als: "vloeken in de kerk"?
Bovendien, je hebt toch al de rasp en het sap ?

Wil het wel proberen, maar op zeker niet met groene asperges.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 07:47

Groene omdat IMO de subtiele smaak van witte te veel overheerst wordt door de andere ingrediënten.

En de olijfolie combineert juist erg mooi, vooral in de eerste versie omdat daar bij de asperges verder geen sinaasappelsap en -rasp zit. In de salade versie is olie sowieso optioneel. Maar het is geen must, een gewone olie zal zeker ook werken.

Ik ben wel benieuwd naar jouw variant :j

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 09:20

ik moet het sowieso anders doen, ik mag geen sinaasappel :')

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 09:24

leuk topic!!

Ik hou het 9 van 10 keer bij het oude orginele recept.

Witte asperges, schillen, deze in de schillen koken met een beetje zout en evt een klein beetje bruine suiker.

Lekker met nieuwe aardappeltjes, ham, gesmolten boter en ei :9 :9 :9 :9

Of evt ham weg en met zalm, ook errug lekker :9 :9

dus morden way....niet echt, maar voor mij wel de lekkerste.
Maar ga het toch ook eens proberen met sinaasappel.
Aangezien ik 9 van 10 keer toch alles lust :o

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-11 09:46

Dit topic is overigens niet bedoeld om andere recepten te posten, behalve variaties op het uitgekozen recept. Dit is echt bedoeld om ervaringen te delen mbt het opgegeven recept.

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 09:51

oeps....
Begreep ik effe verkeerd.

Nou dan ga ik deze recepten binnekort maar eens uitproberen..... :j

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 16:00

Ik ga het van het weekend proberen, een vegetarische variant dan :D Nog even kijken wat ik ter vervanging van de ham ga gebruiken.

lageveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 20:49

Ik heb het een paar keer geprobeerd. (met groene asperges).
Bij gebrek aan creme fraiche op dat moment heb ik hollandaise saus gebruikt en ipv sinaasappel wat citroensap. Op dit moment heb ik wel creme fraiche maar geen asperges. |( Die ik zojuist tegenkwam in de super waren van een dusdanige kwaliteit dat ze maar heb laten liggen.

Het alleen roerbakken in olijfolie is me wat minder goed bevallen. De tweede keer heb ik ze eerst even voorgekookt in wat licht gezouten water, af laten koelen en pas daarna gebakken in boter/olie. Beviel me een stuk beter.

Ik ga het zeker nog eens zo veel mogelijk origineel proberen (m.u.v. het enkel roerbakken) want de combinatie is zeker de moeite waard.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 20:54

leuk om te horen. Jammer dat het roerbakken niet wilde, zal volgende keer eens goed kijken hoe lang ik het heb gedaan.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 21:07

asperges en dan vooral witte moet je idd wel even roerbakken ja, het kan niet 'erin en eruit' :)

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 22:49

Ik vond het een lekker gerecht :j Ik heb ze inderdaad wel eerst voorgekookt voor ik ze heb geroerbakt (?), niet zo lang maar daardoor werden ze net wat zachter. In plaats van ham heb ik reepjes tofu gebakken met de sinaasappelrasp en het sap gebruikt, omdat ik echt niets kon verzinnen met de creme fraiche als vegtarische variant. Smaakte goed :j

De uitvoering geef ik een 7 (aangepaste ingewikkelde versie), vanwege het roerbakken van de asperges wat even wat knutselen vereist, de smaak krijgt een 8 :j
Helaas geen foto's, was al laat & te donker :)

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 17:55

Tot wanneer kunnen we deze nog uitvoeren & verslagleggen? Ik wil nog wel nl! (geen tijd gehad eerder)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-11 18:25

Zie OP ;) Tot 10 juni.

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 22:42

Zo, vandaag heb ik "even snel" het testrecept uitgeprobeerd. Prima gelukt op topspeed, niet te moeilijk en heerlijk voorgerechtje! Die hou ik er zeker in.

Om te beginnen: de asperges. Ik had van de week uit Nederland 4 kilo witte meegenomen (die hebben ze hier in Engeland niet), lekker twee uur zitten schillen terwijl ik tennis zat te kijken. Helaas waren het vrij dunne, dus braken snel af. Maar dat was perfect om voor dit recept te gebruiken!

Afbeelding

Ik heb alles voor de zekerheid wel een paar minuutjes voorgekookt, ik heb een keer roerbakken zonder koken geprobeerd met groene asperges en dat was echt niet genoeg toen. Dus voor mij liever zo.

Het ham/sinaasappel/cremefraiche prutje. Volgende keer de ham wat kleiner snijden en wat minder creme fraiche gebruiken. Het is wat te nat uitgevallen.
Foto prutje

Roer- en bakken (kwarteleitjes kon ik helaas niet vinden):
Foto roer/bakken

En het eindresultaat:
Afbeelding

Reactie van mijn man: "dat ziet er mooi uit!" "lekker fris!" "Dat is net zoals je het altijd eet maar dan modern" (en hij had de titel dus niet gezien +:)+ )

Zelf vond ik het heerlijk. De sinaasappel maakt het geheel lekker fris. En toch een stevige bite door de hamsalade. Erg makkelijk te maken, helaas wel veel pannen nodig. Daarom voor de uitvoering een 8 en voor de smaak een 9.

Toprecept Lielle! +:)+

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 23:35

Dat ziet er goed uit, Gemske :9 . Ik wil het zondag als voorgerechtje maken, de versie met crème fraîche. Ik heb niet echt timbaaltjes of andere handige vormpjes, dus het is handig te weten dat je het niet al te vochtig moet maken :) .

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 23:51

Succes, ja ik heb uiteindelijk maar twee eetlepels creme fraiche gebruikt, misschien ook iets teveel sinaasappelsap maar dat was lekker voor de smaak. Misschien handig om te proberen de prut van het persen te gebruiken?
Qua vormpje had ik trouwens gewoon een breed limonadeglas, werkte prima bij mij.

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 11:01

Oja, dat is ook nog een idee :j . Maar als dat niet helemaal lukt maak ik het wel op met een takje peterselie en een schijfje sinaasappel oid 8-) .

Emytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 14:37

Vandaag naar de markt geweest om groene asperges te zoeken, natuurlijk heeft ineens geen enkele kraam het! Dan maar zo naar de Deen. ;)

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 18:00

Bij ons hadden ze geen kwarteleitjes en ik had geen zin om naar de grote super te rijden, dus ik doe wel iets met gewone eieren.

lageveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 01:10

Mijn hemel, dit recept brengt wat te weeg. Vandaag eindelijk een sinaasappel gescoord zonder gelijk een heel net vol te moeten kopen.
Wanneer je niet in een grote stad woont, is het lang niet altijd makkelijk om de juiste ingrediënten even te halen. Vanavond was dus poging 3.
Door het telkens ontbreken van het een en ander ga je wat verzinnen. En wat me vanavond overkwam... normaal likt mijn hondje het bord af maar nu.... nee dit is te gênant.

Zondag poging 4. Denk dat ik nu ongeveer alles in huis heb. Alhoewel, toch niet, het zal met witte asperges moeten. Lijkt me wel sterk dat het mijn toevalstreffer van vanavond gaat overtreffen.

Emytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 09:38

Was het lekker of niet?

Ik merkte dat ik toch niet zo fan ben van sinaasappel in mijn avondeten. Maar mijn verslag volgt nog.

lageveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 10:01

Emytje schreef:
Was het lekker of niet?

Ik merkte dat ik toch niet zo fan ben van sinaasappel in mijn avondeten. Maar mijn verslag volgt nog.

Zeker, en hoe ! Maar er is eigenlijk een heel nieuw recept ontstaan. Wat betreft de sinaasappel, het past er uitstekend bij maar let op: Naar mijn mening wel heel gedoseerd. 1 Sinaasappel is voldoende voor 10 tot 15 porties oftewel het kan snel teveel gaan overheersen.