Maximaal 2 foto's per uittester van het resultaat.
Geef een eindoordeel/rapportcijfer op een schaal van 0-10, waarbij je één cijfer voor de uitvoering (hoe makkelijk het te maken is - geef aan of je de simpele of de ingewikkelde versie hebt gemaakt) mag geven en één voor de smaak.
De voorgaande topics in het drieluik:
[VT] * nieuw! verbeterd recept!* Testrecept mei
[VT] Poll: wat wordt het testrecept?
Hieronder, om het makkelijk te maken, het testrecept gekopieerd.
Lielle schreef:Traditioneel worden asperges met ham, botersaus en een gekookt eitje gegeten. Met dezelfde ingredienten kun je ook een heerlijk voorgerecht maken. Ik heb twee versies, voor een meer ervaren kok sjiek uitgeserveerd op bord, voor een snelle oplossing een salade die mooi in een ijscoupe kan worden geserveerd.
Klassieke Asperges, the modern way - versie voor ervaren koks
Ingredienten (4 personen)
- een bakje groene aspergetips
- een sinaasappel
- een klein bakje creme fraiche
- een ons mooie ham (ik had roomham en ham met asperges, maar beenham kan bv ook)
- kwarteleitjes
- olijfolie om te wokken
- beetje roomboter om te bakken
- olijfolie als dressing
- peper en zout
Benodigdheden
- koekenpan
- citruspers
- citrusrasp
- timbaaltjevorm (of RVS ring)
- anti-aanbakspray
- mooie borden
Bereiding
Was de aspergetips, snijd evt harde onderkantjes eraf en roerbak ze in ca drie minuten gaar in wat olijfolie gaar. Laat ze afkoelen tot lauwwarm.
Boen de sinaasappel goed schoon, rasp de schil en pers de sinaasappel uit.
Snijd de ham in stukjes.
Meng de ham met wat creme fraiche, sinaasappelrasp en een klein beetje sinaasappelsap tot een goed samenhangende stevige massa. Hoeveelheden is een kwestie van bekijken. Breng het eventueel op smaak met peper en zout (heb ik persoonlijk niet gedaan).
Smelt de roomboter en bak vier spiegeleitjes van de kwarteleitjes. Let op, ze zijn zo klaar.
Schik ondertussen de asperges op een mooi bord, maak met behulp van de RVS-ring (evt ingespoten met anti-aanbakspray of olijfolie) een klein torentje van de hammassa en leg er daarna het spiegeleitje naast.
Besprenkel het geheel met een mooie olijfolie, ik had er een met sinaasappelsmaak, wat het geheel mooi bij elkaar haalde.
Dit recept kan worden voorbereid tot het bakken van de eitjes. Bewaar de ingredienten afgedekt in de koelkast, haal de asperges bijtijds eruit zodat ze niet te koud zijn.
Klassieke Asperges, the modern way - de eenvoudiger variant
Ingredienten
- een bakje groene aspergetips
- een sinaasappel
- een klein bakje creme fraiche
- een ons mooie ham (ik had roomham en ham met asperges, maar beenham kan bv ook)
- kwarteleitjes
- olijfolie om te wokken
- olijfolie als dressing
- peper en zout
Benodigdheden
- koekenpan
- citruspers
- citrusrasp
- ijscoupes
Bereidingswijze
Was de aspergetips, snijd evt harde onderkantjes eraf en roerbak ze in ca drie minuten gaar in wat olijfolie gaar. Laat ze afkoelen tot lauwwarm.
Kook vier kwarteleitjes , laat ze schrikken en afkoelen. Pel ze en snijd ze in tweeen.
Boen de sinaasappel goed schoon, rasp de schil en pers de sinaasappel uit.
Snijd de ham in stukjes.
Meng de ham met wat creme fraiche, sinaasappelrasp, wat mooie olijfolie (ik had ook weer de olie met sinaasappelsmaak) en een klein beetje sinaasappelsap tot een goed samenhangende stevige massa. Hoeveelheden is weer een kwestie van bekijken. Breng het eventueel op smaak met peper en zout (heb ik persoonlijk niet gedaan)
Schep de aspergestukjes erdoor en doe de salade in vier ijscoupes. Garneer de salade met de achtergehouden asperges en de kwarteleitjes.
Dit kan helemaal vooraf worden voorbereid, bewaar de coupes afgedekt in de koelkast tot het serveren.
(foto ontbreekt, vergeten te maken)
Vegetarisch maken zal niet meevallen, je kunt het eventueel wel met gerookte zalm maken.