lekker 1 persoons recepten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nagano

lekker 1 persoons recepten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-11 17:34

aan gezien dat ik allleen woon
en de kipfile en potjes groente me een beetje de neus uit gaan komen :D
door dat ik anders best veel weg gooi omdat ik het niet op krijg (door maagverkleining)
ben ik op zoek naar leuk en makkelijke receptjes voor 1 persoon
wie heeft er voor mij een lekker recept :~ !!!

groetjes nagano

ps liefst met weinig koolhydraten

Goof

Re: lekker 1 persoons recepten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 17:42

Alles wat je voor meerdere personen maakt, kan je ook voor 1 persoon maken...

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 19:25

Gewoon wat je over hebt invriezen :)

Nagano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-11 20:20

dat vraag ik niet
dat doe ik al maar dat is echt op ten duur niet meer lekker 6 keer het zelfde eten en ik heb geen plek in mijn diepvries hier voor
dus heeft er miemand leuke receptje die je voor 1 persoon kan klaar maken

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 20:36

Zoals ik al zei; alle recepten kun je ook voor 1 persoon maken als je de hoeveelheden aanpast.

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 20:40

Het testrecept van deze maand gaat over 1 persoonsgerechten, misschien kan je daar ideetjes opdoen? Ik deed toen ik alleen was vaak pasta of rijst maken met een sausje van vanalles, maar da's niet koolhydraatarm ;)
Wat wel kan is een onsje rundertartaar, 1,5 ons sperziebonen en een 1/2 blikje tomatenblokjes, knoflook en een uitje.
Uitje glazig bakken, tartaar kruiden met wat gehaktkruiden, komijn en kaneel en meebakken, als het rulgebakken is een blikje tomatenblokjes erbij en een teentje knoflook en even laten pruttelen. Op het laatst de gekookte sperziebonen erbij. Ik eet het meestal met rijdt, maar nu ik khd-arm eet, eet ik het zonder en dat smaakt ook prima :)

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 23:52

Ik maak ook alles voor 1 persoon en idd wat goof zegt, veel recepten zijn aan te passen voor 1 persoon. Wat ik vaak het nadeel vind, is dat je groente toch in grotere verpakkingen koopt en je dan vervolgens daar weer van over houdt (vaak wel een nieuw gerecht mee te verzinnen natuurlijk)

Wat ik erg makkelijk vind om voor mezelf te maken is gevulde paprika (of courgette, maar dan houd ik zelf wel een halve over, die ik wel weer ergens anders voor gebruik)
1 rode (of andere kleur) paprika
1 ui (naar smaak, ik doe een halve)
blikje mais
100 gram gehakt
Beetje geraspte kaas
Rijst

Verder kun je er nog groentes door doen die je over hebt bijvoorbeeld champignons. Kidnibonen, ook lekker

Ui aanfruiten, gehakt (met wat ketjap) rul bakken, blikje mais en andere groentes toevoegen en even meebakken. Paprika door tweeen snijden en zaadlijsten verwijderen. Vullen met het gehaktmengsel. Beetje geraspte kaas erover en 20 min in oven op 180 graden. Lekker met wat rijst en een tomatensausje (ik doe vaak gewoon wat ketchup met italiaanse kruiden)

Echt makkelijk en snel, maar zooo lekker.

Voor leuke recepten speur ik gewoon de AH site af en sla alles op wat me lekker lijkt.

Wat ik ook makkelijk vind is kabeljauwfilet met aardappels en groenten naar keuze. Kaubeljauwfilet is bij AH te krijgen in stukjes van 100 gram. Aardappels naar keuze bereid. Groenten naar keuze (ik had prei, met de vis uit de oven en een prutje van ui, champignons en tijm).
Een maaltijdsalade is natuurlijk ook zo groot en uitgebreid te maken als je zelf wilt

Er zijn zo ontzettend veel mogelijkheden. Zelfs lasagne maak ik wel voor 1 persoon.

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 09:31

Groenten alleen in grote verpakkingen? Je kan zó ontzettend veel groente juist in kleinere hoeveelheden kopen, alleen dan moet je geen voorverpakt spul kopen. Zou ik toch al niet doen, want da's behoorlijk wat duurder dan vers.
Je kan zelfs tegenwoordig kleine bloemkooltjes en broccoli kopen bij de AH, verder kan je prima sperziebonen, prei, wortelen (bij onze groentenboer kan je een bosje uitzoeken qua formaat), champignons, paprika, courgette, aubergine. Van sommige producten zal je misschien wat overhouden, maar dan kan je dat ook de volgende dag weer prima in een ander gerecht verwerken, moet je alleen een beetje plannen. En als je wel voorverpakt wil: er zijn allerlei 1 persoons verpakkingen groenten te krijgen, maar die vind ik wel heel duur.

Nagano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-11 09:39

kijk hier heb ik wat aan bedankt
ga van de week ook even bij ah kijken
als het wat duurder is maakt mij niet zo veel uit
want wat ik eet moet goed en lekker zijn
kan al wijnig op door mijn sleeve

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 09:45

Zit er geen turkse winkel bij jouw in de buurt? Daar verkopen ze de meeste groente los en is vaak goedkoper ook. Bij ons maken ze ook heerlijke salades en maaltijden.

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 09:56

Ik weet niet hoe je staat tegenover kant en klaar, maar bij ons bij de slager hebben ze ook heerlijke kant en klaar gerechten, ook dingen die je niet zo snel zelf zou maken voor 1 persoon :)

Nagano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-11 10:50

kohtje schreef:
Zit er geen turkse winkel bij jouw in de buurt? Daar verkopen ze de meeste groente los en is vaak goedkoper ook. Bij ons maken ze ook heerlijke salades en maaltijden.

ja die heben we we kan daar ook gaan kijken bedankt
Laura82 schreef:
Ik weet niet hoe je staat tegenover kant en klaar, maar bij ons bij de slager hebben ze ook heerlijke kant en klaar gerechten, ook dingen die je niet zo snel zelf zou maken voor 1 persoon :)

daar zit wel veel zout in denk ik
maar kan kijken of het iets is

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 10:51

Dat denk ik ook wel ja... Maar goed, misschien voor de afwisseling een keertje... En anders even vragen.

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 16:36

Ik vind zo'n zakje groentemix niet eens zoveel duurder dan wanneer ik alles los zou kopen.
Als ik een zakje chinese groentes koop ben ik 1,80 ofzo kwijt. Nou voor dat geld kan ik niet al die groentes los gaan kopen en ik houd dan veel over

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 18:14

Die zakjes bedoelde ik ook niet, je hebt ook die speciale 1-persoonsporties bloemkool etc :)

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 18:53

Oh die ken ik helemaal niet :P Zal er eens naar kijken. Kan soms best handig zijn misschien

Catty67

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 19:09

Misschien kan ik je wel aan wat receptjes helpen, maar dan wil ik eerst even een paar dingen weten ;) .
Hou je van vis en/of schelp- en schaaldieren zoals coquilles en gamba's ?
Heb je iets tegen knoflook ?
Vind je het een probleem om even in de keuken te staan om bv een marinade te maken ?
Allergisch ergens voor ?
Iets anders wat je echt helemaal niet lekker vindt (of juist wel erg lekker vindt)?

Fietspomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 19:16

Ik heb een heel leuk kookboekje gekocht voor mensen die op zich zelf wonen (dus voor eenpersoons maaltijden), ik zal eens kijken of er wat leuks in staat! Ik heb namelijk zelf ook het probleem dat ik vaak veel eten overhoud.. Elke dag hetzelfde eten is ook niet alles en de boel weg gooien is ook zonde... Verder heb ik ook geen goede mogelijkheid tot invriezen, ik deel een kleine ijskast op dit moment met 3 huisgenoten omdat onze 2de ijskast het begeven heeft :+.

(We eten overigens niet vaak samen omdat we allemaal totaal andere tijden hebben dus we zijn niet vaak tegelijk thuis met het eten).

Nagano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-11 19:55

DarkDreamer schreef:
Ik heb een heel leuk kookboekje gekocht voor mensen die op zich zelf wonen (dus voor eenpersoons maaltijden), ik zal eens kijken of er wat leuks in staat! Ik heb namelijk zelf ook het probleem dat ik vaak veel eten overhoud.. Elke dag hetzelfde eten is ook niet alles en de boel weg gooien is ook zonde... Verder heb ik ook geen goede mogelijkheid tot invriezen, ik deel een kleine ijskast op dit moment met 3 huisgenoten omdat onze 2de ijskast het begeven heeft :+.

(We eten overigens niet vaak samen omdat we allemaal totaal andere tijden hebben dus we zijn niet vaak tegelijk thuis met het eten).

hoi

hoe het dat boekje heb ik meschien wat aan

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 12:41

Ik moet ook voor mij alleen koken (blergh, geen lol aan...jammer dat je mijn buurvrouw niet bent :D ) en wanneer ik simpel en toch lekker en gezond wil eten, dan maak ik een courgette / doperwten soepje of een pompoensoepje (pompoen eerst lekker in de oven) en eet ik er een wrap bij met sla/tomaat/kip.... en als de kip je de neus uit komt, dan ook wel met sla, rode ui, augurk en tonijn of sla, gerookte zalm en kappertjes.

Ik moet eerlijkheidshalve wel zeggen dat ik niet zo goed weet wat veel en wat weinig koolhydraten heeft...

Fietspomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 16:12

Sorry voor mijn late reactie, maar het boekje heet 'Singlekookboek' door Marijke Sterk.
Tekst op de achterkant:
Single zijn is een way of life geworden. Je bepaalt zelf wel wat je doet en dus ook wat je eet. Soms wil je snel en makkelijk iets voor jezelf in elkaar flansen, een andere keer heb je zin om er uitgebreid werk van te maken.
Dit boek geeft hiervoor heel veel recepten, maar bijvoorbeeld ook tips om familieverpakkingen die je in de supermarkt tegenkomt in je eentje slim te gebruiken.
De eenvoudige recepten helpen je om niet te snel naar een kant en klaarmaaltijden te grijpen.
Met dit boek maak je heerlijke gerechten voor jezelf, voor familie en vrienden of voor je nieuwe vlam. Mocht de vlam toch tegenvallen, dan zijn er altijd nog de troostrecepten en - revanche - de gezond en slank recepten!

Vond het wel veel belovend klinken :+.
Tot nu toe vind ik dat er leuke, handige en lekkere dingen in staan :). Er staan zelfs cocktails in! (De antikater tips die er ook in staan zijn dan ook altijd handig :')..)
Voor de liefhebber staat er overigens ook vegetarisch eten in.

Ik heb trouwens nog ergens een heel handig kookboekje maar zou even moeten zoeken of ik hem kan vinden..

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 22:40

Zelf een salade maken!
Zakje sla, paprika, champignons en spekjes. Eet je dan twee dagen :)
Champignons en paprika in kleine stukjes snijden (ongeveer de helft van de champignons en de helft paprika. De andere helft is voor de volgende dag).
Spekjes kort in de pan en dan de champignons toevoegen.
Vervolgens wat laten afkoelen en alles in een schaal doen. Ik doe er vaak nog meergranen broodjes uit de oven bij. Die kan je eventueel ook beleggen met je salade.

Of wat ook lekker is: Hawaiiburger.
Hamburgers of tartaar bakken in een pan. Daarna op een bolletje doen, met een schijf ananas (goed laten uitlekken!). Eventueel plakje kaas bij of een sausje naar keuze, maar hoeft niet.
Daarbij nog komkommerschijfjes en aardappelsalade (vooral die combi is lekker) en klaar.

Wraps gevuld met dingen, zoals:
- maïs, gehakt, paprika in ministukjes en wat chilisaus.
- zalm, sla en kruidenkaas
- kipfilet en sla. Vooral je kip lekker kruiden met wat je lekker vindt (bijv; zout, peper en wat knoflookpoeder).

Ik haal veel gerechten van AH.nl en pas ze dan aan naar 1-persoons gerechten. Ook kan je de Wereldgerechten van Knorr (?) makkelijk voor 1 persoon maken, door bijv de helft of een derde van de ingrediënten te gebruiken.