Testrecepten thema 1 persoonsgerechten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Testrecepten thema 1 persoonsgerechten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-11 11:48

Testrecept nieuwe stijl.

In dit topic kan je al je recepten kwijt die betrekking hebben op het thema 1 persoonsgerechten.
Laat je inspireren door wat anderen er van maken en varieer daar (zo mogelijk) op door.
Als een recept je lekker lijkt en je bent de keuken ingedoken om het te maken; een verslag is van harte welkom!! (Foto's idemdito)

Een verslag van dit testrecept komt te staan in het BNB van midden maart met dank aan Brittol.
Veel plezier en eet smakelijk allemaal!!
Laatst bijgewerkt door Ods op 10-05-11 19:50, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Ontstickerd

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 11:55

Aah ik als student eet eigenlijk bijna dagelijks 1 pers maaltijden (behalve als m'n vriend er is natuurlijk, verder woon ik 'alleen')

Ik maak graag een soort van stamppot, vind ik persoonlijk erg makkelijk te maken en eet ik ook best vaak.
- uitje (bij voorkeur chalotje) en klein teentje knoflook gesnipperd in pan met wat olie 'aanzweten'.
- afblussen met longdrinkglas bouillon en direct daarbij klein gesneden aardappel (zeg maar soort van rosti snippers, ik maak zelf kleine dunne staafjes, het moet niet te dik want dan worden de aardappels niet gaar. je kookt de aardappels zegmaar in de bouillon, als die is ingekookt zijn de aardappels klaar.
(ik snij de aardappels ongeveer zo (afhankelijk van de grote): 1 keer door de helft, dan de helft op de snijkant leggen, en dan in de lengte 'plakejs' snijden, en daarna in de breedte. zo krijg je dunne staafjes. beetje lastig uit te leggen)

Dit is zegmaar de basis, hierop kan je heel veel verschillende dingen doen.
gisteren had ik: doperwten, verse tomaten, tomatenpuree, beetje kaas en wat gehakt
- met appels is ook erg lekker
- met soepgroente
Je kan oneindig variëren met de groente die je in huis hebt! ik ben niet erg dol op echte stamppot waarbij alles zo door elkaar is geprakt, dit is ook een soort van stamppot maar je hebt nog wel echt 'losse smaken', dat vind ik zelf erg fijn :D

wat ook nog erg lekker is:
- wokpan met gnochi
- volkoren macaroni met zelfgemaakte saus (met allerlei aan groenten, ook daar kan je weer vanalles instoppen)
Laatst bijgewerkt door Ilsemarie op 16-03-11 12:11, in het totaal 1 keer bewerkt

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Re: Testrecepten thema 1 persoonsgerechten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-11 12:27

Moderatoropmerking:
Graag alleen recepten plaatsen, one-liners zijn niet toegestaan in dit topic :)

Appieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 14:28

Pasta met kip-pesto

Dit gerecht maak ik geregeld voor mezelf, het is super lekker en simpel!
Wat je nodig hebt:

- Pasta (zelf kies ik meestal voor Tagliatelle of Farfalle)
- 1 bakje Boursin Cuisine knoflook & kruiden
- Groene pesto
- Kipfilet, in blokjes of reepjes
- Cashewnoten
- Olijfolie

1. Kook de pasta.
2. Bak de kipfilet in olijfolie en voeg hier als de kip gaar en bruin is eén of twee eetlepels Pesto aan toe (naar eigen smaak, ik vind wat meer meestal wel lekker maar dit verschilt denk ik per persoon), verder naar smaak zout toevoegen.
3. Voeg de helft van de Boursin cuisine toe, de rest kan je bewaren in de koelkast, het is best lang houdbaar. Je kan er ook voor kiezen de overgebleven saus in de vriezer te bewaren maar dit vind ik zelf minder lekker.
4. Als je saus klaar is kan je er nog wat cashewnoten aan toevoegen.

De saus is best machtig en dik, zelf maak ik er altijd een salade bij van een rucola-slamix met komkommer en pijnboompitjes, dat is er lekker fris bij. :)

En wat ik ook erg lekker vind:
Pangasiusfilet met groenten en rijst (eénpansgerecht)

Wat je nodig hebt:
- 1 Pangasiusfilet
- Wokgroenten (ik neem meestal een mix van champignons, prei en rode ui maar dit is wat je zelf lekker vind)
- Knoflook
- Olijfolie
- Een pak wokrijst van Lassie

1. Snij de pangasiusfilet in blokjes en bak dit met wat zout, olijfolie en knoflook in een wokpan.
2. Voeg de wokgroenten en de wokrijst toe. Van de kleine verpakking wokrijst van Lassie gebruik ik meestal de helft, de andere helft maak ik gewoon weer dicht en bewaar ik.

Ik eet er meestal kroepoek bij. :)

Twee hele simpele gerechten, maar ik vind ze zelf erg lekker en heb voor mezelf ook nooit zin om heel uitgebreid te koken.

__Martine__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 19:01

Ik vind dit wel een geslaagd recept:

Mie met kalkoen en rode paprika
Voor 1 persoon bereiding 15 min
100 g Chinese eiermie
1 eetlepel sesamzaad
1 rode paprika
100 g kalkoenfilet in blokjes
2 eetlepels zoete chilisaus

1) Kook de mie volgens de gebruiksaanwijzing op de verpakking.
2) Verhit een koekenpan zonder vet en rooster hierin al omscheppend het sesamzaad goudbruin.
3) Was de paprika, snijd hem doormidden. Verwijder zaadlijsten en snijd er dunne reepjes van. Bestrooi de kalkoenfilet met zout en peper.
4) Verhit de boter in een wok of braadpan. Roerbak de kalkoenfilet 2 minuten. Voeg de paprikareepjes toe en roerbak nog 3 minuten. Controleer of de kalkoenfilet al gaar is.
5) Schep de mie en de zoete chilisaus door het kalkoen-kipmengsel en laat het gerecht snel door en door warm worden. Strooi het sesamzaad over de mieschotel. Lekker met een komkommersalade.
Extra lekker met: gebakken champignons.

Uit het boek Kook! Op eigen benen met Fokke & Sukke

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 19:33

Klinkt lekker Ilsemarie, ik ga dat ook eens proberen.

Wat ik makkelijk vind is dat in ieder geval de ah kleine pakjes kokosmelk heeft, met een stukje vis en doperwtjes uit de diepvries, rijst en currypasta uit een potje maak ik een simpele curry.

Een ander gerecht wat niet speciaal voor een persoon is, maar handiger is voor weinig mensen dan voor veel is een aardappelkoek. Mijn favoriete manier is niet heel snel, maar zo lekker. Rauwe aardappel raspen, wat peper en zout er doorheen en dan in dunne laag in de koekenpan. Dan is het wel geduld hebben, het moet rustig garen. Op een gegeven moment omdraaien met hulp van een bord.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 22:13

Mag ik de stemmers op dit thema vragen waar ze precies naar op zoek zijn, of tegenaan lopen bij het koken voor henzelf?
In mijn ogen is het namelijk een non-thema, omdat je echt ALLES voor een persoon kunt maken, mits je de ingredienten maar aanpast. Dus waarschijnlijk zie ik iets over het hoofd ;)
Als jllie ff aangeven waar je mee zit of waar je tegenaanloopt, dan probeer ik mee te denken en leuke recepten te plaatsen!

Morfeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 10:26

Waar ik tegenaan loop is dat juist niets gebaseerd is op 1 persoon.
Ik vind het lastig hoeveelheden aan te passen, zonder dat ik bergen eten hoef weg te gooien in de week.
Lekker makkelijk en snel voor 1 persoon.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 10:54

Je kan recepten toch halveren?
Ik hou max 100gram vlees aan pp, dus kip/gehakt kun je bv in halve kg verpakking kopen en 5 porties van maken.
Diepvriesgroenten smaken heel goed, zijn goedkoop en kun je bijna per gram eruit halen, ik houd altijd 200gram groente in totaal aan.
Veel dingen vries ik ook in, bv wijn, mascarpone, gorgonzola, chilipepers, paprika, tortilla's...
Vis kun je ook per portie uit de vriezer pakken.

Rijst (30-40gram pp) en pasta (40-50 gram pp) is ook op de gram af te wegen, dingen als bonen zijn kleine potjes/blikjes van te krijgen. Of koop ze gedroogd, maar dan moet je ze laten wellen.
Aardappels heb je pond zakjes te krijgen (aardappelschijfjes kun je ook invriezen, vraag is vind je ze lekker).

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 11:27

Maar met alleen zo'n klein vriesvakje is het al snel vol met wat vlees, vis en diepvriesgroente.
Ik heb niet voor dit thema gestemd, mij lukt het wel om voor een persoon te koken. Maar het lijkt me wel leuk om meer recepten te kennen waar je even niet aan hoeft te rekenen of te bedenken wanneer je de andere helft van een product gaat gebruiken. Dat is een stukje planning, ik weet het. Maar ik had deze week weer zo'n moment dat ik ineens bedacht dat ik die dag die tweede helft van de tomatensaus moest gebruiken, dat langer bewaren niet verantwoord was.
Het zal ook wel liggen aan het gehalte potjes en pakjes dat je gebruikt bij het koken.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 12:01

Cashewnoten
Rijst
Ui
Broccoli
Ketjap
Droge witte wijn/sherry
Beetje bloem
Evt kip, maar ik vind zonder lekkerder
Knoflook, peper, zout

Cashewnoten roosteren (hoeveelheid naar smaak en of er nog kip bij is).
Broccoli voorkoken (of ontdooien).
RIjst koken.

Ui en knoflook fruiten (evt kip) en broccoli toevoegen.
Maak een papje van een beetje bloem met 1-2el ketjap dan geleidelijk 1-2el wijn toevoegen.
Voeg toe aan het geheel en net voor serveren cashewnoten toevoegen (blijven ze knapperig.)

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 15:47

ghehe dan plaats ik ook mijn lievelingsgerecht. :D en heel simpel.

nodig:
pasta (naar keuze)
cherrytomaatjes (stuk of 6/8) (kan ook met gewone tomaten, maar zit meer vlees aan dus vind cherry lekkerder)
1 of 2 teentjes knoflook
tonijn
olijfolie

het sausje maken duurt ongeveer even lang als de pasta koken, dus dan kan je mooi ondertussen doen.
oke, de saus:
verhit olie in een klein pannetje (liefst eentje die je wel kan afdekken). doe de knoflook erin en laat het even bakken. snijd de cherrytomaatjes doormidden en doe ze in het pannetje. laat het staan (met de deksel erop) en roer af en toe door. wel controleren of het niet aanbrandt, je kan er ook een heel klein beetje water bij gooien als de tomaatjes de bodem van het pannetje niet goed bedekken (niet teveel anders verdampt het niet!). af en toe even doorroeren. als op den duur er een sausje is ontstaan en de velletjes los zijn geraakt van de tomaten kan je de tonijn toevoegen (ik doe meestal een half blikje). laat dat ook even warm worden. giet de pasta af (als ie gaar is :+ ) en gooi hem in het pannetje met de tomatensaus en roer het door. en eten maar. :D ik doe er meestal ook parmezaanse kaas bij.
je kan als je het een beetje pittig wilt maken ook bijvoorbeeld chilipoeder doorheen doen (ongeveer halverwege als de tomaten al 'stuk' zijn).

dan een simpele pasta carbonara :D

nodig:
pasta (naar keuze)
1 ei
spekjes
parmezaanse kaas

kook de pasta volgens de verpakking. terwijl je de pasta maakt, kan je de spekjes alvast opbakken (doe meestal 1 zo'n bakje van zo'n verpakking met 2 bakjes). goed doorbakken, dan is het het lekkerst. doe het ei in een beker/schaaltje en klopt het. giet het water van de pasta af, zet de pan met pasta weer op het vuur en voeg al roerend het ei toe (het hecht zich dan aan de pasta). voeg vervolgens al roerend parmezaanse kaas (naar eigen smaak) en spekjes toe (nog steeds vuur aan) en klaar is het. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 16:01

Weet je hoeveel sla 200 gram is? :D
Of hoeven eenpersoonsgerechten niet gezond te zijn?

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 16:14

Sonja schreef:
Mag ik de stemmers op dit thema vragen waar ze precies naar op zoek zijn, of tegenaan lopen bij het koken voor henzelf?
In mijn ogen is het namelijk een non-thema, omdat je echt ALLES voor een persoon kunt maken, mits je de ingredienten maar aanpast. Dus waarschijnlijk zie ik iets over het hoofd ;)
Als jllie ff aangeven waar je mee zit of waar je tegenaanloopt, dan probeer ik mee te denken en leuke recepten te plaatsen!

Daar ben ik het mee eens... ik snap het thema ook niet helemaal :')
Het is misschien allemaal niet berekend op 1 persoon, maar je kunt
a) andere ingredienten kopen of ingredienten weglaten
b) voor meerdere dagen in 1x koken
c) de helft van de ingredienten nog even bewaren

Ik ga meestal voor optie b...

Morfeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 16:48

C_arola schreef:
In dit topic kan je al je recepten kwijt die betrekking hebben op het thema 1 persoonsgerechten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 17:21

*wacht in spanning af welk RECEPT Miranda nu gaat plaatsen na haar tweede niet-receptpost in dit topic*

Ik ga er eentje doen die gegarandeerd teveel wordt voor een persoon, en waar je de volgende dag een 'opvolgrecept' mee kunt maken, met je restjes als basis.

Ajam pangang op z'n Hollands en Zuurkoolsoep op z'n Chinees :+

Voor de ajam pangang:
Een kipfilet, lepel suikerstroop, volle theelepel sambal, teen knoflook, een sjalotje, Klein pakje zuurkool, twee tomaten,scheutje ketjap manis, eetlepel basterdsuiker.

Kipfilet in een goede hapjespan aanbraden met wat olijfolie. Als hij mooi dichtgeschroeid is de ketjap met basterdsuiker en sambal erbij doen en het vuur laag zetten. Dit gaat een half uurtje sudderen. Wel af en toe even roeren en keren en als de ketjap te stroperig wordt een klein beetje heet water erbij doen.

In je sauspan fruit je het gesnipperde sjaloptje aan met de geprste teen knoflook. Dan de twee toaten in stukjes erbij (al dan niet ontveld, ik doe het wel). De stroop door het prutje roeren en dan zachtjes laten pruttelen.
(ik doe er nu nog een theelepeltje gehakte chinese stemgember bij maar daar houdt lang niet idereen van)

Terwijl alles pruttelt kookje je rijst. Tegen de tijd dat die klaar is kun je je tomatensaus even met de staafmixer glad maken indien nodig. Mocht de saus je te dik zijn, dan een beetje maizena mengen met wat water, glad papje maken en dan toevoegen. Goed roeren.

Op je bordje:
Rijst opscheppen, lukje rauwe ! Zuurkool erop, daar bovenop je kipfiletje (dat je even leuk in lakjes gesneden hebt) en dan je tomatensausje. Gooi alles maar op je bord, wat over is gaat straks in een koelkastbakje. Eet smakelijk!

Volgende dag extra nodig:
Ons spekjes in dobbelsteentjes, theelepel sambal, eetlepel ketjap, klein blikje tomatenpuree.
De overgebleven zuurkool uit het pakje, knip je (jaja mooie keukentechniek) eerst in fijne stukjes. Tuurlijk kan snden ook maar ik vind het altijd erg grappig om er in te knippen :)

In je pan bak je je spekjes zachtjes uit. Klein blikje tomatenpuree erbij met de sambal en ketjap, en je geknipte zuurkool.
Nu het koelkastbakje pakken,niet verder nadenken, maar gewoon alles erin knikkeren. Inclusief de rijst dus.
Dan met wat water aanlengen tot je favoriete maaltijdsoepdikte en smullen maar!

Zo, dat was economisch koken en nog verrekte lekker ook ;)

Morfeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 17:48

Hoho, de 1e x gaf ik antwoord op jou vraag de 2e x ging dat over diezelfde vraag..en naar mijn idee had dat geen enkele toegevoegde waarde.

Ik plaats geen recept want ik kan niet koken ;)
Vandaar dat ik uiteraard de 1persoonsgerechten heb verzonnen en het nog gelukkig gekozen is ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 17:55

Nou plaats dan eens iets wat je geprobeerd hebt en wat finaal mislukt is? Kijken wij met je mee hoe het lekkerder of makkelijker kan!

Morfeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 17:57

Er mislukt niets, ik ben alleen altijd inspiratieloos.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 17:58

Die herken ik, daar hoef je niet alleen voor te eten. Rampzalig is dat he, zeker als je een week vooruit moet plannen.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 11:49

Sonja schreef:
Weet je hoeveel sla 200 gram is? :D
Of hoeven eenpersoonsgerechten niet gezond te zijn?

Bespaar je dat drama, zo gezond is sla niet (weinig voedingsstoffen) kun je beter een halve paprika eten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 12:25

I know maar "ik maak er sla bij" is een beetje het standaardantwoord hier als je mensen vraagt waarom er geen twee ons groente in hun recept zit...

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 18:22

Ik begrijp nooit zo goed dat er wordt gepsproken over "1 persoons gerechten". Alle gerechten kunnen toch voor 1 of meerdere personen gemaakt worden, ligt er maar net aan hoeveel ingeredienten je gebruikt. Je kunt gewoon alles aanpassen en maken wat je wilt.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 09:50

ik vind dit weer een non-thema, en doe dus ook niet mee. Voor 1 persoon koken is niets anders dan voor meerdere, en Sonja geeft al een mooi voorbeeld.
Maar om hier wel een on-topic reactie van te maken, een gezond 1 persoons gerecht.

200 gr spinazie (doe gerust meer) smoren in olijfolie. Uitje en knoflook fruiten, hamreepjes (of kipblokjes, spekblokjes, wat je lekker vindt) erbij. Door de spinazie scheppen en wat kookroom of boursin en/of geraspte kaas erdoor. Pasta koken en door de spinazie scheppen.

en nog twee die ik met zoeken tegenkwam (dat bedoel ik dus qua thema)

gehakt rullen met een uitje en wat knoflook. Aardappelpuree maken. Gehakt in een ovenschaal, blik doperwten erop, en afdekken met puree. Evt wat kaas erover en nog 20 minuten in de oven.

macaroni koken, hamblokjes (schouderham) en geraspte kaas (evt zelf maken) erdoor. In ovenschaal en paneermeel met wat boter erover. Nog ca 20 minuten in oven. Eten met ketchup en een simpele komkommersalade. Voor wat extra groente doe je blokjes paprika en wat prei door de macaroni.

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 17:08

75 gr pasta
1/4 pot pastasaus van de AH(naar keuze, ik vind aubergine/paprika het lekkerst)
groene pesto
kookroom van campina of creme fraiche
100 gr gehakt
100 gr champignons/paprika
0,5ui + 0,5 teen knoflook
kruiden
geraspte kaas

kook de pasta
bak de champignons droog en gaar, hierna ui+paprika toevoegen en 2 min doorbakken
bak het gehakt
wanneer het gehakt gaar is, groenten toevoegen,
saus toevoegen, flinke scheut kookroom, schepje pesto en geperste teen knoflook erbij doen. Dan doe ik er altijd nog paprikakruiden, cayennepoeder, peper en zout doorheen. Ook kun je nog italiaanse kruiden toevoegen.
Serveren met geraspte kaas.

Heerlijk!