Tips voor kids die niet alles lekker vinden!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

karijn

Tips voor kids die niet alles lekker vinden!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-11 14:55

Mijn oudste is nu 2,5 jaar oud en lust niet alles. Ik probeer dus om die dingen die hij niet graag eet, op verschillende manieren te presenteren in de hoop dat hij het dan wel zal gaan eten.
Voorbeeld: morgen gaan we witlof eten en dat behoort dus tot zijn lijstje van groente die hij niet (graag) eet. Ik ga het nu maar weer eens op een andere manier klaar maken:
Rauwe witlof, in hapklare stukjes gesneden. Met stoofpeertjes (vindt hij wel lekker!) en rauwe ham (dol op!).
Ik wil al deze verschillende manieren van niet-lekkere-dingen-toch-eten gaan bundelen in een receptenboekje voor mezelf. Als jullie nog leuke manieren hebben om kinderen aan het eten te krijgen, meld ze dan in dit topic! Wellicht helpen we elkaar er ook mee!

Tivoli

Re: Tips voor kids die niet alles lekker vinden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 15:06

Ooit eens een programma gezien hierover.
Vele dingen werden bijv verwerkt in 'cake' (worteltjes,spinazie,brocoli) of in hartige taart.
Pureren tot soep is hier ook een groot succes. (courgettesoep met croutons, preisoep,bloemkoolsoep me kaas..)

Als het echt alleen om presentatie gaat, leuke vormpjes uitsteken!

Wat bij mijn dochter (3 jaar) het allerbeste helpt: haar laten helpen.
Ze helpt met roeren, ik vraag haar of we de komkommer in blokjes of in schijfjes zullen snijden?
En omdat ze dan zelf iets heeft mogen kiezen,en heeft mogen helpen, heeft ze meer 'drive' om het op te eten.
Gelukkig lust ze veel,en ik kan haar altijd 'lijmen' met tomaat, dat eet ze liever dan een snoepje :D

stoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 15:08

Ik ben ook benieuwd naar meer tips, mijn zoontje van 2 jaar en 3 maandjes is ook een lastige eter.. Sowieso met alles, of het nou een frietje is of een prakkie, hij eet 4 happen en hoeft dan niet meer..
Ik heb echt nog niks gevonden waarbij meneer zijn bordje leeg eet.. Alleen brood en pap gaat er goed in.

moonvw

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 15:13

Een recept googlen van roergebakken witlof. Is wat zoeter dan rauwe witlof of gewoon simpel gekookt.
Spaghettisaus maak ik bv zeker wel met veel groenten maar dat pureer ik nog net niet en dan mini gehaktballetjes gebakken door je groente tomatensaus. Foetsie is de groente. Dat smullen ze hier wel weg.

Spercieboontje hielden ze hier niet van[ inmiddels wel maar dan wel met spekjes erdoor] dan maakte ik er een stampot van. Zo ook met andijvie en dan pureerde ik de andijvie ook redelijk fijn zodat de sliertjes niet in de keel blijven plakken.

Gezichtjes van het eten maken of wat ook goed werkt is mee laten helpen met koken en dan voorproeven enz. Dan laten graaien naar kruidenpotjes om het op smaak te brengen[ wel iets sturen natuurlijk] anders lust niemand het eten.

En een hele goeie is verwerken in een quiche!

Ik maakte er ook nooit zon drukte van. Als ze echt niet wilde zei ik ook wel eens jij mag absoluut niet eten dus kom maar niet aan tafel! Nou dan was het hommeles en gek genoeg ging er dan ook weer een hap extra in.
Moet zeggen dat de kids vrij veel lusten inmiddels.

En mijn jongste van vijf maanden laat liever zijn fles staan en eet warm eten liever! Omgekeerde wereld?!

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 15:21

Ik heb weleens ergens gelezen dat de smaakpapillen van kinderen, bepaalde produkten anders proeven, dan volwassenen. En dat het dan echt jakkie is.

Ik maak me niet zo druk om 'het' erin te krijgen, door die info. Mijn ervaring is, dat ze uiteindelijk dingen wel gaan eten, en net als wij, bepaalde zaken niet, zolang je maar niet alleen aanbied wat ze wel lekker vinden.
Aten we wat wat de kleine niet lustte, dan niet, fles of bord pap, stukje brood, met eventueel een vitamine tabletje.
We hebben een groot gezin, en ze lusten nu nagenoeg alles.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 16:05

Bepaalde dingen pureren en door sausen (zoals pastasaus) heen doen is altijd heel handig.
Veel groentes kunnen prima door een pastasaus of door de soep.
Deceptively Delicious is een leuk boek (helaas wel Engels) om kinderen aan de groente te krijgen.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 17:43

Mijn oudste van 4 jaar had wat moeite met eieren. Toen we pas spinazie aten, heb ik een gekookt ei in plakjes gesneden. Sommige plakjes gehalveerd en met de hele en halve rondjes een gezichtje op haar spinazieprak gemaakt (ogen, neus, mond, wenkbrauwen). Sindsdien gaan eieren erin als koek.

Rode kool (gewoon uit de diepvries) opwarmen, twee extra appeltjes erdoorheen en nog extra fijn pureren met de staafmixer. Zo gaan de ruwe stukjes eruit.

Brittol

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 18:30

Ga in iedergeval niet overal appelmoes of sauzen doorheen doen (zoals ketchup en mayo), want dan raken ze aan die smaak gewend en kunnen ze later meestal niet van het echte eten genieten.

Verder helpt leuk aankleden meestal wel :j

moonvw

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 23:59

Brittol schreef:
Ga in iedergeval niet overal appelmoes of sauzen doorheen doen (zoals ketchup en mayo), want dan raken ze aan die smaak gewend en kunnen ze later meestal niet van het echte eten genieten.

Verder helpt leuk aankleden meestal wel :j

Dat ben ik direct met je eens dat van de appelmoes! Zo'n smaak verpester! :r

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 00:13

Mijn kinderen doen er minstens een uur over om hun bord leeg te krijgen.
Pureren gaat wel goed.
Ik beloon ze met noten: cashew, walnoot. Ook nog eens supergezond!

Prakkies opscheppen met een ijslepel

Stukjes vlees of groente aan een sateprikker rijgen
Zelf eten laten kiezen- binnen de gezonde regels-

Als ze een keer echt niet lusten, prop ik het er niet in. Dan geef ik wel een extra keer fruit.

Ik lust zelf ook bijna niks......

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 00:16

zelf dingetjes laten groeien
zoals tomaatjes ed

schijnt te werken ..

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 00:16

Witlof is ook vies := Kan je hem niet i.p.v. witlof een andere groente geven? Bespaart vast een hoop gezeur haha. Anders inderdaad gewoon in iets 'verstoppen' :Y) Maar wie ben ik, als 13-jarige die niks lust (:

iklieftponys

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 00:33

Bij de buren hebben ze een 3-jarig meisje.
Ze is helemaal weg van mijn shetlandertje, en komt ongeveer 3x per week "rijden en verzorgen" met die shet (en ik erbij natuurlijk) maargoed;

Als ze iets niet lust dan zegt die moeder:
pfff... wat is dat nou? lust je dat niet?
en dan dat meisje:
nee.
moeder:
wat raar! ik dacht dat jij gek was op Pipo (de shet) en dit is zijn lievelingseten,
hij zal het wel niet zo leuk vinden dat jij dit niet lust.
dochter:
maar ik lust het wel! en hap hap naar binnen gaat het eten. haha

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 14:48

Als je aan de dressing van de witlof nog wat honing toevoegt gaat het misschien nog beter, maakt het lekker zoet.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-11 10:02

Nope, de witlof ging er op mijn nieuwe manier niet in...de stoofpeertjes vond hij lekker. Hij vindt witlof gewoon niet lekker. Gek, toen hij 1,5 jaar was, at hij het wel. Gekookt met appeltjes...

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 15:02

iklieftponys schreef:
Bij de buren hebben ze een 3-jarig meisje.
Ze is helemaal weg van mijn shetlandertje, en komt ongeveer 3x per week "rijden en verzorgen" met die shet (en ik erbij natuurlijk) maargoed;

Als ze iets niet lust dan zegt die moeder:
pfff... wat is dat nou? lust je dat niet?
en dan dat meisje:
nee.
moeder:
wat raar! ik dacht dat jij gek was op Pipo (de shet) en dit is zijn lievelingseten,
hij zal het wel niet zo leuk vinden dat jij dit niet lust.
dochter:
maar ik lust het wel! en hap hap naar binnen gaat het eten. haha

_O-
Dat is een goeie! Dat moet ik onthouden. ;) Mijn dochter is gek op mijn paardje... dus wie weet. ;)

Dat van die appelmoes ben ik mee eens, maar hier is het wel 9 van de 10 keer: of met appelmoes wél eten, of zonder appelmoes niets eten... dan is de keuze wel snel gemaakt. Ik doe dan maar 2 kleine eetlepels er door heen, dus niet teveel. En ook niet alle gerechten, maar soms is het kiezen tussen twee slechten. En dan vind ik: als ze maar eten, een belangrijke factor om het wel te doen. Ik moet zeggen dat we pas later de appelmoes hebben ingevoerd hier. In het begin zo lang mogelijk uitgesteld, maar sinds een jaar is het gewoon (helaas) vaak een vast ingrediënt van de maaltijd. Maar goed, wij kregen het ook vaak standaard en aten het overal doorheen, terwijl ik nu er niet aan moet denken en ik eet praktisch alles. Dus het is niet gezegd dat je ze dan verpest.

Witlof en spruiten is gewoon iets wat kinderen van nature bijna altijd vies vinden. Hun smaakpupillen zijn nog anders dan bij volwassenen en dan zijn dit soort bittere groente echt niet te pruimen voor ze. Is gewoon vanuit de natuur zo bepaald. ;) Dus probeer het niet met allerlei foefjes, deze groente leren ze pas op latere leeftijd waarderen en eten. ;)

Mango_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 17:18

En witlof gewikkeld in een plak rauwe ham, dan gewone ham en vervolgens een paar plakken kaas en dat voor twintig minuutjes de oven in? :) Dat is de enige manier waarop ik witlof lust en het dan ook écht enorm lekker vind. Wat we vroeger wel deden wat de kern eruit snijden, die is zo bitter.
Gezichtjes of plaatjes van eten was hier ook altijd een succes, vooral met mijn zusje. Mijn vader zat soms tijden te prakken en te vormen om er vervolgens een paard van te knutselen en dan was het opeens een stuk aantrekkerlijker.

Wat bij mij iig enorm averechts werkte was dwingen tot eten, dus aan tafel blijven(ik heb soms van 6 tot 8 aan tafel gezeten) tot het bord leeg is. Toetjes was ik ook niet gevoelig voor dus het argument 'geen leeg bordje, geen toetje' ging voor mij niet op.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-11 08:32

Rauw, gekookt, geroerbakt...Hij vindt witlof gewoon niet lekker.
Wie heeft nog leuke suggesties voor de volgende groenten:
Spinazie, boerenkool (gaat heel af en toe wel naar binnen met zilveruitjes), andijvie, bloemkool?

Ik heb de appelmoes gebruikt om iets naar binnen te krijgen. Het heeft gewerkt en nu eet hij zelfs al veel groente zonder appelmoes. We hebben de appelmoes gewoon afgebouwd en dat werkt.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 09:24

Spinazie door de pasta met wat hamblokjes ofzo kan erg lekker zijn en het wordt dan ineens op een andere manier aangeboden.
Hoe krijgt hij de andijvie nu gewoon los of door de stamppot?
Zelf vind ik andijvie ook niet zoo lekker maar kook het een minuutje of 10 en gooi het met wat spekkies door de stamppot en ik vind het heerlijk.
Boerenkool zelfde verhaal, los op mijn bord krijg ik nog geen hap weg maar door de stamppot geen probleem.
Bloemkool lust ik na al die jaren nog steeds niet dus daarvoor geen suggesties.

Brittol

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 09:25

Oke, nou dat afbouwen met appelmoes is dan wel goed :j
Zei het eigenlijk alleen maar omdat ik een vriendin at die echt ALLES met appelmoes at. (Maar dan ook echt alles. Hamburger, kip, worst, aardappels, groente, burrito's, spaghetti) :=

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 11:27

Boerenkool gewoon lang koken (uurtje) en dan pureren met de staafmixer.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 11:34

spinazie in puree met (appelmoes en) spekblokjes
boerenkool ook in puree zou ik denken of gestoofd met wat boter...

witloof: heel fijn snipperen en de kern wegsnijden een appeltje fijnsnipperen en wat mayo erdoor (eventueel een beetje suiker of honing en/of rozijntjes)
of grof snipperen en stoven met kandijsuiker... zo heb ik het vroeger leren eten...

bloemkool, geen idee, ken ook geen andere manier dan rauwe roosje om te dippen of gekookt in bechamelsaus

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 11:39

Bloemkool ben ik zelf gek op, helaas eet ik het heel weinig omdat mijn man ervan gruwelt. De kids lusten het ook. Lekker met rabarber. Rauwe witlof is inderdaad lekker. Zoals Petitparis het klaarmaakt, zo eten wij het nog weleens met patat. Als je een wat minder vette variant wil, kun je de mayo voor de helft vervangen door magere kwark. Je kan er ook manderijntjes uit blik er nog doorheen doen.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-11 10:46

Spaghetti met appelmoes? :?
Boerenkool, andijvie en spinazie hoef ik nu niet eens op zijn bord te doen. Dan zegt hij gelijk al "lussik nie".

Dat pureren kan ik nog wel eens proberen. Voor de jongste sta ik sowieso nu alles te pureren...

De groente door de pastsaus heen doen werkt prima maar meneertje ziet feilloos dat er soms ook spinazie in zit en dan wil hij niet...
De groente in de lasagne werkt ook.

Lekker recept voor kinderen:
Sperzieboontjes even blancheren in kokend water. Dan in een ovenschaal met kleine tomaatjes. Kaas erover en in de oven tot er een krokant kaaslaagje opzit. Dat vindt meneer heerlijk (en wij ook!).

Linsey1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 10:42

Welke groenten vind hij wel lekker?

Ik ben gek op maiskoekjes (ook moeilijke groente-eter), is met een basis van water, bloem en ei, en dan bakken in een koekepan met hete olie, maar dit kan prima met andere groenten. Courgette, paprika, wortel, bleekselderij, etc. Als je het recept wil hoor ik het wel :)