Testrecepten thema december: kerstrecepten met een twist

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Fnanne

Testrecepten thema december: kerstrecepten met een twist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-10 19:57

Testrecept nieuwe stijl.

In dit topic kan je al je recepten kwijt die betrekking hebben op het thema typische kerstrecepten met een twist.
Laat je inspireren door wat anderen er van maken en varieer daar (zo mogelijk) op door.
Als een recept je lekker lijkt en je bent de keuken ingedoken om het te maken; een verslag is van harte welkom!! (Foto's idemdito)

Een verslag van dit testrecept komt te staan in het BNB van midden januari :) met dank aan Brittol.
Het thema voor de maand januari wordt hier bedacht: [VT] Brainstorm voor het testrecept januari.

Veel plezier en eetsmakelijk allemaal!!

blackpegasus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 17:06

Een voorgerechtje:

Gevulde kerststerren:
Nodig:
bladerdeeg
rode en groene paprika
ui
kip of gehakt
kruiden naar smaak
kruidenboter.
geraspte kaas
uitsteker in stervorm (of als je crea bent zelf een ster snijden)

Bereiden:
Maak van de bladerdeeg mooie sterren en leg ze in de oven (bereiding staat op het pakje ;))
Als de sterren gerezen zijn dan snij je er een gat in aan de bovenkant zodat er een bakje ontstaat.
Rul het gehakt of bak hele kleine stukjes kipfilet in de pan met kruiden naar smaak.
Bak daarna de stukjes kleingesneden rode en groene paprika;s en gesnipperd uitje mee.
Als alles klaar is vul je de bakjes met het gehakt/kipmengsel en daarop een klont kruidenboter.
Daarna wat geraspte kaas erover, dekseltje er weer op en nog even in de oven tot de kaas gesmolten is.
Door de rode en groene kler paprika ziet het er extra kerstachtig uit.

eet smakelijk

Brittol

Re: Testrecepten thema december: kerstrecepten met een twist

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 21:39

Aah mooi, nieuw topic! :)
We moeten het kerstmenu hier nog opstellen, dus jullie krijgen het snel te horen :))

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 21:56

slaat met een twist opdat het een opmerkelijke combi oid moet zijn?
Bovenstaand recept bv lijkt me wel lekker, maar zie er geen twist in of vat ik het anders op?

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 20:01

Mja, zit hier inspiratieloos en met de handen in het haar voor kerstdiner dag 1.
Voorgerecht wordt witlof/brie-soep op verzoek van mams. Zonder twist, is puur zoals het is.
Maar daarna... :?
We dachten aan Hollandse kost: spruitjes, stoofpeertjes, puree/kroketjes, vlees met wijnsaus incl. spekjes/ui/appel.
Dessert? Geen idee... (mis hier de hysterisch rondrennende smiley)
Kom op met die recepten! :o

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 13:58

Wij gaan een dag gourmetten, daar kan ik zo niet echt een twist bij bedenken... En de 2e dag kookt mijn moeder, geen idee wat ze gaat maken, wordt meestal pas op de valreep bepaald ;)

Maar goed, als andere mensen leuke gerechten hebben, wil ik die best op een andere dag uitproberen :D

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 16:12

Laura, ook met gourmetten kun je leuk uitpakken, snij tilapiafilet in stukjes, doe er wat salie, citroensap, peper op en wikkel in een stukje ham. Evt in het raclettepannetje een scheutje wijn... Heb nog wel meer ideeen, maar nu ff geen tijd

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 19:49

Normaal hou ik ook wel van aparte recepten, maar we eten nu met mn zwager en schoonmoeder. Beide geen fijnproevers en mn zwager ook nog eens een óntzettend moeilijke eter. Gewoon vlees lust ie dan weer wel. Dus dan vind ik het een beetje zonde van de moeite :o Misschien dat we met oud en nieuw ook gaan gourmetten, maar dan met zn tweeeen. Dan ga ik wel lekker experimenteren :D

Brittol

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 21:37

1e kerstdag doen we een gigantische Indonesische rijsttafel en 2e kerstdag doen we het op z'n Nederlands, kijken wat voor twist we daaraan kunnen geven! :))

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 00:45

Laura, zoek eens op mijn naam en gourmetten. Dan vind je een waslijst met dingen die je op tafel kunt zetten, zodat je zowel culinair kunt prutsen maar ook gewoon een stuk vlees kunt bakken.

Ik blijf het overigens een raar thema vinden, maar ik ga er eens mee aan de slag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 12:00

MarvanTom schreef:
Mja, zit hier inspiratieloos en met de handen in het haar voor kerstdiner dag 1.
Voorgerecht wordt witlof/brie-soep op verzoek van mams. Zonder twist, is puur zoals het is.

Mag ik het recept van de witlof/brie-soep? Klinkt erg lekker :9 en kan niks vinden als ik Google (wel witlof-soep).

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 12:11

Ik versta onder de twist dat er een aparte maar luxe smaakcombi toegepast kan worden. Bv mangocarpaccio met basilicumlimoendressing en quenelles van mascarpone

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 11:57

Ffortuna schreef:
MarvanTom schreef:

Mag ik het recept van de witlof/brie-soep? Klinkt erg lekker :9 en kan niks vinden als ik Google (wel witlof-soep).

Natuurlijk mag dat. ;)
Van het weekend gaan we 'proef maken' en ik zal wel noteren hoe en wat.
Ventjelief is ex-kok, dus die heeft het in zijn hoofd en (nog) niet op papier... Daar ben ik dan weer voor! :D

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 12:44

F_Orumster schreef:
Ik versta onder de twist dat er een aparte maar luxe smaakcombi toegepast kan worden. Bv mangocarpaccio met basilicumlimoendressing en quenelles van mascarpone

dat klinken voornamelijk als moeilijke woorden die je voor galgje kan gebruiken :+

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 15:53

Nouja vandaar de twist, het is eenvoudig te bereiden maar aparte smaken bij elkaar.

prinero

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 20:21

Pfff kan 't niet eens uitspreken.. Doe mij maar een goede zelfgemaakte taart, zelfgemaakt ijs of een home-made tiramisu :)

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 14:19

Ik ben ook benieuwd naar het recept van de brie- witlofsoep :)

Dit jaar hoeven wij alleen aan te schuiven, ik weet zeker dat mijn pa recepten met een twist maakt, maar meestal geeft hij het menu niet vrij tot kerstavond zelf.

Wat bij mij vorig jaar in de smaak is gevallen is brood in de vorm van een kerstboompje.
Gewoon witbrood kopen en er met een scherp mes een vormpje in snijden.
Dit kan je evt van te voren maken en voorzichtig in de vriezer doen (en de restantjes in de kaasfondue :9 ) en op de avond zelf in de broodrooster.

Je kan ook met een uitsteekvormpje een boompje maken, maar die had ik niet voorhanden.

Brittol

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 15:31

Nou, de recepten van 1e kerstdag, de indo-rijsttafel:
Zo, eindelijk wat tijd gehad om wat te typen. Dus hier een beetje onze standaard gerechten:

Rendang:
1 kg Rundvlees
1 blok santen
2 uien
4 tenen knoflook
Sambal
½ tl koenjit
1 a 2 tl laos
4 kemirinoten
2 tl djahe
1 tl sereh
3 salam bladeren
2 djoeroek poeroet bladeren
Bouillon, vocht
Zout en peper naar smaak

Uien en knoflook fijnsnijden. Vlees ook in blokjes snijden.
Uitjes en knoflook in boter aanfruiten, daarna alle kruiden erbij gooien, dit even goed aanbakken. Daarna gooi je het vlees erbij met een flinke plens vocht, alles moet onder water staan. Doe daarna de santen erbij en laat dit sudderen tot het vlees klaar is (deksel eraf laten!)
Vocht moet behoorlijk ingekookt zijn.

Sambal goreng boontjes
1 kg rundvlees
(diepvries) sperziebonen, ongeveer 400 gram, meer is optioneel.
2 uien
3 knoflook
Trassie
2 maggi blokjes
1 tl sambal
2 salam bladeren
Scheutje santen
3 djoeroek poeroet bladeren
1 tl sereh
2 tl laos
2 a 3 tomaten

Vlees als eerst gaar koken.
Als het vlees gaar is gekookt, in dobbelsteentjes snijden.
Uitjes en knoflook fijnsnipperen. Dit + de kruiden aanfruiten in boter. Dit goed bakken en daarna de diepvries boontjes erbij doen.
Dit even doorscheppen en daarna het vlees erbij doen + water/bouillon en de maggi blokjes.Vervolgens snijd je de tomaten in partjes en doe je ze erbij. Daarna de santen erbij doen en een half uurtje laten koken/sudderen tot de boontjes gaar zijn.

Atjar Tjampoer
Bloemkool
Sperzieboontjes
Tauge
Komkommer
Winterpenen
3 uien
4 knoflook
3 tl koenjit
2 tl gember
2 tl sereh
6 kemirinoten
2 a 3 volle eetlepels mosterd
3 salam bladeren
Scheut Azijn
Stuk palmsuiker
Zout naar smaak

(Ik raad je aan om de groentes als eerst heel even voor te koken, zodat ze wel gaar zijn. Maar niet te lang, want ze moeten wel knapperig blijven. Komkommer en taugé hoeven niet).
Uitjes en knoflook fijn snijden en dit aanbakken in olie of boter met de kruiden. Als dit goed aangebakken is doe je de mosterd, azijn, suiker en de bladeren erbij en bak je het nog even door. Daarna doe je alle groentes erbij en schep je alles goed door elkaar, komkommer en taugé op het laatst! Bak dit even tot je alles op gewenste ‘gaarheid’ hebt en laat het daarna afkoelen. Lauw of koud is dit gerecht erg lekker!

Gado gado
Sperziebonen
Bloemkool/kool
Tauge
Komkommer
Hardgekookte eieren
Spinazie

Saus:
Pindakaas
Trassie
Ketjap
3 tenen knoflook
1 a 2 tl sambal
2 salambladeren
Sap van 1 lemoen

Groentes allemaal gaar koken, maar moeten nog wel bite hebben. Eieren koken.
Alle groentes in laagjes in een schaal leggen, volgorde mag je zelf bepalen, eieren moeten wel bovenop.
Knoflook fijnsnijden en samen met Trassie en de sambal aanfruiten in boter.
Dit even aanbakken en vervolgens doe je er 3 a 4 flinke eetlepels pindakaas bij. Laat dit op zacht vuur even smelten en meng dit goed door elkaar.
Doe er daarna wat heet water bij (belangrijk dat het heet is, anders gaat het schiften) tot gewenste dikte van de saus. Laat het niet koken, alleen verwarmen!
Daarna doe je een scheutje ketjap, lemoen, zout en de salambladeren erbij en laat het even 5 minuten opstaan.
Giet de saus over alle groentes heen.

Kerrie van kip met boontjes

800 gram kip
2 grote uien
2 teentjes knoflook
Trassie
3 tl laos
2 tl djahe
4 kemirinoten
2 tl sereh
4 tl koenjit
3 tl ketoembar
4 salam bladeren
4 djoeroek poeroet
2 a 3 tomaten
1 a 2 tl sambal
Santen
Pak diepvries boontjes

Kip bij voorkeur gaar koken en daarna plukken, bouillon wel bewaren!
Uien en knoflook fijn snijden. Dit samen met de kruiden aanbakken in boter. Daarna de boontjes erbij doen en de hele boel omscheppen. Vervolgens doe je de kip erbij en de tomaten en schep je de hele boel weer om. Daarna doe je er de bouillon van de kip bij en santen. Laat dit even sudderen tot de boontjes klaar zijn en er niet te veel vocht meer inzit.

Babi Ketjap
Kilo hamlappen
3 uien
2 knoflook
3 a 4 tl gember
Heeel veel ketjap
Zout naar smaak

Hamlappen in blokjes snijden.
Uien en knoflook fijn snijden en samen met de gember aanbakken in boter.
Daarna de hamlappen erbij doen en heel veel ketjap. Mischien nog een beetje vocht erbij, maar doe dit pas op het laatst anders wordt het vlees gaar gekookt.
Deksel op de pan en een half uur laten sudderen tot het vlees gaar is.

Semoer Djawa
Kilo Rundvlees
Sambal
3 uien
3 knoflook
Trassie
4 tl laos
2 sereh
2 djinten
Flink wat ketjap
4 tomaten
4 salam blad
Zout naar smaak.

Vlees als eerst gaarkoken. Daarna het vlees in blokjes snijden. Bewaar het kookvocht van het vlees.
Uien en knoflook fijnsnijden en aanfruiten in boter samen met de kruiden, sambal, trassie.
Daarna het vlees erbij doen en omscheppen. Vervolgens doe je er flink wat ketjap bij en de tomaten (in stukjes gesneden). Daarna doe je de bouillon van het vlees erbij en laat het maar even doorkoken. Moet uiteindelijk maar een beetje vocht overblijven.

Menu van 2e kerstdag en recepten komen later wel :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 11:33

Ik ben eerlijk gezegd zoekend naar tips van iedereen die op dit thema gestemd heeft want ik kan er zelf helemaal niets mee om wat te bedenken :o
Recepten als de rijsttafel hierboven zijn hartstikke leuk maar hebben imo niets met "kerstrecepten met een twist" te maken :?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 11:47

idem hier. Ik zit te denken aan klassieke kerstgerechten, net een beetje anders, en omdat we iig bouillonfondue eten, zullen dat wsl hapjes met traditionele kerstingredienten worden. Bv kalkoenrolletjes gevuld met cranberries en spek, en een (pompoen)soepamuse.

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 14:35

Ik vind het een lastig thema, ik heb niet zo veel ervaring met traditionele kerstingrediënten en al helemaal niet met twist daarmee.
Het enige receptje wat ik ken dat hier nog een beetje op zijn plek is, is dit receptje voor tomaatjes gevuld met zalmpate.
http://www.ah.nl/recepten/recept?id=307076

Brittol

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 16:42

Tja, ik weet het allemaal ook niet zo goed, heb hier namelijk ook niet op gestemd.
Een typisch kerst recept verschilt volgensmij per familie en zo zal het ene recept met een 'twist' heel normaal zijn voor de ander.
Nu dacht ik, een Indo-rijsttafel is niet heel gebruikelijk met kerst, dus kan geen kwaad om hier toch wat neer te zetten? Aangezien niemand anders dat echt doet.
2e kerstdag hebben we voor ons wel een traditioneel kerstdiner, maar of daar nou een twist bij zit? Mischien voor bepaalde mensen wel, maar ik heb geen flauw idee.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 16:51

Dit wordt mijn kerstmenuutje 2e kd. (tiramisu gaat in een luxe bolvorm.

Amuse:
stukje stokbrood met gorgonzola en perencompote. Ook gegarneerd met deze compote

koud voorgerecht:
tomaat gevuld met roomkaas (of mozarella) met bieslook, dan een laagje fijngehakte olijf, dan weer de kaas en evt een knoflookcrostini. Garnering: tomaat met opening naar beneden, sprietje basilicum erin (gaatje prikken) en partje eruit snijden zodat je een leuk inkijkje krijgt.

Warm voorgerecht:
tomaten cremesoep met basilicum (mooi effect met creme maken)

Tussengerecht:
Vierkant courgettepakketje met paddenstoelenrisotto (garneren met de kleinste champignonkwartjes en olijfolie of truffelsaus)

Hoofdgerecht:
Stuffed chicken legs gevuld met oa pistaches en omwikkeld in bacon/rauwe ham, geserveerd met marsalasaus (gegarneerd met deze marsalasaus en pistache)

Dessert:
Tiramisu (met marsala en misschien lichter maken door mascarpone met kwark of yoghurt te mengen?)

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 17:33

Nou, dat recept voor die witlof-briesoep is niet gelukt... -O-
De soep dan weer wel! :9
Tja een kok doet dat op gevoel en het oog. Sowwie...

Als iemand er iets aan heeft:
Wat blaadjes witlof koken, kookvocht in laten koken, los daarvan bouillon maken met bouillonblokje.

Bij de boter voor de roux fijn gesnipperd uitje meefruiten.
Uitje eruit, roux maken.

Gekookte witlof klein snijden, roux en bouillon bij elkaar doen zodat het een mooi glad soepje wordt.
Witlof erdoor heen, blokjes brie toevoegen, zonder korst.
Scheutje room erbij, als garnering fijngesneden witlof bovenop.
Op smaak brengen met versgemalen peper/zout.
Ik bedacht me net dat gekruimelde uitgebakken spekjes ook nog bovenop kunnen.

Succes... :o

Emytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 22:05

Ik moet ook zeggen dat ik niets kan met het thema. Wij eten hier gebakken camembert met stroop en tijm uit de oven. Daarbij geef ik stukjes appel en ananas om in de kaas te dopen. Daarnaast broccolipuree en als toetje pavlova.