Wat eten met een beugel?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Isabonny

Wat eten met een beugel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-10 17:22

Mijn dochter heeft sinds maandag een vaste binnenbeugel.
Uiteraard heeft ze er erg veel last van (zoals zovelen).

Ze was altijd al een klager met eten op gebied van vlees dat in haar ogen te hard is en ze zogenaamd niet gebeten krijgt :Z . En dan heb ik het dus over gewoon kotelet, niks te hard of taai, want daar hou ik zelf ook niet van. Ik heb het het liefst nog wat smeuig.
Maar nu is het dus helemaal een ramp.
Ze eet helemaal niks!
Vanmorgen 1 beker chocomel en 1 cm uit het bakje yoghurt geslurpt %) .
Gisteravond de kip aan hele kleine stukjes gesneden (echt heel klein, was net gehakt) en nog niks ervan eten, alleen appelmoes. Van pure ellende heb ik haar maar 2 kleine Mona toetjes gegeven, zodat ze tenminste wat calorien binnenkrijgt, want ze is al zo'n magere lat.
Gistermiddag heeft ze wel 8 knakworstjes naar binnen gewerkt (waarna ze zat te klagen dat het vlees overal in haar beugel vastzat :P ) en een halve kop erwtensoep die ze....opgelikt! heeft }:0 .
Vanavond maak ik tomatensoep.

Maar ik kan haar toch niet alleen maar zachte dingen te eten geven?
Ze moet uiteindelijk toch ook zeker weer een stukje vlees kunnen eten?
Vanavond heb ik quorn met sla en frieten.
Ook niet ideaal natuurlijk die frieten, maar ik ben benieuwd of ze die wel eet }> .

Chinees (Nasi met zachte kip) lukte haar de 2e dag nog niet.
Haar tong doet nl. pijn van de banden die achter om haar tanden zitten. Hierdoor doet slikken ook pijn, want dan gaat je tong op en neer (langs die banden uiteraard).

Wie heeft wat eettips om het haar niet al te moeilijk te maken de eerstkomende tijd, maar waarmee ze toch voldoende energie mee binnen krijgt. Want het heeft ook geen nut als ze zometeen voor pampus ligt omdat ze zo weinig eet.

Ik zat zelf te denken aan lasagna.
Ze heeft nu naar school kwarksnacks mee.
Ik heb ook nog yoghurt in zo'n knijpding, maar ik kwam er dus nu achter dat ze geen vruchtenyoghurt lust :P . Dus dat valt af.

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 17:24

Gewoon een plaatjesbeugel? Niet aanstellen en eten! Heb zelf ook zo'n ding gehad, en ja het doet pijn, maar als je alleen maar yoghurt etc eet blijft de druk er alleen nog maar langer op zitten. Heb zelfs een tijdje een veer op m'n beugel gehad (waar dus niet na 2 dagen de druk af gaat, die blijft trekken) en je kunt echt PRIMA alles eten met zo'n ding. Alleen een beetje uitkijken met grote harde dingen bijten (appel) anders wil er wel eens een plaatje afbreken.

Edit; Als ik naar de orthodontist was geweest at ik daarna altijd een hard bolletje (kaiserbroodje) met wat beleg. Ga je even kapot van de pijn, maar ben je wel van het ergste af :j.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 17:26

Aardappels, vlees en groente samenvoegen, flinke scheut jus en dan in de keukenmachine of pureren met de staafmixer. Vooral aardappels/spinazie of rundvlees/aardappels/rode kool is een goede combinatie daarvoor. Dat heb ik de eerste week dat ik een beugel had veel gegeten en ik kon na een paar dagen wel wat zachts weer kauwen, als het maar niet teveel kracht kostte.

Het trekt weg die pijn, maar de eerste dagen kan je niet van haar verwachten dat ze (hardere) dingen gaat kauwen, dat is absoluut niet realistisch :n

Ilsemarie

Re: Wat eten met een beugel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 17:29

ik heb ind e eerste dagen vooral het volgende gegeten... het ziet er vies uit maar het is zooo lekker!

aardappelpuree + doperwtjes (staafmixer erdoor!) + geraspte kaas. Dat alles door elkaar mengen en opwarmen in de magnetron tot het goed warm is.
Het is echt lekker alleen wel gifgroen van kleur, maar lekkerrrrr!

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 17:30

Toen ik een beugel had heb ik de eerste 2/3 dagen op yoghurt en soep geleefd (op 't laatst doopte ik wel wat brood in de soep). Al mijn tanden zaten los in mijn mond, eten ging écht niet ;) heb 't gewoon rustig opgebouwd, daarna heb ik met aandraaien eigenlijk ook nooit meer last gehad. :n Fijn voelde het natuurlijk nooit. :+
Maar die eerste dagen waren het ergst :j mijn tanden stonden ook in één dag ineens in een perfect recht, alleen alles hing los, pijnlijk wiebelend... :P

Overigens deed zelfs iets zuigen uit een pakje ontzettend veel pijn, zo los hingen m'n tanden. :=

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 17:31

Spagetti.
Kun je zo lekker makkelijk naar binnen slurpen :P

Of wat Plien hierboven zegt, even het eten pureren.

Ben er ook mee eens dat harde dingen eten niet realistisch is.
Heb zelf 2 weken echt ontzettend last gehad voor ik weer wat zonder pijn kon eten.

louiisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 17:35

ik moet ook eerlijk zeggen dat ik de eerste week zo'n last ervan had. Ik begon de dag met een kop warme chocomelk en dan pas s'avonds weer wat at als dat lukte meestal werd dit dan pap... Ik had ook helemaal geen trek in wat te eten omdat het simpelweg niet ging. Daarna begonnen mijn tanden eindelijk weer een beetje vast te zitten zodat ik langzamerhand weer normaal kon gaan eten. Nu bijna 2 jaar later en nog steeds een beugel voel ik er niks meer van hoor;)

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-10 17:55

Kiwipitje schreef:
Gewoon een plaatjesbeugel? Niet aanstellen en eten! Heb zelf ook zo'n ding gehad, en ja het doet pijn, maar als je alleen maar yoghurt etc eet blijft de druk er alleen nog maar langer op zitten. Heb zelfs een tijdje een veer op m'n beugel gehad (waar dus niet na 2 dagen de druk af gaat, die blijft trekken) en je kunt echt PRIMA alles eten met zo'n ding. Alleen een beetje uitkijken met grote harde dingen bijten (appel) anders wil er wel eens een plaatje afbreken.

Edit; Als ik naar de orthodontist was geweest at ik daarna altijd een hard bolletje (kaiserbroodje) met wat beleg. Ga je even kapot van de pijn, maar ben je wel van het ergste af :j.

Tja, dat kan ik wel tegen mijn dochter zeggen, maar die is behoorlijk...kkoppiggg :+ .
Die zit liever een uur te jammeren en mieren als dat ze iets moet doen/eten waar mevrouw geen zin in heeft, omdat het wat moeilijker gaat.
Ze gaat liever zonder eten naar school, dan dat ze pijn moet lijden. Ze haalt me met haar toeren regelmatig het bloed onder de nagels uit -:(- .

En dus vraag ik om alternatieven, zodat ik haar iets kan voorschotelen zonder die eeuwige strijd te moeten voeren. Want dat is echt niet leuk en het wordt er dan ook niet gezelliger op.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-10 17:57

Plien91 schreef:
Aardappels, vlees en groente samenvoegen, flinke scheut jus en dan in de keukenmachine of pureren met de staafmixer. Vooral aardappels/spinazie of rundvlees/aardappels/rode kool is een goede combinatie daarvoor. Dat heb ik de eerste week dat ik een beugel had veel gegeten en ik kon na een paar dagen wel wat zachts weer kauwen, als het maar niet teveel kracht kostte.

Het trekt weg die pijn, maar de eerste dagen kan je niet van haar verwachten dat ze (hardere) dingen gaat kauwen, dat is absoluut niet realistisch :n

Ik moet dus nodig voor een nieuwe keukenmachine gaan, want mijn staafmixer kan echt geen vlees aan :D .

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 18:02

Ja, maar je kunt echt niet gaan verwachten dat iemand de eerste week al friet kan eten. :n Zeker zelf nooit een beugel gehad?
Je tanden krijgen zo'n opdonder, ze zitten gewoon allemaal los. ;) Dat doet echt heel veel pijn, het duurt wel even voor ze weer wat vaster groeien en dan kun je wel weer normaal eten. "Niet aanstellen en eten" is misschien een optie als je tanden al vrij goed stonden en er dus niet zoveel aan de stand verandert, maar die van mij stonden in één klap recht en daardoor zaten ze zo los dat iets naar binnen slurpen al zeer deed... en ik klaag echt niet snel over pijn en ik eet veel te graag om brood ed. te laten staan. :P
Zoals ik al zei, ik heb de eerste 2/3 dagen echt alleen soep en yoghurt gegeten (en later wat brood in de soep soppen), daarna kon ik al wat meer eten.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 18:05

Isabonny schreef:
Plien91 schreef:

Ik moet dus nodig voor een nieuwe keukenmachine gaan, want mijn staafmixer kan echt geen vlees aan :D .

Dan erg klein snijden en daarna prakken met een vork!

Kan je dochter haar mond wel goed open doen en normaal afhappen van een lepel? Als dat niet gaat kan je overwegen om haar een tijdje met baby/peuter-bestek te laten eten, zo'n platte lepel en vork.

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 18:05

Ik heb wel een beugel gehad. En je kan echt wel eten de eerste week :j. Mijn twee hoektanden stonden ACHTER mijn voortanden dus aan mijn gebit moest behoorlijk wat gebeuren. Gewoon niet aanstellen en meteen eten. Hoppa :). En ja dat doet pijn, maar je gaat er niet dood aan ofzo.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 18:06

Kiwipitje schreef:
Ik heb wel een beugel gehad. En je kan echt wel eten de eerste week :j. Mijn twee hoektanden stonden ACHTER mijn voortanden dus aan mijn gebit moest behoorlijk wat gebeuren. Gewoon niet aanstellen en meteen eten. Hoppa :). En ja dat doet pijn, maar je gaat er niet dood aan ofzo.

Ik vind dit echt een rare reactie, alsof jij kan oordelen over de pijn van een ander.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 18:07

Kiwipitje, ik had het niet tegen jou, ik snap dat jij een beugel gehad hebt ;) en jij kan toch niet voelen hoeveel pijn een ander heeft. :?
Kennelijk deed het bij jou niet zo heel veel zeer, maar bij anderen misschien wel. :)
Ik ben sowieso erg gevoelig in m'n mond, maar ik geloof best dat een ander er ook veel pijn aan kan hebben... mijn broertje had er ook veel last van. :j

Overigens wordt het niet beter als je meteen eet, je tanden zitten los en dat heeft gewoon even tijd nodig om vast te groeien. Ze groeien niet sneller weer vast als je meteen iets hards gaat eten oid.
Laatst bijgewerkt door Fenrir op 11-11-10 18:09, in het totaal 1 keer bewerkt

maranx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 18:09

ik heb zelf ook een beugel ( ook bij mij deed het in het begin erg zeer!)
ja, in het begin doet het zeer maar naar een week gaat het wel weer over.
ik eet ook gewoon alles (echt alles) het gaat er wel tussen zitten maarja, dan moet je maar weer poetsen.
als je lekkere dingen wilt eten moet je dat er maar voor over hebben.....

hafjes_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 18:11

o god, ben ik blij dat ik van de beugel afben. :D

is het een blokjessbeugel? Dat was bij mij de eerste paar dagen héél gevoelig, er zitten tog opeens strakke draden + blokjes om mn tanden die maar aan het duwen en trekken zijn. Na een paar dagen kon ik alweer normaal eten.
ook met draadjes strakker zetten, even gevoelig, maar daarna at ik alles. ben ook niet speciaal anders gaan eten voor de beugel.

het vervelende met kinderen is (ik ben er heeeeeel goed in :+ ) dat alles een excuus is om eten wat je niet lekker vind niet te eten.
Eerste paar dagen lief zijn, daarna moet ze het maar gwn eten. :o

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 18:12

Ik heb ook behoorlijk last gehad mijn eerste week. ( ben een week thuis gebleven van school omdat het zo een pijn deed). Ik at de eerste week dan ook vooral veel puree enz en zacht vlees. Het deed wel pijn, maar honger was ook niet leuk. En door te eten sterk je ook wat aan dus.

Na mijn operatie kreeg ik van dat astronauteneten om toch de nodige vitamines enz binnen te krijgen. Zoiets kan je altijd bijgeven als ja bang bent dat ze niet alles binnenkrijgt van alleen pap enz

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-10 18:18

hafjes_lover schreef:
o god, ben ik blij dat ik van de beugel afben. :D

is het een blokjessbeugel? Dat was bij mij de eerste paar dagen héél gevoelig, er zitten tog opeens strakke draden + blokjes om mn tanden die maar aan het duwen en trekken zijn. Na een paar dagen kon ik alweer normaal eten.
ook met draadjes strakker zetten, even gevoelig, maar daarna at ik alles. ben ook niet speciaal anders gaan eten voor de beugel.

het vervelende met kinderen is (ik ben er heeeeeel goed in :+ ) dat alles een excuus is om eten wat je niet lekker vind niet te eten.
Eerste paar dagen lief zijn, daarna moet ze het maar gwn eten. :o

Ja, ze heeft een blokjesbeugel.

xJasmijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 18:19

ik heb ook zo'n beugel,
de 1ste week doet het egt heeel veel pijn! ( medeljiden met je dochter) maar na een weekje is het over, je moet wel even door de ;pijn heen bijten, dan doet het steeds minder pijn ;) succes!.

of door een appel bijten! dan ben je er ook vanaf! ik heb dat gedaan, je gaat heel veel pijn lijden even, maaar daarna geen last ervan ;)

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 18:23

Fiffill schreef:
Toen ik een beugel had heb ik de eerste 2/3 dagen op yoghurt en soep geleefd (op 't laatst doopte ik wel wat brood in de soep). Al mijn tanden zaten los in mijn mond, eten ging écht niet ;) heb 't gewoon rustig opgebouwd, daarna heb ik met aandraaien eigenlijk ook nooit meer last gehad. :n Fijn voelde het natuurlijk nooit. :+
Maar die eerste dagen waren het ergst :j mijn tanden stonden ook in één dag ineens in een perfect recht, alleen alles hing los, pijnlijk wiebelend... :P

Overigens deed zelfs iets zuigen uit een pakje ontzettend veel pijn, zo los hingen m'n tanden. :=

Bij mij ging het ook zo maar dan de eerste 5 dagen, daarna kon ik weer veel eten.. uiteraard niet zonder blaren. }:0

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 18:24

Lang sabbelen op een broodje werkt ook :') ik weet het nog zo goed, ik wilde zo graag eten maar het ging gewoon niet. Frustrerend. :P

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-10 18:26

Fiffill schreef:
Ja, maar je kunt echt niet gaan verwachten dat iemand de eerste week al friet kan eten. :n Zeker zelf nooit een beugel gehad?
Je tanden krijgen zo'n opdonder, ze zitten gewoon allemaal los. ;) Dat doet echt heel veel pijn, het duurt wel even voor ze weer wat vaster groeien en dan kun je wel weer normaal eten. "Niet aanstellen en eten" is misschien een optie als je tanden al vrij goed stonden en er dus niet zoveel aan de stand verandert, maar die van mij stonden in één klap recht en daardoor zaten ze zo los dat iets naar binnen slurpen al zeer deed... en ik klaag echt niet snel over pijn en ik eet veel te graag om brood ed. te laten staan. :P
Zoals ik al zei, ik heb de eerste 2/3 dagen echt alleen soep en yoghurt gegeten (en later wat brood in de soep soppen), daarna kon ik al wat meer eten.

Nee, ik heb inderdaad nooit een beugel gehad.
En van die frites, die hoeft ze niet te eten hoor :D .
Ik maak zowieso tomatensoep en daarna kan ze kiezen uit een rest chinees van van de week of quorn met sla en...frites als ze daar echt heel veel zin in heeft.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 18:27

Ik snap dat ze die niet hoeft te eten, maar als er niks anders te eten is dan moet je wel :P maar als je er ook soep bij maakt kan ze altijd dat nog nemen. :j

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 18:28

Het kan soms zijn dat hij de beugel echt te strak heeft gesteld!!! gewoon even bellen en vragen off hij wat losser kan.

Jollyjoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 18:30

De eerste dagen met een nieuwe beugel of een aanpassing zijn altijd wat pijnlijk. Bij de een wat meer dan bij de ander. Ik had op een gegeven moment nieuwe elastiekjes die achter in mijn mond aan de boven en onderkant vastzaten. Die dingen waren strak zeg. Kreeg eerst m'n mond nauwelijks open. Eten was daardoor ook erg lastig.

Het is vervelend dat jouw dochter al zo'n moeilijke eter is. Dan is het nu nog meer zoeken naar wat wel en niet kan. Met een week zou de pijn toch echt al een heel stuk minder moeten zijn en zou ze weer gewoon moeten kunnen eten. Tot die tijd voornamelijk zachte dingen. Je zou ook wat fruit kunnen pureren. Krijgt ze toch wat vitamines binnen. En verder alles zo klein mogelijk snijden. Dan hoeft ze wat minder te kauwen.