Zelf sushi maken

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Zelf sushi maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 17:11

Is er iemand die wel eens zelf sushi heeft geprobeerd te maken? Hier in huis heb ik nog een bamboematje liggen. Ook een kookboek waarin stap voor stap uitgelegd wordt hoe je deze maaltijd het beste kunt bereiden.

Ik woon in een dorp, er staan hier wel regelmatig 'visboeren', maar is het verstandig om hier vis van op te halen? Of liever bij een speciaalzaak? Welke rijst moet je nu gebruiken voor sushi, speciale sushi-rijst of kan ik ook rondkorrelrijst gebruiken? Heb je echt een hangiri nodig? Kan ik zelf ook sushi-azijn maken? En last but not least: Waar haal ik in vredesnaam plakken nori (zeewier)?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 02-11-10 17:15, in het totaal 1 keer bewerkt

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 17:14

Tipje: ga naar een toko :) Daar kan je Nori vinden, speciale sushirijst (zou wel de speciale rijst nemen). Ik gebruik zelf de azijn van de Albert Heijn, daar een schepje zout en schepje suiker erdoor en dat gooi ik uiteindelijk door de rijst.

Als je de zoekfunctie gebruikt vind je nog wel een topic met ideeen voor de vulling.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 17:14

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 17:17

Dankjewel voor je link, maar dat topic is van januari en een beetje dood. Leek me leuker een heel nieuw sushitopic nieuw leven in te blazen! Met foto's van de bereiding, want die kan ik nergens vinden.

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 17:19

Wij hebben hier bij de normale supermarkten gewoon nori, rijstazijn, sojasaus en de sushi rijst.

De vis halen wij ook gewoon bij de supermarkt, we gebruiken ook niet heel veel verschillende vullingen bij de sushi.

Wij doen altijd als vulling:

Rijst, biefstuk, lenteui/bosui.
Tonijnsteak met lenteui/bosui en rijst of tonijnsteak met mayonaise en rijst
Tonijnsteak met wasabi
zalm met lente/bosui en/of met mayo en rijst.
surimisticks met rijst en wasabi

en nog een sushi topic
[VT] Sushi! Verrassende combinaties gevraagd
[VT] Sushi
Laatst bijgewerkt door laura1987 op 02-11-10 17:26, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 17:21

Albert Heijn?
Ik woon niet in een grote stad, maar één supermarkt....Dus op dit gebied lopen we een beetje achter.. :=

lovelynutia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 17:23

Ik doe ook een klein theelepetje suiker en zout in de rijst en als je een vega vulling wilt hebben kun je o.a. komkommer of omelet gebruiken.

Anoniem

Re: Zelf sushi maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 17:23

Gewoon naar een toko gaan. daar hebben ze nori, sushirijst, matjes e.d

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 17:24

@aideen wij hebben het bij de albert heijn ja!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 17:27

Gewoon naar een toko gaan zit er niet in voor mij, dichtsbijzijne 'grote stad' is Zwolle. Even googlen of daar ook een toko is.

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 17:29

Bij ons is alles ook bij de AH te krijgen. Sterker nog, ze hebben in sommige filialen een grote variatie aan verse kant-en-klare sushi. Dus als ik het plan heb om zelf te maken, kom ik vaak toch weer thuis met die bakjes. Kunnen we meteen aanvallen :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 17:29

Aideen schreef:
Gewoon naar een toko gaan zit er niet in voor mij, dichtsbijzijne 'grote stad' is Zwolle. Even googlen of daar ook een toko is.

Als je in een dorp woont denk ik niet dat ze het bij een normale supermarkt verkopen.

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 17:30

die kans zit er inderdaad dik in blingh, maar ik woon ook in een dorp en wij hebben het ook, dus wie weet :D
De ts kan allicht kijken of ze het hebben, desnoods kan ze daarna nog op zoek naar een toko.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 17:30

laura1987 schreef:
die kans zit er inderdaad dik in blingh, maar ik woon ook in een dorp en wij hebben het ook, dus wie weet :D
De ts kan allicht kijken of ze het hebben, desnoods kan ze daarna nog op zoek naar een toko.

Vind hetw el apart want bij onze AH hebben ze geen nori en dergelijke. Erg jammer!

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 17:32

Bij ons hebben ze het zelfs bij de jumbo, albert heijn en bas van der heijden!
Inclusief rolmatjes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 17:33

laura1987 schreef:

Aangezien er maar één supermarkt is (en ik het assortiment van die supermarkt bijna uit mijn hoofd weet) kan ik met zekerheid zeggen dat ze daar geen nori, sushirijst of dergelijke producten hebben. Ik kan het in de Jumbo proberen in een nabije stad.

Ben nu druk op zoek naar een toko in Zwolle of Deventer.

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 17:35

Hopelijk hebben ze iets voor je!
Hou je er wel rekening mee dat het geen goedkoop gerecht is? en tijdrovend om te maken!
Ik koop mijn broer altijd om :D Trakteer op de visboer bijvoorbeeld als hij sushi maakt.
(ik kan het wel maar heb er een hekel aan).

O ja en als je het gaat maken, zorg dat alles koud is als je het gaat maken.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 21:36

En om de beste rijst te maken. Kook het eerst en doe het daarna in een koelbox of iets wat goed isoleert. En laat het daar 1,5 dag in afkoelen. Als je het eruit haalt is het hopelijk nog (hand)warm. Dan heb je de beste rijst om sushi mee te maken :)
Ik heb zelf 2,5 jaar zelf sushi gemaakt als baantje, dus weet alle ins en outs :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 21:52

Domme vraag: Bedoel je anderhalve dag of een halve dag?

calyppie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 21:55

albert heijn verkoopt ook sushi spullen. o.a. zeewier, rijst, wasabi etc ;)

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 21:57

Anderhalf is het beste.
Bij ons werd de rijst meestal zaterdag ochtend gekookt en zondagmiddag gebruikt.
Soms als we te weinig rijst kregen van zaterdagochtend gebruikten we die van zaterdagavond of soms zelfs zondagochtend. Vooral die van zondagochtend was 10 keer niks. Valt sneller uit elkaar (de bedoeling is juist dat het plakt) en was voor ons dan ook nog veel te heet (lekker die hete rollen in je klauwen :+ ) .

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 07:36

Ik maak het gewoon 's avonds: 10 min inkoken, dan een kwartier laten staan. Daarna azijnmix erdoor en met een stukje huishoudfolie in de koelkast. De volgende ochtend rol ik het en pak de sushi in folie in. Tadaa, fijne lunch :9 En reken maar dat het goed plakt hoor :j

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 11:05

wat gaaf dat je zo'n baantje hebt gehad focussed! Kun je niet een sushiworkshop voor bokkers geven?? ;-) ;-)

ik ben (net als de TS) ook wel benieuwd of je gewoon je vis bij de visboer kunt halen of dat je daarvoor naar een speciaal adres moet

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 12:17

Zidore schreef:
wat gaaf dat je zo'n baantje hebt gehad focussed! Kun je niet een sushiworkshop voor bokkers geven?? ;-) ;-)

ik ben (net als de TS) ook wel benieuwd of je gewoon je vis bij de visboer kunt halen of dat je daarvoor naar een speciaal adres moet

Hahaha :))
Vis kun je gewoon bij de visboer halen :j
Gerookte zalm, tonijn e.d. heeft iedere visboer wel (AH heeft het denk ik ook bijna allemaal wel).
Tis maar hoe gek je het zelf wilt maken en of dat verkrijgbaar is.

Komkommer e.d. zijn ook gewoon overal te verkrijgen (versie met geroosterde paprika is ook jummie :~ ) .
Met tamago zou ik alleen oppassen. (Tamago is de sushi met omelet zeg maar) Dit is namelijk een soort gezoete omelet, dus niet iets wat je zelf makkelijk maakt. Hoe je het maakt weet ik ook niet, dat werd bij ons altijd in de warme keuken gedaan, en ik werkte in de koude keuken.

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 12:58

Aideen schreef:
laura1987 schreef:

Aangezien er maar één supermarkt is (en ik het assortiment van die supermarkt bijna uit mijn hoofd weet) kan ik met zekerheid zeggen dat ze daar geen nori, sushirijst of dergelijke producten hebben. Ik kan het in de Jumbo proberen in een nabije stad.

Ben nu druk op zoek naar een toko in Zwolle of Deventer.

In Deventer zitten verschillende toko's, maar de AH in Deventer heeft ook alle benodigdheden :j Vis kun je inderdaad gewoon bij de visboer halen :j