Testrecepten thema november: herfst.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Fnanne

Testrecepten thema november: herfst.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-10 12:39

Testrecept nieuwe stijl.

In dit topic kan je al je recepten kwijt die betrekking hebben op het thema herfst.
Laat je inspireren door wat anderen er van maken en varieer daar (zo mogelijk) op door.
Als een recept je lekker lijkt en je bent de keuken ingedoken om het te maken; een verslag is van harte welkom!! (Foto's idemdito)

In het BNB van midden november plaats ik een verslagje om aan te geven dat we het testrecept in een nieuw jasje hebben gegoten met dank aan iedereen. Tevens is het de bedoeling om dan het nieuwe thema bekend te maken. Brainstorm hierover: [VT] Brainstorm voor thema testrecept december.

Een verslag van dit testrecept komt dan te staan in het BNB van midden december :)
Het thema voor de maand november (en een stukje oktober) is: Herfst.

Veel plezier en eetsmakelijk allemaal!!

Lielle

Re: Testrecepten thema november: herfst.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 13:03

ja, het is er. Ik ga eens denken, mss iets met pompoen :))

Aeris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 13:12

Ik doe ook mee :) M'n eerste gedachte was ook meteen pompoen. Ga er dit weekend eens over nadenken!

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 13:56

Leuk, ik doe ook zeker mee. Nog geen idee wat voor recept, daar ga ik eens even over brainstormen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 16:06

Ik ga voor een heel herfstmenu met stoofpeertjes in de hoofdrol.

Voorgerecht wordt "herfstkleurensalade"; een pittige salade van oa rucola en eikenbladsla, met eendeborstfilet en schijfjes balsamico-stoofpeertje.

Hoofdgerecht wordt "uit een groen, groen, groen, groen knollen- knollenland"; een heerlijk stukje in wijn gestoofd konijn, begeleid door herfstpuree, spruitjes en stoofpeer.

Nagerecht wordt een "Even warmen bij het vuurtje"; een verwarmend spel tussen een stoofpeertje en cognac, terwijl de eerste herfstsneeuw zichtbaar wordt...

Zo, om je alvast aan te verlekkeren ;)
Recepten, foto's en mening van degenen die het mogen proeven volgen in de loop van de maand.

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 16:28

@Sonja: ben je kok ofzo? Je hebt van die originele namen voor je gerechten en ook de omschrijving klinkt alsof je regelmatig een menukaart schrijft :D ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 16:29

Geen kok, wel ooit journalist en tekstschrijver geweest en ik hou van koken ;)

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 16:46

Ahhhh vandaar :D

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 17:28

Wat leuk dat het topic er is! Ik zal eens fanatiek op zoek gaan naar een recept met ingrediënten van dit seizoen, maar Sonja overtreffen zal niet gaan lukken ben ik bang, wat klinkt dat allemaal heerlijk zeg! :9

Misschien voor andere wat inspiratie: las net nog dat de herfstgroenten onder andere zijn: broccoli, witlof, wortelen, tomaat, pompoen, kool, prei, bieten en uien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 17:31

Hmmmmm witlof en tomaat laten zich zo goddelijk combineren met wild, daar is het ook de tijd voor... :P :P :P

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 17:35

Hoe ben jij eigenlijk op dit menu gekomen Sonja? Bedenk je eerst dat je de stoofpeertjes in alle gangen wilt laten terugkomen en zoek je daar gerechtjes bij of hoe pak je zoiets aan? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 17:38

O was gewoon een hersenspinsel. Ik vind stoofpeertjes erg lekker en herfsterig, en het leek me leuk om een thema binnen het thema te verwerken.
Inspiratie laatst opgedaan in Barcelona, waar ik een driegangen-aardbeienmenu voorgeschoteld kreeg. In het voorgerecht verwerkt in de salade, in het hoofdgerecht gebakken (!) bij entrecote, en in het nagerecht (bummer) in ijs.

Vervolgens verzin je dan wat lekker zou kunnen zijn, smaak'tonen' bij elkaar zoeken zeg maar. Er zijn zeg maar een paar basisregeltjes die je even aan moet houden (bv in voor- en hoofdgerechten altijd een zuurtje tegenover een zoete toon) en dan zijn je mogelijkheden onbeperkt.

In het voorgerecht ga ik dus bv een klassiek gekookt stoofpeertje licht marineren in balsamicoazijn, en met de dressing maak ik dan de verbinding tussen de ingrediënten. Dat wordt dus gegarandeerd een ingekookte balsamico met daarin terugkomend het zoete toontje van het peertje. En dat combineert dan meteen weer waanzinnig lekker met gerookte eendeborst.
Als sla gebruik je dan een wat pittigere slasoort, en dan heb je al je basics bij elkaar, dus je gerecht is in balans.

Brittol

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 14:38

Nou mijn herfstgerecht wordt Italiaanse Ossobucco van riblappen.
Het is niet echt 'herfst herfst', maar je wordt er lekker warm van en kan er zelf een herfstig tintje aangeven.
We maken dit thuis vaak, onder de naam 'Italiaans vlees'. Zomers vind ik het lekker om dit met pasta en gegrilde groente te eten, maar in de winter en herfst eten we dit met aardappelpuree en groente (boontjes/spruitjes/broccoli, maakt niet uit).

Goed, wat heb je nodig?
1 ui
2 knoflook
blikje tomatenpuree
olijfolie
bloem
(ongeveer 1,5 glas) witte wijn
Riblappen / Sukadelappen (suddervlees)
Runderbouillon
zout
peper
italiaanse kruiden (vers of gedroogd, your choice)
http://i91.photobucket.com/albums/k283/ ... oto216.jpg

Peper en zout het vlees als eerst even voor.
Dan doe je wat olijfolie in een braadpan en braad je het vlees aan beide kanten mooi bruin aan (hoeft maar heel kort).
http://i91.photobucket.com/albums/k283/ ... oto218.jpg

Dan haal je het vlees uit de pan en bak je in hetzelfde vet/olie de (gesneden) uitjes en knoflook. Laat deze even glazeren, tot ze mooi zacht zijn. Ze mogen niet bruin worden!
http://i91.photobucket.com/albums/k283/ ... oto219.jpg

Dan doe je de tomatenpuree erbij en bak je dit even aan, pas op dat het niet aanbrand! Vervolgens doe je de bloem erbij en meng je dit flink, tot er een dik goedje ontstaat. Laat dit even op een laag vuurtje, onder regelmatig roeren, garen.
Als je dat hebt gedaan zet je het vuur hoog en blus je het af met een flinke scheut witte wijn, ondertussen meng je dit samen met een garde. Je maakt hier dan een roux van.
Daarna doe je de runderbouillon erbij. Hoeveelheden weet ik niet precies, je moet het erbij doen totdat er een dikke saus ontstaat. Als je de saus dunner wilt hebben dan doe je er meer door heen (de saus kookt later nog in).
http://i91.photobucket.com/albums/k283/ ... oto220.jpg

Als je dit weer aan de kook hebt gebracht doe je het vlees erbij in en strooi je de Italiaanse kruiden erdoor. En dan sudderen maar! :D
Zout en peper natuurlijk naar smaak erbij doen :j

Ik moet nog een foto maken als het op een bord ligt, maar dat komt snel genoeg! :))

Herfstig tintje:
Gooi ongeveer een half uur voordat het klaar is wat paddenstoelen erdoor, past er echt heerlijk bij! :9
Je kan ze ook apart aanbakken en erbij serveren.
Overigens kan je dit recept ook maken met kalfsschenkel (dat is eigenlijk het orginele recept), maar aangezien dat moeilijk te krijgen is, is het met riblappen ook lekker! Stoofpeertjes of een lekkere herfstsalade met aubergines is hier ook erg lekker bij!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 16:58

Ik heb net iemand per PB mijn receptje voor een heerlijk pureetje van tamme kastanjes gegeven. Voor het geval er hier ook liefhebbers zijn is hier het receptje. Het is supersimpel te maken en zooooo lekker :P

Kastanjes met een mesje inkruisen en in een hete oven op de bakplaat ongeveer 15 tot 20 minuten poffen. Als ze uit hun schilletje ploffen zijn ze klaar en kunnen ze er uit.
Af laten koelen, pellen, en dan in een gewone pan op het vuur, nét onder water zetten en 1 of 2 kruidenbouillonblokjes erbij doen. Half uurtje koken. Kookvocht even opvangen, kastanjes stampen, indien nodig beetje kookvocht erbij doen. Klein klontje roomboter erin en verder alleen maar wat zout en grofgemalen peper naar smaak erdoor roeren. Echt zo simpel mogelijk houden, zo'n heerlijke puur-natuur-smaak!

Emytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 12:20

@ Sonja: waar haal jij die kastanjes vandaan? Ik zou namelijk ook graag een keertje wat receptjes uit willen proberen met kastanjes. Het blijkt namelijk erg gezond te zijn voor vegetariers, maar ik weet dus niet waar ik die dingen vandaan kan halen.

Ik zat gisteren een beetje in het Deen boekje te bladeren. Er staat daar een lekker perentaartje in. Maar ik zat ook te denken om misschien een schoenlappertaart te maken met peer ipv appel en dan met nootjes en rozijntjes erin ofzo. Er staan daar ook veel stoofpotjes in. Dat leek me dan ook weer lekker, maar dan natuurlijk wel de vega variant. Ik ga er nog even over nadenken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 14:22

Gewoon bij de groentenboer Emytje, of als je zo'n kaas/noten-bar in de buurt (of op de markt) hebt, heb je daar ook een goede kans.
De tamme kastanje is veel minder vet dan andere noten.
Voedingswaarde per 100 gram:735 kJ, 2,5 gram vet, 4 gram eiwit, 35 gram koolhydraten.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 14:43

Eet je die kastanjepuree dan ipv aardappels of groente, of hoe zou ik dat kunnen combineren?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 14:44

Wordt eigenlijk allebei gedaan.
Ik vind een mooi bord met wat wild, kastanjepuree, een paar spruitjes en een stoofpeertje helemaal geweldig. Maar ja, ik ben dan ook helemaal in mijn sas in deze tijd van het jaar.
Heb van de week nog zooooo heerlijk wild zwijn en hert gegeten :P :P :P

lageveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 22:25

Verrassend dat ik hier meteen een aantal keren pompoen zie in dit topic. Ik ben dan ook erg benieuwd wat jullie daarvan "bakken" :)

Vorig jaar kwam ik er bij toeval mee in aanraking (soort: Hokkaido) en er toen soep van gemaakt. Meer dan prima gelukt, maar ja... het was er maar 1 dus.. zaden genomen en kweken maar.
Zit nu dus met zo'n kilootje of 25. Groot voordeel: maandenlang houdbaar gelukkig, maar wat nu ?

Wat ik al wel ontdekt heb is dat ze prima te gebruiken zijn als salade. Gewoon raspen en eventueel een vinaigrette naar keuze erdoor.

lageveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 22:30

Brittol schreef:
Nou mijn herfstgerecht wordt Italiaanse Ossobucco van riblappen.
......

Ik dacht meteen.. okeeee die ga ik proberen. Tot ik me opeens bedacht: " wat is nu precies het echte verschil met oerhollandse hachee ? " (die ik nog wel eens maak)

Brittol

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 22:49

In Hollandse Hachee gaat geen witte wijn, tomatenpuree, italiaanse kruiden. En hier gaan geen laurier, kruidnagel etc in. De smaak is echt totaal anders en absoluut niet te vergelijken.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 23:06

Ik doe ook zeker mee :j

Wat ik zeker als ingredienten ga nemen zijn paddestoelen, stoofpeertjes en wild.

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 09:21

@Lageveld: opsturen naar alle bokkers hier zodat we allemaal een gerecht met pompoen kunnen maken? ;) :+

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 15:18

Lageveld eet pompoensoep, pompoensalade, pompoenpuree, pompoenvoorgerechtje, pompoentoetje, etc, tot hij er een pompoenhoofd van krijgt :D . En wat krijgen vrienden en familie van de familie Lageveld? Juistem, een pompoen :+ .

Sonja, jij weet het wel heel smakelijk te brengen allemaal, mjam! Zo handig ben ik niet in de keuken, hoor.

Ossobucco is :9 , Brittol.

Annick75 en ik gaan een herfstpastei maken met wild (konijn ofzo), spruitjes, winterwortel en paddestoelen, met een korstdeegkap erop. Als we hem gemaakt hebben zetten we het recept wel hier neer, maar de ingrediënten worden afhankelijk van wat er in de aanbieding is. Zoals we het nu bedacht hebben is het geïnspireerd op een recept uit de Landleven :j .

Bijgerecht wordt waarschijnlijk spruitjes met cashewnootjes, omdat er niet veel groenten in de pastei zit en de spruiten daar vooral voor de smaak zorgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 15:22

Oh misschien dat ik dit keer ook mee ga doen, en iets ga maken met Wild. Klinkt wel erg leuk werken met thema's :) ik zit te denken aan wildzwijnsteak of hertenbiefstuk als ik het ga redden :j