Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
phormicola schreef:Het is waar dat een KH arm dieet werkt. Maar goed, zo zal een eiwit arm dieet ook werken; je schrapt tenslotte altijd iets.
Te veel eiwitten zijn gewoon niet goed voor je, punt. Dieten zoals Atkins kunnen dan ook gevaarlijk zijn.
Ik zelf eet wel vaak meer dan 100 gr vlees op een dag, maar er zijn ook weken dat ik helemaal geen vlees eet.
Ik denk dat je gewoon op deze voet moet doorgaan en heel misschien iets meer eiwitten moet gaan eten en dat hoeft niet per se vlees te zijnIk merk dat ik het makkelijkste op gewicht blijf als ik bij m'n ontbijt 2 flinke gebakken eieren eet (eiwitten). Dan kun je lang doorgaan zonder honger te krijgen
phormicola schreef:Je het eiwitten nodig. Je hebt vetten nodig. Je hebt KH nodig. Er moet gewoon een balans zijn.
Er zijn ook genoeg studies die aanwijzen dat high protein diets funest KUNNEN zijn. Bij het Atkins dieet moet je vezels en vitamine pillen slikken. Je gaat mij niet wijs maken dat dat een zinnig dieet is.
Pentax schreef:En wat nou als je even geen grote naam dieet neemt, en gewoon nog meer groente, fruit, nootjes en zaden gaat eten?
Een rauwdieet, maar dan met uitstapjes naar vlees/vis/ei/kaas etc.
Dan haal je die 25 gram vezels op je dode gemak binnen, kun je bijna kanen wat je wilt en het is nog lekker ook (ja dat vind ik echt).
Maarem, kun je wel eens snoepen zonder schuldgevoel? Er bestaat namelijk een eetstoornis waarbij je alleen nog gezond eet. Een eetstoornis krijg je niet van dag 1 op dag 2, daar groei je langzaam in.
Maar gezond is naar mijn weten afwisselend eten.
Zo zijn onderzoekers er vorig jaar achtergekomen, dat er in gebakken spek/bacon een stofje zit die ten goede komt van de ontwikkeling van hersenen bij een ongeboren kindje in de buik.
En dan denk je ongezond en vettig te eten...
anneve schreef:phormicola schreef:Je het eiwitten nodig. Je hebt vetten nodig. Je hebt KH nodig. Er moet gewoon een balans zijn.
Er zijn ook genoeg studies die aanwijzen dat high protein diets funest KUNNEN zijn. Bij het Atkins dieet moet je vezels en vitamine pillen slikken. Je gaat mij niet wijs maken dat dat een zinnig dieet is.
Hoezo moet er gewoon een balans zijn? Dat is iets wat de voedingsdeskundigen zeggen, maar waarop is dat gebaseerd? Mensen eten pas een paar honderd jaar koolhydraten. Geraffineerde suikers eten we nog helemaal niet zo lang. We hebben het daarvoor altijd op vet en eiwitten gedaan. Dat kan prima. Die balans waar jij het over hebt heeft iemand ooit verzonnen en sindsdien wordt dat door iedereen nagepapagaaid. Een onderbouwing daarvoor heb ik niet kunnen vinden.
Kun je mij de studies aanwijzen waaruit bleek dat high protein diets funest kunnen zijn? Ik heb maar één geval van acidose gevonden in een vrouw die diabetes bleek te hebben. Zij deed trouwens niet mee in een studie, maar was zelf iets gaan doen. Zelf op dieet gaan als je al diabetes hebt (die vrouw wist dat niet) is inderdaad gevaarlijk.
Onze voorouders aten geen light producten en hadden minder diabetes dan wij. Het is eigenlijk gewoon heel simpel: als je koolhydraten opneemt maak je insuline aan. Insuline zorgt ervoor dat we koolhydraten = energie in de cel kunnen gebruiken (en dus ook op kunnen slaan in vetcellen). Als je vet of eiwit eet maak je geen insuline aan. Diabetes type 2 is geen tekort aan insuline (zoals diabetes type 1) maar niets meer dan insulineresistentie. Insulineresistentie kun je alleen maar krijgen als je vaak hoge insuline spiegels hebt. Je lichaam reageert daar op den duur niet meer op. Je hebt steeds meer insuline nodig voor hetzelfde effect. Je kunt dus geen diabetes type 2 krijgen van het eten van vet of eiwit, want daar krijg je geen hoge insuline spiegels van.
Onze voedingsdeskundigen zijn er al jaren voor aan het zorgen dat het vet in ons voedsel wordt verlaagd en het effect is dat sindsdien het aantal mensen met diabetes type 2 de pan uit rijst. Volkomen logisch. Lees voor meer uitleg het volledige artikel in de link die ik hierboven heb geplaatst maar eens even na.
Wendy schreef:Weet je wat ik altijd het grappige vind? Mensen die adviseren: eet gewoon een boterham minder zijn zelf meestal heel slank en hebben vaak nooit gewichtsproblemen gehad.
Stel dat ik wil afvallen en ik ga wat minder eten: het resultaat is dan: honger!!!! En gevolg daarvan: foute dingen eten omdat de goede meestal niet zomaar binnen handbereik zijn. En mijn bloedsuikerspiegel schiet alle kanten op als ik niet let op wat ik precies eet.
sympie schreef:maar eetstoornissen die zijn toch meestal een gevolg van iets, heel vaak iets psychologisch? Ik denk dat mensen die zich mentaal sterker voelen niet snel een eetstoornis zullen ontwikkelen, toch?
Wendy schreef:En dus word ik soms nogal boos als ik dan weer een dietist of een sonja bakker hoor zeggen: eet maar gewoon wat minder, honger hoort erbij... en dit, dat en dat mag je niet eten. En wat je wel mag is maar zoveel gram.