Sushi variaties

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sizzy

Sushi variaties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-10 15:04

Ik ben echt dol op sushi :D en gisteren hebben vriendlief en ik voor het eerst zelf sushi gemaakt.
Best goed gelukt al zeggen we het zelf:

De ingredienten en al een paar sushi :D
Afbeelding

Eindresultaat :Y)
Afbeelding

Dit keer hebben we de volgende combinaties gemaakt:
- krabstick/avocado
- zalm/philadelphia/komkommer
- zalm/krabstick/philadelphia/avocado
- krabstick/omelet/avocado

We hebben er twee inside out gerold, met sesamzaadjes aan de buitenkant :Y)

Maar we zijn op zoek naar lekkere en originele sushi variaties!

Oamaru

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 17:23

vencedor

Re: Sushi variaties

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 17:26

hmmmmmmmmmmmmm lekker...! Ziet er top uit. Ik ben ook helemaal sushi fan helaas een van de weinigen die ik ken :D

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 12:03

Ik heb sushi maak les gehad van een collegaatje en ik zie wel dat je het echt 'gerold' hebt, en dat is niet de bedoeling. Het is een beetje lastig uitleggen hoe het wel moet (je moet de kant dicht bij jou, naar de andere kant 'vouwen als het ware, dan vorm je het met een hand tot een aangesloten rol en met de andere hand trek je dan aan de achter kant van het matje om de rol mooi strakt te krijgen terwijl je met de eerste hand de rol in vorm 'duwt'... beetje water op het kale stukje zeewier en dan plakt het mooi als hje de sushi 'af rolt'), maar er is vast een demonstratie filmpje te vinden op youtube ofzo :D . Ik denk dat ik as weekend maar weer eens zelfs sushi ga maken :9 .

Mijn Japanse (ex) collega gebruikte trouwens ook reepjes jonge kaas en reepjes ham als sushi vulling :D .

Sizzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-10 20:14

Oh ja ik zie het! Goede tip, gaan we de volgende keer zeker op letten :j we hebben ook nog even een demofilmpje gekeken op youtube :D

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 20:56

Ik weet niet of het op het filmpje duidelijk was, maar je 'moet' aan de kant waar jij staat zeg maar zorgen dat het eerste 'strookje' rijst (in de breedte) iets hoger is dande rijst op de rest van het vel zeewier. Ik laat zelf ongeveer een pinkbreedte zeewier 'bloot' aan het begin en ongeveer 2 pinkbreedtes aan de kant waar je naar toe vouwt :) . Sushi maken is echt zo leuk, en als je de juiste techniek eenmaal te pakken hebt (ik deed het eerst ook zo als in jouw startpost :D ), dan wordt het nog leuker want dan kan je hele mooie, strakke rolletjes maken -die je makkelijker kan snijden- en ziet het er helemaal goed uit :D . Hoe snijd je de rollen eigenlijk? Het mooist is om steeds vanuit het midden te snijden (dus rol door de helft, dan de helft door de helft...etc.), dan krijg je mooie stukjes die even groot zijn. Op advies van mijn ex collega wikkel ik de rollen die ik niet meteen serveer in huishoudfolie (huishoudfolie er om heen draaien en dan door de uiteinden vast te houden strak 'slingeren'... als je begrijpt wat ik bedoel) en in de koelkast.

Sizzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-10 21:39

Ja, wij vinden sushi echt heerlijk en zo is het leuk om eens thuis wat te varieren! Volgende keer gaan we idd de juiste techniek eens toepassen, vond ze nu al zo mooi :D haha

We snijden ze idd vanuit het midden, omdat we ze dan makkelijker konden verdleen :+ Dat strak slingeren is een goed idee, hoe lang kun je sushi bewaren voor je het serveert? Ik wil nl wat rollen maken voor onze housewarming binnenkort, maar dan moet ik ze wel even van tevoren maken. Kan ik ze eind vd middag maken en 's avonds serveren of is dat te lang en gaat er dan teveel smaak verloren?

Annettu_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 21:45

Sushiiiiii :9

Ik vind die met alleen komkommer erin het lekkerst, Lekker fris :D

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 21:46

Een dag later smaken ze ook nog prima :D . Dus 's ochtends maken is geen probleem :) . Bedenk me opeens dat mijn Japanse ex collega's (ik werk er nog, de 2 Japanse vrouwen niet meer :D ) ook Californian sushi maakten, waar ze dan oa avocado en tonijn uit blik voor gebruikten :) .

Sizzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-10 21:48

Ik zag net ook op youtube een filmpje waar ze zo'n tiger roll maken :Y) oehhh met van die gefrituurde/gepaneerde (?) garnaalstaarten. Heerlijk!

Mooi, dan kan ik ze dus lekker van tevoren knutselen :D

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 22:01

Mijn favorieten : gerookte zalm+avocado+komkommer+omelet, krab+avocado+komkommer+omelet... :D Wat imo erg lekker is, is om een heel klein beetje (vooral niet veel) fishsauce in de omelet mix te roeren :) . Favoriet omdat ik die combinaties erg lekker vind EN erg mooi van kleur :D .

madeliefw

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 22:35

mijn favoriet is met avocado, met komkommer en vooral die met verse rauwe tonijn of zalm.

Ik vind ze trouwens ook prima te eten in de all you can eat restaurants. In Den Haag bijv Sumo. Heb alleen hetzelfde probleem als iemand hierboven: niet iedereen lust het en wil dus mee.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 22:53

Een sushidemonstratiefilmpje :))
Maar het ziet er hartstikke lekker uit, Sizzle!
Ik heb ook een paar keer zelf sushi gemaakt en het vouwen/rollen is best lastig, je krijgt al snel dat het noriblad aan de binnenkant komt te zitten. Komt wel goed, beetje oefenen en dan wordt het wel geregeld :)
Je zou ook de garnalen-versie eens kunnen proberen, die is ook erg lekker. En tonijn met een heel klein beetje mayo, ook fijn :))
Je hebt ook nog andere varianten die je niet hoeft te rollen. Die heten geen sushi (ben de naam even kwijt), maar dan maak je rijstplakjes en daarop leg een stukje vis (gaat heel goed met plakjes zalm of een grote gamba die je doormidden snijdt).
Die zijn wat makkelijker/sneller te maken omdat je niet hoeft te rollen. Je kunt ze ook maken met een omeletreepje erop en dan een 'bandje' nori er omheen rollen.

madeliefw

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 23:23

Oscar schreef:
Een sushidemonstratiefilmpje :))
Maar het ziet er hartstikke lekker uit, Sizzle!
Ik heb ook een paar keer zelf sushi gemaakt en het vouwen/rollen is best lastig, je krijgt al snel dat het noriblad aan de binnenkant komt te zitten. Komt wel goed, beetje oefenen en dan wordt het wel geregeld :)
Je zou ook de garnalen-versie eens kunnen proberen, die is ook erg lekker. En tonijn met een heel klein beetje mayo, ook fijn :))
Je hebt ook nog andere varianten die je niet hoeft te rollen. Die heten geen sushi (ben de naam even kwijt), maar dan maak je rijstplakjes en daarop leg een stukje vis (gaat heel goed met plakjes zalm of een grote gamba die je doormidden snijdt).
Die zijn wat makkelijker/sneller te maken omdat je niet hoeft te rollen. Je kunt ze ook maken met een omeletreepje erop en dan een 'bandje' nori er omheen rollen.

nigiri volgens mij heten die. Erg lekker ja! Evenals sashimi, alleen de rauwe tonijn of zalm.
Ik was laatst in sumo en toen was er een sushi met mayo erover, dat vond ik echt niet lekker! doe mij maar sojasaus en gember. wasabi sla ik ook over.

Sizzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-10 08:36

madelief: ja, heb ik wel eens van gehoord idd. Ik ben zelf helemaal gek van Genki Tei op de Dagelijkse Groenmarkt :Y)

Ja Mo, die met die gepaneerde garnalen gaan we ook zeker nog eens proberen! Maar volgende keer eerst eens de andere techniek uitproberen :D Vond ze nu al heerlijk, dus dat moet goedkomen.

vikki: ja die combi's vind ik ook altijd erg lekker. Ben sowieso fan van avocado :Y) mjam

Sojasaus met wasabi vind ik ook het lekkerste. Heb hier in de kast nog die Japanase mayonaise staan van de tonijntartaar van kerst, zal die volgende keer eens gebruiken. En dan willen we ook van die zalmeitjes (?) halen :j

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 08:47

Sojasaus (van kikkoman), wasabi en pickled ginger vind ik echt een must-have bij de sushi trouwen :9 . En ik ben ook een echte avocado junkie (ik had toch naar Australie moeten emigreren ipv hubby hier naar toe... bijna iedereen in zijn familie heeft al avocadobomen in de tuin :9 .

Oscar, ik vind het vouwen / rollen eigenlijk helemaal niet zo lastig, toen ik 2 rolletjes had geoefend had ik iig een 'techniek' te pakken die voor mij prettig werkt. Wat ik dan nog het lastigst vind is om er voor te zorgen dat er geen korrel rijst in de weg komt te liggen wanneer je vouwt, in vorm 'duwt' en af rolt :D . *Zucht* ik heb nu echt zin om as zondag sushi te maken, maar voor mij alleen...? Zijn er nog sushi liefhebbers in de buurt van Kudelstaart die wel even langs willen komen? := Ik ga trouwens wel een rijstkoker halen voor ik aan de slag ga, dat schijnt toch veel handiger te zijn dan rommelen met een pannetje.

Sizzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-10 08:49

Ja, die kikkoman sojasaus hebben we idd ook, heerlijk :j
Pickled ginger vind ik dan weer niet te eten haha :))

Ja, die rijst was ook nog wel een puntje trouwens. Die was _heel_ plakkerig bij ons. Hoe kook jij hem vikki?

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 08:55

Ik heb hem vorige keer in een dood ordinaire pan gekookt, maar dat ga ik dus niet nog een x doen := . Al mijn aziatische collega's gebruiken een rijstkoker, zo ook toen we tijdens de lunchpauze sushi maak les kregen en dat was een stuk handiger :j . Wat ze ook deed was een kom met lauw/warm water op tafel zetten om na iedere rol je vingers in schoon te maken, want sushi rijst is idd erg plakkerig (dat hoort dus ook).

Sizzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-10 09:04

Ok, gelukkig :D op die filmpjes hadden ze nl geen vieze plakkerige handen en wij wel :D

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 11:13

Je plakt inderdaad aan alle kanten :))
Vikki, 't is niet echt heel moeilijk, maar je moet even de slag vinden. Als je die eenmaal gevonden hebt dan gaat het best snel :j

Ik zie dat hier de sojasaus van Kikkoman genoemd wordt. Hebben jullie de sojasaus van Albert Heijn (eigen merk, in die lange flessen) al weleens geprobeerd? Ik vind die eigenlijk net wat lekkerder :)

Sizzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-10 16:14

Nee, die heb ik nog nooit geprobeerd. Zal ik volgende keer eens meenemen, de sojasaus gaat altijd hard :D

Tallout

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 16:19

Ik ben ook gek op Sushi. Maak het ook vaak zelf..
Oef, de variaties... We doen er nogal veel :=. Volgende keer zal ik ze eens opschrijven :j