Kaasfondue in een fonduepan

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Siebjuh

Kaasfondue in een fonduepan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-09 18:07

Ohoh, ik heb net een mooie fonduepan gekocht en was eigenlijk van mening dat ik daar ook wel kaasfondue in kon maken.. Nou hebben ze het in de handleiding van de fonduepan alleen maar over olie of boullion..

Kan ik hier nou ook kaasfondue in maken? Zit een warmteregelaar op en de plaat is electrisch.

Hellup!

edit; ik lees nu net in de folder van de lidl(want daar komt ie vandaan) dat ie uitermate geschikt is voor kaasfondue.. We doen het gewoon, hihi :D

Terpstra

Re: Kaasfondue in een fonduepan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 23:17

Natuurlijk kan je in de fonduepan ook kaasfonduen, wij fonduen eigenlijk altijd kaasfondue.
Je hebt van die pakjes die je kan kopen... Gewoon doen wat op het pakje staat en klaar is kees, wij gooien er vaak nog een scheutje witte wijn doorheen. Hmmmm Jummy

edit: ik lees dat je het gewoon ging doen, heb je het al gedaan? En was t lekker?

Siebjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-09 19:11

Was erg lekker, alleen volgende keer wil ik de kaasfondue zelf maken :)

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 18:36

idd je kaasfondue zelf maken.
schoonmaken van de pan wil nog weleens ellende zijn. zet de pan een nacht in koud water met een flinke scheut afwasmiddel erbij of een vaatwasblokje. de volgende dag kan je de pan zo uitspoelen.

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 19:43

Hoe ga je de kaasfondue maken TS? En welke kazen ga je gebruiken behalve Gruere en Emmentaler? :-)
Die tip van het vaatwasblokje ga ik een keer gebruiken, BA. Ik heb altijd ruzie met die pan en ook de houten lepel.
Ik zie er zelfs zo tegenop dat ik kaasfondue uitstel naar een andere keer omdat ik geen zin in de afwas heb ;-)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 19:47

Ik zou zo snel in een gewone fonduepan niet zo snel kaasfondue maken. De temperatuur wordt door een stalen fonduepan te snel te heet, en heb je aangebrande kaas.

De kosten van een aardewerken fonduepan zijn echt de kosten niet. Het aardewerk moet even zich volzuigen met water om de temperatuur beter en gelijkmatiger te verdelen, maar werkt beter dan een stalen pan.

Ik zou de kaas voorverwarmen (wel blijven roeren) in een RVS pan op een gewoon fornuis, maar als hij eenmaal op temperatuur is, vind ik het het beste om een aardewerken pan te gebruiken tijdens de fondue zelf...

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 20:29

ik heb nooooooit aangebrande kaas! kwestie van ding heul laag zetten. gaat echt prima.
vaatwasblokkie erin na afloop en klaar! kind kan de was doen en dat zonder schrobben :D

wij gebruiken altijd gryere, emmentaler en nog 1, maar kan natuurlijk weer niet op de naam komen...

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 20:30

Die 3e kom ik ook niet op maar ik weet dat ie heeeel licht van kleur is en niet zo groot van formaat hoeft te zijn in vergelijking met de andere kazen........... :o?

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 20:33

Ik heb een metalen fonduepan met antiaanbaklaag, ideaal, als de fondue op is gewoon met een keukenpapiertje de laatste restjes kaas eruit vegen, even een sopje afwasmiddel erdoor en klaar.
Ik neem trouwens altijd kant-en-klare kaasfondue, makkelijk en erg lekker (ga morgen weer een paar pakken halen mmmmm).

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 20:41

Ze maken nu met regelmaat reclame van de kaasfondue op tv.
4 smaken. Ik ken er maar 1 maar ben benieuwd hoe de anderen smaken. Iemand al geproefd?

Wil ook even op de post van cassidy reageren en aanvullen.
Een kaasfondue-pan heeft een veel wijdere opening. De stalen olie-fonduepannen zijn wat smaller en ook loopt ie naar de opening smaller toe om spetters tegen te gaan. Een kaasfonduepan is bewust van steen omdat steen "isolerend" effect heeft.
Mijn (hele mooie) kaasfonduepan houd ik altijd warm onder een theelichtje omdat een brander te hard gaat en ik een keer mijn eettafel in de fik heb laten vliegen omdat de brander aan het lekken was....... (gebeurt mij nooit hoor ik mijzelf nog zeggen)
Voor mij geen brandertje meer maar gewoon 1 of 2 theelichtjes eronder

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 20:46

kaasfondue moet je zelf maken. veul lekkerder. geen pakkies dus.

dammit, wat is nou de naam van die 3e kaas?

alpenzeller!

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 20:53

Echte kaasfondue mislukt altijd bij mij....... Afbeelding

Ik durf te zeggen dat ik niet beroerd kook maar echte kaasfondue heb ik 4 keer geprobeerd en alle 4 was CRAP....

Alpenzeller is niet de 3e kaas die mijn moeder altijd maakt...... Zij gebruikt een andere 3e maar ik ga nu maar even Googlen. :-)

EDIT: Donder; het stikt van de kaasfondue recepten. Ik zou het niet weten wat de 3e is maar dat ga ik morgen avond even vragen aan ma.

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 19:39

Kernhem, BA :D
Kernhem kaas :j

benangelique schreef:
kaasfondue moet je zelf maken. veul lekkerder. geen pakkies dus.

dammit, wat is nou de naam van die 3e kaas?

alpenzeller!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 00:34

Downhill schreef:
Echte kaasfondue mislukt altijd bij mij....... Afbeelding

Ik durf te zeggen dat ik niet beroerd kook maar echte kaasfondue heb ik 4 keer geprobeerd en alle 4 was CRAP....

dit had ik kunnen schrijven. Het wordt altijd een grote bal kaaskauwgom in een plasje wijn/kirsch.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 11:57

wat is dat voor kaas? die kernhem? ken ik niet?
ga vandaag weer kaas voor de fondue halen, dus zal het even opschrijven en met de kaasboer overleggen.

lielle en downhill, gebruiken jullie wel bindmiddel?

Sizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 13:10

Kernhem is een Nederlandse dessertkaas met rode korst. Hij is romig en pikant van smaak en is vrij geurig.

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 13:13

Wij halen voor kaasfondue altijd kaas bij de kaasboer :j Je kan precies vertellen wat voor smaak je ongeveer wil en hij kiest (als je dat wilt) wat kazen uit, maalt ze voor je en je krijgt er een receptje bij :9 Heerlijk!!
Wij hebben overigens ook een aardewerken pan :j

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 13:17

Echte kaasfondue: witte wijn verwarmen, dan de geraspte kazen erdoor en blijven roeren. Een borrelglaasje kirsch (met daarin een lepel maizena opgelost!!) erdoor en blijven roeren!
Trouwens, ik smeer de fonduepan (caquelon) eerst in met een teen knoflook. Als de kirsch met maizena erdoor is geroerd wat zout, peper en nootmuskaat naar smaak en klaar is kees.
Ik gebruik zelf een elektrische fonduepan en die kun je makkelijk wat lager zetten. Met een spiritusbrandertje is dat wat lastig, maar ook te doen. En tussendoor gewoon met de houten lepel blijven roeren. Verder zet ik de pan ook altijd in de week met een flinke scheut afwasmiddel. De dag erna kan ik m dan zo met heet water schoonwassen.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 05:52

thanx sizz!
heb inmiddels de kernhem gedaan ipv de alpenzeller. ben benieuwd!